Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 263
Offentligt
665664_0001.png
665664_0002.png
665664_0003.png
665664_0004.png
SkatteministerietNicolai Eigtveds Gade 281402 København KPr.mail:[email protected][email protected];[email protected];

Forårspakke 2.0 – Lønsumsafgift, moms og aktier.

Hermed fremsendes Forsikring & Pensions kommentarer til de lovforslag, dervedrører lønsumsafgift, moms og aktiebeskatning.
26.03.2009
Forsikring & PensionAmaliegade 101256 København KTlf.33 43 55 0033 43 55 01

Udkast til Forslag til lov om ændring af merværdiafgiftsloven og lov om

afgift af lønsum m.v. (Ophævelse af visse momsfritagelser og udvidet

lønsumsafgift for den finansielle sektor m.v.)

Lønsumsafgiftsforhøjelsen for den finansielle sektor.Lønsumsafgiften foreslås forhøjet for den finansielle sektor, jf. forslagets § 2, nr.5 og nr. 8.Forslaget indebærer en fornyelse, idet lønsumsafgiftsgrundlaget for selskabs·skattepligtige virksomheder inden for sektoren forhøjes med 1,25 pct. af denselskabskattepligtige indkomst.For de øvrige virksomheder inden for den finansielle sektor, som ikke er sel·skabsskattepligtige, forhøjes lønsumsafgiftssatsen til ” effektivt” 10,5 pct. modde nuværende effektive 9,13 pct., dvs. med 1,37 pct. point med bevarelse af detnuværende afgiftsgrundlag.Forslaget skønnes af skatteministeriet at belaste virksomhederne med ca. 400mio. kr.Det fremgår imidlertid ikke af aftaleteksten mellem forligspartierne, at forhø·jelsen af afgiftsgrundlaget også omfatter selskaber, der ikke er selskabsskat·tepligtige. Dermed synes lovudkastet at indeholde en udvidelse af beskatningeni forhold til den indgåede politiske aftale.Forsikring & Pension har inden for den korte høringsfrist ikke nærmere taget stil·ling til den valgte to-leddede model.Vi skal dog bemærke, at såfremt man ønsker at forhøje lønsumsafgiften for denfinansielle sektor, bør man forhøje lønsumsafgiftssatsen for alle, mens man, hvis
Fax
[email protected]www.forsikringogpension.dk
Torsten SchiølerChefkonsulent, cand.polit.Dir.33 43 56 81
[email protected]
Vores ref.Sagsnr.
TSCGES-2008-05574
Erhvervsorganisationfor forsikringsselskaberog pensionskasser
intentionen er at forhøje lønsumsafgiften med en selskabsbeskatning, må be·grænse forhøjelsen til de, der er selskabsskattepligtige.Forsikring & Pension savner således en klart motiveret begrundelse for den valg·te løsning.Forsikring & Pension har følgende tekniske bemærkninger til lovudkastet:Om de administrative konsekvenser er anført, at den administrative byrde for deselskabsskattepligtige virksomheder består i at beregne 1,25 pct.-point af detselskabsskattepligtige overskud, som i forvejen opgøres.Det overses dermed, at de virksomheder, der har lønsumsafgiftspligtige og ikke-lønsumsafgiftspligtige aktiviteter, skal lave en ” sektorfordeling” af selskabetsmv. selskabsskattepligtige indkomst.Hvorledes dette tænkes gjort er ikke beskrevet i udkastet: Der henvises i be·mærkningerne, s.18, blot til ”Metode 4”, som nu skal anvendes af de selskabs·skattepligtige virksomheder, der hidtil har kunnet beregne deres lønsumsafgiftsom en procentdel af lønsummen på finansielle aktiviteter efter ”Metode 2”.Det anføres i bemærkningerne, s. 19 ø, at overskuddet (den selskabsskatteplig·tige indkomst) opgøres inden fradrag af lønsumsafgiften. Forsikring & Pensionantager, at hensigten er at undgå, at beregningen af 1,25 % - grundlaget kom·mer til at afhænge af afgiftsgrundlaget selv, da afgiften jo fradrages i den ”sæd·vanlige” opgørelse af den selskabsskattepligtige indkomst.Dette bedes bekræftet.Det anføres også i bemærkningerne, samme sted, at overskuddet (den sel·skabsskattepligtige indkomst) opgøres inden evt. sambeskatning med andre sel·skaber efter selskabsskattelovens §§ 31 og 31 A. Desuden er anført, s. 19, atafgiftsgrundlaget ikke kan blive negativt, idet underskud ikke indgår i bereg·ningsgrundlaget.Der savnes i den forbindelse en klar tilkendegivelse af, at der med begrebet”selskabsskattepligtig indkomst” forstås indkomsten uden sambeskatning, meninklusive fremførsel og modregning af ”egne” underskud – dvs. negativ sel·skabsskattepligtig indkomst fra tidligere år.Forsikring og Pension antager, at dette er tilfældet, jf. lovforslagets provenuvur·dering, der tager udgangspunkt i et skøn for sektoren faktiske selskabsskattebe·taling.Forsikring og Pension mener desuden, at det må være en forglemmelse, at denselskabskatpligtige indkomst ikke også opgøres eksklusive sambeskatningen ef·ter § 32 (CFC).Forsikring & Pension mener på baggrund af ovenstående, at forslaget om atindddrage selskabskattepligtig indkomst i lønsumsafgiftsgrundlaget rummer enrække fortolkningsproblemer, som ikke er tilstrækkelig afklaret, som lovudka·stet foreligger nu.
Forsikring & Pension
Vores ref.Sagsnr.
TSCGES-2008-05574
Side 2
Det kunne derfor overvejes, at tage det ud af lovforslaget, indtil der er skabtmere klarhed om beregningsgrundlaget, og dette i højere grad vil kunne formu·leres som egentlige bestemmelser, frem for at være placeret i bemærkningerne.Det foreliggende forslag skal alligevel først have virkning for indkomståret 2013.Alternativt foreslår Forsikring & Pension, at bestemmelserne udbygges, og be·mærkningerne forsynes med eksempler på hvorledes 1,25 pct. afgiften beregnesi praksis dels i ”simple” tilfælde (selskabet har kun lønsumsafgiftspligtige aktivi·teter, men f.eks. underskud i tidligere indkomstår), dels i tilfælde af at en sek·toropdeling af den selskabsskattepligtige indkomst indgår ( inkl. håndtering affremførte underskud fra tidligere indkomstår). Herunder kan også håndteringenaf forhold som lønsumsafgiftsmæssige konsekvenser af spaltning og fusion mv.omtales.Ændringer af momsreglerneForslaget om at ophæve momsfritagelsen for levering af fast ejendom vil særligtramme virksomheder i den finansielle sektor, idet disse vil have en del momsud·gifter, som ikke kan fradrages, men som efterfølgende vil indgå i det beløb, somder skal beregnes salgsmoms af.Sammenlignet med virksomheder, der er momspligtige, er der tale om en væ·sentlig skærpelse af afgiftskravet.Forslaget om at ophæve momsfritagelsen på ejendomsadministration, og herun·der uanset om ydelsen købes eksternt eller egenproduceres, vil på samme mådebetyde en væsentlig meromkostning for finansielle virksomheder, da købs·momsen i forbindelse med disse ydelser ikke kan fradrages.Forslaget vil således også ramme pensionsselskaber, der har en del ejendommei deres investeringer, hårdt.
Forsikring & Pension
Vores ref.Sagsnr.
TSCGES-2008-05574

