Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 254
Offentligt
DanìshConfederatlonofTradeUnIons
s
Skattelninisteriet
Sags
nr.09-974Voresref.HB0/sjø
Den26.marts2008
Bemærkningertil"Lovomændringafpersonskattelovenogandrelove"
LOviliforbindelsemedlovforslagetomændringaflovompersonskattelovenogandrelovegørenedenståendesynspunktergældende.Lovforslagetmedførerskatteændringer,derprimærtertilgavnfordebedststillede.Derersåledeslagtoptilmarkantereduktionerafmarginalskattenforpersonermedhøje
lønninger.Værdienafbeskæftigelsesfradragetfastholdes,mensgrænsenforbetalingaftopskatkunforhøjesmarginalt.Lovforslagetmedførerenbetydeligunderfinansieringafskattereformeni2010og2011,førstpålængeresigtbliverreformenfuldtfinansieret.Detvillehaveværetlangtmere
hensigtsmæssigtathavegennemførtenfuldtfinansieretreformialleåreneogistedetbenytteprovenuettilatøgedeoffentligeinvesteringer.Offentligeinvesteringergiveren
langthøjerebeskæftigelseseffektendskattelettelser.Idennuværendesituationmedstærktstigendeledighedviloffentligeinvesteringerinødvendigeogsamfundsøkonomi-skerentableprojekterværeetlangtbedreinstrumenttilatafbødeeffekterneafdennu-værendekrise.Fjernelseafmellemskattenvilkunhaveeffektforlønindkomsterover377.391kr.Sam-tidigindebærerreduktionenidenmarginaleskattesatsfremforenforøgelseafgrænsen
for,hvornårdenhøjestemarginalskatskalbetales,atdeterdeallerhøjesteindkomster,derfårInestglædeafnedsættelsen.EnforholdsvishøjtlønnetLO'erITIedenårliglønpå400.000kr.vilsåledeskunfåengevinstaffjernelseafInelIemskattenpå1.250kr.,mensdirektørenmedenlønindkomstpå1mio.kr.vilvinde34.368kr.Enforhøjelseafgrænsenfor,hvornårderbetalestopskatellermellemskat,vilblivelangtmereligeligtfordeltlnellemdetotyperaflønmodtagere.Fordelingspolitiskvirkerændringerigræn-serneforskattebetaling
såledesvæsentligtbedreendennedsættelseafsatserne.
Deter
ogsåtvivlsomt,ompersonermedmegethøjelønningerkanarbejdemereend,deallere-degør.Detgørdetmereusikkert,omskattencdsætte1sernemedføreretøgetarbejdsud-bud,somforudsatpå19.000personer.
Grænsenforbetalingaftopskatbliveriskatterefornlenhævetmed54.400kr.Menpågrundafdensamtidigemanglendereguleringafgrænserneiskattesystemeti2010sva-rerdetreeltkuntilenforhøjelse
på39.000kr.Dadersamtidigindføresenaftrapningaf
den grønnecheckmed7,5pct.fraindkomsterover360.000kr.,betyderdet,atgrænsenforhvornårdenhøjestemarginalskatsætterind,kunløftesmedomkring22.000kr.
Bundskattenbliverbetaltafalleindkomsteroverbundfradragetpå42.900kr.Delavesteindkomsterfårsåledesglædeafreduktionenafbundskatten.Alligevelerdetdeallerhø-jesteindkomster,derfårdenstørstegevinst.Enlavtlønnetmedenlønindkomstpå
250.000kr.vindersåledeskun2.807kr.,mensdirektørenmedenlønpå1mio.kr.vin-der13.157kr.Gevinstenersåledesknap5gangesåstorogudgørogsåenstørreandelafdendisponibleindkomst.Enreduktionafbundskattenmedfører,ligesomfjernelsenafmellemskatten,størreulighed.
Skatteaftalenindebærerenomlægningafsundhedsbidragettilbundskat.Detgiveran-ledningtilenreduktionafskatteværdienfordeligningsmæssigefradragfra33,5pct.til25,5pct.Forringelsenafskatteværdienfordeligningsmæssigefradragmedføreryderli-
derrammerdeflestelønmodtageremedsammebeløb.Dennedelafforslageterderformestkritiskfordelavestlønnede.Reduktionenaffradragsrettenvilogsågiveetmindreincitamenttilatværeibeskæftigelseforlavtlønnede.Detvilderforgerebeskatning,
kunneindebæreetmindrearbejdsudbud.
DenlavereskatteværdiafdeligningsmæssigefradragbetyderhøjereomkostningervedatværenledlemafenA-kasseogenfagforening.Deterparadoksalt,atmaniensituati-onmedkraftigtstigendeledighedvilgøredetdyrereatforsikresig.
Denhøjerenettoprisforatværemedlemafenfagforeningkanbetyde,atfærrelønmod-tagereblivermedlemmerafenfagforening.Detviludhuledendanskemodel,hvorflek-sibeloverenskomstregulering
afarbejdsmarkedetsparterspillerenvigtigrolle.
Beskæftigelsesfradragetforhøjes,menreduktionenafskatteværdienmedfører,atfradra-getbibeholdespådetnuværendeniveau.Deterærgerligt,atdennelejlighedikkeerbe-Fradragetgiverlangthovedpartenafnyttettiletmarkantløftibeskæftigelsesfradraget.lønmodtagerneetstørreincitamenttilatarbejdemere,ogsamtidigtsikrerdetledigeenhøjeregevinstvedatkommeibeskæftigelsen.Derudoverindebærerenforhøjelseaf
beskæftigelsesfradragetdestørstegevinsteripct.tillavt-ogmiddellønnedelønmodta-ger.
