Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 290
Offentligt
672340_0001.png
672340_0002.png
672340_0003.png
672340_0004.png
672340_0005.png
672340_0006.png
672340_0007.png
672340_0008.png
23. april 2009
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 5. maj 20091.2.3.4.5.Økonomisk og finansiel situation-Udveksling af synspunkterKvalitet og holdbarhed af offentlige finanser-RådskonklusionerFem år efter udvidelsen af EU-RådskonklusionerDialog med tredjelande-Udveksling af synspunkterSkata)Tobaksafgiftsdirektiverne-Politisk enighedb)6.7.Meddelelse om god regningsførelse på skatteområdet(følger snarest)-Præsentation af KommissionenSide 3Side 8
Foreløbigt udkast til EU’s budget for 2010-Præsentation af KommissionenEventuelt-Information om status for regulering af finansielle serviceydelser.
Følgende punkter er ikke på dagsordenen til det kommende ECOFIN møde:8.9.10.Kommissionens ændringsforslag nr. 4 til EU’s budget for 2009SEC(2009) 496Kommissionens ændringsforslag nr. 5 til EU’s budget for 2009KOM(2009) 177Forslag om ændring af forordning 332/2002 vedr. mellemfristet betalingsbalancestøt-te til medlemsstaterneKOM(2009) 169Finansiel assistance til Rumænien
11.
2
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skøn-nes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:5. Skata. Tobaksafgiftsdirektiverne-Politisk enighedb. Meddelelse om god regningsførelse på skatteområdet-Præsentation af Kommissionen
3

Dagsordenspunkt 5a:

Skat - Tobaksafgiftsdirektiverne

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag om en række ændringer af gældende fællesskabsregler vedrø-rende afgifter på cigaretter og andre former for forarbejdet tobak, herunder en forhøjelse af mini-mumsafgifterne på cigaretter og en tilnærmelse af reglerne om punktafgift på finskåren røgtobak(rulletobak) til reglerne om cigaretter. Forslaget har til formål at modernisere og forenkle de nu-værende regler, gøre dem mere gennemsigtige og på bedre vis integrere hensynet til folkesundheden.

