Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 254
Offentligt
Skatteministerietatt. Camilla Christensen
Ref. PGJ/-26.03.2009Danmarks Jurist- ogØkonomforbundGothersgade 133Postboks 21261015 København KTelefon 33 95 97 00Telefax 33 95 99 99[email protected]www.djoef.dk
Høringssvar vedr. j.nr. 2009-311-0027:Lov om ændring af personskatteloven og andre love (Forårspakke 2.0)I anledning af det i høring fremsatte forslag om ændrede regler for beskatning afpersonalegoder tillader DJØF sig hermed at fremkomme med bemærkninger tilbrug for overvejelserne i den videre lovgivningsproces.DJØF havde stor anerkendelse til Skattekommissionens reformforslag af 2. februar2009. Dels var der tale om et væsentligt skridt i løsningen af opgaven at lette skat-ten på den kernearbejdskraft, som det danske samfund over de næste mange år vilopleve en meget stor – og udviklingstruende – mangel på. Dels var der tale om etvelgennemtænkt og konsekvent forslag til en fuld finansiering, som ville fastholdeog styrke den langsigtede finansiering af det danske velfærdssamfund.Den indgåede skatteaftale mellem regeringspartierne og Dansk Folkeparti er ikkepræget af samme konsekvens, om end der er trukket på en stor andel af elemen-terne i Skattekommissionens reformforslag.Således må det give anledning til kritik, at de fradrag, der hidtil har været foretagetforud for beregning af såvel kommuneskat, bundskat og sundhedsbidrag, nu eropdelt i flere grupper med en række meget vanskeligt tilgængelige undtagelser ogovergangsregler. Det gælder således, at fradraget for fagligt kontingent og for A-kasse nu behandles på linje med de største rentefradrag, og ikke sammen med desædvanlige og selvfølgelig størrelsesordener af rentefradrag, som hører til de fle-ste familier.Helt sædvanlige fradrag for omkostninger knyttet til varetagelse af et arbejde ersåledes udskilt til behandling sammen med renteudgifter, som der er et politiskønske om at begrænse. Det er svært ikke at se en tilsvarende holdning overført tilde fradrag, der skal reduceres til samme fradragsværdi.DJØF finder, at den gennemførte opsplitning er uhensigtsmæssig og ikke sagligtvelbegrundet henset til den opgave, som såvel faglige organisationer som arbejds-løshedsforsikringen er tillagt i den danske samfundsmodel.
Det er i øvrigt påfaldende, at det er lykkedes at gemme dette indgreb som en nær-ved unævnt konsekvens af sammenlægningen af bundskat og sundhedsbidrag.Endelig bemærker DJØF, at dette element og en meget stor andel af de elementer,der er ændret siden Skattekommissionens reformforslag, medvirker til et betydeligtmere kompliceret skattelovgivning på personskatteområdet. En sådan kompleksitetmodvirker borgernes indsigt i og respekt for skattesystemet.
Med venlig hilsen
Pia GjellerupChef for Politisk afdeling
2