Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 296
Offentligt
28. april 2009
Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 5. maj20091.2.3.4.5.Økonomisk og finansiel situation-Udveksling af synspunkterKvalitet og holdbarhed af offentlige finanser- RådskonklusionerFem år efter udvidelsen af EU-RådskonklusionerDialog med kandidatlande-Ministermøde vedr. dialog med kandidatlande, kl. 9 den 5. maj, før ECOFIN mødetSkata)Tobaksafgiftsdirektiverne(tidligere fremsendt)-Politisk enighedb)Meddelelse om god regningsførelse på skatteområdet-Præsentation af KommissionenForeløbigt udkast til EU’s budget for 2010-Præsentation af KommissionenEventuelt-Information om status for regulering af finansielle serviceydelserForslag om ændring af forordning 332/2002 vedr. mellemfristet betalingsbalance-støtte til medlemsstaterne– forventes vedtaget på et senere rådsmødeKOM(2009) 169Finansiel assistance til Rumænien –forventes vedtaget på et senere rådsmødeDialog med tredjelande-Udveksling af synspunkter
Side 3
6.7.10.
11.12.
2
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skøn-nes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:5. Skata. Tobaksafgiftsdirektiverne-Politisk enighedb. Meddelelse om god regningsførelse på skatteområdet-Præsentation af Kommissionen
3
Skat - Meddelelse om god regningsførelse på skatte-
området
Kommissionen ventes på ECOFIN-mødet den 5. maj 2009 at fremlægge en meddelelse vedr. godregeringsførelse på skatteområdet. Meddelelsen ventes at omfatte en række anbefalinger om godregeringsførelse både ift. tiltag inden for EU og i forbindelse med aftaler med tredjelande. Medde-lelsen bygger videre på Rådets konklusioner af 14. maj 2008 samt på EU’s bidrag til G20mødet den 2. april 2009.Baggrund
ECOFIN vedtog den 14. maj 2008 konklusioner, hvor Rådet understreger betyd-ningen af – på så bred geografisk basis som muligt – at gennemføre principperneom ”good governance” (god regeringsførelse) på skatteområdet – f.eks. om gen-nemsigtighed, udveksling af oplysninger og fair skattekonkurrence – i relevanteaftaler mellem på den ene side Fællesskabet og dets medlemsstater og på den an-den side tredjelande og tredjelands-grupper. Konklusionerne har tekst om, at par-terne anerkender og forpligter sig til de principper på skatteområdet, som med-lemsstaterne har tiltrådt på fællesskabsniveau, og at parterne med henblik herpå vilforbedre det internationale samarbejde på skatteområdet og forbedre opkrævnin-gen af skatteprovenu.Det Europæiske Råd 19. og 20. marts 2009 bekræftede EU’s bidrag til G 20 mødet2. april 2009. Bidraget nævnte behovet for at beskytte det finansielle system modikke-gennemsigtige, ikke-samarbejdsvillige og løst regulerede jurisdiktioner, ogunderstregede behovet for tiltag om international god regeringsførelse på skatte-området (gennemsigtighed, informationsudveksling og fair skattekonkurrence).Indhold
Kommissionen har endnu ikke fremlagt sin meddelelse om god regeringsførelse,som ventes præsenteret på ECOFIN den 5. maj 2009. Kommissionen ventes atfremhæve, at globaliseringen og den internationale integration af markeder harbidraget væsentligt til den økonomiske vækst, men har også haft negative virknin-ger, f.eks. ved at gøre lande mere udsatte for skatteunddragelse. Skattely-lande ogutilstrækkeligt regulerede internationale finansielle centre, som ikke acceptererprincipperne om gennemsigtighed og informationsudveksling, fremmer skattesvigog -omgåelse. Det har negativ virkning på andre landes mulighed for at gennemfø-re deres skattelovgivning og underminerer derved deres skatteprovenu.På den baggrund og i lyset af det momentum, der er skabt i forbindelse med G20-mødet 2. april 2009, finder Kommissionen det vigtigt at fremskynde EU’s arbejdemed god regeringsførelse inden for skatteområdet – både inden for EU og i for-bindelse med indgåelse af aftaler med tredjelande. Kommissionen har til hensigt atindlede en konstruktiv dialog med alle relevante ”stakeholders” samt evaluere ogafrapportere om situationen i 2010. Kommissionens meddelelse ventes at fremhæ-ve følgende tiltag inden for god regeringsførelse.
