Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 273
Offentligt
668551_0001.png
668551_0002.png
668551_0003.png
J.nr. 2009-730-0117Dato: .15. april 2009
TilFolketinget – Udvalget for Forretningsordenen
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 – UFO alm. del. - af 3.april 2009.
Kristian Jensen/K.-H.Ludolph

Spørgsmål:

Med henvisning til justitsministerens svar af 24. marts 2009 på spørgsmål nr. 1 fra Udval-get for Forretningsordenen og skatteministerens talepapir fra samråd med Skatteudvalgetden 1. april navnlig vedrørende samrådsspørgsmål N og O bedes skatteministeren gøre redefor, om skattemyndighederne efter de regler, der var gældende på tidspunktet for deniværksatte administration, har haft hjemmel til at udskyde virksomhedernes indbetalinger afindeholdt a-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt moms ?

Svar:

I justitsministerens svar på spørgsmål nr. 1, UFO alm.del., står i punkt 3. bl.a., ”at en lovførst kan håndhæves, når den er vedtaget, stadfæstet og kundgjort.Dette gælder også i relation til det omhandlede lovforslag om midlertidig udskydelse af be-talingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt moms, og det har såle-des efter Justitsministeriets opfattelse ikke været muligt for skattemyndighederne at hånd-hæve de i lovforslaget foreslåede regler allerede fra fremsættelsestidspunktet. Det bemær-kes i den forbindelse, at Justitsministeriet ikke har taget stilling til til, om skattemyndighe-derne efter de regler, der var gældende på tidspunktet for den iværksatte administration,har haft hjemmel til at udskyde virksomhedernes indbetalinger af indeholdt A-skat og ar-bejdsmarkedsbidrag samt moms. Dette spørgsmål henhører således under Skatteministeri-et.”Om mulige særlige hjemler på Skatteministeriets område kan jeg oplyse, at der i inddrivel-sesloven findes en generel hjemmel til at give henstand med betalinger. Det er en forudsæt-ning for anvendelsen af henstandsreglen, at der inden henstand ydes foretages en individuelbedømmelse af den konkrete sag, og at skatteyderen har anmodet om henstand. Bestem-melsen kan derfor ikke bruges til at give kollektiv henstand for alle virksomheders betalingaf A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms i perioden fra fremsættelsen af lovforslag nr.154 til dets vedtagelse og kundgørelse.Tilsvarende gælder i forhold til de retningslinjer, som er offentliggjort på SKATs hjemme-side om, hvor når virksomheders indbetalinger til SKAT anses for rettidige.Af mine talepunkter til besvarelse af samrådsspørgsmål vedrørende lovforslag nr. L 154,alm. del bilag 241 af 1. april 2009, fremgår, at virksomheder, der efter de gældende reglerikke havde indbetalt A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms for henholdsvis 2. halvår 2008og januar og februar 2009, først ville blive foreløbigt fastsat af SKAT den 25. marts 2009og rykket af SKAT for betalingen den 21. april 2009, altså efter vedtagelsen og offentliggø-relsen af lovforslag nr. L 154. SKATs procedurer for disse situationer kan heller ikke ansesfor hjemmel til den udskydelse, som var sigtet med lovforslag nr. L 154, af alle virksomhe-ders betaling af A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms i perioden fra fremsættelsen af lov-forslag nr. 154 til dets vedtagelse og kundgørelse.
Side 2
Side 3