Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 257
Offentligt
SkatteudvalgetFormand:Jesper KiholmSkattecenter TønderPioner Allé 16270 TønderTelefon: 72 38 94 68E-mail: [email protected]Tønder, den 26. marts 2009
Til SkatteministerietDepartementet
Høringssvar vedrørende Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven(Loft for indbetalinger til rateordninger og ophørende livrenter og forhøjelse af al-dersgrænsen for udbetaling af kapitalpensionsordninger m.v.)Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale, og kan i den forbindelse med-dele, at vi har følgende bemærkninger til det modtagne lovforslag:
Overordnet bemærkes, at lovforslaget yderligere komplicerer et i forvejen kompliceret om-råde, idet der nu indføres yderligere et nyt regelsæt gældende for indskud på ratepensi-onsordninger og ophørende livrenter, samtidig med at det gældende regelsæt opretholdesvedrørende kapitalpensionsordninger og livsvarige livrenter.Efter SRFs opfattelse kunne der – uden at hensigterne med lovforslaget modvirkes – sam-tidig hermed gennemføres forenklinger af regelsættet.
1. Ligestilling mellem private og arbejdsgiverindskudVedrørende livsvarige livrenter foreslår SRF, at der sker en ligestilling mellem private ind-skud og indskud på arbejdsgiverordninger. Det er alene på private ordninger der gælderen fradragsfordelingsregel, dvs. at det enkelte års indskud ikke kan fratrækkes ubegræn-set, mens der på arbejdsgiverordninger kan foretages indskud af ubegrænset størrelse detenkelte år, idet indskuddet alene er maksimeret af lønnens størrelse. Den ubegrænsedefradragsret på arbejdsgiverordninger gælder, uanset om indskuddet reelt finansieres afarbejdsgiveren udover den aftalte løn eller af den ansatte ved modregning i lønnen.
SRF foreslår at der enten for begge typer af indskud på livsvarige livrenter gælder at ind-skud kan foretages ubegrænset, eller at der for begge typer af indskud indføres et fællesmaksimum. Ubegrænset indskud vil set fra skatteydernes side ikke rent økonomisk kunnebetale sig udover et niveau, så den personlige indkomst nedbringes til topskattegrænsen,så der vil være en selvregulerende effekt. Såfremt der ønskes en maksimumsgrænsekunne denne f.eks. være på 30 % af den personlige indkomst, svarende til den særligeopfyldningsfradragsregel for selvstændige erhvervsdrivende.Såfremt ændringen gennemføres, kan fradragsfordelingsreglerne helt afskaffes.
2. Ændring af fradragsfordelingsreglerneHvis der som foreslået i lovforslaget opretholdes en fradragsfordelingsregel for private ind-skud på livsvarige livrenter skal SRF gøre opmærksom på, at sådanne indskud – afhæn-gigt af størrelsen – ved en bevarelse af det hidtidige opfyldningsfradrag på 46.000 kr.(2010-niveau) kan blive dårligere stillet fradragsmæssigt end indskud på ratepension. Fo-retages der f.eks. engangsindskud på 100.000 kr. på ratepension er dette indskud fuldtfradragsberettiget i indskudsåret, mens et tilsvarende indskud på livsvarig livrente skal for-deles til fradrag over 2-3 år. Dette må indebære, at størrelsen af det almindelige opfyld-ningsfradrag som minimum skal forhøjes til 100.000 kr. pr. år.
3. FraflytterbeskatningsreglerneFraflytterbeskatningsreglerne i pensionsbeskatningslovens §§ 19 A-E er ikke foreslåetændret i lovforslaget. SRF skal foreslå, at reglerne ophæves, idet der ikke længere erbaggrund for reglerne, når beskatningsretten til udbetalinger fra pensionsordninger entenallerede tilfalder Danmark eller ved genforhandling af dobbeltbeskatningsaftaler vil blivetillagt Danmark.Såfremt reglerne ikke helt ophæves bør der ske begrænsning af fraflytningsreglerne så dealene gælder for livsvarige livrenter, idet indskud på ratepensionsordninger og ophørendelivrenter i forvejen er begrænset til de i forslaget omtalte 100.000 kr.
