Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 242
Offentligt
663457_0001.png
663457_0002.png
663457_0003.png
663457_0004.png
663457_0005.png
663457_0006.png
663457_0007.png
Side 1 af 7
Talepunkter til besvarelse af samrådsspørgsmål Kvedrørende indtægtslisterne i Skatteudvalget den 1.april 2009.
Samrådsspørgsmål K:”Påbaggrund af den 19. marts 2009 fremsendteindtægtsliste for december 2008 (ministeriets journalnum-mer 2007-259-0001) ønskes en redegørelse fra ministerenfor det sene fremsendelsestidspunkt, for opgørelsen af ogårsagerne til udviklingen i skatte- og afgiftsprovenuet 2007og 2008, samt i hvilket omfang vedtagelsen af L 154 ommidlertidig udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt moms, vil påvirkeprovenuopgørelsen i indtægtslisterne fremover.”Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Klaus Hækkerup (S).
Svar:Jeg skal indledningsvist beklage den senefremsendelse af regnskabet for december 2008.Regnskabet for december omfatter ikke alene decembermåned som sådan, men tillige de efterfølgende såkaldteefterposteringsperioder eller supplementsperioder. I disseperioder kan der bogføres beløb, som rettelig vedrører detafsluttede kalenderår - her 2008 - men hvor der ved
Side 2 af 7
lukningen af regnskabet for december i starten af januar ertvivl om størrelsen af beløbene eller hvilke konti, de skalkonteres på eller lignende tvivlsspørgsmål. Endvidere kander være beløb, som er bogført i afsluttede kalenderår, mensom rettelig bør posteres i det efterfølgende år, således atder skal foretages en ompostering.Den sidste supplementsperiode for regnskabsåret 2008lukkede først den 19. februar i år, mens den endeligeregnskabsgodkendelse skulle sendes til Økonomistyrelsensenest 6. marts.I perioden mellem regnskabslukningen og godkendelsenforetages forskellige kontroller og afstemninger for at sikreat regnskabet er retvisende.Sideløbende med arbejdet med indtægtslisterne har mitministerium været meget belastet af arbejdet medregeringens Forårspakke 2.0 og med udskydelsen afindbetalingsfristerne for moms og A-skat. Dette kan havemindsket det fokus, der normalt ville have været påfærdiggørelsen af årets sidste indtægtsliste.Samlet medførte disse forhold, at indtægtslisten fordecember og dermed for hele 2008 først blev klar tiloversendelse den 19. marts.Med hensyn til spørgsmålet om at redegøre for udviklingeni provenuet fra 2007 til 2008 mener jeg, at det ved denne
Side 3 af 7
lejlighed vil føre alt for vidt at gennemgå og kommenterealle konti på § 38 på Finansloven.Hertil kommer jo, at det er den overordnedekonjunkturudvikling, der forklarer en meget stor del afudviklingen fra 2007 til 2008. Generelt skal jeg derforbegrænse mig til at henvise til den vurdering af denøkonomiske udvikling, som kommer i ØkonomiskRedegørelse og i Budgetoversigten her til maj.Der er dog enkelte poster indtægtslisten, som jeg gerne vilføje et par kommentarer til.Personskatterne – de kan ses på side 2 i indtægtslisten - ersteget med over 10 mia. kr. fra 2007 til 2008. Det haroverrasket os. Da finansloven for 2008 blev fremsat for etår siden regnede vi kun med, at de ville stige med ca. 4 mia.kr. Og så sent som i december 2008 blev stigningen anslåettil ca. 3 mia. kr.Regnskabet viser imidlertid, at de blev ca. 7 mia. kr. størreend skønnet i december-vurderingen, hvor der forelåregnskabstal fra de første 10 måneder. Det er hovedsageligA-skatterne, der er blevet større end forventet.En så stor afvigelse giver selvfølgelig anledning til, at vihar måttet undersøgt tallene nærmere og prøvet at findebaggrunden. SKAT har foretaget ekstra afstemninger ideres systemer uden at finde tegn på, at der skulle være tale
Side 4 af 7
om fejlposteringer eller lignende. Indtil videre har vi hellerikke fundet forklaringen i de hidtidige resultater fraslutligningen eller i indberetningerne afindkomstoplysninger. Jeg kan love, at vi forsat vil følgedenne sag tæt.Endvidere giver udviklingen på momskontoen anledning tilen kommentar. Her regnede vi i finanslovforslaget for 2008fra februar 2008 med en stigning i momsprovenuet fra 2007til 2008 på ca. 10 mia. kr. I december 2008 blev skønnet forstigningen halveret til 5 mia. kr. ligeledes med baggrund iregnskabstal for de årets første 10 måneder. De endeligeregnskabstal viser, at stigningen fra 2007 til 2008 kun blevca. 1 mia. kr. Sagen er blevet undersøgt sammen medudviklingen i A-skatterne. Heller ikke her er der endnufundet en forklaring.Jeg kan supplere med, at momsprovenuet i januar 2009alene er faldet med 0,7 mia. kr. i forhold til januar 2008,hvor provenuet var 13,3 mia. kr. Derfor virker det lavemomsprovenu sidst i 2008 noget uforklarligt.De undersøgelser, vi har foretaget vedrørende disse to kontihar taget tid og har været medvirkende til forsinkelsen afmånedslisterne. Det er svært at undgå sådanne forsinkelser,når det så at sige er ellers ufordøjede ”rådata” fraproduktionen, der bruges som grundlag for listerne.
