J. nr. 2009-739-0203

Skatteministeriet

Skatte- og Afgiftsadministrationsområdet

17. februar 2009

 

 

Nærhedsnotat

Vedrørende Europa-Kommissionens forslag af 2. februar 2009 til Rådets direktiv om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger

 

Notatet forelægges Folketingets Europaudvalg, idet det samtidig oversendes til Folketingets Skatteudvalg til orientering.

 

1. Formålet med forslaget

Kommissionen foreslår et nyt rådsdirektiv om gensidig bistand ved inddrivelse af skatter, afgifter og andre foranstaltninger.

 

Det gældende direktiv er 1976/308/EØF af 15. marts 1976 som kodificeret ved direktiv 2008/55/EF af 26. maj 2008 om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger.

 

Kommissionen foreslår, at anvendelsesområdet for den gensidige bistand ved inddrivelse udvides til at omfatte andre skatter og afgifter end dem, der allerede er dækket af den eksisterende lovgivning, da den manglende betaling af alle typer skatter og afgifter er til hinder for, at det indre marked kan fungere korrekt. Anvendelsesområdet bør også udvides til at omfatte obligatoriske socialsikringsbidrag.

 

Kommissionen vurderer, at der bør indføres ensartede akter, der giver mulighed for eksekution eller retsbevarende foranstaltninger, for at undgå problemer med anerkendelse og oversættelse af akter fra andre medlemsstater, samt bruges standardformularer.

 

For at indhente de nødvendige oplysninger i forbindelse med inddrivelsen finder kommissionen, at nationale embedsmænd bør have kompetence til at agere på andre medlemsstaters territorium, og der bør udvikles en ordning for spontan udveksling af oplysninger, bl.a. ved vedtagelsen af fælles anmodningsformularer.

 

2. Retsgrundlag

 

EF-traktatens artikel 93 og 94.

 

3. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet

Nærhedsprincippet finder anvendelse, for så vidt forslaget ikke hører ind under Fællesskabets enekompetence.

 

Målene i forslaget kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne af følgende grunde:

 

For at få en effektiv ordning for bistand ved inddrivelse er det nødvendigt at vedtage fælles regler og ensartede akter. Som bekræftet i adskillige kommissionsdokumenter kræver kampen mod skattesvig desuden foranstaltninger på EU-niveau.

 

Myndighedernes gensidige bistand ved inddrivelse kan også være baseret på bilaterale eller multilaterale aftaler. Sådanne bestemmelser er sædvanligvis omfattet af dobbeltbeskatningsoverenskomster. Deres anvendelsesområde er imidlertid begrænset til indkomstskat. Derudover er individuelle foranstaltninger i medlemsstaterne ikke tilstrækkelige til at bekæmpe grænseoverskridende skattesvig.

 

Målene med forslaget kan bedre opfyldes gennem foranstaltninger på EU-plan af følgende grunde:

 

Foranstaltninger på EU-plan vil være mere effektive gennem vedtagelsen af et samlet sæt bindende EU-regler, der finder anvendelse på alle typer skatter og andre afgifter. Anvendelse af de samme akter og formularer, samme krav og samme metoder til gensidig bistand ved inddrivelse, for alle skatter og afgifter, letter myndighedernes arbejde og forbedrer resultaterne af bistanden.

 

Fællesskabslovgivningen om gensidig bistand ved inddrivelse omhandler forholdet mellem de nationale myndigheder. Forslaget har imidlertid ikke indflydelse på medlemsstaternes kompetence til at træffe afgørelse om, hvilke eksekutionsforanstaltninger og retsbevarende foranstaltninger, der er tilgængelige i henhold til deres nationale lovgivning.

 

4. Den danske regerings vurdering af nærhedsprincippet

Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt, idet formålet med forslaget alene kan opfyldes på fællesskabsplan.