Skatteudvalget 2008-09, Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 27, L 72 Bilag 1
Offentligt
605668_0001.png
605668_0002.png
605668_0003.png
D e n 2 0 . o kt o b e r 2 0 0 8S a g s b e h a n d l e r:L a r s Th ø ge r s e n
Bemærkninger til Skatteministeriet lovf orslag om ændring af skattekontrolloven,momsloven, opkrævningsloven, lov om akt iv socialpolitik og int egrationsloven og f or-skellige andre love (Fair play III)Skatteministeriets ovennævnte forslag, j f. høring af 7. oktober 2008, gi ver Familiestyrel -sen anledning til nedenstående bemær kninger om indholdet af forsl aget i relation til fra-drag f or børnebidragsr estancer i kontanthj ælp m.v. (§§ 32-33).Indledningsvis bemær kes, at Familiestyrelsen har bidraget med inf or mation om den fami -lieretlige lovgi vning ti l brug for Arbej dsdirektoratets indledende l ovudkast.Tidsmæssi g sammenhæng mellem udbetaling og fradragEfter bestemmelserne kan der kun foretages fradrag for ”børnebidr ag, som udbetales for -skuds vis for samme kalender måned, som hj ælpen udbetales for”For målet med denne f or mulering er, at si kre en snæver tids mæssi g sammenhæng mellemforskuds vis udbetaling af børnebidrag og fradrag i kontanthj ælp m.v. Der skal således i k-ke kunne meddeles fradrag f or allerede opståede bidragsrestancer.Den tids mæssi ge sammenhæng, som ordl yden af bestemmelsen indebærer, kan i midlertidgøre det nær mest umul igt at foretage fradrag.Problemet s kyldes bl.a., at børnebidrag både betales og udlægges forskuds vis , men at det -te ikke er knyttet an ti l en kalender måned, men til en periode af en måneds l ængde. Hvisf.eks . et barn er født den 15. september, og der skal betales bidrag fra barnets fødsel,fastsættes bidraget til betaling fra den 15. september. Herefter vil bidragene forfalde må-neds vis forud hver den 15. Familieretligt er der herved i kke taget st illing til, om dette bi -drag vedrører september eller oktober , men det er muli gt, at dette er reguleret i børnetil -skudslovgi vningen.For at undgå dette kunne man i stedet fokusere på, at et forskuds vi st udbetalt bidrag kanfradrages i først kommende udbetaling af kontanthj ælp, forudsat, at begge udbetalingerfinder sted inden for en periode på 30 dage.Fradag i kontanthj ælp m.v. må dog forudsætt e, at der træffes en af gørelse herom eftervarsling af kontanthj ælps modtageren, der bl.a. skal have muli ghed for at gøre indsi gel -serne i stk. 2, 1. pkt ., gældende. Det bemær kes i den forbindelse, at oplys ningerne i CPRom egne børn i hj emmet ikke nødvendi gvis er korrekte, og at den bidragspli gti ge kan ha-ve børn i udlandet, der ikke er registreret i CPR. Det må således påregnes , at der kan gålidt tid fra den første forskuds vise udbetaling, til der kan foretages fradrag. Efter forsla-get vil fors kuds vise udbetalinger under denne sagsbehandling i kke kunne danne grundlagfor fradrag.
c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\ea
- 2 -Når der træffes af gørelse om fastsættelse af et bidrag, pålægges den bidragspli gtige oftes tat betale bidrag fra et tidspunkt , der li gge før afgørelsen, f.eks. fra en samli vsophævelseder fandt sted 5 måneder før afgørelsen; dette beløb forfalder til betaling straks ved af gø-relsen. Dette bidrag vi l næppe være omfattet af fradragsordningen.Ovenstående bør præci seres i lovforslaget.Det maksi male fradragEfter pkt . 2.13. og 3.13.2. foreslås det, at ”en kommune kan fradrage forskuds vis udbetal-te børnebidrag med op til to nor malbidrag. ...". Denne maksi mering af fradraget fremgårikke af bestemmelserne.Efter Arbej dsdirektoratets beregninger modtager i hvert fald nogle kontanthj ælpsmodta-gere en ydelse til deres børn, der efter s kat oversti ger 2 gange normalbidraget, men somer mindre end 3 gange nor malbidraget. For bidragspli gti ge, der er pålagt at betale børne-bidrag til 3 eller flere børn, og s om i kke overholder denne betalingsforpligti gelse, sådanat bidragene udbetales forskuds vist, er denne maksi mering vi gti g. Den bør derfor fremgåaf lovteksten, f.eks. stk. 2 i de to bestemmel sen.Undtagelserne: St k. 2, 1. pkt. – forsør gelse af andre børnDet bør i bemær kningerne præciseres, at best emmelsen alene vedrører, børn, der i kke erfyldt 18 år, j f. § 14, st k. 2, i lov om børns forsørgelse. Dette skyldes, at der efter lovens §14, st k. 3, kan fastsættes bidrag til under visning af et barn, indtil barnet fylder 24 år.Der bør pr æciseres, at undtagelsen også omfatter situationer, hvor den bidragspli gtige kunhar et hj emmeboende barn under 18 år. Termen ”egne børn” kunne fortolkes således, atundtagelsen er betinget af mindst to hj emmeboende børn. Det vil s åledes være mere præ-cist at for mulere denne del af bestemmelsen således, at der i kke kan foretages fradrag,hvis den pågældende har forsørgelsespli gt over for et eller flere hj emmeboende børn, derikke er f yldt 18 år.Det bør i bemær kningerne præciseres, at i bestemmelsens 2. led (”f lere end 2 børn, derikke bor i hj emmet”) er medtaget børn, som der forskuds vist udbet ales børnebidrag til, ogsom der ved udløser fr adraget i kontanthj ælpen m.v. Bestemmelsen omfatter således f.eks .den situation, at en kontant modtager, der har 3 udeboende børn under 18 år, kun er pålagtat betale børnebidrag t il 2 af børnene. Kontanthj ælpsmodtageren er deri mod i kke pålagt atbetale bidrag til det 3. barn; dette kan f.eks. skyldes, at kontanthj ælpsmodtageren delerforsørgelsen med barnets anden forælder, at den anden for ælder al drig har anmodet om atfå fastsat børnebidrag, eller at barnet har en så høj indtægt, at der i kke fastsættes bidrag.Det vil således være mere præcist at for mulere denne del af bestemmelsen således, at derikke kan foretages fradrag, hvis den pågældende har forsør gelsespligt over for 3 eller fle-re børn, der i kke er f yldt 18 år.AndetDet bør pr æciseres, at fradragsordningen kun gælder ved forskudsvi st udbetalte bidrag, ogikke for pri vate bidragskrav, herunder kr av f ra udlandet, der kan fuldbyrdes i Danmar k.Ophører den fors kuds vise udbetaling, skal fr adraget ophøre straks og eventuelle uberetti -get fradragne beløb til bagebetales til kontanthj ælpsmodtageren, sel vom denne fortsat pri -vatretligt har forsør gelsespligt over for barnet. (Fors kudsvis udbet aling af børnebidragafslås f.eks . hvis barnet har en indtægt af en vis størrelse). Dette betyder i kke i alle situa-tioner, at også den pri vatretlige pli gt til at betale det pålagte bidrag også bortfalder.
שסח
- 3 -***Familiestyrelsen har fr emført de fleste af ovenstående bemær kninger over for Arbej dsdi -rektoratet.Familiestyrelsen deltager gerne i et eventuel t videre arbej de med ovennævnte bestemmel -ser.
שסח