Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del Bilag 241
Offentligt
663435_0001.png
663435_0002.png
663435_0003.png
663435_0004.png
663435_0005.png
663435_0006.png
663435_0007.png
663435_0008.png
663435_0009.png
663435_0010.png
663435_0011.png
663435_0012.png
663435_0013.png
Side 1 af 13
Talepunkter til besvarelse af samrådsspørgsmål L,M, N, O vedrørende L 154 om midlertidig udskydelseaf betalingsfristeri Skatteudvalget den 1. april 2009
Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg gerne havde været etsamråd om dette tema foruden. Vi taler jo om et lovforslag,hvor målet var at hjælpe danske virksomheder i en akutkrise. For mig er det ærgerligt, at vi fra Skatteministerietside har begået en fejl, så forslaget, som der har været bredpolitik opbakning til, ender med at bliver en diskussion omtidspunktet for håndhævelse af lovforslaget og forløbet afprocessen. Det er en fejl, som jeg kun kan beklage over forudvalget.Samrådsspørgsmål L:”Det fremgår af bemærkningerne til det vedtagnelovforslag nr. L 154 om midlertidig udskydelse afbetalingsfristerne for indeholdt A-skat ogarbejdsmarkedsbidrag samt moms under afsnittetkommunikation, at Skatteministeriet og SKAT har”iværksat en omfattende informationskampagne”, derblandt andet omfatter:
Side 2 af 13
- Oplysninger om initiativet på Skatteministerietshjemmeside og på SKATs hjemmeside- Udsendelse af mails til alle virksomheder, som SKAT hare-mailadresser på med information om de ændredefrister for betaling af indeholdt A-skat og moms- Indrykket annoncer i en række dagblade.Ministeren bedes redegøre for, hvornår de forskelligeelementer i oplysningskampagnen er iværksat, og hvilketindhold de har haft?”Svar:Som det fremgår af lovforslaget L 154 om midlertidigudskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat ogarbejdsmarkedsbidrag samt moms, har Skatteministerietiværksat en omfattende informationskampagne for at fåbudskabet om udskydelsen af betalingsfristerne ud tilvirksomhederne i tide.Jeg har i forbindelse med besvarelsen af spørgsmål 292 fraSkatteudvalget under Alm. del oversendt kopi af denyhedsbreve annoncer etc., som virksomhederne harmodtaget. Jeg skal henvise til disse bilag i mit svar påspørgsmål 292.Det drejer sig om følgende initiativer:
Side 3 af 13
Fredag den 20. februar blev der lagt pressemeddelelsepå Skatteministeriets hjemmeside, og der blev lagt etnyhedsbrev til virksomhederne på SKAT’shjemmeside. Nyhedsbreve til virksomhederneudsendes også elektronisk til de virksomheder, der harvalgt at abonnere på nyheder fra SKAT.Fredag den 20. februar holdt jeg klokken 15.00pressemøde i mit ministerium om udskydelsen afbetalingsfristerne.Fredag den 20. februar blev der i edb-systemet forindberetning til indkomstregistret og i LetLøn indlagtbesked om, at fristerne for indberetning af A-skat ogarbejdsmarkedsbidrag ikke ændres i forbindelse medfristforlængelsen af selve betalingen af A-skat ogarbejdsmarkedsbidrag. Tirsdag den 24. februar varteksten suppleret med de nye indbetalingsfrister.Fredag den 20. februar blev nyheden om udskydelsenaf betalingsfristerne for A-skat, arbejdsmarkedsbidragog moms lagt ind i TastSelv Erhverv. Mandag den 23.februar blev virksomhederne gjort opmærksom på denye frister, når de ville angive moms.Mandag den 23. februar blev det på Skatteministerietshjemmeside oplyst om, at virksomheder, der afregner
Side 4 af 13
moms halvårligt også var omfattet af udskydelsen afbetalingsfristerne.Mandag den 23. februar blev der lagt et meredetaljeret nyhedsbrev ud på SKAT’s hjemmeside ogsåmed elektronisk udsendelse til abonnenter.I dagene 23. - 24. februar blev der udsendt mail tilalle de virksomheder, som SKAT har mailadresser på.Det er ca. 260.000 virksomheder.Den 24. februar blev der indrykket annoncer i enrække dagblade. Annoncerne fortalte om udskydelsenaf de første frister den 25. februar for momsen og den27. februar for A-skatten, samt hvad fristerne varændret til.Den 26. februar lagde SKAT et nyhedsbrev påhjemmesiden om, hvad virksomhederne skulle gøre,hvis de ville have et allerede betalt beløb tilbagebetaltmed henblik på at indbetale det igen til den udskudtefrist.Den 27. februar indrykkede SKAT annoncer i enrække dagblade, hvor der blev fortalt generelt omudskydelse og oplyst om, at det to næstfølgendefrister den 2. marts for halvårsmoms og den 10. martsfor A-skatten var udskudt.
