Europa-Kommissionens forslag til RÃ¥dets direktiv om ændring af direktiv 2003/48/EØF om beskatning af indtægter fra opsparing i form af rentebetalinger (â€rentebeskatningsdirektivet†eller â€opsparingsdirektivetâ€), KOM(2008)727 af 13. november 2008
Supplementet sendes ligesom grundnotatet til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatteudvalg.
Høring
I grundnotat af 8. december 2008, afsnit 9, er oplyst, at Skatteministeriet ville sende direktivforslaget i høring hos Advokatsamfundet, Børsmæglerforeningen, CEPOS – Center for Politiske Studier, Center for Kvalitet i Reguleringen, Danish Venture Capital and Private Equity Association, Dansk Aktionærforening, Den Danske Fondsmæglerforening, Den Nordiske Børs, København, Finansrådet, Finanstilsynet, Foreningen af Firmapensionskasser, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, Forsikring og Pension, Forvaltningshøjskolen, InvesteringsForeningsRådet, Københavns Fondsbørs, Nationalbanken, Realkreditrådet og SKAT.
Nedenfor orienteres om modtagne høringssvar.
Advokatsamfundet anser det for retssikkerhedsmæssigt betryggende, at direktivet forsynes med en udtømmende oversigt over enheder og retlige arrangementer, som er omfattet af â€gennemsigtighedsprincippetâ€, Annex I. Advokatsamfundet finder dog, at det er en ulempe ved listen, at det vil være en ganske stor udfordring at lave en løbende ajourføring heraf. Advokatsamfundet opfordrer til, at der foretages en afvejning af fordele og ulemper.
Advokatsamfundet finder det endvidere uheldigt, at direktivforslagets artikel 6 indeholder en betydelig udvidelse af begrebet â€rentebetalinger†i forhold til, hvad der forstÃ¥s ved â€renter†i dansk ret. Bliver direktivforslaget inkorporeret i dansk ret, vil man skulle operere med to forskellige rentebegreber – et snævert dansk rentebegreb og et udvidet rentebegreb i direktivet - hvilket er retssikkerhedsmæssigt uhensigtsmæssigt.
Et løsningsforslag kunne være, at man i direktivet anvendte det rentebegreb, der er findes i OECD’s modeloverenskomst. Det fremgår dog af direktivforslagets bemærkninger, at man bevidst har valgt en bredere rentedefinition end den, der findes i modeloverenskomsten. Advokatsamfundet foreslår i lyset heraf, at man i direktivteksten sondrer mellem rentebetalinger og andre betalinger, der sidestilles med rentebetalinger.
SKAT bemærker, at formuleringen af skattekontrollovens § 8 X, som blev indsat ved implementeringen af det oprindelige direktiv, ikke vil kunne rumme de udvidelser af anvendelsesområdet, som direktivforslaget indebærer. Bestemmelsen må derfor ændres, og det samme gælder bekendtgørelsen om indberetningspligter, der er udstedt i medfør af skattekontrolloven.
Skat bemærker endvidere, at der vil være tale om ganske omfattende systemændringer, og der kan ikke gives et estimat eller bud pÃ¥ implementering, sÃ¥ længe direktivforslagets endelige udformning er ukendt. Â