Baggrund og indhold

Kommissionen gennemgår hvert fjerde år punktafgiftsstrukturen og –satserne fortobaksprodukter i EU - i henhold til Direktiv 92/79/EØF om harmonisering afcigaretafgifter og Direktiv 92/80/EØF om harmonisering af afgifter på andreformer for forarbejdet tobak end cigaretter - med henblik på bl.a. at undersøge detIndre Markeds funktion og punktafgiftssatsernes realværdi. Kommissionen gen-nemførte således en fjerde gennemgang i 2008 og fremlagde efterfølgende forslagom væsentlige ændringer i den gældende fællesskabslovgivning med henblik på atmodernisere de nuværende regler og sikre lige konkurrencevilkår for de europæi-ske virksomheder. Beskyttelse af folkesundheden er ligeledes en væsentlig faktor iKommissionens forslag.Ændringsforslagene vedrører en forhøjelse af minimumsafgiften på cigaretter, entilnærmelse af punktafgifterne på finskåren røgtobak (rulletobak) i forhold tilpunktafgift på cigaretter og inflationsregulering af afgifter på cigarer, cigarillos oganden tobak. Endvidere foreslås ændring af beregningsbegrebet for cigaretafgifter,forhøjelse af styk/vægtafgiftens andel af den samlede afgift på alle tobaksproduk-ter samt specificering af definitionen på forskellige tobaksprodukter.Kommissionens forslagGradvis forhøjelse af minimumsafgiften for cigaretterKommissionen foreslår at hæve minimumsafgiftsniveauet for alle cigaretter fra 64EUR til 90 EUR pr. 1000 stk. cigaretter over en femårig periode. Endvidere fore-slås kravet til afgiftens andel af den samlede detailsalgspris sat op fra 57% til 63%.Herudover indebærer forslaget, at de medlemslande, som efter udløbet af femårs-perioden opkræver mindst 122 EUR (mod 101 EUR i dag) i punktafgift pr. 1000cigaretter, er undtaget fra 63%-reglen.Det foreslås, at ovennævnte ændringer senest skal være gennemført d. 31. decem-ber 2013, dog med forlængelse til de medlemsstater, hvis overgangsperioder angå-ende forhøjelse af cigaretafgiften i henhold til tiltrædelsestraktaterne stadig ikke erudløbet.Gradvis regulering af minimumsafgiftssatserne for rulletobakFor at bringe minimumsafgiftssatserne på rulletobak på linje med afgiftssatsen forcigaretter, foreslår Kommissionen at indføre en tvungen nedre værdi- og vægtaf-gift for rulletobak. Efter den gældende regulering er der udelukkende en tvungennedreværdiafgift,der tilsiger, at afgiften skal udgøre mindst 36% af detailsalgspri-sen. Lande, der opkræver mindst 32 EUR pr. kg. skal dog ikke overholde dette
4
krav. Afgiftsstrukturen foreslås ændret, således at både kriterium om vægt-minimumsafgift samt afgiftens andel af detailsalgsprisen skal opfyldes. Afgiftenskal således udgøre mindst 38% af detailsalgsprisen og må ikke være mindre end43 EUR pr. kg.Ved udgangen af 2013 skal minimumsafgiftssatserne være henholdsvis 60 EUR pr.kg. og mindst 42% af detailsalgsprisen.C. Inflationsregulering af minimumsafgifter for andre tobaksvarer end cigaretterog rulletobakKommissionen anfører, at det er nødvendigt at korrigere den specifikke punktaf-gift for cigarer og cigarillos og for anden røgtobak end cigaretter og rulletobak iforhold til inflationen i perioden 2003 til 2007. Punktafgiften bliver således hævettil 12 EUR pr. 1000 stk. eller pr. kg. eller mindst 5 % af detailsalgsprisen for cigarerog cigarillos og 22 EUR pr. kg. eller mindst 20 % af detailsalgsprisen