Side 5 af 13
Den 18. marts blev et nyhedsbrev opdateret og rettettil, så der blev givet svar på nogle ofte stilledespørgsmål.I de breve og mails, som SKAT vil sende ud i dennærmeste fremtid vil de nye frister igen blive nævnt.Som det fremgår af den omfattende oplysningskampagnekan det ikke hævdes, at regeringen har forsøgt at holdeinitiativet skjult.
Spørgsmål M:”Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget,at ”Skulle det alligevel smutte for nogle virksomheder, ogpengene bliver indbetalt for tidligt, er der indsat hjemmel ilovforslaget til, at SKAT kan udbetale beløbet tilvirksomheden igen med henblik på, at virksomhedenindbetaler beløbet igen, når den udskudte frist oprinder”.Ministeren bedes redegøre for, om sådanne indbetalingerer sket, og om SKAT har udbetalt beløb til virksomhederneigen, og i givet fald på hvilket datoer sådanne udbetalingerer sket.”Svar:Fra og med mandag den 23. februar 2009 begyndtevirksomhederne at ringe til SKAT for at få tilbagebetalt
Side 6 af 13
beløb, som var omfattet af den midlertidige udskydelse afbetalingsfristerne. Der er frem til torsdag den 26. marts2009 modtaget 798 henvendelser om tilbagebetaling afbeløb, som er omfattet af den udskudte betalingsfrist. Noglevirksomheder har henvendt sig to gange. Det kan skyldes,at de har indbetalt både moms og A-skat, og atindbetalingerne er kommet fra forskellige afdelinger ivirksomheden.Henvendelserne er næsten udelukkende kommet pr. telefon.Henvendelserne er sammenholdt med indbetalinger tilSKAT. På samme dag, som indbetalingen er registreret iSKAT, er beløbet ekspederet til udbetaling. Der går typisk3-4 hverdage fra indbetalingen er registreret, tiludbetalingen er virksomheden i hænde på NemKonto.Dette er virksomhederne informeret om i forbindelse medderes telefoniske anmodning om at få beløbet udbetalt.I perioden fra den 23. februar 2009 til og med den 12. marts2009 har SKAT tilbagebetalt 227.520.177 kr. til 605virksomheder.I perioden fra den 13. marts 2009 til og med den 26. martshar SKAT tilbagebetalt 40.625.574 kr. til 135virksomheder.I alt er der tilbagebetalt 268.145.751 kr. til 740virksomheder.
Side 7 af 13
Spørgsmål N:”Ministeren bedes oplyse regulerings-/hjemmelsgrundlaget, der var gældende for de omhandledeindbetalinger frem til den 25. februar 2009?”Svar:Lovgrundlaget for virksomhedernes betalingsfrister forindeholdt A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms frem tilden 25. februar 2009 står i opkrævningsloven,kildeskatteloven, arbejdsmarkedsbidragsloven ogmomsloven.Efter opkrævningslovens § 2, stk. 4, skal skatter og afgifterbetales senest samtidig med angivelsesfristens udløb.For momsfristernes vedkommende står det i momslovens §57, hvornår virksomhederne skal angive momsen.Store virksomheder skal angive moms månedligt.Angivelsesfristen er den 25. i måneden efterafregningsperiodens udløb.Mellemstore virksomheder afregner moms kvartalsvis.Angivelsesfristen er 1 måned og 10 dage efter kvartaletsudløb.Små virksomheder skal angive moms halvårligt. Momsenskal angive den 1. i den tredje måned efter halvårets udløb.
