23. februar 2009

 

 

Rådsmødet (ECOFIN) den 10. marts 2009

Dagsorden, 1. udgave

 

1.             Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten 

a)             Stabilitets- og konvergensprogrammerne

- Vedtagelse af rådsudtalelser

 

FF               b)       Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud

                      (ikke på dagsorden for kommende ECOFIN)

 

2.             Forberedelse af Det Europæiske RÃ¥d den 19.-20. marts 2009

 

a)           Key Issues Paper

- Vedtagelse

 

b)           EU input til G20

 

c)           Landespecifikke integrerede anbefalinger

- Vedtagelse af rapport til Det Europæiske Råd

 

d)           Nedsat moms

- Politisk enighed

 

e)           Finansiering inden for en global klimaaftale

- RÃ¥dskonklusioner

 

f)            Bedre regulering

- RÃ¥dskonklusioner

 

3.             RÃ¥dets prioriteter for EU’s budget for 2010

- RÃ¥dskonklusioner

 

4.             Eventuelt

 

5.             Siden sidst

- Ingen punkter

 

 

 

 

 

Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skønnes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:

 

 

2.       Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2009

 

d)           Nedsat moms

- Politisk enighed

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagsordenspunkt 2d:           Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2009 – Nedsat moms

 

Resumé

Der ventes en fortsat drøftelse af nedsatte momssatser. Formandskabet ventes at forsøge at opnå enighed om en politisk aftale.

 

Baggrund og indhold

Kommissionen kom i juli 2007 med en meddelelse, som lægger op til en bred politisk debat om løsningsmodeller for nedsatte satser. Dette skete på baggrund af en rapport udarbejdet af Copenhagen Economics om hensigtsmæssigheden af nedsatte momssatser. Rapporten konkluderer bl.a., at én momssats i hvert enkelt medlemsland er det bedste valg ud fra et rent økonomisk synspunkt. Rapporten anbefaler endvidere, at medlemslandene i hvert enkelt tilfælde nøje overvejer, om andre redskaber end nedsat moms med fordel kan tages i brug for at nå et givent politisk mål.

 

På kort sigt mener Kommissionen, at der bør foretages en række udvidelser af systemet for nedsatte satser af hastende karakter i relation til områder, der efter Kommissionens opfattelse ikke kræver yderligere undersøgelser. Formålet med det oprindelige forslag, KOM(2008)428, er ifølge Kommissionen at sikre lige muligheder for medlemslandene, større gennemsigtighed og et velfungerende Indre Marked for så vidt angår nedsatte momssatser for ydelser, der leveres lokalt, herunder arbejdskraftintensive ydelser og restaurationsydelser.

 

Et muligt kompromisforslag fra det tjekkiske formandskab ventes bl.a. at indeholde følgende væsentlige elementer fra Kommissionens oprindelige forslag: Listen med lokale arbejdskraftintensive ydelser flyttes fra momssystemdirektivets anneks IV til anneks III vedrørende varer og tjenester, således at alle medlemslande permanent kan anvende nedsat moms for arbejdskraftintensive ydelser. Restauranter optages i momssystemdirektivets anneks III. Visse medlemslande har i dag særlig tilladelse til at have nedsat moms på restaurantydelser, og med forslaget ønskes der at blive fastsat lige muligheder for alle medlemslande.

 

Kommissionen har desuden meddelt, at den i løbet af foråret 2009 vil fremlægge en analyse og eventuelle forslag i relation til nedsatte momssatser på energibesparende materialer og på andre miljøvenlige produkter eller ydelser.

 

 

Retsgrundlag

Traktatens art. 93, som kræver enstemmig vedtagelse af medlemslandene.

 

Nærhedsprincippet

Kommissionen mener, at det oprindelige forslag skaber ens muligheder for alle medlemslande og ligebehandling af borgere. De nuværende regler om nedsatte momssatser kan kun ændres ved eller forlænges ved en fællesskabsretsakt og derfor er forslaget i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Høring

Kommissionens oprindelige forslag har været sendt til høring hos relevante erhvervsorganisationer. Høringssvarerne er vedlagt som bilag til grundnotatet.

 

Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser

Såfremt man fra dansk side måtte vælge at indføre nedsat moms på alle de kategorier, der er mulighed for efter Kommissionens oprindelige forslag, skønnes det at medføre et provenutab for staten på ca. 10,5 mia. kr. årligt. Differentieret moms må desuden forventes at medføre et produktivitetstab og øget spekulation.

 

Anvendelse af nedsatte satser kræver større informations- og kontrolressourcer og medfører derfor øgede omkostninger for staten.   

 

En større anvendelse af nedsat moms i andre lande kan, hvis det alene vedrører lokale ydelser, have begrænsede negative direkte konkurrenceforvridninger for Danmark. En forskydning af forbrug til mere lokale ydelser vil imidlertid medføre mindre handel og eksportmuligheder.

 

Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Såfremt man fra dansk side måtte vælge at indføre nedsat moms på en eller flere kategorier af varer og ydelser, skønnes det at medføre øgede administrative omkostninger for de erhvervsdrivende, som skal håndtere flere momssatser.

 

Modstykket til et offentligt provenutab vil være en økonomisk gevinst for den del af erhvervslivet, der tilgodeses. Størrelsen afhænger af, hvor meget erhvervslivet vælger at øge fortjenesten henholdsvis sætte prisen på de relevante varer og ydelser ned. En differentiering af momsen, som er fuldt finansieret indenfor momssystemet, vil medføre en omfordeling af omsætning mellem sektorer.

 

Lovgivningsmæssige konsekvenser

Såfremt man fra dansk side måtte vælge at indføre nedsat moms på en eller flere kategorier af varer og ydelser, vil forslaget medføre ændringer i momsloven.

 

Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 6. februar 2009 forud for ECOFIN den 10. februar. Et grundnotat blev oversendt til udvalget den 6. oktober 2008.

 

Holdning

 

Dansk holdning

Danmark er imod anvendelsen af nedsat moms. Det skyldes, at de effekter man typisk ønsker at opnå gennem anvendelsen af nedsatte momssatser enten ikke er til stede eller kan opnås mere effektivt med andre midler.

 

Dertil kommer, at:

·              Nedsat moms giver store provenutab, der skal kompenseres af andre potentielt mere forvridende skatter.

·              Nedsat moms øger erhvervslivets administrative byrder.

·              Nedsat moms pÃ¥ udvalgte varer eller tjenester medfører ikke nødvendigvis lavere priser, men fører delvist eller helt til højere avance.

·              Den samlede beskæftigelse øges ikke.

·              Nedsat moms pÃ¥ en ydelse, der kan grænsehandles, vil skabe et pres for nedsat moms i nabolandet.

·              Nedsat moms pÃ¥ f.eks. reparationsydelser kan medføre, at efterspørgslen efter nye varer falder.

 

Danmark ønsker ikke at medvirke til isolerede løsninger, der udvider anvendelsesområdet for nedsat moms.

 

Andre landes holdninger

Der ventes divergerende holdninger.