Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 270
Offentligt
668526_0001.png
668526_0002.png
668526_0003.png
SkatteministerietNicolai Eigtveds Gade 281402 København K26. marts 2009

Forslag til lov om ændring af ligningsloven, lov om arbejdsmarkedsbidrag og virksom-

hedsskatteloven (Ændrede regler for beskatning af personalegoder, befordringsfradrag,

gavefradrag, dagpleje-fradrag og rejsefradrag m.v.)

IT-Branchen (ITB) , som er brancheforeningen for it-virksomheder, har modtaget ovennævntelovforslag i høring.Lovforslaget indeholder en ny multimedieskat på 5000 kr., som skal pålægges arbejdsgiverbetaltcomputer, bredbånd og fri telefon. Resultatet af den nye skat er, at det kommer til at kostemedarbejderen penge, hvis man vil opretholde muligheden for at kunne arbejde hjemmefra.ITB stiller sig uforstående overfor dette tiltag, idet hjemmearbejdspladsen har været en god løsningfor både arbejdsgiver og medarbejder, idet det giver fleksibilitet begge veje, således atmedarbejderen kan ordne det familiemæssige, få puttet børnene osv, men samtidigt arbejde ekstranår det har været påkrævet. Denne fleksibilitet vil blive fjernet, såfremt medarbejdere vil fravælgehjemmearbejdspladsen.Efter ITB’s opfattelse er en hjemmearbejdsplads ikke et frynsegode, men et grundvilkår i etmoderne arbejdsliv. Indførelsen af multimedieskatten er et kæmpe skridt tilbage modindustrisamfundet og mod ubalancen i livet. Resultatet vil blive, at hjemmearbejdspladser fremoverikke vil være et vilkår for de mange, men for de få, der er villige til at betale skat for at værefleksible – også til glæde for arbejdspladsen.Desuden vil forslaget modvirke udviklingen af videnssamfundet. I dag er Danmark et af verdensførende IT samfund og udbredelse af IT er stor og det skyldes bl.a. de skattebegunstigendeordninger for bredbånd og PC-ordninger. Dette vil stoppe med multimedieskatten, da en stor delikke vil modtage en værdi, der svarer til skatten af de 5000 kr., ca. 2500 kr. Det er helt afgørende,at alle samfundets borgere besidder de nødvendige IT-kompetencer for ikke at blive hægtet af denhastige samfundsudvikling.Desuden kan det sammenlignes med alle håndværkere, der har adgang til flyttebiler, skovle,spader og værktøj iøvrigt fra arbejdsgivere. Hvorfor griber man ikke ind der?For at afbøde en række af de negative effekter af lovforslaget vil ITB foreslå følgende ændringer ilovforslaget:

Husstandsafgift

Multimedieafgiften er 5000 kr. per person og ikke per husstand. Det vil medføre, at par,hvor den ene ægtefælle har både arbejdsgiverbetalt computer, bredbåndsforbindelse og
telefon, der vil den anden ægtefælle sandsynligvis fravælge fri mobiltelefon. Dette giversåledes mindre fleksibilitet og vil ydermere være kritisk for virksomheden, da det må væreen forventning, at den frie mobiltelefon som udgangspunkt er tildelt således, atvirksomheden kan komme i kontakt med den ansatte udenfor virksomhedens område.Derfor vil ITB foreslå, at multimedieskatten bliver per husstand og ikke per person.

Bevar skattefrihed i grænsetilfælde

ITB vil foreslå, at skattefriheden bevares i visse helt oplagte tilfælde, hvor der er tale om etgrænsetilfælde. Skal det f.eks. udløse multimediebeskatning alene atopbevarearbejdsgivers bærbare pc på privatadressen i forlængelse af fx møder sidst påarbejdsdagen eller rejseaktivitet?Der fines rigtig mange sælgere i Danmark, der er udstyret med en PC, som de bruger iordreoptagelsessituationer for virksomheden, de er ansat i – enten i 3G online forbindelseeller ved opdatering, når de kommer hjem. Disse sælgere kører rundt i det danske land ogkommer måske kun i firmaet nogle gange i kvartalet – det er fuldstændigt urimeligt, hvis deskal betale skat af udstyr, de bruger i arbejdssituationen.
Derfor vil ITB foreslå, at skattefriheden bevares i f.eks. nedenstående tilfældeex 1 – installatør med skiftende arbejdssteder tager computer med ind på hjemmeadressenfor at undgå tyveri, frostskader osv.ex 2 – sælger tager computer med hjem før møde med kundeex 3 – læge med vagt, tager telefon med hjem, så arbejdsgiver kan komme i kontakt medvedkommendeex 4 – person har overvågningsopgaver i weekenden og tager computer med hjemex 5 – sælger, der sjældent kommer på arbejdspladsen