4
Eksisterende initiativerInden for EU sikres god regeringsførelse på skatteområdet bl.a. gennem lovgiv-ning om administrativt samarbejde - herunder i forbindelse med informationsud-veksling, lovgivning om statsstøtte, samt adfærdkodeksen for erhvervsbeskatning.EU har endvidere allerede iværksat en række tiltag for at sikre tredjelandes over-holdelse af god regeringsførelse på skatteområdet. Herunder kan nævnes: 1) aftalermed tredjelande og tilknyttede områder om beskatning af indkomst fra opsparing;2) aftaler med EØS-lande og Schweiz; 3) samarbejde på skatteområdet inden forrammerne af EU’s naboskabspolitik og udvidelsespolitik; 4) opfølgning påRådskonklusionerne af 14. maj 2008 om god regeringsførelse; og 5) politikken omudviklingsbistand.AnbefalingerKommissionen ventes at opfordre til, at Rådet så hurtigt som muligt vedtager tredirektivforslag om administrativt samarbejde inden for EU (forslag til nyt direktivtil afløsning af det gældende direktiv om bistand med udveksling af oplysninger,forslag til nyt direktiv til afløsning af det gældende direktiv om bistand med op-krævning og forslag om ændring af rentebeskatningsdirektivet (opsparingsdirekti-vet)). Desuden ventes Kommissionen at anbefale at fortsætte arbejdet med over-holdelse af adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning.I forholdet til tredjelande ventes Kommissionen at anbefale en række tiltag.Rådet bør give passendepolitisk prioritet til god regeringsførelse på skatteområdet,såledesat dette punkt nævnes tidligt i forhandlinger om relevante aftaler med tredjelande,under hensyn til den enkelte aftales karakter. Eventuelt skal punktet inddrages iden politiske dialog inden forhandlingerne om den pågældende aftale. Samtidigskal Kommissionen have tilstrækkelig fleksibilitet i forhandlingerne.Aftaler med tredjelande bør også have bestemmelser svarende til de, der gælderinden for EU vedrørendestatsstøtte,så man kan imødegå forvridende praksis, somskader medlemsstaternes offentlige finanser og erhvervsliv.Særlige aftaler på skatteområdet– som udveksling af oplysninger til brug i skattesager– kan overvejes til at fremme processen.Kommissionen ventes at opfordre til en forbedring af aftalerne med Schweiz,Liechtenstein, Monaco, Andorra og San Marino i forbindelse medrentebeskatnings-direktivet,så disse lande sikrer beskatning af indkomst fra opsparing ved informa-tionsudveksling på anmodning i stedet for som nu ved anonym kildeskat af beta-lingerne. Det medfører, at overgangsreglerne for Østrig, Luxembourg og Belgienophører, så disse lande skal skifte fra kildeskat til automatisk informationsudveks-ling. Kommissionen ventes endvidere at understrege behovet for at undersøgemulighederne for at fremskynde drøftelser om transparens og informationsudveks-ling med øvrige tredjelande i lyset af udmeldingerne i forbindelse med G20 mødet– særligt Singapore, Hongkong og Macao.
5
Kommissionen ventes at anbefale, atadfærdskodeks-gruppen vedr. erhvervsbeskatningskal udvikle en politik i forhold til tredjelande, for så vidt angår anvendelsen afanti-misbrugsregler.Der ventes endvidere en opfordring til at overveje en større sammenhæng mellempå den ene sideEU’s finansielle støtte og indrømmelse af adgang til EU-markedettil særligelande og på den anden side disse landes samarbejde om god regeringsførelse påskatteområdet. Bl.a. ved Mid-Term reviews af EU’s udviklingsbistandsprogrammerkan punktet være relevant. Det kan således overvejes at flytte midler fra de lande,som ikke vil samarbejde, til de lande, som vil samarbejde.Endeligt ventes Kommissionen at lægge op til en undersøgelse af sammenhængenmellem principperne om god regeringsførelse og medlemsstaternes egen skattepo-litik, herunderbilaterale aftaler med tredjelande,så landene ikke gennem deres bilateraledobbeltbeskatningsoverenskomster åbner nye muligheder for omgåelse af andremedlemsstaters skattesystemer eller for omgåelse af EU-direktiver.Nærhedsprincippet
Ikke relevant.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke betydning for gældende dansk ret.Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke umiddelbare statsfinansielle konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke umiddelbare samfundsøkonomiske konsekvenser.Høring
Ikke relevant.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om Rådskonklusioner om god regeringsførelse blev forelagt Folketingets Eu-ropaudvalg forud for ECOFIN 14. maj 2008.Holdning
Dansk holdningRegeringen støtter, at ECOFIN intensiverer arbejdet for at bekæmpe skattesvig mv.,herunder i forbindelse med EU’s aftaler med tredjelande.Andre landes holdningerKommissionens meddelelse foreligger endnu ikke og andre landes holdningerkendes derfor ikke.