Side 5 af 7
Hertil kommer der, at ikke mindst ved afslutningen af etfinansår gøres meget ud af periodiseringen i såvel SKATsom i ministeriet. I de løbende månedslister korrigeres deralene for åbenbare større fejl, mens en forfinetperiodisering ikke prioriteres.Pensionsafkastskatten overraskede os – vanen tro - igen i2008. På finansloven regnede vi med, at indtægterne herfrastort set ville blive opvejet af udbetalingerne afkompensationen for indførelse af skattepligt på ejendommeog indeksobligationer. I november 2008 blev provenuetnedjusteret til et minus på 11 mia. kr. med baggrund i faldeti aktiekurserne gennem 2008. Regnskabet viser, atprovenuet kun blev et minus på op mod 4 mia. kr. Årsagener efter alt at dømme nogle renteafdækningsinstrumenterhos bl.a. ATP, som giver store udsving i afkastet ved selvsmå renteændringer og derfor gør det vanskeligt at skønneover provenuet.Vender vi os til den midlertidige udskydelse afbetalingsfristerne for moms og A-skat, er det klart, atvedtagelsen af L 154 vil påvirke indtægtslisterne i det næstehalve år. Udskydelsen af betalingerne i februar måned vilreducere indtægterne på indtægtslisten for februar måned.Udgangspunktet er her, at indtægtslisten skal vise deindtægter, der er bogført på statsregnskabet. Dog
Side 6 af 7
korrigerer vi månedsregnskaberne i det omfang SKATfinder større periodiseringsfejl i deres efterfølgendekontroller af regnskabet.I de følgende måneder (til og med september) vil måneds-regnskaberne være påvirket af betalingsudskydelserne. Idenne periode vil det ikke være muligt direkte atsammenligne oplysningerne om de månedlige indtægter i2009 med indtægterne i de samme måneder i 2008.For A-skatter og arbejdsmarkedsbidrags vedkommende fårSKAT fortsat angivelser med oplysninger om de indeholdtebeløb. Skatteministeriet vil derfor supplere indtægtslistenmed disse oplysninger.På momsområdet vil det ikke være muligt at give tilsva-rende oplysninger, da SKAT ikke modtager angivelser førbetaling skal ske. Når betalingerne efterfølgende er mod-taget, vil de indgå på indtægtslisten og det vil det væremuligt at skønne over for størrelsen af de udskudtebetalinger.I forbindelse med afskaffelsen af de såkaldte”månedsfordelinger” som vi tidligere sendte tilFinansudvalget, gjorde vi os sidste efterår nogleovervejelser om vi kunne supplere indtægtslisten medyderligere information. Resultatet af vores overvejelser erblevet, at vi fra og med indtægtslisten for januar 2009 –
Side 7 af 7
som lige er blevet oversendt til udvalget [ som lige er påtrapperne] - anfører, hvor stor en procentandel af åretsindtægter, der er kommet ind til og med den pågældendemåned. For det foregående år opgøres procentandelen iforhold til regnskabstallet fra statsregnskabet, og for detaktuelle år beregnes procentandelen i forhold tilindtægtsskønnet fra den seneste konjunkturvurdering.For at få plads til de yderligere oplysninger har væretnødvendigt at afrunde provenuerne til hele millioner.Vi håber, at udvalget også finder, at den nye udformning eret fremskridt. Det skulle nu blive lidt lettere at følgeudviklingen i statens indtægter, som jo er det egentligeformål indtægtslisterne.På den anden side vil jeg dog gerne advare mod at brugelisterne alt for håndfast i løbet af året. Mange forhold i denvirkelige verden kan medføre, at ændringerne iprovenuerne ser store ud fra på listen uden at være det ivirkeligheden. F. eks. gør både større efterbetalinger ogtilbagebetalinger, at det er vanskeligt at vurdereudviklingen i provenuerne både i betalingsåret og i detefterfølgende år. Derfor henstiller jeg til, at man brugerindtægtslisterne med forsigtighed.