Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 261
Offentligt
665831_0001.png
665831_0002.png
665831_0003.png
Høringsskabelon 2008
Fra:JP-DEP Postkasse AfgifterSendt:27. marts 2009 12:52Til:Lillian BechEmne:VS: {{PAFGFT}}Journalnr. 2009-101-0076Vedhæftede filer:Security Marking.txt
Fra:Nicklas Krogstrup [mailto:[email protected]]Sendt:26. marts 2009 19:16Til:JP-DEP Postkasse AfgifterCc:Lotte Dalgaard (EOGS); Jeppe Honoré Isaksen; Søren Østergaard; Jakob Solmunde John Michelsen (EOGS); MartinBaunsgaard Schreiber (DEP)Emne:{{PAFGFT}}Journalnr. 2009-101-0076
Til rette vedkommende,Hermed fremsendes CKRs høringssvar vedrørende ændring af lov om afgift af spildevand, lov om afgift af cfc ogvisse industrielle drivhusgasser og forskellige andre mil-jøafgifter.Med venlig hilsenNicklas Krogstrup

Høringssvar vedrørende ændring af lov om afgift af spildevand, lov om afgift af

cfc og visse industrielle drivhusgasser og forskellige andre miljøafgifter

Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) harmodtaget ovennævnte forslag i høring. CKR har i denne forbindelse følgendebemærkninger.Ændringslovforslaget, der er en del af forårspakken, omhandler en række reguleringeraf forskellige afgiftssatser. Der sker bl.a. en forhøjelse af spildevandsafgiften ogafgiften af HFC-gasser, men en reduktion af afgiften af emballage til vin og spiritus.Administrative konsekvenserCKR vurderer, at forslaget vil medføre omstillingsomkostninger for de berørtevirksomheder, da virksomhederne sandsynligvis vil skulle foretage forskelligeændringer i deres økonomistyringssystemer mm. som følge af ændringerne afafgiftstaksterne.Forslaget om nedsættelsen af afgiften af emballage til vin og spiritus, indeholder, jf. §5, stk. 5, en mulighed for, at virksomhederne kan få godtgjort afgiftsdifferencen,såfremt godtgørelsen af afgiften af varerne overstiger 500 kr., jf. stk. 6. Deadministrative omkostninger som følge af frivillige regler (”kan”-formuleringer)opgøres kun, hvis overholdelsen er nødvendig for fortsat virke på markedet. I dettetilfælde inkluderes de administrative omkostninger, som følger af opgørelsen aflagerbeholdningen på tidspunktet for lovens ikrafttræden, kun, hvis godtgørelsen af
DATO 26. Marts 2009Sag nr. 2009-0019002NKS/SGA
ERHVERVS- OGSELSKABSSTYRELSEN
Kampmannsgade 11780 København V
Tlf.FaxCVR-nr
33 30 77 0033 30 77 9910 15 08 17
[email protected]www.eogs.dk
file:///D|/20081/SAU/665484.HTM (1 af 3)03-04-2009 18:58:41
Høringsskabelon 2008
afgiftsdifferencen er nødvendig for overlevelse på markedet. CKR vurdererumiddelbart, at dette kun er tilfældet for et vist segment af danske virksomheder medsærligt store lagre, som f.eks. bryggerier, idet anmodningen om godtgørelse ertidskrævende og dermed administrativt omkostningsfuld. Derfor vurderer CKR, at dermuligvis er segmenter af virksomheder, for hvem forslaget kunne medføreadministrative omkostninger.Lovforslaget forventes på nuværende tidspunkt at resultere i et administrativttidsforbrug for virksomhederne på mindre end 100 timer årligt på samfundsniveau.Det falder dermed for bagatelgrænsen for, hvad der indgår i ministeriernes AMVAB-målinger og vil derfor ikke blive inkluderet i den næste opdatering afSkatteministeriets AMVAB-måling.Barrierer for digital forvaltning identificeret i lovforslagetCKR har testet lovforslaget for, hvorvidt loven kan administreres digitalt. Vi harfundet barrierer i lovforslaget, der betyder, at loven ikke kan forvaltes digitalt. CKRanbefaler derfor, at Skatteministeriet tager initiativ til at sikre, at lovforslaget kanforvaltes digitalt. Konkret foreslår CKR, at der i bekendtgørelsen indsættes mulighedfor at datere og underskrive anmeldelsen i § 5, stk. 8, elektronisk, f.eks. ved digitalsignatur. Læs mere om digital forvaltning her:http://www.regelforenkling.dk/sw33743.aspRådgivningI forbindelse med eventuel ny regulering eller planer om regelforenklingsanalyser påområdet stiller CKR sig gerne til rådighed mht. udregninger af nye eller reduceredebyrder for virksomhederne. Herudover tilbyder CKR rådgivning i forbindelse medalternativ regulering og digitale løsningsmodeller. Skatteministeriet er megetvelkommen til at kontakte CKR i denne forbindelse.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
CKR har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsenNicklas KrogstrupFuldmægtigTlf. direkte 3330 7418E-post [email protected]
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)vurderer de erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet somfølge af nye love og bekendtgørelser. CKR kan teste forslag med væsentligeadministrative konsekvenser for erhvervslivet i Økonomi- og Erhvervsministerietsvirksomhedspanel.
file:///D|/20081/SAU/665484.HTM (2 af 3)03-04-2009 18:58:41
Høringsskabelon 2008
E&S benytter digital signatur på alle e-mails. Vil du vide mere om digitalsignatur -læs her.Hvis du har problemer med en e-mail fra E&S - returnérvenligst e-mail inkl. fejlbesked -læs om de mest almindelige fejl.Undladvenligst at kryptere e-mails direkte til E&S medarbejdere, benyt i stedet[email protected]- Læs mere.
file:///D|/20081/SAU/665484.HTM (3 af 3)03-04-2009 18:58:41