Side 8 af 13
Fristerne for angivelse og betaling af indeholdt A-skatfindes i opkrævningsloven, der henviser til kildeskattelovenog lov om arbejdsmarkedsbidrag.Fristen for at indberette indeholdt A-skat ogarbejdsmarkedsbidrag er den 10. i måneden efterlønmåneden. For store virksomheder er fristen dog denseneste bankdag i selve lønmåneden.Om SKAT’s fremgangsmåde i tilfælde, hvorvirksomhederne ikke angiver og betaler til de frister, somjeg lige nævnte, kan jeg oplyse følgende: Forvirksomheder, der ikke angiver og betaler senest på sidsterettidige angivelses- og betalingsfrist gælder, at SKATomtrent en måned senere udsender en foreløbigfastsættelse. En foreløbig fastsættelse går ud på at SKATlaver angivelsen for virksomheden ud fra et skøn baseret påvirksomheden tidligere angivelser. Med den foreløbigefastsættelse udsendes opkrævningen. Hvis virksomhedenikke betaler opkrævningen rykker SKAT for betalingenefter 3 uger.Hvis regeringen ikke havde valgt at lade virksomhederneudskyde deres betalinger sådan som det nu er gennemført ilov nr. 175 af 12. marts 2009, ville forløbet for deomhandlede betalinger se ud som følger:
Side 9 af 13
Store virksomheder, som ikke havde indbetalt indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for februar måned på sidsterettidig frist den 27. februar 2009, ville blive foreløbigtfastsat den 25. marts 2009, og virksomheden ville bliverykket for betalingen den 21. april 2009.Små virksomheder, som ikke havde indbetalt indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for februar måned på sidsterettidig frist den 10. marts 2009, ville blive foreløbigtfastsat den 25. marts, og SKAT ville rykke for betalingenden 21. april 2009.En stor virksomhed, der ikke indbetalte den månedligemoms for januar 2009 på sidste rettidig frist den 25. februar2009, ville blive foreløbigt fastsat den 25. marts 2009, ogSKAT ville rykke for betalingen den 21. april 2009.En lille virksomhed med halvårlig afregning af moms, derikke afregner momsen for 2. halvår af 2008 til sidste fristden 2. marts 2009, ville blive foreløbigt fastsat den 25.marts 2009, og SKAT ville rykke for betalingen den 21.april 2009.Hvis virksomhederne havde angivet i rette tid, men undladtat betale ville SKAT ifølge normal procedure udsenderykkere til virksomhederne den 21. april 2009. SKAT erimidlertid ved at omlægge systemerne, hvilket betyder, at
Side 10 af 13
udsendelsen af rykkere i perioden 8. marts til ultimo aprilsker 2-3 uger senere end normalt.Sådan ville det altså se ud, hvis vi ikke havde udskudtbetalingsfristerne, og virksomhederne havde ”selvbetjent”sig til udskydelsen af betalingsfristen ved ikke at lade hørefra sig. Det var imidlertid ikke det, der faktisk skete, forregeringen valgte jo at give virksomhederne enhåndsrækning ved at give dem lov til at udskydebetalingerne. Denne håndsrækning blev givet til allevirksomheder, som enten er momspligtige eller har ansatte -også de efterrettelige virksomheder, som ikke”selvbetjener” sig til længere kredit.
