Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 256
Offentligt
Axelborg, 26. marts 2009
Til Skatteministeriet
Samlet høringssvar
Skatteministeriet har torsdag den 19. marts sendt et omfattende antal lovtekster i høring i forbindelsemed Forårspakke 2.0. Med en svarfrist på under en uge har det ikke været muligt, at give enfyldestgørende kommentar og vurdering af samtlige lovtekster. I lyset af dette har erhvervet kunmulighed for at kommentere overordnet på enkelte elementer. Dette notat indeholder derfor kun detoverordnede høringssvar på visse af lovteksterne.En række af lovforslagene vil indebære betydelige administrative byrder for erhvervet, idet det ermålet at lette SKATs kontrolarbejde. Vi finder det ganske utilfredsstillende at erhvervet såledespålægges yderligere administrative byrder, og antager at det fortsat er muligt at nå målet om enreduktion på 25 pct. i de administrative byrder i 2010. Det bør overvejes om disse ændringer kangennemføres på en mindre belastende måde for erhvervslivet. Vi skal bemærke, at det er en god ide atajourføre alle grundbeløb til 2010 niveauet. Tilsyneladende er der desværre bevidst undladt et årsregulering i forbindelse med ajourføringen. Det antager vi bliver rettet i det endelige lovforslag.Vi finder, at reglerne om genplacering bør udformes, så de ikke få utilsigtede konsekvenser. Dertænkes på, at reglerne i lovforslaget er udformet, så de i meget stort omfang forhindrer genplacering afavance fra salg af landbrugsejendomme.Vi finder det især uheldigt, at reglerne bevirker, at anvendelse af holdingselskaber og interessentskabervanskeliggøres. Der bør således være mulighed for, at genplacere i den situation, hvor en landmanddriver sin bedrift (og dermed ejendommen(e)) i et interessentskab eller i selskabsform, evt. sammenmed andre (eventuelt via en holdingselskabskonstruktion). Der kan henvises til, at det er muligt, atanvende etableringskonti ved etablering i selskabsform og ved etablering i interessentskab. Samt at deri relation til fx reglerne om ophørspension ses igennem en holdingkonstruktion, i relation til reel/ikkereel virksomhed. Man kunne således indføre regler i retning af følgende:–Udlejning af fast ejendom anses ikke i denne forbindelse for erhvervsvirksomhed. Dette gælderdog ikke, såfremt udlejningen sker til et interessentskab, hvori ejeren eller dennes ægtefælle ermedinteressent. Tilsvarende gælder det ikke, hvis udlejningen sker til et selskab, hvori ejeren ogdennes ægtefælle direkte eller indirekte har en indflydelse svarende til mindst 25 pct. af aktie- elleranpartskapitalen i selskabet eller svarende til mere end 50 pct. af stemmeværdien.
Dette ville løse et væsentligt problem ved de foreslåede ændringer. Også for andre erhverv. Således atskattereglerne ikke er til hinder for en forretningsmæssig virksomhedsstruktur Tilsvarende bør der irelation til ændringerne af momsreglerne tages samme hensyn.
Vi skal generelt henvise til vedlagte høringssvar fra Dansk Landbrugsrådgivning, Landscentret, hvorvores tekniske bemærkninger til lovforslagene er anført.Venlig hilsenLandbrugsraadet & Dansk Landbrug