Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 259
Offentligt
Foreningen af Statsautoriserede RevisorerKronprinsessegade 8, 1306 København K. Telefon 33 93 91 91Telefax nr. 33 11 09 13 e-mail: [email protected] Internet:www.fsr.dk
27. marts 2009mbl (X:\Faglig\HORSVAR\2009\H032-09.doc)Udkast til forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, skattekontrollo-
ven, kildeskatteloven, ligningsloven og forskellige andre love (Enkel og effektiv kontrol
samt mindre skatteplanlægning) H032-09
Skatteministeriet har d. 20. marts 2009 fremsendt ovennævnte udkast med anmodning ombemærkninger.
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) bemærker, at det på grund af den korte hø-ringsfrist er sandsynligt, at der efterfølgende vil blive fundet forhold som burde være kom-menteret, men for nærværende har FSR alene følgende bemærkninger:
Generelt
Foreningen finder, at forenklingshensyn gør det ønskeligt at intentionerne i L 63 fastholdes,herunder særligt ophævelsen af sondringen mellem børsnoterede og unoterede aktier.
Bemærkninger til lovteksten
Ad § 1: AktieavancebeskatningslovenÆndringsforslagene til aktieavancebeskatningsloven (ABL) indeholder dele af L 63, som eren genfremsættelse af et tidligere lovforslag (L 86 fra 2007/08). I disse lovforslag blev derlagt op til en gennemgående ændring af begrebet børsnoteret aktie til aktier optaget tilhandel på et reguleret marked . Det kan give anledning til unødig usikkerhed, at begrebetbørsnoteret aktie fastholdes i eksempelvis den foreslåede § 13A.
I forhold til L 63 skal der yderligere ske indberetning af anskaffelsessummen for de købteaktier, jf. § 1, nr. 6 samt § 2 nr. 13 i nærværende lovforslag. I den forbindelse bemærkes, at
2der kan være yderligere købsomkostninger, der skal tillægges anskaffelsessummen vedavanceopgørelsen, hvorfor det foreslås, at man revurderer, om indberetningen af denne yder-ligere oplysning medfører øget sikkerhed set i forhold til øget administrativt besvær. Identifi-kationsoplysninger bør være tilstrækkelige til at sikre en effektiv kontrol.
For så vidt angår båndlagte medarbejderaktier anførtes i L 63, at der er tilstrækkeligt, atSKAT har modtaget oplysninger om erhvervelsen inden udløbet af selvangivelsesfristen fordet indkomstår, hvor båndlæggelsen ophører. Dette bør medtages også i forslaget til nærvæ-rende lovændring.
En manglende opfyldelse af betingelsen om indberetning/oplysning om køb betyder, at fra-dragsretten mistes. Efter L 63 er konsekvensen, at et tab i stedet alene vil kunne fradrages somet kildeartsbegrænset tabsfradrag. De gældende regler for tab på børsnoterede aktier videre-førtes således for tab på aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked, hvor betingel-sen om kendskab ikke er opfyldt. En sådan afskæring af fradrag for tab på aktier forekommervidtgående, i særdeleshed når der ikke er foreslået en dispensationsadgang for SKAT i tilfæl-de, hvor de manglende oplysninger ikke kan lastes skatteyder.
I den nye affattelse af § 14, stk. 4, foreslås, at den skattepligtige er forpligtet til at indberetteom ændringer i en akties overgang til handel på et reguleret marked. Manglende indberetningmedfører at der ikke er fradrag for eventuelt tab. FSR foreslår at denne individuelle indberet-ning anses for dækket af den generelle indberetning fra det selskab, hvis aktier overgår fra/tilet reguleret marked. SKAT s systemer bør let kunne indrettes til at håndtere en sådan centralindberetning, og derved mindskes de administrative omkostninger yderligere samtidig med, atkontroleffektiviteten øges. Herefter vil bestemmelsen kunne begrænses til reelt alene at om-fatte udenlandske aktier.
