Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 253
Offentligt
664797_0001.png
664797_0002.png
Erhvervs- og SelskabsstyrelsenKampmannsgade 11780 København VAtt. Mette Toftdal GrollemanPr. mail:[email protected]
27. marts 2009
Høring om forslag til lov om ændring af kildeskatteloven og andre love,for så vidt angår ændring af lov om hjemmeserviceDansk Erhverv kvitterer hermed for at være inddraget som høringspart i ovennævnte sag, derindgår i det samlede lovkompleks ”Forårspakke 2.0”, som indeholder en skattereform og andrevækstinitiativer, idet vi dog er noget forundret over dag-til-dag-høringsfristen for dette forslag.Generelle betragtninger vedr. Forårspakke 2.0.Dansk Erhverv ser overordnet positivt på Forårspakke 2.0. Selvom det kunne ønskes, at skattere-formen i endnu højere grad afspejlede det videns- og servicesamfund, som Danmark skal leve af iårene fremover, så trækker reformen samlet set i fornuftig retning for samfundsøkonomien og er-hvervslivets rammevilkår.Det er positivt, at skatten på arbejde sænkes med ca. 30 mia. kr., og at den øverste marginalskatfor første gang siden 1993 sænkes markant. Det anerkendes, at topskattegrænsen rykkes betyde-ligt opad således at antallet af topskattebetalere i 2011 ventes at falde fra de nuværende ca.1.000.000 til ca. 650.000. Det er ligeledes positivt, at skattereformen underfinansieres de førsteår og dermed giver en økonomisk saltvands-indsprøjtning til den private efterspørgsel. Endelig erdet på høje tid, at CO2-kvoter fra 2013 omsættes markedsmæssigt – og dermed bidrager til at fi-nansiere de lavere skatter på arbejde - i stedet for at foræres væk.På finansieringssiden understreges det, at erhvervslivet generelt finder det naturligt at bidragemed en væsentlig del af finansieringen for lavere skat på arbejdsindkomst. Det bemærkes dog, atblandt andet multi-medieskatten trækker i den forkerte retning i forhold til vidensøkonomienskrav - og selvstændige erhvervsdrivendes mulighed for at spare op til pension svækkes eksempel-
KML/BSA[email protected]Side 1/2-Deres ref.:Vores ref.:-
vis også mærkbart. Negativt er det ligeledes, at en række selektive særordninger mudrer billedetaf reformens ellers positive skridt i retning af større branchemæssig ligestilling på energiafgifts-området.Dansk Erhverv ønsker administrativt byrdetjek af Forårspakke 2.0Dansk Erhverv arbejder generelt for at minimere erhvervslivets og borgernes administrative byr-der. I forbindelse med fremsættelsen af det samlede lovkompleks vedrørende Forårspakke 2.0 an-føres det, at”lovforslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for er-hvervslivet.”Det lyder på papiret positivt, men man har set før, at den slags hensigter ikke er ble-vet indfriet.Ikke mindst som følge af den meget korte lovudarbejdelses- og høringsfase foreslår Dansk Er-hverv, at det samlede lovkompleks om Forårs-pakke 2.0. skal underkastes et eksplicit administra-tivt byrdetjek i 1. halvår 2010, hvor de første erfaringer med lovgivningen er indhøstet. Et admini-strativt étårseftersyn af skattereformen, om man vil.Specifikke bemærkningerDansk Erhverv tilslutter sig fastlåsningen af det nominelle beløb til hjemmeserviceordningenfrem mod 2015 (som en del af den generelle nominelle fastlåsning af satserne til erhvervsstøtte,der bidrager med 160 millioner kr.), idet det er et af finansieringselementerne for at få sat skattenpå arbejde ned.Principielt havde Dansk Erhverv foretrukket, at de 160 millioner, som alligevel hentes fra er-hvervsstøtteordningerne, i stedet for ved generelt bortfald af pristalsregulering, var fundet ved ennøje gennemgang af den samlede portefølje af erhvervsstøtteordninger med henblik på, hvilke afdisse, som peger produktivt frem i retning af det videns- og servicesamfund, Danmark skal leve afi fremtiden – og hvilke ordninger, der snarere er begrundet i historiske hensyn eller lignende.Med venlig hilsen
Dansk Erhverv
Kim Munch Lendal
Bo Sandberg
Direktør
Skattepolitisk Chef
Side 2/2-