4. Karensperioden på 5 år for ratepensionsordningerReglerne i PBL § 8 stk. 1 nr. 3 og § 11 A stk. 1 nr. 5 om, at udbetaling fra ratepensions-ordninger først kan påbegyndes tidligst 5 år efter oprettelsen af ordningen er ikke foreslåetændret i lovforslaget.
SRF skal foreslå, at reglerne ophæves, idet der ikke længere er baggrund for reglerne, nårindskud på ratepensionsordninger begrænses til 100.000 kr. Desuden bemærkes, at reg-len hidtil ikke har virket efter sit formål, idet formålet var at undgå, at der blev indskudt sto-re beløb på en ratepension hvorefter man straks flyttede til udlandet og ikke blev beskattetaf udbetalingerne. Dels er det i stort omfang ikke længere muligt at undgå beskatning iDanmark af udbetalingerne, og dels regnes 5 års karensperioden fra oprettelsen af ord-ningen dvs. uden hensyn til hvornår de store indskud foretages.
5. Ophørs- og sportspensionAf bemærkningerne til lovforslaget (generelle bemærkninger afsnit 2.1.2, sidste afsnit)fremgår, at reglerne om ophørspension i PBL § 15 A ikke berøres af begrænsningen afindskud på ratepension og ophørende livrenter til 100.000 kr. årligt. Dette fremgår ikke afden foreslåede regel i PBL § 16 stk. 2, hvor der ikke er gjort undtagelse for indskud på op-hørspension efter PBL § 15 A. Der er heller ikke indsat en regel i PBL § 15 A hvorefterbegrænsningen i § 16 stk. 2 ikke gælder. Vedrørende indskud på PBL § 15 B gør detsamme forhold sig gældende, hvis sådanne indskud ikke skal være begrænset af 100.000kr.s reglen i PBL § 16 stk. 2.
6. Ophørende livrenteLovforslaget indeholder ikke nogen definition af begrebet ”ophørende livrente”. SRF me-ner, at det er hensigtsmæssigt, at definitionen findes i selve lovbestemmelserne og ikkealene i bemærkningerne til lovforslaget.
7. Seneste udbetalingstidspunkt for kapitalpensionLovforslaget indeholder et forslag om, at kapitalpensionsordninger skal afgiftsberigtigessenest 15 år efter efterlønsalderen, dvs. p.t. en ændring fra 70 års-dagen til 75 års-dagen.Da kapitalpensionsordninger i dag på grund af muligheden for successiv udbetaling til 40% afgift efter det 60. år reelt fungerer på samme måde som en ratepension, bortset frabeskatningsformen ved udbetaling og fradragsværdien ved indbetaling, taler dette efterSRFs opfattelse for at harmonisere sidste udbetalingsdag, så den som for ratepensions-ordninger fastsættes til 25 år efter opnåelse af efterlønsalderen.
8. Forenkling af kapitalpensionsreglerneSRF hilser med tilfredshed forslaget om forenkling af reglerne for indskud på kapitalpensi-on, således at det alene fremover er det beløbsmæssige maksimum der begrænser ind-skud på kapitalpension.Rent administrativt skal SRF gøre opmærksom på, at den hidtidige ordning som indebæ-rer, at pensionsselskabet ved tilbagebetaling af for store indskud på kapitalpension elleroverførsel af sådanne for store indskud til en anden fradragsberettiget pensionsordning,skal foretage en manuel indberetning til SKAT, typisk ved anvendelse af blanket 07.051,bør ændres til en elektronisk løsning, således at pensionsselskabet kan indberette en til-bagebetaling eller overførsel elektronisk til SKAT, og således at en overførsel til en rate-pension eller livrente automatisk medfører en ændring af skatteyderens årsopgørelse fordet pågældende år.
