Fra: Ove Holm [mailto:[email protected]]
Sendt: 27. marts 2009 11:58
Til: [email protected]
Cc: Erik Østergaard; Morten Lindbo
Emne: Forårspakke 2.0 rammer iværksætterånd og øger administrative byder
for selvstændige - med loft på 50.000 kr. for skattefri rejsegodtgørelse
Til Folketingets Skatteudvalg,
DTL føler anledning til at gøre Folketingets Skatteudvalg bekendt med vedhæftede høringssvar fra DTL til Skatteministeriet i forbindelse med lovpakken bag Forårspakke 2.0, hvor der gemmer sig en rigtig begmand til de selvstændige vognmænd.
DTL kritiserer i høringssvaret, at man ved en ændring i ligningsloven ønsker at lægge et loft på 50.000 kr. årligt for størrelsen af fradrag efter rejsereglerne.
Lovforslaget er både i strid med regeringens ambition om at fastholde en iværksætterånd og selvstændighedskultur i dansk erhvervsliv, og i strid med regeringens politik om at reducere de administrative byrder.
For det første giver det ingen mening med et sådant loft for lastbilchauffører, der jo ikke kan flytte sin bolig hen til arbejdspladsen - den rullende lastbil.
For det andet vil der blive tale om en markant forskelsbehandling på lønmodtagere og selvstændige til ugunst for den selvstændige.
Det skyldes, at skattefri rejsegodtgørelse i grænseoverskridende transporter indgår som en diæt i døgnbetalingen for chauffører, og diæter er ikke omfattet af loftet, hvilket DTL i øvrigt er fuldt tilfreds med.
Men den selvstændige vognmand, der kører grænseoverskridende ture, får begrænset sit fradrag i den personlige indkomst til 50.000 kr. årligt – hvilket er 41.000 kr. lavere end diæterne til den eksportchauffør, der som lønmodtager årligt får udbetalt f.eks. 200 diæter à 455 kr. pr. døgn svarende til 91.000 kr.
Alternativt får den selvstændige vognmand en øget administrativ byrde ved at skulle samle bilag og foretage fradrag for de faktiske udgifter i stedet for at kunne anvende standardfradraget, som de fleste gør i dag.
DTL ser med tilfredshed på en sænkning af det høje skattetryk på lønindkomst, men det bør ikke i den grad gå ud over iværksætterånd og selvstændighedskultur og øge de administrative byrder for erhvervslivets små, selvstændige virksomheder.
Vi håber og tror, at der er tale om en utilsigtet konsekvens af lovforslaget, som vil blive tilrettet inden lovens fremsættelse eller vedtagelse.
Med venlig hilsen
Ove Holm
Dansk Transport og Logistik (DTL)
Grønningen 17
Postboks 2250
DK – 1019 København K
Tel. +45 70 15 95 00
Mobile +45 23 44 29 09