Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 257
Offentligt
665247_0001.png
665247_0002.png
665247_0003.png
665247_0004.png
665247_0005.png
665247_0006.png
Foreningen af Statsautoriserede RevisorerKronprinsessegade 8, 1306 København K. Telefon 33 93 91 91Telefax nr. 33 11 09 13 e-mail: [email protected] Internet:www.fsr.dk
SkatteministerietNicolai Eigtveds Gade 281402 København KE-mail:[email protected]
27. marts 2009mbl (X:\Faglig\HORSVAR\2009\H034-09.doc)

Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven (Loft for indbetalinger til

rateordninger og ophørende livrenter og forhøjelse af aldersgrænsen for udbetaling af

kapitalpensionsordninger m.v.) H034-09

Skatteministeriet har 20. marts 2009 fremsendt ovennævnte udkast med anmodning ombemærkninger.
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) bemærker, at det på grund af den kortehøringsfrist er sandsynligt, at der efterfølgende vil blive fundet forhold, som burde værekommenteret, men for nærværende har FSR alene følgende bemærkninger:

Overordnede bemærkninger

Det oplyses i forslaget, at der ingen administrative konsekvenser vil være for erhvervslivet.Foreningen har svært ved at se, hvordan denne oplysning harmonerer med de betydeligeadministrative byrder som pensionsforsikringsselskaber og pengeinstitutter m.fl. påføres, nårde som konsekvens af forslaget skal fordele indbetalingerne til en ordnings forskelligeelementer og henholdsvis flytte eller udbetale allerede indbetalte beløb, hvis det efter åretsudløb konstateres, at den skattepligtige har fået indbetalt mere end 100.000 kr. Endvidere erder tale om ikke ubetydelige engangsudgifter til ændring af eksisterende aftaler.
Det er ikke usædvanligt, at skatteydere har pensionsordninger i flere forskellige institutter,f.eks. både privat tegnede ordninger og arbejdsgiverordninger. Disse personer vil også opleveadministrative byrder ved forslaget; herunder kravet om, at opbevare dokumentation for alle
2indbetalinger over 100.000 kr. efter 1. januar 2010 og indtil den sidste rate er modtaget fraordningen.
FSR skal påpege, at bestemmelserne om at maksimere fradraget til 100.000 kr., kan fåbetydelige økonomiske konsekvenser for ægtepar, hvor den ene ægtefælle har en højindkomst og indbetaler f.eks. 200.000 kr. om året til en pensionsordning og hvor den andenægtefælle ingen indkomst har, men hvor denne ægtefælle skal nyde godt af udbetalingerne frasamme ordning. Foreningen anbefaler, at der gives mulighed for at loftet forhøjes medægtefællens ikke udnyttede del af grundbeløbet på 100.000 kr.
Foreningen savner tilsvarende bestemmelser om indbetaling af fratrædelsesgodtgørelser påeksisterende pensionsordninger. Efter gældende regler kan den skattepligtige del af enfratrædelsesgodtgørelse indbetales med bortseelsesret på en pensionsordning. Det vil oftevære beløb, der overstiger 100.000 kr. Hvis loftet også gælder for sådanne indbetalinger, vilpersoner, der afskediges efter en længere ansættelsesperiode efter omstændighederne fåpensionsmulighederne forringet betydeligt.
FSR skal i øvrigt henstille, at man opretholder fradragsretten for engangsindbetalinger derfordeles over 10 år og som er foretaget i tillid til de på indbetalingstidspunktet gældenderegler.
Til de enkelte bestemmelser har FSR nedenstående kommentarer:

