Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 257
Offentligt
SkatteministerietNicolai Eigtveds Gade 281402 København K
Høringssvar vedrørende Forårspakke 2.0Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven (Loftfor indbetalinger til rateordninger og ophørende livrenter ogforhøjelse af aldersgrænsen for udbetaling af kapitalpensi-onsordninger mv.)Finansrådet skal indledningsvis beklage den ekstremt korte høringsfrist.Grundet den korte høringsfrist forbeholder Finansrådet sig ret til at vendetilbage med uddybende kommentarer.Materialet er omfattende, og det kan ikke på så kort tid påregnes, at vi pånogen måde er i stand til at gennemgå udkastet til lovforslag på betryggen-de vis. Da ikrafttrædelsen tillige sker meget hurtigt, må det påregnes, atder bliver et udtalt behov for ”reparationer” efterfølgende, hvilket har denuundgåelige konsekvens, at der opstår utilsigtet usikkerhed om, hvordan deenkelte regler skal opfattes og med den risiko, at reglerne ikke bliver im-plementeret ordentligt.Finansrådet har på nuværende tidspunkt følgende bemærkninger til forsla-get:100.000 kr.'s loft
Finansrådet finder det uhensigtsmæssigt at indføre et loft på 100.000 kr. påratepensioner og ophørende livsrenter. Det skal ses i lyset af, at en stor be-folkningsgruppe allerede har lavet en pensionsplanlægning baseret primærtpå indbetalinger til ratepension. Indførelsen af loftet er stærkt konkurrence-forvridende og i strid med hensigten om større mobilitet på pensionsområ-det.Det bemærkes, at livsbetingede livrenter ikke kan etableres i eller overførestil banker og sparekasser. For at undgå en helt urimelig favorisering af liv-renteprodukter foreslår Finansrådet derfor, at det bliver muligt at foretagefradragsberettigede indbetalinger på ratepensioner ud over loftet, såfremtden del af indbetalingerne, der overstiger loftet, svarer til en "livsvarig rate-pension", hvor udbetalingsperioden minimum skal svare til den gennemsnit-lige restlevealder, som anvendes til beregning af ydelser på en livsvarig liv-rente (beregnet på basis af kundens aktuelle restlevealder ved udbetalings-start). Ovenstående ville betyde, at en mandlig pensionskunde, der starterudbetaling ved 65 år og har udsigt til en gennemsnitlig restlevealder på
26. marts 2009
Finansrådets HusAmaliegade 71256 København K
Telefon 3370 1000Fax3393 0260
Journalnr. 115/29Dok. nr. 216881-v1
19,5 år, skal have den "livsvarige ratepension" udbetalt over minimum 19,5år. En "livsvarig ratepension" vil ligesom en livrente i vidt omfang opfyldekravet om selvforsørgelse af egen alderdom.De lempeligere overgangsregler for kollektive arbejdsmarkedspensioner børgælde for alle arbejdsgiveradministrerede ordninger. Finansrådet finder detuhensigtsmæssigt, at nogle lønmodtageres ordninger skal stilles bedre endandre alt efter, om deres pensionsordning ligger i en pensionskasse ellerhos en bank. Der er ikke noget hensyn til borgerne eller til skatteopkræv-ningen, der kan retfærdiggøre denne forskelsbehandling.Finansrådet foreslår, at alle firmapensionsordninger, hvor der foreligger enaftale mellem pensionsudbyder og arbejdsgiver, omfattes af ordningen.Loftet giver derudover anledning til følgende problemstillinger og uklarhe-der, som nødvendigvis må afklares:Er en livsvarig livrenteordning med garanti for den længstlevende ægtefælleomfattet af loftet på 100.000 kr.?-Finansrådet forudsætter, at loftet alene gælder for "rene" opspa-ringsprodukter. Det bør præciseres, at præmier til risikodækningunder skattekode 1 og 2 ikke er omfattet af loftet.-Da loftet skelner mellem livsvarige og ophørende livrenter, ønskerFinansrådet, at begrebet "ophørende" bliver mere klart defineret ibemærkningerne til loven. Det fremgår ligeledes ikke klart, om ord-ninger i henhold til PBL § 5 a og b er omfattet af loftet.På side 25 i forslaget nævnes tre muligheder vedrørende indbetalinger overloftet:1. tilbagebetaling2. overførsel til livsvarig livrente3. eller lade beløbet blive stående uden fradragsret.I relation til den tredje mulighed opstår følgende uklarheder:-Hvis beløbet bliver stående, skal beløbet ikke beskattes ved udbeta-ling (har ikke givet fradrag på indbetalingstidspunktet) – men hvor-ledes beskattes tilvæksten af det overskydende beløb? I kommenta-rerne er nævnt udbetaling ”krone for krone”, men det fremgår ikkeklart, om tilvæksten er PAL-skattepligtig og senere indkomstskatte-pligtig, eller om tilvæksten skal beskattes som kapitalindkomst ale-ne. - Og tilsvarende, hvis der er tale om tab. Finansrådet mener, attilvæksten på den ikke-fradragsberettigede del er PAL-skattepligtigog kan udbetales sammen med den skattepligtige del af pensions-ordningen, blot skattefrit. Skatteministeriet bedes bekræfte dette.