Spørgsmål O:”Af ministerens supplerende besvarelse af 24. marts 2009af L 154 – spm. 6 og 23 fremgår, at Justitsministeriet iforbindelse med den lovtekniske gennemgang af L 154telefonisk fremkom med bemærkninger om spørgsmålet omhåndhævelse af de i L 154 foreslåede regler.Ministeren bedes redegøre for, hvordan det kan gå til, atsådanne oplysninger ikke indgår i og får betydning forindholdet af ministerens svar til Folketinget.”
Side 11 af 13
Svar:Jeg kan kun meget beklage, at der ved behandlingen aflovforslaget har været fejl og misforståelser, som har gjort,at vi har måttet indse, at mine svar over for Tinget ikke harværet fyldestgørende.Selve beslutningen om midlertidigt at udskydevirksomhedernes betalingsfrister for indeholdt A-skat,arbejdsmarkedsbidrag og moms blev meddelt fredag den20. februar 2009 efter, at regeringen løbende havde haftdrøftelser med erhvervslivet.Beslutningen blev taget på baggrund af den alvorligeøkonomiske situation for virksomhederne ogsamfundsøkonomien. Det var en del af denne beslutning, atbetalingsfristerne skulle udskydes straks uanset, atlovgrundlaget på dette tidspunkt ikke var på plads. Denvæsentligste hensigt med ændringen ville blive forspildt,hvis loven først fik effekt fra vedtagelsen, som lå efterindbetalingstidspunkterne. Det var således et helt bevidstvalg, at lade virksomhederne udskyde betalingerne, indenloven var vedtaget.Jeg var selvfølgelig orienteret om, at det vi var i gang med,var helt ekstraordinært. At håndhæve en lov før den ervedtaget blev naturligvis anset for at være heltekstraordinært – og vi har således heller ikke lagt skjul på,
Side 12 af 13
at det var det, der var hensigten og faktisk skete. Detregeringen lagde vægt på i forbindelse med beslutningenvar, at vi havde sikret os, at vi havde parlamentarisk flertalbag beslutningen, at lovforslaget var klart begunstigende oghelt frivilligt for virksomhederne at bruge. Jeg skalselvfølgeligt stærkt beklage, at vores juridiskeudgangspunkt vedr. mulighederne for at håndhæveordningen så tidligt, som tilfældet var, ikke var rigtigt.Da jeg henholdsvis den 2. marts og den 4. marts afgav minbesvarelse af spørgsmål 6 og spørgsmål 23 havdelovforslaget været til lovteknisk gennemgang hosJustitsministeriets embedsmænd. Efter den lovtekniskegennemgang var mine embedsmænd af den opfattelse, at deikke havde modtaget advarsler fra Justitsministeriet om, atlovforslaget stred imod grundloven. Derfor afgav jeg mitførste svar på spørgsmål 6 og spørgsmål 23 i god tro om, atJustitsministeriet ikke havde haft bemærkninger tillovforslagets ikrafttrædelse og håndhævelse.Skatteministeriet blev så efterfølgende opmærksomt på, atder på dette punkt forelå en beklagelig misforståelse, idetJustitsministeriet efter besvarelsen af spørgsmål 23 oplysteover for Skatteministeriet, at Justitsministeriet fremkommed bemærkninger i forbindelse med den lovtekniskegennemgang til spørgsmålet om håndhævelse af de
Side 13 af 13
foreslåede regler. Det er en misforståelse, som skal ses isammenhæng med, at Justitsministeriets bemærkningerkom i en telefonsamtale, og at udarbejdelsen af lovforslagetskete under et meget betydeligt tidspres.Det var det, som jeg den 24. marts sendte mit supplerendesvar til spørgsmål 6 og spørgsmål 23 til Skatteudvalget om,med min stærke beklagelse over de oprindeligeformuleringer af svarene, samt over at der ikke blevforetaget en høring af Justitsministeriet for at få en særskiltudtalelse om ikrafttrædelsen og håndhævelsen aflovforslaget.Jeg skal også her gentage denne beklagelse, og jeg vil påbaggrund af hændelsesforløbet være opmærksom på, atogså i meget hastende sager skal de sædvanlige procedurerfølges.