Ad § 1, nr. 1, 2 og 22

Forsikringer efter PBL § 5A (kompensation for manglende adkomst til folkepension og ATPfra det faktiske pensioneringstidspunkt og til det 65./67. år) og forsikringer efter PBL § 5B(kompensation for løn i perioden fra faktisk fratræden til aftalt fratrædelsestidspunkt -fratrædelsesgodtgørelse ) er ophørende livrenter.Det antages derfor, at indbetalinger til disse ordninger er omfattet af 100.000 kr. s grænsen iPBL § 18, stk. 2, jf. PBL § 16, stk. 2, selv om det indebærer, at det på grund afindbetalingernes størrelse ofte ikke bliver muligt at indbetale til maksimal kompensation efterde nævnte bestemmelser.
3FSR foreslår, at dette præciseres i bemærkningerne. Såfremt de nævnte ordninger ikke skalvære omfattet af 100.000 kr. s grænsen, bør dette fremgå udtrykkeligt af lovteksten.

Ad § 1, nr. 24

§ 16, stk. 2, 2. pkt.Ophørende livrenter kan ikke oprettes i pengeinstitutter, hvorfor og ophørende livrenter børudgå.

Ad § 1, nr. 39

§ 21 A, stk. 4.Der synes at være en uhensigtsmæssig overlapning mellem stk. 1 - 2 og stk. 4 med hensyn tiloverførsel til en anden pensionsordning omfattet af kapitel 1.§ 21 A, stk. 5.Det forekommer uklart, hvad der menes med det indbetalte beløb . Begrebet er nyt i forholdtil den tidligere bestemmelse og bemærkningerne til bestemmelsen (s. 30 i forslaget), ersåledes ikke korrekt. Skatteministeriet bedes præcisere, hvad der menes med det indbetaltebeløb og tilpasse bemærkningerne, således at der ikke er tvivl om betydningen.

Ad § 2

Ad stk. 3.FSR henstiller, at Skatteministeriet sikrer, at overgangsbestemmelsen i § 4, stk. 4, i lov nr.347 af 18. april 2007 ikke forsvinder ved lovforslagets § 2, stk. 3, og at pensionsopspareremed pensionsordninger, der har bevaret de gamle aldersgrænser på trods af en højereefterlønsalder, også får mulighed for først at hæve kapitalpensionen ved det 75. år.Ad stk. 6.FSR foreslår at stk. 6 ændres, således at mere end 10 år ændres til mindst 10 år, jf. PBL §18, stk. 4, hvorefter der gælder fradragsfordeling, hvis præmiebetalingsperioden er mindreend 10 år. Dermed sikres kontinuiteten mellem stk. 6 og PBL § 18, stk. 4.Ad stk. 7.
4I stk. 7, 2. pkt. anføres det; ---ordningener oprettet før den 20. marts 2009 eller senere.eller senere bør udgå.I stk. 7, sidste pkt. anføres det;Overførsel eller udbetaling skal ske den første dag iindkomståret 2010. Der bør af praktiske grunde indrømmes en længere frist. Navnlig forpersoner med forskudte indkomstår, hvor indkomståret 2010 begynder før lovforslagetsforventede vedtagelse ultimo maj 2009, forekommer det helt urimeligt at kræve overførseleller udbetaling på den første dag i indkomståret 2010.Ad stk.9.I stk. 9, 2. pkt. anføres det;Beløbet kan i stedet udbetales til forsikringstageren eller konto-
haveren uden afgiftsberegning i det omfang, ordningen er oprettet før den 20. marts 2009eller senere.Ad stk. 12.Der synes ikke at være klar hjemmel til, at selvstændige frem til og med 2014 både kanindbetale kr. 100.000 til ratepension eller ophørende livrente og 30 % af overskuddet fraselvstændig erhvervsvirksomhed til de nævnte pensionsordninger. I selve lovteksten anføres;. Uanset pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 2, jf. § 16, stk. 2, kan der til og medindkomståret 2014 på pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens §§ 8 eller 11A og på ophørende livrenter i alt foretages fradrag for præmier og bidrag svarende til 30 pct.af overskud fra selvstændig erhvervsvirksomhed som fastsat i pensionsbeskatningslovens §18, stk. 5, 4. og 5. pkt., fratrukket et eventuelt fradragsbeløb for præmier og bidrag tillivsvarige livrenter under anvendelse af reglen i pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 5, 3.pkt., mens det i de specielle bemærkninger til bestemmelsen (s. 43) anføres;Indtil 2014 vilselvstændigt erhvervsdrivende dermed fortsat i alt kunne foretage fradrag for præmier ogbidrag svarende til 30 pct. af overskuddet på ratepensioner, og ophørende såvel somlivsvarige livrenter. Med formuleringen af stk. 13 er det endvidere tilsigtet, at de pågældendepersoner ved siden af de 30 pct. kan foretage et bortseelsesberettiget indskud på enarbejdsgiveradministreret ratepension eller ophørende livrente på op til 100.000 kr.FSR går ud fra der er tale om en henvisningsfejl således at der skulle være henvist til stk. 12 istedet for til stk. 13 og vi går ud fra at lovteksten skal tilpasses.eller senere bør udgå.
5FSR foreslår endelig, at virksomhedsskattelovens § 23 a ophæves, idet den er begrundet med,at indbetaling til kapitalpension forudsætter en personlig indkomst. Når kravet om personligindkomst ophæves, synes virksomhedsskattelovens § 23 a at være overflødig.