Side 2
Journalnr. 115/29Dok. nr. 216881-v1
-
Det bør afklares, om det beløb, der ikke har været bragt til fradrag,kan udbetales selvstændigt på ethvert tidspunkt som en sum. - Og-så selv om beløbet måske har stået på pensionsordningen i nogleår.
Side 3
-
Det bør også afklares, om det beløb, der ikke har været bragt tilfradrag, er omfattet af samme begunstigelsesregler og kreditorbe-skyttelse som den øvrige del af pensionsordningen.
Journalnr. 115/29Dok. nr. 216881-v1
-
For selve den del af det indbetalte beløb, der ikke har været bragt tilfradrag og som udbetales sammen med den øvrige ordning vedpensionering, antager Finansrådet, at banken beregner skat påsamme måde som for den øvrige udbetaling, og at SKAT derefterkompenserer ejeren for den for meget betalte skat. Det bemærkes,at det enkelte pengeinstitut ikke har overblik over alle de pensions-ordninger, den enkelte kunde ejer. I tilfælde af udbetaling inden op-nået pensionsalder antager Finansrådet, at der kan ske udbetalingaf det skattefri beløb mod fremvisning af erklæring fra SKAT omstørrelsen af det skattefri beløb.
Overgangsregler
Lovforslaget om ændringer i pensionsbeskatningsloven har et omfattendekatalog af overgangsregler for ordninger, der er aftalt før 20. marts 2009.Mange pensionskunder vil blive omfattet af overgangsordninger om fra-dragsbegrænsning, hvis man ikke omlægger til livsvarige livrenter.Overgangsreglerne er ikke rimelige over for kunden, og banken har ikkemulighed for at administrere disse regler. Finansrådet henstiller derfor til, at”gamle ordninger” kører uændret videre.Alternativt foreslår Finansrådet, at kun ordninger, hvor der samlet set skaloverføres mindst 1 mio. kr. til livsbetinget livrente, bliver omfattet af de fo-reslåede overgangsordninger.Finansrådet foreslår, at der gives mulighed for, at ægtefæller indbyrdes kanoverføre uudnyttede beløb over loftet. Især for familier med eneforsørgerevil dette have betydning.Eksisterende aftaler på 10 år eller mere indgået ud fra den dagældende lovkan med disse overgangsbestemmelser ikke fortsætte. Det er et stort an-slag mod aftalefriheden og tilliden til at indgå aftaler ud fra eksisterendelovgivning.Specielt henledes opmærksomheden på, at kunder ofte har fordelt derespensionsopsparingsprodukter mellem flere pensionsudbydere, hvilket be-sværliggør rådgivningsopgaven betydeligt.