for andenrøgtobak.D. Afskaffelse af beregningsbegrebet ”den mest efterspurgte prisklasse” for ciga-retterMinimumssatserne for punktafgifter på cigaretter har hidtil været udregnet på bag-grund af cigaretter i den mest efterspurgte prisklasse. Kommissionen foreslår atafskaffe dette udgangspunkt, og at minimumsafgiften (64 EUR pr. 1000 stk.) istedet finder anvendelse for alle cigaretter. Samtidig foreslås det, at den vejedegennemsnitlige detailsalgspris bliver udgangspunktet for fastsættelsen af de øvrigeminimumsregler.E. Grænsen for punktafgiftens specifikke element (styk/vægtafgiften) som andel afden samlede afgift hævesEfter gældende regler skal det specifikke element i punktafgiften for alle tobaksva-rer udgøre mindst 5% og maks. 55% af den samlede afgift. Kommissionen fore-slår, at grænserne hæves til hhv. 10% og 75% med henblik på at øge anvendelsenaf specifik beskatning, der vurderes at have en række budget- og sundhedsmæssigefordele. En øvre grænse bevares for at sikre konsistens i medlemslandenes afgifts-struktur og undgå en situation, hvor én medlemsstat udelukkende anvender speci-fik beskatning, og nabomedlemsstaten udelukkende anvender værdibeskatning.Det foreslås endvidere, at bestemmelserne om afgiftsstrukturen i medlemslandeneændres således, at landene har mulighed for at fastsætte en national minimums-grænse for cigaretafgifter efter eget valg. Medlemslandene vil således få mulighedfor nationalt at sætte krav om, at styk/vægtafgiften og værdiafgiften (som til sam-men skal opfylde den EU-retlige minimumsafgift) til sammen ikke må udgøremindre end et vist beløb. Hermed undgås, at afgiften på billige cigaretmærker bli-ver uforholdsmæssig lav. Muligheden for at sætte en national minimumsgrænseeksisterer allerede under den gældende regulering, men Kommissionens ændrings-forslag indeholder ingen nedre eller øvre grænse på den nationale minimumsaf-giftssats.F. Andre tekniske ændringer
5
Kommissionen foreslår en række ændringer i definitionen af cigaretter, cigarer oganden røgtobak. Definitionen af cigaretter, cigarer/cigarrillos og pibetobak foreslåsstrammet, således at skæve incitamenter - til f.eks. at markedsføre cigaretter somcigarer for at opnå lavere beskatning - undgås.G. Tilsyn med bestemmelserne om tobaksbeskatningMed henblik på Kommissionens fremtidige gennemgang af punktafgiftsstrukturenog –satserne forslås nye regler for medlemsstaternes fremsendelse af oplysningerom tobaksbeskatning samt en ny definition af de nødvendige statistiske data.Formandskabets kompromisforslagI lyset af medlemslandenes drøftelse af Kommissionens forslag har formandskabetfremsat et kompromisforslag, der indebærer en mindre stigning i minimumsafgif-terne på cigaretter end Kommissionens forslag, en større stigning i minimumsaf-gifterne på rulletobak (derimod foreslår formandskabet, at der ikke indføres kravom opfyldelse af både en specifik og proportional minimumsafgift for rulletobak),samt forlængelse af datoer for ikrafttrædelse, fristen for implementering, samtovergangsordninger for nye medlemslande. I sammenhæng med de længere fristertil visse medlemsstater for at gennemføre minimumsgrænserne for cigaretter, harformandskabet foreslået, at der gives en hjemmel til de øvrige medlemsstater til atanvende kvantitative restriktioner for import fra disse medlemslande.

