Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 295
Offentligt
Fra:
grevinco [mailto:[email protected]]Sendt:
28. april 2009 07:33Til:
Thea HalseEmne:
Re: Vedr. evt. skriftligt materiale forud for foretræde aftalt til 29/4 kl 9.30
Til Skatteudvalget:
Jeg henvender mig til dig på vegne af FDA.FDA, er en forkortelse for Forenede Danske Amerikanerbilsklubber,og er en paraplyorganisation for cirka4500 glade ejere af amerikanske køretøjer.Vi har fået et problem, idet loven om miljøafgift, ifb registreringsafgift, har ramt vores hobby temmelig hårdt.Vi i FDA er overbeviste om at det er en utilsigtet sideeffekt af en lov der egentlig var beregnet på en heltanden autogruppe.Som eksempel kan gives en 1972 Cadillac Eldorado, der blev betalt afgift på den 20-03-2009,hos SKAT iTaastrup, hvorpå regningen lød: Afgift: 32.000.- Miljøafgift: 8.300.- Samlet pris: 40.300.- Det skalunderstreges at det er en bil med veteranstatus, og er derfor pålagt de restriktioner der følger med, mht atkøretøjet kun må benyttes til lejlighedsvis kørsel. Samme dag, og samme sted sad der en mand og talte medvores ulykkelige Cadillac ejer. Han var inde for at betale afgift på en mazda fra 1998, som hans kone skullebruge til pendlerbil. Resultatet lød på 18.000.- incl miljøafgift. Hvilken én af de to biler der udleder mest co2på årsbasis, kan der jo kun gisnes om, men synderen er ikke veteranbilen. det er vi alle nok enige om...Registreringloven er jo for nylig lavet om for veteranbiler, og flere af vores medlemmer har endnu ikkemodtaget tilbagebetaling af for meget indbetalt. Derfor forstår vi ikke denne beslutning, om en ekstraafgift oghar meget svært ved at forklare vores medlemmer at feks en Ford Mustang fra 1966, eller en Ford T fra1929 nu pludselig har fået en strafafgift på helt op til 150%.(!)Vi der har denne hobby, og lidenskab ser vores køretøjer som rullende museer. Dog er vi de eneste museerder pålægges ekstra afgifter, istedet for at modtage støtte. Mange af os deltager samtidig ivelgørenhedsarrangementer, og tilbyder køreture samt udstilling af biler ifb med eks idrætsstævner,julemærkehjem, plejehjem, osv. At vi skal straffes med en ekstraafgift for ovenstående tror jeg vi hurtigt kanblive enige om er uhørt.Veteranbiler der indføres til Danmark er så lille en procentdel, af de biler der importeres, nye som brugte, atdet knapt kan registreres. Samtidig kører de færreste mere end 1500-2000 km om året, og iflgforsikringsbetingelserne maksimum 6000.km om året. Populært sagt er det biler der luftes når solen skinner iweekenden, til stor glæde for både ejere, som "kiggere". Der er jo på ingen måde tale om et køretøj der skalbetragtes som et transportmiddel, og ingen af køretøjerne bliver brugt som et sådan iflg loven omveteranbilstatus, samt forsikringsbetingelser.Vi er helt klar over vi er en minoritet, men som beskrevet tidligere er vi i FDA overbeviste om at denne afgiftikke var tilsigtet vores hobby. Derfor appelerer vi til skatteudvalget om at kigge på denne lov én gang til, ogforeslår at køretøjer med veteranbilstatus fritages for miljøafgift ifb med betaling af registreringsafgift iDanmark.Med venlig hilsen:FDA.Michael Vindbæk Kragh