De almindelige bemærkninger til lovudkastet

Ad 2.1.1.1

(s.11)Sætningen Fradragsret for bidrag m.v. til rateordninger gælder alene for privattegnedepensionsordninger,og egne indskud m.v. i arbejdsgiveradministrerede ordningerer
misvisende, idet der ikke kan foretages private indbetalinger på en arbejdsgiveradministreretratepension, jf. bkg. nr. 662 af 16. juni 2006 § 7, stk. 2 (bankordninger). Egne bidrag indbetaltaf en arbejdsgiver er således omfattet af bortseelsesretten i PBL § 19.

Ad 2.1.1.2

(s.11)FSR foreslår, at sætningenEn livrente er en pension, der bliver udbetalt til pen-
sionsopsparerenpræciseres som følgerEn livrente er en løbende, livsbetinget pension, derbliver udbetalt til pensionsopspareren--- .

Ad 2.2.1.1

(s.16)Beskrivelsen af opfyldningsfradrag synes at indebære, at selvstændigt erhvervsdrivende har 2opfyldningsfradrag (kr. 46.000 og 30 % af overskud), som begge kan benyttes i sammeindkomstår, jf. sætningenHerudoverkan selvstændigt erhvervsdrivende foretage et fradrag,der svarer til 30 %--- . Dette synes imidlertid ikke at harmonere med PBL § 18, stk. 5,hvorefter der efter FSRs opfattelse fra år til år må vælges mellem de to opfyldningsfradrag.

De specielle bemærkninger til lovudkastet

Ad nr. 22 - 24, 26 og 28.

(s.25)FSR foreslår, at ordet egne i 3. afsnit ændres til private , jf. ovenfor under ad 2.1.1.1.(s. 27) Det afsnit der starter med:Medikrafttrædenaf loftet for fradragsberettigede.. er uklart og bør præciseres.
indbetalinger fra og med indkomståret 2010

Til nr. 33 - 35

(s. 28)
6Det foreslås, at eftersætningen og var i vid udstrækning en lovfæstelse af ligningspraksisudgår, idet de daværende afgørelser blev tilsidesat som ulovhjemlede.

Til nr. 42

(s. 31)FSR foreslår, at der efter ordet kapitalforsikring indsættes eller kapitalopsparing .
---oo0oo---
Såfremt der er spørgsmål i forbindelse med ovenstående, står foreningen naturligvis gerne tilrådighed med en uddybning heraf.
Med venlig hilsen
John Bygholmformand for skatteudvalget
Mette Bøgh Larsenskattekonsulent