Udkast til Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og

forskellige andre love (Harmonisering af selskabers aktie- og udbytte·

beskatning)

Lagerbeskatning af porteføljeaktier.Forslaget om harmonisering af selskabers aktie- og udbyttebeskatning indebæ·rer en væsentlig stramning af beskatningen af selskabers afkast af porteføljeak·tier og obligationer i kraft af den påtænke lagerbeskatning og bortfaldet afnedslaget på 34 pct af udbytter fra porteføljeaktier.Dette erkendes også klart, idet forslaget skønnes at indbringe et merprovenu istørrelsesordenen 2,5 mia. kr. årligt.I forsikrings- og pensionsbranchen vil en væsentlig del af dette bidrag blive le·veret af skadesforsikringsselskaberne.Såvel som skades- som livsforsikringsreglerne er omfattet af såkaldte fradrags·begrænsningsregler.
Side 3
Forsikring & Pension
For livsforsikringsselskaberne indebærer disse, at der allerede under gældenderegler effektivt sker beskatning efter lagerprincippet af aktiegevinster mv. af po·rteføljeaktier.For skadesselskaberne har fradragsbegrænsningsreglerne kun virkning i tilfældeaf, at selskaberne har underskud på driften. Med de foreslåede regler beskatteshidtil skattefri indtægter fra porteføljeaktier i alle tilfælde.I skadesforsikring er det nødvendigt at opretholde en relativt stor egenkapital afhensyn til at kunne modstå udsving i skadesudbetalingerne. Konsekvensen af deforeslåede regler vil være, at skadesselskaberne isoleret set får et incitament tilat mindske kapitalgrundlaget og dermed selskabernes styrke til at modstå ufor·udsete skadesforløb mv.For såvel skades- som livsforsikringsselskaber indebærer forslaget dog også envæsentlig administrativ forenkling. Samspillet mellem de nuværende aktiebe·skatningsregler og fradragsbegrænsningreglerne er meget kompliceret og giveranledning til en række tvivlsspørgsmål og fortolkningsproblemer.Det har ikke været muligt med den korte høringsfrist nøjere at analysere for·slaget i detaljer, og Forsikring & Pension vil derfor vende tilbage med mere tek·niske kommentarer så hurtigt som muligt.Disse vil nærmere belyse overgangsbestemmelserne og samspilletfradragsbegrænsningsreglerne, der efter forslaget videreføres som hidtil.med
Vores ref.Sagsnr.
TSCGES-2008-05574
Med venlig hilsen
Torsten Schiøler
Side 4