For så vidt angår kapitalindskud bør det overvejes, om den del af indbeta-lingen, der endnu ikke er bragt til fradrag, skal overføres til livsvarig livrenteeller udbetales. Finansrådet finder ikke dette begrundet.Kunder, der tidligere har indbetalt hele beløbet, har ofte gjort det netop forat kunne foretage en samlet investering på indbetalingstidspunktet med eninvesteringshorisont, der rækker længere end 2010. Finanskrisen og dennuværende økonomiske recession betyder, at forslaget på nuværende tids-punkt vil tvinge kunder til at sælge værdipapirer på et historisk lavt niveau.Overgangsreglerne for ordninger, som er aftalt før 20. marts 2009, er dy-best set overflødige. Fradragene løber ud af sig selv.Såfremt overgangsreglerne gennemføres, opstår en række problemstillin-ger.Overgangsreglerne kræver, at borgerne træffer et valg, som skal have virk-ning fra den første dag i indkomståret 2010.Rådgivningen for så vidt angår arbejdsgiveradministrerede ordninger finderFinansrådet ikke umiddelbart problematisk, da alle indbetalinger frem til2010 er bragt til fradrag.Informations- og rådgivningsopgaven i forhold til de private indbetalinger erderimod særdeles problematisk. Finansrådet gør opmærksom på, at ban-kerne ikke råder over data om kundernes fradragsfordeling. Rådgivningenforudsætter derfor en opgørelse udarbejdet af SKAT tilsendt den enkelteborger med oplysninger om dennes indbetalinger på ratepensioner og ophø-rende livrenter (løbende indbetalinger såvel som engangsindskud) over desidste 10 år med angivelse af, i hvilket omfang borgeren er omfattet afovergangsreglerne. Eksemplet på side 40 i bemærkningerne til forslagetunderstreger kompleksiteten i rådgivningen.Hvis det forudsættes, at pensionskunden vælger at overføre til livrente forat bevare sit fradrag, opstår følgende problemstillinger:Depoter skal helt eller delvist realiseres med store tab til følge set på basisaf det nuværende værdipapirmarked. Samtidig vil fristerne betyde, at vær-dipapirerne fra de mange depoter kastes på markedet ca. samtidig, hvilketformentlig vil påvirke markedet i negativ retning.Det skal også bemærkes, at overgangsreglerne ikke tager højde for perso-ner med forskudt regnskabsår. Hvis en pensionskunde har forskudt regn-skabsår, fx 1. marts 2009 - 28. februar 2010, har pensionskunden alleredepåbegyndt indkomståret 2010.Derudover har pensionsinstitutterne ingen mulighed for at gennemføreoverførsler af pensionsordninger den første dag i indkomståret 2010, og derbør derfor indrømmes en længere periode til gennemførelse af de ønskede
Side 4
Journalnr. 115/29Dok. nr. 216881-v1
overførsler. Det er forbundet med en del administrativt arbejde at delophæ-ve eller overføre ordninger.Det bør overvejes, om det tab, der realiseres ved salget, kan bruges til atnedsætte PAL-skattegrundlaget på den resterende ordning (som måske ikkekan udnytte det), eller om borgeren kan vælge at overføre tabet til modreg-ning i andre PAL-skattepligtige pensionsordninger.Ud over kurstabet påføres borgeren omkostninger ved salget samt ekspedi-tionsgebyr og indskudsomkostninger i forsikringsselskabet. Forslaget vil alt-så være omkostningstungt for pensionskunden og give en lavere udbetaling,når pensionsalderen indtræder, end kundens hidtidige pensionsplanlægningviser.Forholdsmæssige overførsler til en livsvarig livrente medfører nogle proble-mer i relation til ordningens værdi. I værdien vil der ofte indgå beløb, somer indbetalt og fratrukket for mange år siden. En konto kan have væretbrugt til et eller flere engangsindskud, ligesom samme konto kan værebrugt til en eller flere aftaler om løbende indbetaling. Finansrådet kan kon-statere, at de formler, som Skatteministeriet har anvendt, ikke tager højdefor ovenstående. De foreslåede formler bevirker, at man rammer gamleordninger hårdere, idet man tvinges til også at overføre en del af de "gam-le" indbetalinger til den livsvarige livrente hos forsikringsselskabet for atbevare fradragsretten.Det nævnes i forslaget, at for at foretage deloverførsler til livsvarige livren-ter skal pensionsaftalen give adgang hertil. Finansrådet ønsker en stillingta-gen til, om det er tilstrækkeligt, at pensionsselskabet og evt. arbejdsgivergiver tilladelse hertil, da mange pensionsaftaler ikke på forhånd har tagethøjde for situationer som denne.Ved overførsel til livsvarig livrente for at bevare fradragsretten antager Fi-nansrådet, at tidligst muligt udbetalingstidspunkt for ratepensionen kan bi-beholdes på den nye livrenteordning uanset at den oprettes efter, at de nyevelfærdsregler er trådt i kraft.
