Fra: Ove Holm [mailto:[email protected]]
Sendt: 27. marts 2009 11:58
Til: [email protected]
Cc: Erik Østergaard; Morten Lindbo
Emne: Forårspakke 2.0 rammer iværksætterånd og øger administrative byder for selvstændige - med loft på 50.000 kr. for skattefri rejsegodtgørelse

Til Folketingets Skatteudvalg,

 

DTL føler anledning til at gøre Folketingets Skatteudvalg bekendt med vedhæftede høringssvar fra DTL til Skatteministeriet i forbindelse med lovpakken bag ForÃ¥rspakke 2.0, hvor der gemmer sig en rigtig begmand til de selvstændige vognmænd.

 

DTL kritiserer i høringssvaret, at man ved en ændring i ligningsloven ønsker at lægge et loft pÃ¥ 50.000 kr. Ã¥rligt for størrelsen af fradrag efter rejsereglerne.

 

Lovforslaget er bÃ¥de i strid med regeringens ambition om at fastholde en iværksætterÃ¥nd og selvstændighedskultur i dansk erhvervsliv, og i strid med regeringens politik om at reducere de administrative byrder.

 

 

For det første giver det ingen mening med et sådant loft for lastbilchauffører, der jo ikke kan flytte sin bolig hen til arbejdspladsen - den rullende lastbil.

 

For det andet vil der blive tale om en markant forskelsbehandling på lønmodtagere og selvstændige til ugunst for den selvstændige.

 

Det skyldes, at skattefri rejsegodtgørelse i grænseoverskridende transporter indgÃ¥r som en diæt i døgnbetalingen for chauffører, og diæter er ikke omfattet af loftet, hvilket DTL i øvrigt er fuldt tilfreds med.

 

Men den selvstændige vognmand, der kører grænseoverskridende ture, får begrænset sit fradrag i den personlige indkomst til 50.000 kr. årligt – hvilket er 41.000 kr. lavere end diæterne til den eksportchauffør, der som lønmodtager årligt får udbetalt f.eks. 200 diæter à 455 kr. pr. døgn svarende til 91.000 kr.

 

Alternativt får den selvstændige vognmand en øget administrativ byrde ved at skulle samle bilag og foretage fradrag for de faktiske udgifter i stedet for at kunne anvende standardfradraget, som de fleste gør i dag.

 

DTL ser med tilfredshed på en sænkning af det høje skattetryk på lønindkomst, men det bør ikke i den grad gå ud over iværksætterånd og selvstændighedskultur og øge de administrative byrder for erhvervslivets små, selvstændige virksomheder.

 

Vi håber og tror, at der er tale om en utilsigtet konsekvens af lovforslaget, som vil blive tilrettet inden lovens fremsættelse eller vedtagelse.

 

Med venlig hilsen

 

Ove Holm

Dansk Transport og Logistik (DTL)

Grønningen 17

Postboks 2250

DK – 1019 København K

Tel. +45 70 15 95 00

Mobile +45 23 44 29 09