Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 261
Offentligt
665833_0001.png
665833_0002.png
26. marts 2009KKo
Deres sagsnr.: 2008-101-0076
SkatteministerietAtt.: AfgiftsområdetNicolai Eigtveds Gade 281402 København Ke-mail: [email protected]
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om afgift af spildevand, lov om afgift af cfc og visse in-dustrielle drivhusgasser og forskellige andre miljøafgiftslove (Forhøjelse af spildevandsafgiftenog afgiften af HFC-gasser m.fl., nedsættelse af afgiften af emballage til vin og spiritus m.m.)Skatteministeriet har den 20. marts 2009 udbedt sig bemærkninger til en rækkeforslag til lovændringer, som tilsammen udgør ”Forårspakke 2.0”.Nærværende høringssvar er en del af DI’s samlede høringssvar til disse foreslåedelovændringer. Der henvises i den forbindelse til DI’s overordnede høringssvar ved-rørende Forårspakke 2.0 (vedlagt). Nærværende høringssvar indeholder de tekni-ske bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om afgift af spilde-vand, lov om afgift af cfc og visse industrielle drivhusgasser og forskellige andremiljøafgiftslove.

Spildevand

DI skal bemærke, at forøgelsen af afgiften på udledning af forurenende stoffer irenset spildevand er endnu en forhøjet driftsudgift for danske produktionsvirk-somheder. Stigningen kommer samtidig med, at der generelt er stærkt stigende pri-ser på såvel vand som spildevand.I henhold til lovforslagets bemærkninger belastes de hårdest ramte industrier(f.eks. fiskemels og sukkerfremstilling) med 1.000 kr. pr. ansat. DI finder det er ensignifikant stigning, og den påvirker primært brancher, der i forvejen ligger i hårdinternational konkurrence, og derfor ikke kan overvælte afgiftsforhøjelsen på kun-derne.DI har noteret sig, at både satser og bundgrænserne for godtgørelse forhøjes med50 pct. Af aftaleteksten synes det alene at fremgå, at der skulle ske en regulering afsatserne, men ikke bundgrænserne. DI finder ikke den foreslåede forhøjelse afbundgrænsen for at opnå særlig godtgørelse bør hæves fra 20.000 kr. til 30.000kr., idet en række mindre virksomheder derved bliver ramt dobbelt af afgiftsom-lægningen.
./.

Emballageafgift

Det er anført i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti, at den volumenbase-rede afgift på emballage til vin og spiritus sættes ned med 50 pct., hvilket vil redu-cere grænsehandelen og mængden af flasker, der skylles og dermed den indirektestatsstøtte til flaskeskyllerierne.Det er yderligere anført i bemærkningerne, at der ikke forventes en stigende af-faldsmængde, idet flaskerne fortsat vil blive genanvendt, bare vil mere genanven-delse ske ved omsmeltning.Herudover anføres det, at med forslaget undgås miljøbelastende transport af fla-sker med den valgte model.Endelig anføres det, at den foreslåede halvering af emballageafgiften kan medføreet fald i antallet af heltidsbeskæftigede i flaskegenbrugsbranchen med 50 pct. sva-rende til et fald på 100-125 beskæftigede. I lovforslaget anføres det, at en del af dis-se jobs vil komme tilbage til Danmark grundet hjemvendt grænsehandel.DI finder, at det med kommentarerne er godtgjort, at reduktionen af afgiften vil fåvæsentlige konsekvenser for branchen. DI finder derfor, at en lang overgangsord-ning vil være rimelig, således at branchen for mulighed for at tilpasse ikke mindstkapitalapparatet til ændringerne.--- ooo ---Såfremt ovenstående giver anledning til bemærkninger eller kommentarer står DIselvfølgelig til rådighed.
Med venlig hilsen
Kristian KoktvedgaardChefkonsulent