Side 5
Journalnr. 115/29Dok. nr. 216881-v1
Øvrige bemærkningerFemårsreglen i PBL § 11 A, stk. 1, nr. 5
Med indførelsen af loftet på ratepensioner er femårsreglen om muligt blevetendnu mere overflødig. Da pensionskunder maksimalt kan indbetale100.000 kr. om året, er der ikke længere risiko for, at kunden indbetalerstore beløb kort tid inden, at kunden skal på pension.Reglen bør derfor fjernes, da den ikke tjener noget formål.Oprettelse inden opnået efterlønsalder – tidl. værnsregel
Med samme argumentation som § 12, stk. 1, nr. 3, 1. pkt. ændres til 15 årkunne § 11 A, stk. 1, pkt. 1, 2 og 5 ændres, således at adgangen til indbe-talingen til ratepension gøres uafhængig af opnået efterlønsalder. Dette vil
yderligere understøtte ønsket om en forenkling af pensionsbeskatningsreg-lerne.Kravet til oprettelsestidspunkt mv. har hidtil fungeret som en værnsregel.Denne opgave varetages fremadrettet af indbetalingsloftet.Analogt med de foreslåede ændringer for kapitalpension i § 21 A, stk. 1 kanman harmonisere indbetalingsreglerne, således at der kan indbetales påratepension med respekt af indbetalingsloftet på 100.000 kr. frem til, atførste udbetaling skal finde sted.§ 11 A, stk. 1, pkt. 1, sidste punktum – der kan ikke foretages ind- og ud-betalinger i samme år - forskelsbehandler rateopsparing i forhold til ratefor-sikring. Denne ulighed vil der kunne rettes op på ved samme lejlighed.Deloverførsel af ordninger med 82-værdi
Hvis man fastholder de foreslåede overgangsregler, bør forbud mod del-overførsel af ordninger med 82-værdi afskaffes for ikke at forhindre overfør-sel til livsvarige livrenter i forbindelse med dette lovforslag.Skatteflugtspakken
Ved opdeling af en arbejdsgiveradministreret pensionsordning over 100.000kr. til nyoprettet livsvarig livrente bør det præciseres, at det ses som én delaf den oprindelige ordning i henhold til PBL § 19 A-E og ikke som en nyop-rettet.Sportspension
Ad pkt. 19: I § 15 B nyt stk. 6 præciseres, at indbetalingen ikke må oversti-ge den gældende maks.-grænse – men også, at hver sportsudøver kun måhave én konto/police. Hvilket formål har denne restriktion, når indbetalings-grænsen ikke kan overskrides?Vi har i dag flere eksempler på, at en sportsudøver ønsker at lave en sup-plerende privat ordning i henhold til § 15 B, hvor investeringsvalg mv. erefter eget ønske, men at arbejdsgiver, f.eks. sportsklubben/foreningen, hardisponeret over § 15 B-ordningen i forbindelse med den kollektive hen-holdsvis obligatoriske pensionsordning. Vi medgiver, at sportsudøveren somøvrige borgere kan lave en almindelig ratepension – men såfremt målet ersupplerende udbetaling i forbindelse med et senere karriereskif-te/uddannelse mv., dækker en almindelig ratepension ikke behovet.Finansrådet forslår derfor, at maks.-grænsen fastholdes, men at sportsud-øveren kan oprette flere konti/policer og dermed ikke er bundet til én ogsamme leverandør analogt med reglerne for § 15 A.Overførsel af rater under udbetaling
Finansrådet mener, at de nugældende regler og især bemærkningerne tilloven forhindrer, at der kan ske overførsel af en pensionsordning fra et for-sikringsselskab til en bank, da udbetalingsforløbet ikke kan fortsætte fuld-stændigt identisk grundet de to pensionsinstitutters forskellige måde at be-
Side 6
Journalnr. 115/29Dok. nr. 216881-v1
regne udbetalinger. Finansrådet vil gerne have bekræftet fra Skatteministe-riet, at der i den nuværende lovgivning ikke er noget til hinder for overførselaf en pensionsordning fra et forsikringsselskab til en bank, selv om udbeta-lingsmåden ændres fra forsikringsmetoden til bankmetoden. Såfremt Skat-teministeriet mener, at dette ikke kan lade sig gøre under de nuværenderegler, bør bestemmelsen ændres, så det bliver muligt.Kapitalpensioner
