Skatteudvalget 2008-09, Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 27, L 72 Bilag 1
Offentligt
605683_0001.png
605683_0002.png
9. oktober 2008JARA2008-3100-00040Deres sagsnr.: 2008-711-025
SkatteministerietAtt.: Andreas Bo LarsenNicolaj Eigtveds Gade 281402 København K
Høring over forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, momslo-ven, opkrævningsloven, lov om aktiv socialpolitik og integrationslovenog forskellige andre love (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse –fair play III og fradrag for børnebidragsrestancer i kontanthjælp, start-hjælp og introduktionsydelse).DI har den 8. oktober 2008 modtaget ovennævnte lovforslag i teknisk høring. DI fiken tidligere udgave af fair play III i høring den 19. december 2007, udkastet til lov-forslaget er delvist ændret i forhold til det tidligere udkast. DI afgav høringssvar pådet tidligere lovudkast d. 18. januar 2008.Lovforslaget er nr. 3 i rækken af ”Fair Play”-lovforslag, der er en del af regeringenssamlede indsats, som retter sig bredt mod sort og illegalt arbejde og andre formerfor skatte- og afgiftsunddragelse. DI støtter generelt regeringens Fair Play-indsats,da denne sikrer en fri og fair konkurrence på lige vilkår. DI ser derfor også positivtpå tiltag, der sikrer, at de mange lovlydige skatteydere ikke udsættes for unfairkonkurrence via blandt andet skatte- og afgiftssvindel, når disse tiltag samtidig sik-rer de lovlydige skatteyderes retssikkerhed.Efter DI’s opfattelse må enhver indsats mod sort og illegalt arbejde og andre formerfor skatte- og afgiftsunddragelse vurderes og afvejes i forhold til på den ene sidehensynet til kontrol og på den anden side hensynet til skatteydernes retssikkerhed.Skatteydernes og dermed også virksomhedernes retssikkerhed er en af hjørneste-nene i et retssamfund. Enhver indskrænkning af virksomhedernes retssikkerhedpåvirker derfor konkurrenceevnen og globaliseringsparatheden negativt.I det høringssvar, som DI sendte til Skatteministeriet i forbindelse med den førstehøring af Fair Play III lovforslaget, skrev DI, at der var tre punkter, hvor der ifølgeDI var større fokus på kontrol end på retssikkerhed, og som DI således ikke kunnestøtte eller som burde ændres.
Det er med glæde, at DI kan konstatere, at de to punkter i det tidligere lovudkast,som DI ikke kunne støtte – forslaget om hæftelse for underleverandø-rers/entreprenørers manglende indeholdelse af A-skat, arbejdsmarkedsbidrag mv.og forslaget om adgang til administrativ fratagelse af næringsbrevet inden sagen erafgjort ved domstolene – er udgået af dette nye lovforslag.DI skrev i høringssvaret af 18. januar 2008, at forslaget, om at kunne pålægge eje-ren af en virksomhed eller den ansvarlige daglige ledelse heraf en kontrolafgift formanglende overholdelse af regnskabsregler i punktafgiftslove samt i regler i kilde-skatteloven og momsloven, burde ændres for at DI kunne støtte det. I det oprinde-lige forslag manglede der således både mulighed for at påklage et påbud og dermanglede fastsættelse af en frist for overholdelse af et påbud.DI kan med tilfredshed notere sig, at der en sket den ændring i forhold til det gamlelovudkast, at det nu er blevet fastslået, at der skal gives en tidsfrist på minimum 14dage for at overholde et påbud.DI er dog fortsat betænkelig ved, at der fortsat ikke er givet mulighed for at påklageet påbud, da man når påbuddet ikke kan påklages, ikke vil have mulighed for at på-se, at de objektive kriterier som påbuddet skal overholde er overholdt.På den baggrund hilser DI det velkomment, at der nu er fastsat en minimumsfrist,men DI fastholder betænkeligheden ved, at der ikke er mulighed for at påklage etpåbud, da man dermed ikke kan sige, at hensynet til virksomhedernes retssikker-hed bliver tilgodeset. DI skal derfor fastholde sin oprindelige anmodning om, atforslaget på dette punkt ændres i overensstemmelse med ovenstående.
oo0ooDI står naturligvis til rådighed for en nærmere drøftelse af ovenstående.
Med venlig hilsen
Jacob RavnKonsulent
2