Befordringsfradragetvilogsåblivereduceretgennemdenlavereskatteværdi.Derskeretløftfordelavestlønnede,derdelvistkompensererdisse,menlangthovedpartenafløn-modtagernevilblivehårdtramtafforslaget.Detgivernlindremobilitetpåarbejdsmar-
kedet,ogvilderforledetilstørreledighed.
EtyderligereproblemvedrørendebeskæringenafdeligningsmæssigefradragkanfindesUnderholdsbidragfårefterdetnyelovforslagenskatte-værdipå25,5pct.,mensunderholdsbidragetbliverbeskattethosægtefællensomper-sonligindkolnst.Detbetyder,atbeskatningenerbetydeligthøjereendfradragsværdien.Beskatningenkansåledesudgøreheltoptil51,5pct.Denskæveskattemæssigebehand-lingkangiveanledningtilatparternelaverunderhåndsaftaler.LOanbefalerderfor,atdersikressYlnmetriibeskatningenafunderholdsbidraget.Detkanskegennemfuldfra-ireglerneforunderholdsbidrag.
2
dragsretforunderholdsbidrag,ellervedatbidragetalternativtbeskatteshosmodtageren
med25,5pet.Generelterdetmegetuheldigtatendelaffinansieringenskervedatbeskæredelig-ningsmæssigefradrag.Udoveratskadearbejdsmarkedetvirkerdetunødvendigtogulo-gisk.Skatteaftalenmedførerenreduktionafaktiebeskatningenfra28til27pet.underpro-gressionstrinnetpå48.300kr.ogfrahhv.45og43pet.til42pet.idehøjesteprogressi-
onstrin.Gevinsterpåaktiererdenindkomsttype,derermestskævtfordelt.Langtho-vedpartenbetalessåledesafderigestetipet.afbefolkningen.Reduktionenafaktiebe-
skatningenvildermedbidrageyderligerestørreulighed.
Derlæggesoptilatindføreetbundfradragidenpositivekapitalindkomstførderbereg-nestopskat.Detvilmedføreenreduktionafbeskatningenafpositivkapitalindkonlstpåoptil15pet.Betalingaftopskatpåpositivkapitalindkomsterligesomaktieindkomster-nemegetskævtfordelt.Detertypiskdebedststillede,derbådeharpositivkapitalind-komstogsombetalertopskat.Detteelementireformenlederdermedogsåtilstørreulighedisamfundet.Iforbindelsemedskattereformenblevdetbesluttetikkeatregulerebeløbsgrænserneiskattelovgivningeni2010,somdetellersskerhvertår.Næsteårvillereguleringen,der
følgerlønudviklingentoårtidligere,nansministeriet
haveværetforholdsvisthøj,nemlig4,5pet.Fi-harberegnetdensamledebesparelseveddetteforslagtil5mia.kr.
Denmanglendereguleringharstørstbetydningforpersonfradraget,beskæftigelsesfra-dragetoggrænsenforhvornårderbetalestopskat.
Enreguleringpå4,5pet.betyder,atpersonfradragetvillehaveværet1.931kr.højere,atdetmaksimalebeskæftigelsesfradragvillehaveværet612kr.højere,ogatgrænsenforbetalingaftopskatvillehaveværet15.624kr.højere.Næstenhelebefolkningenmister733kr.veddenmanglendereguleringafpersonfradra-hvordettebeløbget.Detersærligtkritiskfordelavtlønnedeogoverførselsmodtagere,udgørenhøjandelafdendisponibleindkomst.Denmanglendereguleringspisersåledesenstordel
afdengrønnecheck.
Denskævefordelingafskattelettelsernesammenholdtmedsammensætningenafdeleaffinansieringenvedhjælpafgrønneafgifterogsundhedsskatterindebærerenbetydeligolnfordelingfrafattigtilrig.Iforbindelsemeddetpræsenteredematerialeindeholderberegningerneaffordelingsvirkningernekunenmindredelaffinansieringen.Detbety-der,atdereelleeffekterpåskatteydernesøkonomifejlbedømmes.
Detmåsåledesforventes,atendelaffinansieringen
hentetfraselskaberne,særligti
hjemmemarkedserhvervene,vilblivevæltetoverpåforbrugerne.Derudoverviløgeterhvervsbeskatningkunnepåvirkeaktiekurserogdetlokaleråderunlilønforhandlinger-ne.
LOkanforøvrigtstøttemangeaffinansieringsforslagen,
menskalbeklage,atder
ikkeertagetstillingtilderesfordelingsmæssigevirkninger.
3
Daalleskattelettelserne
ermedtagetiregeringensfordelingsberegningergiverdenneundladelseanledningtiletlnisvisendebillede.Reformengavnerderigestedanskere,og
blandtLO'smedlemmervilderværenlangetabere.
LOkommentererpådeenkeltefinansieringselementerpakken.
ideandrehøringssvartilforårs-
BemærkningerneerafgivetmedforbeholdforgodkendelseiLO'sstyrendeorganer.
PåvegneafLO'sDagligLedelse
/J
4