På baggrund af den uheldige situation, som Finansrådets medlemmer ufor-varende er havnet i for så vidt angår kapitalpensionskunder, der fyldte 70 åri perioden 1. marts - 13. marts 2009, ønskes en længere frist for afregningog betaling af afgift.I udkastet står der:"Aldersgrænse forhøjes for at hævning af kapitalpensioner for at til-godese en attraktiv pensionsopsparingsform for lavtlønnede."Finansrådet bemærker, at såfremt kapitalpension skal fremmes, krævestillige, at afgiften bliver ændret. Det foreslås derfor, at afgiften bliver 40 pct.af 2009-saldo og en afgift på fx 37 pct. af resten.Finansrådet antager, at der mangler en tilretning af personskatteloven § 13,stk. 4, på grund af ændringen af PBL § 16, stk. 1.Rettelser:
§ 2, stk. 6:Bestemmelsen er formuleret, så den kræver, at der er aftalt en indbeta-lingsperiode på "mere end 10 år".10 år burde være tilstrækkeligt, da formålet med bestemmelsen ses at væreat imødekomme de personer, der har ageret i tillid til de hidtidige regler,hvor en indbetalingsperiode på 10 år er tilstrækkelig til at opnå fuldt fradragi indbetalingsåret.§ 2, stk. 7:Kunden kan bevare fradragsretten for beløb, der overstiger grænsen i § 16,stk. 2, hvis en nærmere bestemt andel af pensionsordningens værdi overfø-res til en livsvarig livrente.Kunden burde have mulighed for at overføre beløbet ikke kun til en "livsva-rig livrente", men derimod til en "pensionsordning med løbende udbetalingerbortset fra ophørende livrente", som det er muligt i § 2, stk. 6.Der er en uklarhed i bestemmelsen i sætningen: "... er oprettet før den 20.marts 2009 eller senere". Sammenholdt med bemærkningerne skal "ellersenere" udgå.
Side 7
Journalnr. 115/29Dok. nr. 216881-v1
§ 2, stk. 8:Der er uoverensstemmelse mellem bestemmelsen og bemærkningerne. Be-stemmelsen kræver, at indbetalingsperioden udløber i 2009, mens be-mærkningerne blot kræver, at indbetalingsperioden udløber senest i 2009.Behovet for reglen er uafhængigt af, om bidragsperioden er udløbet tidlige-re, hvis fradragsperioden strækker sig til 2010 og senere. Bestemmelsenbør derfor bringes i overensstemmelse med bemærkningerne.§ 2, stk. 9:Kunden kan bevare fradragsretten for beløb, der overstiger grænsen i § 16,stk. 2, hvis en nærmere bestemt andel af pensionsordningens værdi overfø-res til en livsvarig livrente.Kunden burde have mulighed for at overføre beløbet ikke kun til en "livsva-rig livrente", men derimod til en "pensionsordning med løbende udbetalingerbortset fra ophørende livrente", som det er muligt i § 2, stk. 6.Der er en uklarhed i bestemmelsen i sætningen: "... er oprettet før den20. marts 2009 eller senere". Sammenholdt med bemærkningerne skal "el-ler senere" udgå.s. 43. Fejl i henvisning. Der er ikke noget § 2, stk. 13. Finansrådet formo-der, at det skal stå stk. 12.§ 21 A stk. 3 - Med ”ophæves” formoder vi, at der menes deludbetaling forså vidt angår den del af ordningen, der ikke har været bragt til fradrag. I såfald bør ordet ændres til ”deludbetaling” eller ”selvstændig udbetaling”.Spørgsmål til eksempler
Eksemplet side 26 i bemærkningerneSkal der også overføres 50.000 kr. fra den privattegnede ratepensionsord-ning til en pensionsordning med løbende udbetalinger, hvis der – indtil over-førslen sker – er tabt 60.000 kr. henholdsvis tjent 60.000 kr. på investeringaf de indbetalte 100.000 kr.?Det er i spørgsmålet forudsat, at der kun er indbetalt de nævnte 100.000kr. på den privattegnede ratepension, (således at der ved tab på 60.000 kr.kun står 40.000 kr. på ordningen).Det er i eksemplet forudsat, at fejlen opdages i 2011. Gælder der sammeregler, hvis fejlen opdages i 2013?Med venlig hilsenSusanne Helene HansenDirekte 3370 1067[email protected]
Side 8
Journalnr. 115/29Dok. nr. 216881-v1