Endvidere bør den udvidede indberetning af aktiehandler resultere i, at IT-systemerne hosSKAT opgraderes til effektivt at kunne håndtere aktier, obligationer og andre værdipapirer irelation til de forskellige skatteregler. Det nuværende system er desværre ikke tidssvarende.
Det vil ydermere være en fordel hvis den skattepligtige
i TastSelv-systemet
får mulighed
for at opdatere de indberettede handelsoplysninger, kontrollere at alle købsindberetninger erforetaget, at anskaffelsessummer er korrekt angivet mv. En kombination af øgede indberet-ningskrav og forbedrede servicefaciliteter hos SKAT vil givetvis fremme det ønskede effekti-
3vitetsmål, herunder give skatteyder et hjælpe- værktøj til brug for selvangivelse af kapital-gevinster.
FSR skal yderligere foreslå, at SKAT iværksætter en større informationskampagne, således atskatteyderne er informeret tilstrækkeligt inden 31. december 2009, hvor der skal være foreta-get indberetning af aktiekøb, hvis der skal være fradrag for tab i 2010.
Ad § 2: SkattekontrollovenFSR skal endvidere foreslå, at der iværksættes en informationskampagne fra SKAT s side,med det formål at informere skatteyderne om den bevismæssige situation ved at forsøge atændre indberetningerne i TastSelv-systemet af hensyn til oplysningspligten i skattekontrollo-vens § 16. Det anføres således i bemærkningerne til lovforslaget, at forsøg på indberetning iTastSelv-systemet i låste celler, vil fremgå af logbogen til den pågældende selvangivelse ogkan dermed udgøre dokumentation for forsøg på indberetning og dermed vil skatteyderen ikkeifalde ansvar efter § 16. Det anføres yderligere i bemærkningerne, at TastSelv-telefonen givertilsvarende acceptabel dokumentation.
Der er ikke i bemærkningerne anført noget om den bevismæssige situation, hvis skatteyderenalene henvender sig til den indberetningspligtige, der har indberettet forkert. Det synes her atvære op til skatteyderen at godtgøre, at skatteyderen har kontaktet den indberetningspligtigeog at skatteyderen har forsøgt at få indberetningen ændret. Der bør også tages højde for dennesituation i dokumentationskravet efter § 16.
Ad § 3: KildeskattelovenDet foreslås at ændre skattepligtsbestemmelsen i § 1, stk. 1, nr. 1, hvorved den får et bredereog mere uklart indhold. Af bemærkningerne fremgår at begrebet bopæl skal udvides til atomfatte boligformer, der efter gældende ret ikke generelt konstituerer skattepligt. Eksempel-vis anføres at bopæl kan omfatte sommerhuse, hotellejligheder, værelser mv.
Efter FSR s opfattelse er denne væsentlige udvidelse af skattepligtsbestemmelsen med til atskabe retsusikkerhed. Den gældende retstilstand synes at være tilstrækkeligt til at sikre Dan-marks internationale beskatningsrettigheder.
4I 1987 blev der indført en særregel om fast- holdelse af skattepligt efter fraflytning (4-årsreglen). Den blev afskaffet igen i 1995 og begrundelsen herfor er efter FSR s opfattelse fort-sat gyldig.
FSR foreslår derfor at den nuværende formulering i §1, stk. 1, nr. 1, bevares uændret.
I forhold til reglerne om fraflytningsbeskatning bør der være en dispensationsmulighed forpersoner, der midlertidig fraflytter Danmark, og har investeringer i udlandet, eksempelvisandele i en ejendom. Efter gældende regler vil vedkommen ved fraflytningen, eksempelvissom følge af en udstationering, skulle opgøre afståelsesavancer som ved salg pr. tidspunktetfor skattepligtens ophør. Når vedkommendes udstationeringsperiode ophører, og vedkom-mende igen bliver fuldt skattepligtig, da vil vedkommende skulle beregne afskrivningsgrund-lag mv. efter gældende regler. Dette anses for at være administrativt tungt for denne person-gruppe, og i praksis kan det være hæmmende for en udstationering. Derfor foreslås der indsaten bestemmelse hvorefter der kan dispenseres fra fraflytningsbeskatningen for udenlandskeejendomme m.fl., jf. reglerne for aktier.
