Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 282
Offentligt
669748_0001.png
669748_0002.png
ErhvervsudvalgetERU alm. del - Svar på Spørgsmål 98Offentligt
J.nr. 2009-730-0122Dato: 03.04.2009
TilFolketinget - Erhvervsudvalget
Hermed sendes svar på ERU alm. del spørgsmål nr. 98 af 20. marts 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske af Orla Hav (S).
Kristian Jensen
/ K.-H. Ludolph
Spørgsmål 98:Med henblik på et kommende samråd bedes følgende spørgsmål besvaret:Ministeren bedes klargøre, hvilke initiativer, der er igangsat i skatteministeriet og SKATfor at indfri den målsætning, som tidligere økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsendrog under 1. behandling af L 50 og L 51 i 2006: ”Når vi reducerer revisionspligten for dehelt små virksomheder, skal vi selvfølgelig sikre os, at det ikke medfører skatteunddragelse.Jeg kan sige, at både skatteministeren og jeg lægger afgørende vægt på, at allevirksomheder betaler de skatter og afgifter, de skal i henhold til dansk lovgivning." "Vi erklar til at afsætte 45 årsværk i SKAT til den her opgave”.Ministeren bedes i sin besvarelse forklare, hvordan dette mål hænger sammen medårsværksreduktionen i SKAT fra ca. 9.200 årsværk i 2006 til ca. 7.700 årsværk i 2009 ogden yderligere reduktion i 2013 til ca. 6.700 årsværk.Svar:Siden L50/51 i 2006 har SKAT grundlæggende ændret sin strategi for indsatsen overforborgere og virksomheder. Indsatsstrategien tilsiger, at man i SKAT skal anvenderessourcerne på en sådan måde, at borgernes og virksomhedernes regelefterlevelse sikresbedst muligt. Udgangspunktet er, at langt de fleste borgere og selskaber ønsker at efterlevereglerne, og at en stor del, af de der overtræder reglerne, gør det på grund af mangel påkendskab til reglerne i højere grad end af ond vilje.Indsatsstrategien forøger fleksibiliteten i SKATs tilrettelæggelse af arbejdet. Indsatsentilrettelægges på baggrund af en afvejning af risiko og væsentlighed, jf. svaret på spørgsmål97. Med udgangspunkt i disse analyser af risiko og væsentlighed, opnår SKAT at kunne gåmålrettet efter modspillerne. Der differentieres mellem de værktøjer, der sikrer bedst effekti forhold til medspillerne (vejledning, digitale løsninger, mv.) og modspillerne (kontrol,straf, mv.).Før indførelsen af Indsatsstrategien var fokus i høj grad rettet mod målinger af, hvor mangeborgere og virksomheder, der blev kontrolleret. Med indsatsstrategien skiftes fokus iretning af, hvilken effekt, indsatsen har på regelefterlevelsen.Med indsatsstrategien sker SKATs kontrolplanlægning som nævnt meget mere fleksibelt ogmålrettet i forhold til risiko og væsentlighed. I den optik giver det ikke længere mening attale om, at netop 45 årsværk er afsat til opgaven med at kontrollere selskaber uden revisor.SKAT er dog opmærksom på, at en ændring af regler, der er af betydning for borgere ogvirksomhedernes adfærd, også kan have betydning for ressourcebehovet til såvelforebyggelse som kontrol i SKAT. I lyset af en ændret revisionspligt for virksomheder, vilSKAT derfor afveje, hvorvidt det resulterer i et behov for en øget ressourceindsats på såvelvejlednings- som indsatsområderne.
Side 2