Til
Folketinget - Skatteudvalget
Vedrørende fradrag i registreringsafgiften for biler med særligt højt sikkerhedsniveau.
Efter registreringsafgiftslovens § 8, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 2.000 kr. for nye personbiler med mindst 5 stjerner efter Euro NCAP-test for bilens sikkerhed ved kollision.
Onsdag den 18. februar 2009 offentliggjorde Euro NCAP testresultater for 6 nye bilmodeller, der er testet efter nogle nye og mere sammensatte retningslinier, hvor kollisionssikkerheden blot er en af de enkelte trafiksikkerhedsparametre, der indgår i den samlede bedømmelse (meddelelse og spørgsmål-svar er vedlagt).
5 stjerner er også topkarakter efter den nye målemetode, men da de ikke gælder kollisionstest kan registreringsafgiftslovens fradragsbestemmelse ikke middelbart finde anvendelse. Derved vil biler testet efter de nye retningslinier ikke få kunne fradrag uanset sikkerhedsniveauet. Dette er ikke rimeligt.
Jeg har derfor besluttet, at der for nye personbiler med 5 Euro NCAP-stjerner efter den nye målemetode kan fradrages samme beløb, som for nye personbiler, der har opnået 5 stjerner efter den gamle målemetode.
Denne løsning giver ikke fuldstændig de samme resultater, som de regler Folketinget har vedtaget. Den kan i enkelte tilfælde betyde en stramning.
Jeg vil derfor også igangsætte et arbejde, der kan afdække hvilke lovgivningsmæssige initiativer den nye målemetode ellers kan give anledning til, herunder hvordan de 2 målemetoder kan fungere parallelt i den årrække, der vil forløbe, mens der stadig markedsføres biler målt efter den gamle målemetode.
Jeg regner med at dette arbejde hurtigt kan afsluttes, så jeg ved først givne lejlighed kan fremsætte lovforslag herom.
Kristian Jensen
                           /Lene Skov Henningsen