I lovforslagets § 3 nr. 6-8 foreslås indført forrentning af restskattebetalinger efter indkomst-årets udløb. Af bemærkningerne fremgår at det er ønsket at forrentningen skal følge udviklin-gen i markedsrenten. Der foreslås følgende ændringer:
1. Indbetaling af forventet restskat efter indkomståret og frem til 1. juli i det følgende årændres: der beregnes en dag-til-dag rente (5,4% p.t.).2. Betaling af restskat ændres: der beregnes en dag-til-dag rente (7,4% p.t.)3. Overskydende skat ændres: der beregnes en dag-til-dag rente på (1,4% pt.)
Rentebetalingerne er ikke fradragsberettigede. De nævnte rentesatser svarer derfor til en årligfør-skat rente på 14% - 18% for personer med positiv nettokapitalindkomst.
De anførte rentesatser svarer ikke til et markedsniveau, men derimod anses for en straf forikke at indbetale præcist den korrekte skat i løbet af indkomståret.
I praksis vil det være vanskeligt for de fleste skatteydere inden indkomstårets udløb at bereg-ne en eventuel restskat. Disse skatteydere vil derfor nødvendigvis opleve at skulle betale en
5rente af restskatten på dette høje niveau, eller at modtage overskydende skat med en rentepå 1,4% p.a. (3,5% p.a. før skat ved højeste progression).
Ønskes det nuværende system ændret, bør der skabes bedre sammenhæng mellem de nævnterentesatser, og renteniveauet bør tilpasses under hensyntagen til at renterne ikke er fradragsbe-rettigede og at marginalskatten kan være op til 60%. Dermed skabes en mere ensartet og ri-melig forrentning af restskat contra overskydende skat.
Ad § 4: LigningslovenDet foreslås, at låntager skal indberette identifikationsoplysninger om långiver for at rentermv. kan fradrages på lånet. Af bemærkningerne fremgår at de tekniske forudsætninger ikke erpå plads endnu. FSR foreslår derfor at skatteyderne får mulighed for at indberette via Tast-Selv systemet, hvilket kan være hensigtsmæssigt både for skatteyderne og SKAT.
Ad § 12: IkrafttrædenBetingelsen for personers fradrag for tab på aktier i behold pr. 1. januar 2010 udskydes til 31.december 2010. Denne frist bør efter FSR s opfattelse i stedet fastsættes til selvangivelsesfri-sten, idet det er en ny regel med betydelig konsekvens, og det må forventes at mange skatte-ydere først bliver opmærksomme på denne regel i forbindelse med indsendelse af selvangivel-se for 2010.
I samme forbindelse bemærkes, at personer med forskudt indkomstår forudsættes alene atvære omfattet af de foreslåede regler for tab realiseret fra 1. januar 2010 og senere. Dettefremgår dog ikke tydeligt af forslaget.
Endvidere bør fristen for indberetning af køb tilpasses for denne gruppe, således at de stillespå samme måde som personer der har kalenderåret som indkomstår.
Hovedaktionærer skal sikre at egne hovedaktionæraktier i selskaber, der er optaget til handelpå regulerede markeder, indlægges i depot. Der er fastsat en frist til udgangen af 2009. Detforeslås at SKAT særskilt orienterer denne gruppe aktionærer om den ændrede pligt, idet derallerede foreligger oplysninger herom i forbindelse med selvangivelsen.
---oo0oo---
6Såfremt der er spørgsmål i forbindelse med ovenstående, står foreningen naturligvis gerne tilrådighed med en uddybning heraf.
Med venlig hilsen
John Bygholmformand for skatteudvalget
Mette Bøgh Larsenskattekonsulent