Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 261
Offentligt
665490_0001.png
665490_0002.png
SkatteministerietNikolai Eigtveds Gade 281402 København K
26. marts 2009

Høringssvar vedr. miljøafgiftsforslag vedr. Forårspakke 2.0

miljøafgiftsforslag

RenoSam har 20. marts 2009 modtaget forslag til Lov om ændringaf lov om afgift af spildevand, lov om afgift af cfc og visseindustrielle drivhusgasser og forskellige andre miljøafgiftslove(Forhøjelse af spildevandsafgiften og afgiften af HFC gasser m.fl.,HFC-gassernedsættelse af afgiften af emballage til vin og spiritus m.m.).RenoSam er forundret over foamforslaget, idet afgiftsomlægningendirekte strider mod intentionerne og formålet bagemballageafgiften”Atafgiften, som helhed, skal medvirke til at nedbringetaffaldsmængderne og skabe incitament til at bruge mindreemballage”.Desuden er der tale om et markant brud på Regerings mangeårigepolitik om at fremme genanvendelsen jf. affaldshieraktietsprincipper.I forslaget lægges op til, at d volumenbaserede afgift pådenemballage til vin og spiritus sættes ned med 50 pct. fra 1. januar2010. Det betyder reelt at det ikke længere er økonomisk rentabelteltfor kommunerne og affaldsselskaberne længere at indsamle heleflasker til genpåfyldning.Det provenu på 80 mio. kr. som nedsættelsen af afgiften afemballager til vin og spiritus giver staten, bliver nu direkte overførtpå kommunerne, der samlet set kommer til at have sommerudgifter på mere end 100 mio kr. fordi kommunerne ikkemio.længere vil kunne sælge indsamlede flasker til samme pris ogderfor må opkræve højere gebyrergebyrer.RenoSam vil derfor anbefale, at afgiafgiften fastholdes på et niveau,så det fortsat er økonomisk rentabelt at genpåfylde vinflasker.RenoSam opfordrer derfor til Skatteministeren til, at derudarbejdes en redegørelse, der viser, hvad afgiften kan nedsættestil, uden det forringer incitamentet til at genbruge vinflaskerne vedincitamentetskylning og genpåfyldning.
1
I dag indsamler kommuner og affaldsselskaber hele flasker med det formål atsende dem til genpåfyldning enten i Danmark eller i udlandet. Man har i årevisopfordret borgerne tilikke at knuse deres flasker, når de afleverer dem.Der er forbundet betydelige miljømæssige fordele ved at genpåfylde vinflasker iforhold til at producere nye flasker. Dette er bl.a. dokumenteret i Miljøstyrelsensmiljøprojekt nr. 556 fra 2000 vedrørende genbrug af danske vinflasker. Her erde markeds- og miljømæssige effekter af flaskegenbrug vurderet. Projektetviser klart, at det eksisterende danske system for indsamling af vinflasker mv. tilskylning og genpåfyldning i Danmark og udlandet er en langt mere miljøvenligløsning end at omsmelte alle vinflaskerne.Genanvendelsen af en hel flaske er, ud fra et miljømæssigt perspektiv, nemligca. 80 gange mere værd end at genanvende de knuste glasskår fra sammeflaske. Produktionen af nye flasker frem for genbrug bidrager væsentligt tildrivhuseffekten, dannelsen af smog, forsuring og næringssaltsbelastningen iude i miljøet.En gennemsnitlig husstand afleverer ca. 30 kg tomme glas og flasker tilgenanvendelse om året. En almindelig vinflaske kan genanvendes 7-8 gange,inden den kasseres. Problemet med glasskår er, at glasset ikke har en ensartetfarve. Det betyder, at det skal sorteres, omsmeltes og tilsættes farve og nyglasmasse før, glasset kan genanvendes. Det er en energikrævende og dyrproces.RenoSam vil anbefale og opfordrer ministeren til, at afgiften fastholdes på etniveau, således det fortsat er en økonomisk fordel at genbruge vinflasker.Herved er der et incitament til borgere og virksomheder at aflevere hele flaskertil kommunernes indsamling.
Venlig hilsen
Jacob H. Simonsen
2