Hjemmelsgrundlag

EF-traktatens art. 93, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig ved-tagelse af medlemslandene.

Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører, at forslaget hører under Fællesskabets og medlemsstater-nes delte kompetence, og at nærhedsprincippet således finder anvendelse.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Forudsat, at forslaget om forhøjelse af tobaksafgifterne iForårspakke 2.0.vedtages,kræver direktivet ikke yderligere lovændringer.

Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser

Økonomiske konsekvenser af stigning i minimumsafgiften på cigaretterPå baggrund af oplysninger fra SKAT vedr. juli kvartal 2008 kan den gennemsnit-lige pris på en pakke (20 stk.) cigaretter beregnes til ca. 30 kr. i Danmark. Ved degældende afgifter vil afgiften på 1000 stk. cigaretter efter direktivforslaget dermedudgøre ca. 841 kr. eller 112,85 EUR. Ved de gældende regler og priser opfylderDanmark således ikke Kommissionens direktivforslag, og en opfyldelse af direkti-vet vil således indebære en stigning i afgifterne pr. 1000 stk. cigaretter på 9,15 EUR(122-112,85) eller ca. 68,2 kr. inden 2014 svarende til 1,36 kr. pr. 20 stk. ekskl.moms og en prisstigning på ca. 1,7 kr. inkl. moms.Forårspakke 2.0 indebærer imidlertid en omlægning og forhøjelse af tobaksafgif-terne svarende til en gennemsnitlig prisstigning på ca. 3 kr. pr. 20 stk. pakke inkl.moms. Herved vil afgifterne i gennemsnit udgøre 130,50 EUR eller ca. 972,6 kr.
6
pr. 1000 stk. cigaretter og vil dermed ligge over direktivforslagets minimumssats på122 EUR.En forhøjelse af minimumsafgifterne i EU fra 2014 kan indebære, at en del af dengrænsehandel som tabes som følge af Forårspakke 2.0, vil kunne vende tilbage.Konsekvenserne for Danmark afhænger af, hvor meget priserne stiger i Syd – ogØsteuropa, hvor danskerne grænsehandler cigaretter, samt i Sverige og Tyskland,som grænsehandler cigaretter i Danmark.Kommissionen har på baggrund af tal for 2006 beregnet, hvor meget cigaretpri-serne forventes at stige som følge af den foreslåede minimumsats på 122 EUR.Disse beregninger peger på, atTysklandallerede ved gældende afgifter opfylderminimumsafgiftssatsen på 122 EUR, således at der ikke kan forventes en stigning ityskernes køb af cigaretter i Danmark efter d. 1. januar 2014.Det er mere usikkert medSverige,da opfyldelsen af minimumssatsen for det førsteafhænger af gennemsnitsprisen på cigaretter og for det andet af valutakursen. Johøjere gennemsnitspris og stærkere valuta, jo større er sandsynligheden for, at Sve-rige vil opfylde direktivet og derved undgå afgiftsforhøjelser. Ved de aktuelle valu-takurser vil Sverige næppe kunne opfylde de 122 EUR. Hvis den svenske kroneapprecierer igen inden 2014, antages det, at de svenske priser ikke påvirkes, nårforhøjelserne træder i kraft d. 1. januar 2014, og svenskernes køb af cigaretter iDanmark påvirkes dermed heller ikke.ForSyd - og Østeuropavil forslaget givetvis betyde, at der vil ske prisstigninger, somvil indebære, at danskerne vil købe færre cigaretter i disse lande. Det er imidlertidusikkert, hvor store disse vil blive. På baggrund af Kommissionens beregningerskønnes det, at prisstigningerne vil betyde en stigning i gennemsnitsprisen på 20stk. cigaretter i Syd- og Østeuropa på ca. 2,4 kr. i forbindelse med direktivforsla-gets ikrafttrædelse, mens tobaksfabrikanternes oplysninger til EU peger på, at pris-stigningerne kan blive op imod 3,5 kr. pr. 20 stk. pakke i Syd- og Østeuropa.Med hensyn til formandskabets foreslåede lavere afgiftssats på cigaretter, vil envedtagelse af denne medføre en reduktion af prisstigningerne i Syd – og Østeuropaog dermed af den forventede provenugevinst.Økonomiske konsekvenser af øvrige ændringer i minimumsafgifterForslagets ændringer vedr. afgifterne på rulletobak, cigarer og cigarillos vil ikkeumiddelbart have provenumæssige konsekvenser, da de gældende afgifter alleredeopfylder de foreslåede regler i direktivet. Den foreslåede ændring vedrørende snit-bredden på røgtobak vil medføre en mindre provenugevinst.

Høring

Forslaget har været sendt i høring hos relevante erhvervsorganisationer med fristfor bemærkninger d. 11. oktober 2008. Høringssvarene blev oversendt til Folke-tingets Europaudvalg i grundnotat af 13. november 2008.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Grundnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg d. 13. november 2008.
7

Holdning

Dansk holdningDanmark støtter Kommissionens overordnede mål med forslaget, herunder atmodernisere de nuværende regler, sikre lige konkurrencevilkår for europæiske virk-somheder og beskytte folkesundheden.Regeringen støtter generelt en forhøjelse af cigaretafgifterne og foretrækkerKommissionens oprindelige forslag og regeringen kan ligeledes støtte en forhøjelseaf minimumsafgiftssatserne på rulletobak og en inflationskorrektion af minimums-afgifter for andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak.Regeringen ser helst, at eventuelle overgangsordninger begrænses mest muligt afhensyn til grænsehandlen, men kan støtte et forslag om kvantitative restriktionerpå import fra lande med længere implementeringsfrister.Andre landes holdningerDer er betydelig forskel på medlemslandenes holdning til Kommissionens forslag.En større gruppe lande mener, at Kommissionen går for langt og hæver mini-mumsafgifterne for meget, mens en anden gruppe lande mener, at Kommissionensforslag er utilstrækkeligt og minimumssatserne bør hæves yderligere.
8

Dagsordenspunkt 5b:

Skat - Meddelelse om god regningsførelse på skatte-

området

(Følger snarest)