9. Sproglige bemærkninger mv.Af bemærkningerne til § 1 nr. 22-24, 26 og 38 fremgår i 7. afsnit: ”For detandetkan detoverskydende beløb overføres til en anden pensionsordning, bortset fra en ophørendelivrente, omfattet af kapitel 1 i pensionsbeskatningsloven”. Ordene ”bortset fra en ophø-rende livrente” er overflødige, idet en sådan overførsel ikke vil medføre fradragsret, når deophørende livrenter er under fradragsbegrænsningsreglen.Eksemplet i 9. afsnit af bemærkningerne er misvisende. Når der indbetales privat 100.000kr. og 50.000 kr. fra arbejdsgiveren, er der skattemæssigt indskudt i alt 100.000 kr. +46.000 kr. på ratepension, idet arbejdsgiverens indbetaling skal reduceres med AM-bidraget på 8 % inden det sammenholdes med fradragsloftet. Da indskud på arbejdsgiver-ordningen går forud for det private indskud fradragsmæssigt betyder eksemplet, at der erbortseelsesret for de 46.000 kr. og fradragsret for 54.000 kr. af det private indskud. Deoverskydende 46.000 kr. af det private indskud kan ikke blot som i eksemplet vælges over-ført til en livsvarig livrente, men også til en kapitalpension, hvis der er plads til yderligereindskud på kapitalpension inden for fradragsbegrænsningen for disse ordninger.I bemærkningerne til § 1 nr. 39, 1. afsnit er der et overflødigt ”på”.
10. Tilbagebetaling fra kapital- og ratepensioner – maks. 500 kr. i renterAf den foreslåede § 21 A stk. 3 fremgår (som i den hidtidige bestemmelse, men nu medudvidelse til også at omfatte indskud på ratepensionsordninger mv.), at der ved ophævelseaf ordningen kan tilbagebetales et beløb svarende til indbetalingen mv. med påløbne ren-ter i det pågældende indkomstår. De påløbne renter, der tilbagebetales afgiftsfrit, kan højstudgøre 500 kr.
SRF skal foreslå, at denne bestemmelse udgår. Dels er der i forvejen hjemmel til at derkan ske afgiftsfri eller for ratepensionsordningers vedkommende skattefri tilbagebetaling afbeløbene, og dels er det efter formuleringen tvivlsomt for hvilket år, de påløbne renter skalopgøres, ligesom der ikke findes bestemmelse om, at renterne er skattefri. Efter SRFs op-fattelse har bestemmelsen om tilbagebetaling af påløbne renter på maks. 500 kr. ikke væ-ret anvendt i praksis og bestemmelsen er derfor overflødig.
11. Fradrag på kapitalpensionsordninger uanset tidligere afgiftsberigtigelse - over-gangsreglenAf overgangsreglen i lovforslagets § 2 stk. 4 fremgår, at reglen om, at der fremover kanforetages fradrag for indskud på kapitalpension selvom der tidligere – efter det 60. år – ersket afgiftsberigtigelse af udbetaling fra kapitalpension med 40 %, først skal gælde for ka-pitalpensionsordninger, der afgiftsberigtiges den 1. januar 2010 eller senere.Da ændringen af bestemmelserne er begunstigende, og da lovforslaget betyder at fra-dragsbegrænsningen opretholdes i tilfælde, hvor udbetalingen til 40 % er sket før den 1.januar 2010, uden at de modsvarende bestemmelser i PBL § 21 B om afgiftsfri tilbagebe-taling eller overførsel til anden ordning tilsvarende videreføres (lovforslagets § 1 nr. 40 omophævelse af PBL § 21 B gælder fra indkomståret 2010), foreslår SRF, at overgangsreg-len ændres, så de nye regler gælder for indskud på kapitalpension for indkomståret 2010eller senere.Dette vil også rent systemmæssigt være en enklere løsning, idet de særlige spærrekoder,der medfører at fradrag nægtes herefter kan afskaffes fra indkomståret 2010.
12. Overgangsregler – sproglige bemærkningerAf overgangsreglen i lovforslagets § 2 stk. 7, 2. pkt. fremgår, at ”Beløbet kan i stedet udbe-tales til forsikringstageren eller kontohaveren uden afgiftsberegning i det omfang, ordnin-gen er oprettet før den 20. marts 2009 eller senere”. SRF antager, at der menes ”i det om-fang, ordningen er oprettes før den 20. marts 2009”.Af sidste pkt. i § 2 stk. 7 fremgår, at ”Overførsel eller udbetaling skal ske den første dag iindkomståret 2010”. SRF skal gøre opmærksom på, at en sådan regel ikke kan admini-streres, idet den første dag i indkomståret 2010 ved kalenderårsregnskab er den 1. januar2010, hvor pensionsinstitutter typisk ikke har åbent, ligesom der heller ikke er tale om enbankdag, hvor en udbetaling kan finde sted. Der er tilsvarende bestemmelse i § 2 stk. 9.
Med venlig hilsen
Jesper KiholmFormand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg