Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 261
Offentligt
665489_0001.png
665489_0002.png
Skatteministeriets Departement, AfgifterNicolai Eigtveds Gade 281402 København KAtt.: Louise Bank[email protected]
Hellerup, den 25. marts 2009CBN/akh

Høring af Miljøafgiftsforslag herunder emballageafgift vedr. Forårspakke 2.0. –

j. nr. 2008-101-0076

De Samvirkende Købmænd, DSK, der repræsenterer 1.300 købmandsejede super-markeder, nærbutikker, minimarkeder og convenience butikker har den 20. martsmodtaget ovenstående høring.Forslaget er en udmøntning af Forårspakke 2.0. vedr. miljøafgiftsforslag i høring ogDSK har i denne forbindelse udelukkende bemærkninger til forslaget om halvering afemballageafgiften.På trods af, at forslaget umiddelbart vil medføre lavere forbrugerpriser på 80 øre plusmoms pr. flaske med 75 cl. indhold, er DSK skeptisk overfor forslaget.En nedsættelse af emballageafgiften vil medføre et fald i indsamlingen af flasker, derumiddelbart kan rengøres og genanvendes. Incitamentet til genbrug falder drastiskog det må forventes, at mængden af indsamlede flasker vil komme under pres.I dag har Danmark et velfungerede system for indsamling af vinflasker uden der erpålagt pant mv. Vi har en høj returprocent, hvor vel nok stort set alle butikker med re-turautomat – og dem findes der mere end 2.500 af – modtager vinflasker. I returau-tomaten og butikkens flaskerum behandles flaskerne skånsomt og langt de fleste fla-sker kan genbruges i hel stand. I de kommunale indsamlingskuber går flaskerne der-imod oftere i stykker og bliver til skår.Med en halvering af emballageafgiften vil det ikke kunne betale sig for flaskeindsam-lerne at blot dække detailhandelens omkostninger til håndtering, og det vil betyde:
de samvirkende købmændPostboks 122 | Svanemøllevej 41 | DK-2900 Hellerup | Tlf. (+45) 39 62 16 16 | Fax (+45) 39 62 03 00E-mail: [email protected] | www.dsk.dk | CVR nr. 15 23 20 13 | Danske Bank 4180 4110212313
1) Mindre indsamling og dermed færre hele flasker.2) Omvæltning af detailhandelens omkostninger til arbejdet i ”flaskerummet” på an-dre varer med deraf stigende forbrugerpriser til følge.DSK frygter en lavere returprocent med vedtagelse af forslaget.Såfremt forslaget gennemføres som aftalt i Forårspakken 2.0. vil DSK foreslå, at tids-punktet for ikrafttræden rykkes en – to uger ind i januar 2010. Ved tidligere gennem-førte afgiftsnedsættelser har det været kutyme, at branchen får mulighed for at få re-funderet differencen mellem gammel og ny afgift. I så fald er tidspunktet 1. januar2010 ikke velvalgt, da lageroptælling i så fald skal udføres af medarbejdere enten ef-ter lukketid nytårsaftensdag eller straks fra morgenstunden den 1. eller 2. januar2010. Lageroptælling på et sådan tidspunkt, vil være en byrde for såvel detailhande-len som medarbejderne.Endelig skal DSK foreslå en præcisering af lovens § 1, stk. 1, nr. 2, litra e således, atden er begrænset til ”kun” at omfatte ikke-kulsyreholdigt naturligt mineralvand, kilde-vand og andet vand på flaske, med og uden smag (aroma/sukker/sødestof), samt is-te, og at bilaget præciseres så fritagelsen for most og frugt- og grøntsagssaft gælderuanset indholdets konsistens.Årsagen hertil er, at der ikke er paritet mellem udvidelsen af pant- og retursystemet(”pantbekendtgørelsen” af 19. juni 2008) og EU´s nomenklaturer, hvorfor smoothiesmuligvis falder ind under det danske pantkrav.Et produkt som smoothies vil dog give anledning til hygiejnemæssige problemer i bu-tikkerne og i returautomaterne. Det fremgår netop af Miljøstyrelsens vejledende for-tolkning af kildevand mv. dateret 18.marts 2008, at ”undtagelserne (frugt- og grønt-sagssafter, DSK´s præcisering) er begrundet i hygiejnemæssige problemer vedhåndteringen af tom emballage, der indeholder rester af mælkeprodukter og juice.”På den baggrund skal DSK kraftigt anbefale, at der gennemføres en præcisering aflovens § 1, stk. 1, nr. 2, litra e, når loven alligevel skal åbnes, med det formål at sikreen (fortsat) undtagelse af smoothies for pantkrav.
Med venlig hilsen
Claus Bøgelund Nielsen