Fremtidssikret ordning

ITB vil foreslå, at der fortsat skal være skattefrihed for arbejdsgivertildelt mobil, nårmedarbejdere erklærer ikke at anvende den til privat forbrug, og arbejdsgiver fører tilsynhermed. Den nuværende definition af fri telefon skal bevares, således at muligheden forskattefrihed ved brug af arbejdsgiver-erklæringer med arbejdsgivers selvkontrolopretholdes.Dette er relevant i forhold til de mange medarbejdere, der får en mobil stillet til rådighed afarbejdsgiver i forbindelse med tilkaldevagter og andre situationer, hvor arbejdsgiver harbrug for at kunne kontakte medarbejderen uden for arbejdstid.ITB vil på lignende måde foreslå skattefrihed for PC’er, hvor medarbejderen ikke må brugeden privat (opsigelsesgrund) og på lignende vis som ovenstående har erklæret sig herom.Hvis man ikke ønsker at bevare den nuværende definition af fri telefon og udvide den tilPC’er, så kan ITB foreslå følgende anden løsningsmodel:Der skal angives nogle klare retningslinjer for, hvornår formodningen om privatrådighed er afkræftet, eksempelvis en blanket, hvor medarbejderen medafskedigelsesgrund erklærer ikke at bruge goderne privat.

Definition af multimedie

ITB går ud fra, at definitionen af datakommunikation via en internetforbindelse er teknologineutralog herunder også omfatter dataforbindelse, der udover data og tele også kan fungere sombæremedie for TV-signaler. Når ITB lægger vægt på dette, skyldes det ønsket om at undgåkonkurrenceforvridning mellem forskellige bredbåndsteknologier.

Uklarheder

Det er forventningen, at nogle af de eksisterende ordninger vil blive videreført ved et træk inettolønnen dvs. fuldt finansieret af medarbejderen, dog således at medarbejderen fårglæde af en forhandlet rabatordning, som medarbejderen ikke ville kunne opnå somprivatperson. Vil en sådan ordning med træk i nettolønnen og administreret af arbejdsgiverblive anset som værende stillet til rådighed af arbejdsgiver (altså ifaldemultimediebeskatning, selvom den ansatte selv har betalt for multimedierne medbeskattede midler)?Har arbejdsgiveren overtaget indeholdelsespligten fra den skattepligtige? – side 28 midtsiger ”Deforslåede regler betyder, at har en arbejdstager rådighed over et multimedie,medregnes et beløb på 5.000 kr. (2010-niveau) i arbejdstagerens skattepligtige indkomstbetyder dette, at det fremover er arbejdsgiverens ansvar, eller ligger den fortsat på denskattepligtiges? – på side 35 nederst står –Forslaget om en multimediebeskatningindebærer, at personer skal medregne 5.000 kr. (2010-niveau) til indkomsten, hvis de haren computer, internetadgang eller fri telefon, der er stillet til rådighed af virksomheden ogkan benyttes privat– her fremgår det, at det er den skattepligtige, der harindeholdelsespligten. Side 38 afsnit 6 og 7. Administrative konsekvenser for erhvervslivetog borger – her kunne det faktisk forstås, som at det er arbejdsgiveren, der harindeholdelsespligten?Side 28 nederst – af sidste afsnit fremgår det, at selvstændig erhvervsdrivende også skalsættes i skat af multimedieskatten - bør det ikke præcisere, at man kun kan blive sat i skatén gang af multimedieskatten, da man jo godt kan have flere arbejdsgivere eller væreselvstændig med løn fra anden arbejdsgiver og fra begge have fået et eller flere af denævnte goder under multimedieskatten stillet til sin rådighed. Og i givet fald hvilkenarbejdsgiver vil så være pålagt indeholdelsespligten?
ITB står naturligvis til rådighed for yderligere kommentarer.
Med venlig hilsen
Jette BaadeUnderdirektør