Skatteudvalget 2008-09, Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 27, L 72 Bilag 1
Offentligt
.
.
ndsorgan
Ionen
l
n
IslandsPostboks
32D340
DanishConfederationafTradeUnions
Københa\!nS
Sagsnr.08-185
Voresref.HB0/sjøDeresfef.2008-711-0025
Den20.oktober2008
Bemærkningertil"Lovomændringafskattekontrolloven,momsloven,opkræv-ningsloven,lovomaktivsocialpolitikogintegrationslovenogforskelligeandreloveFairplayIII"-
LOviliforbindelsemedlovforslagetomændringafskattekomrollovendenståendesynspunktgældende.
mv.gørene-
Indsatsenmodsortarbejdeervigtig.Virksomheder,derikkefølgerreglerne,skalikke
kunneudkonkurreredevirksomhederdergør.
!
Generelterdetfornuftigeformållovforslagetforfølger.Detfremgåraflovensgenerellebemærkninger,atdevirksomheder,derharordnedeforhold,genereltikkevilopleveatbliveberørtafloven.Detvilleværefintmedenredegørelsefor,omvirksomheder,derharordnedeforholdoverhovedetbliverberørtogigivetfaldhvordan.
Detfremgårikkeomdenregistreringogindberetningafudstationeredepåanlægs-ogbygningsområdet,derharskulletforegåefterskattekontrollovens~7Eharværettil-strækkeligteffektfuld.Vedafskaffelseafdennebestemmelseburdedetværevurderet,omdetnyeRUTregister,dertræderistedet,ikkeblotbevirkerenbredereregistreringidetalleerhvervregistreresogikkeanlægs-ogbygningsområdetmenogsåomderkommertilatforegåen meredetaljeretregistrering.-
-
Idetnyeforslagerhvervgivershæftelseforunderleverandørerudgået.størreentreprenørfirmaer
Detskerofte,at
godgavnafudenlandskeoperatører,deropererermedsortudenlandskarbejdskraft.Itilfælde,hvorenentreprisesumliggerbety-deligtunderdenalmindeligemarkedsprisogdetefterfølgendekonstateres,atunderen-ikkeharbetaltskyldigskat,kunnedetværehensigtsmæssigtogrimeligt,hvishovedentreprenørenhæftedeforunderentreprenørensskatteunddragelse.Deteridissetilfældehovedentreprenøren,derhardragetøkonomiskfordelafskatteunddragc1-treprenøren
haroverordentligt
sengennemdenaltforlavekunstigepris.
Vedrørendeforslagomfradragforbørnebidragsrestancervedudbetalingafkon-tanthjælp,starthjælpogintroduktionsydeiseForslagetlæggeroptil,atdersomnogetnytkanskefradragforbørnebidragsrestancervedudbetalingafkontanthjælp,starthjælpogintroduktionsydeIse.Målgruppenforfor-
slageterpersoner,dermodtagerdisseydelserogsamtidigmodtagerforsørgertillægfrakommunen,menundladeratbetaledetteforsørgertillægvideretildenforældre,barnet
borhos.
Eftergældendereglersendesikke-betaltebørnebidragtiltvangsinddrivelse.Dettegæl-derdogikkeformodtagereafkontanthjælp,starthjælpogintroduktionsydeIse.Fradragsadgangengælderalenedetsenestforfaldnebidrag.Dervilsåledesikkekunneskefradragforalleredeoparbejdetgæld.
Efterforslagetkankommunenikkeforetagefradragihjælpen,hvisdererenrisikofor,atdenbidragspligtigepersonbliverudsatafsitbeboelseslejemålpågrundafenhusleje-restance.
Formåletmedforslageteratbegrænsedenfremtidigeopbygningafbidragsgældfordissepersoner.Idagskerderindeholdelseaflønvedforskelligeformerforgældtildetoffentlige.Ifølgelovforslagetviloparbejdetgældmindskeincitamentettilatindtrædepåarbejdsmarkedet,damandervedfralønnenskalfratrække"gammel"gæld.
LOerenigilovforslaget.
dethensigtsmæssigeiatbegrænseopbygningafgæld,hvorfor
LOstøtter
SombekendterLOmodstanderafstarthjælpenogintroduktionsydeisen.Problema-tikkenmedfradragforbørnebidragsrestanceridisseydelser,forstærkerLO'skritikafdelaveydelsesniveauerfordisseydelser,ogLOskalderforgentageforslagetomaf-skaffelse
afstarthjælpenogintroduktionsydeIsen.
BemærkningerneerafgivetmedforbeholdforgodkendelseiLO'sstyrendeorganer.
PåvegneafLO'sDagligLedelse
2