Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 259
Offentligt
665369_0001.png
665369_0002.png
665369_0003.png
SkatteudvalgetFormand:Jesper KiholmSkattecenter TønderPioner Allé 16270 TønderTelefon: 72 38 94 68E-mail: [email protected]Tønder, den 26. marts 2009
Til SkatteministerietDepartementet
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven,skattekontrolloven, kildeskatteloven, ligningsloven og forskellige andre love (Enkelog effektiv kontrol samt mindre skatteplanlægning)Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale, og kan i den forbindelse med-dele, at vi har følgende bemærkninger til det modtagne lovforslag:
GenereltDet fremgår af lovforslagets side 16, midtfor, at initiativerne iværksættes løbende i taktmed at de tekniske muligheder udviklesDet er SRFs opfattelse, at dette ikke hænger sammen med de foreslåede ikrafttrædelses-tidspunkter.Det er SRFs opfattelse at en forudsætning for præcis definerede ikrafttrædelsesbestem-melser må nødvendigvis være, at de tekniske muligheder allerede er udviklede, testkørt ogklar til drift.
Indberetningspligt for danske fondshandlereForslaget om pålæg af indberetningspligt for danske fondshandlere mht. køb af aktier mv.må hilses velkomment, da forslaget vil medvirke til en større automatisering af opgørelsenaf avancer og tab.Det kan dog frygtes, at der som følge af indberetningspligten for danske fondshandlere vilblive flyttet en del aktiehandel til udenlandske fondshandlere med henblik på unddragelseaf beskatning.
Dette imødegås delvis i forslaget om, at tabsfradrag betinges af, at købet er indberettet tilSKAT.Der vil dog stadig være risiko for, at gevinster ved aktiehandler i udlandet ikke beskattes.Hvis den skattepligtige f.eks. i løbet af året har købt og solgt aktier med fortjeneste, vil denskattepligtige kunne unddrage sig beskatning ved at vælge ikke at oplyse om købet af depågældende aktier.Skatterevisorforeningen foreslår, at der nærmere overvejes initiativer, der modvirker dennesituation..I lovforslagets punkt 3.A.1.2.3 omtales den såkaldte erklæringspligt, idet det hedder:”Reglerne om ejerens erklæring til SKAT om deponering eller kontoføring af værdipapirer iudlandet foreslås ligeledes justeret.”Forslaget betyder, at der skal indsendes en erklæringtil SKAT - tilsyneladende papirbaseret.SRF skal foreslå, at en sådan erklæringsordning ligeledes gøres elektronisk således atsådanne erklæringer opsamles i en fælles database hos SKAT. En sådan database kunnesamtidig danne grundlag for en lang række andre papirbaserede erklæringer, der i dagefter anden lovgivning skal indsendes til SKAT. Evt. opsamles i skattemappen.I lovforslagets punkt 3.A.1.2.2 omtales reglerne om indberetnings af køb af aktier, idet dethedder:”Det bemærkes, at de købsoplysninger m.v., skatteyderen afgiver, ikke vil bliveundergivet ligning i forbindelse med registreringen af købsoplysningerne m.v. SKAT vilsåledes kunne tage stilling til de afgivne købsoplysninger i forbindelse med skatteansæt-telsen for salgsåret, hvor købsoplysningerne m.v. får betydning for beregningen af gevinstog tab og beskatningen heraf, herunder inden for genoptagelsesfristerne for dette år.”SRF finder det hensigtsmæssigt at det i bemærkningerne blev præciseret hvilke konkretegenoptagelsesfrister, der finder anvendelse. Er det alene regler i SFL eller også reglerneom forkortet ligningsfrist for nogle skatteyder efter bek. 1095 af 15.11.05. Dette er af be-tydning, når nu aktieavancer/tab fremadrettet bliver omfattet af de automatiske feltindbe-retninger.
FeltlåsordningenI lovforslagets punkt 3.A.1.2.3 omtales den såkaldte feltlåsningsordning.SRF finder dele af den foreslåede ordning for noget kompliceret og tungt administrativt forbåde borger og SKAT. Specielt synes det forhold, at borgeren efter henvendelse til indbe-retter om en eller anden given fejl i op- eller nedadgående retning herefter selv skal indbe-rette beløbet på ny efter feltet er blevet frigjort. Der bør fra start være muligt at en sådanberigtigelse fra indberetter afføder en ny ændret årsopgørelse.
Som eksempel på nye tekniske muligheder fremgår det af kommentarerne til lovforslagetpå side 39, 3. sidste afsnit:..”at vedkommende bør rette henvendelse til den indberetningspligtige med henblik på atfå denne til at indberette på ny, hvis skatteyderen mener, at indberetningen er forkert”.SRF bemærker, at dette har allerede nu i praksis vist sig at være vanskeligt, idet skatte-yder først i år 2´s første måneder kan se i skattemappen, at år 1 er indberettet forkert, ogidet det på dette tidspunkt er lukket ned for den indeholdelsespligtiges muligheder for atændre data med indkomstkorrektion til følge for skatteyderen.Hvilken betydning vil sådanne eventuelt forlængede indberetningsfrister få for opgørelse afkrav over for den indeholdelsespligtige ?Det er SRFs opfattelse at kravene vil fremadrettet skulle kunne beregnes online, hvilketkræver at de nødvendige IT-systemer kan håndtere dette.
Med venlig hilsen
Jesper KiholmFormand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg