Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 263
Offentligt
SkatteministerietNicolai Eigtveds Gade 281402 København K.Hvidovre den 26. marts 2009
Høringssvar vedrørende Forårspakke 2.0 – Vækst, klima, lavere skatHermed fremsendes ISOBRO’s høringsbidrag til Forårspakke 2.0. Bidraget omfatter ”Forslagtil Lov om ændring af personskatteloven og andre love” samt ”Lov om ændring af aktieavancebe-skatningsloven og forskellige andre love”.Ophævelse af bundgrænse for gaverUnder ændringer af fradragsregler m.v. i ligningsloven lægger forslaget op til, at der fra 2012 skeren ophævelse bundgrænserne for fradrag for gaver til almenvelgørende foreninger. Herefter givesder fradrag for den fulde donation på op til 14.500 kr. (2010-niveau). Det er fortsat en forudsætningfor at få fradrag, at donationen indberettes af den modtagende organisation.ISOBRO tager positivt imod beslutningen om fjernelse af bundgrænsen for gaver for at fastholdeden økonomiske tilskyndelse til at give gaver til velgørende formål, nu, hvor fradragsværdien påsigt bliver forringet. Med de almenvelgørende foreningers pligt til at indberette de enkelte bidrag-yderes donation må det forudsættes, at bidragyderen agerer proaktivt i forhold til indberetning af sitcpr.nr. til den enkelte almenvelgørende forening.Multimediebeskatning rammer de frivilligeDer indføres fra 2010 en ensartet multimediebeskatning. Personer skal medregne 5.000 kr. (2010-niveau) i indkomsten, hvis de har computer, internetadgang eller fri telefon, der er stillet til rådighedaf virksomheden og kan benyttes privat. ISOBRO har af skatteministeriet i dag fået bekræftet, atlovforslaget skal omfatte ulønnede frivillige, der har it-udstyr til rådighed med henblik på at arbejdefor almennyttige organisationer.ISOBRO mener ikke, det kan have været lovgivers intention at ramme de frivilliges værdifulde ind-sats på denne måde. Hvis ulønnede, frivillige skal betale multimedieskat, må vi forudse, at mangemå opgive at have sådant udstyr i hænde eller må anmode om økonomisk kompensation, som orga-nisationerne næppe har mulighed for at honorere. Samlet set vil det betyde et stort tilbageslag fordet frivillige arbejde.Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre loveHvis indførelsen af de foreslåede regler om lagerbeskatning vil svække almennyttige fondes udlod-ningsevne, vil det have mærkbare økonomiske konsekvenser for de mange almennyttige foreninger,der nyder godt af bidrag fra legater og fonde.Endvidere indebærer lovforslaget afskaffelse af omkostningsgodtgørelse for selskabers omkostnin-ger ved skattesager. Der lægges i forarbejderne vægt på, at ophævelsen af muligheden for omkost-
ningsgodtgørelse modsvares af, at der i stedet er fradragsret i den skattepligtige indkomst for disseudgifter. For en lang række foreninger vil lovforslaget imidlertid ramme uforholdsmæssigt hårdt, dadisse foreninger ikke får gavn af denne fradragsret.Det gælder bl.a. de foreninger, som indsamler penge til almennyttige formål gennem afholdelse afindsamlingsarrangementer eller andre indtægtsgivende aktiviteter. Disse foreninger er skattepligtigeefter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, for så vidt angår indtægt ved erhvervsmæssig virksom-hed og er derfor omfattet af lovforslagets begrænsning af de godtgørelsesberettigede juridiske per-soner.Da foreningerne som nævnt anvender de indsamlede/indtjente midler til almennyttige formål, er deimidlertid i praksis som regel skattefritagne og har fritagelse for indgivelse af selvangivelse i med-før af skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5. Det skyldes, at de i medfør af selskabsskattelovens § 3,stk. 2 og 3, har fradragsret for udlodninger og henlæggelser til almennyttige formål og derfor ikkehar indkomst til beskatning. Muligheden for fradrag for udgifter til sagkyndig bistand i skatte- ogmomssager kan derfor ikke benyttes af de almennyttige foreninger, som altså bliver ramt dobbelthårdt af lovforslaget.Udgifter til skattesager m.v., som i dag dækkes efter reglerne om omkostningsgodtgørelse, vil såle-des efter lovforslaget fuldt ud skulle afholdes af foreningernes indtjente midler, som ellers ville ha-ve været udloddet eller henlagt til almennyttige formål.ISOBRO finder, denne virkning er i direkte modstrid med det gennemgående hensyn i skattelovgiv-ningen til at tilgodese de almennyttige formål, og der er ikke taget højde for den i lovforslagets be-mærkninger. Der synes derfor at være tale om en utilsigtet og ubegrundet hård virkning af lovfors-laget, som bør fjernes ved en præcisering af den foreslåede § 53, stk. 2, i skatteforvaltningsloven.Det skal afslutningsvist for god ordens skyld bemærkes, at selv om de omhandlede foreninger ipraksis er skattefritagne, vil det alligevel ofte være nødvendigt for dem at føre sager om skatte- ellerafgiftsretlige forhold, herunder ikke mindst vedrørende moms.ISOBRO stiller sig til rådighed for yderligere uddybning af de fremførte synspunkter i forhold til defremlagte lovforslag.
Med venlig hilsenISOBRO
Robert HinnerskovGeneralsekretær
Indsamlingsorganisationernes BrancheorganisationKløverprisvej 10B - 2650 HvidovreTlf. 36 35 96 22 - Fax 36 35 96 97 - E-mail [email protected]