Skatteministeriet                                                                                                   J.nr. 2009-724-0001

Skatte- og Afgiftsadministrationsområdet

12. februar 2009

 

Nærhedsnotat

Vedrørende Europa-Kommissionens forslag af 2. februar 2009 til Rådets direktiv om administrativt samarbejde på beskatningsområdet, KOM(2009)29 endelig

 

Notatet forelægges Folketingets Europaudvalg, idet det samtidig oversendes til Folketingets Skatteudvalg til orientering.

 

1. Formålet med forslaget

Direktivet skal erstatte direktiv 77/799/EØF om gensidig bistand mellem medlemsstaternes kompetente myndigheder inden for området direkte skatter, visse punktafgifter og afgiftsbelastning af forsikringspræmier, af 19. december 1977 med senere ændringer.

 

Formålet med forslaget er at sikre, at der tilgår medlemslandene oplysninger fra andre medlemslande, som er nødvendige til korrekt fastsættelse af skatte- eller afgiftstilsvar. Udveksling af oplysninger er et led i bekæmpelsen af grænseoverskridende skattesvig og skatteunddragelse. Forslaget har til formål at styrke, administrativt forenkle og på visse punkter udvide den udveksling af oplysninger, som hidtil er foregået mellem medlemslandene med hjemmel i det gældende direktiv.

 

Forslaget berører ikke medlemslandenes muligheder for at fastlægge, hvilke typer og niveauer af skatter der findes i det pågældende medlemsland. Medlemslandene er også fortsat ansvarlige for den interne tilrettelæggelse af arbejdet og for, hvilken brug der gøres af modtagne oplysninger.

 

Den udvidede adgang til indhentelse af oplysninger består bl.a. i et forslag om, at bankhemmelighed ikke skal være til hinder for udveksling af oplysninger mellem skattemyndighederne, og i et forslag om, at hvis en medlemsstat har påtaget sig forpligtelser over for et ikke-EU-land til at afgive oplysninger i videre omfang end hvad der følger af direktivet, så skal medlemsstaten afgive oplysninger i samme omfang til de øvrige EU-lande (en såkaldt ”mestbegunstigelsesbestemmelse”).

 

2. Retsgrundlag

 

EF-Traktatens artikel 93 og 94, der begge kræver høring af Europaparlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af medlemsstaterne i Rådet. Artiklerne lyder:

 

”Artikel 93

 

Procedure for vedtagelse af bestemmelser om harmonisering af indirekte skatter

 

Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed på forslag af Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg, vedtager bestemmelser om harmonisering af lovgivningerne vedrørende omsætningsafgifter, punktafgifter og andre indirekte skatter, i det omfang en sådan harmonisering er nødvendig for at sikre det indre markeds oprettelse og funktion inden for den i artikel 14 fastsatte frist.

 

Artikel 94

 

Procedure for vedtagelse af direktiver om harmonisering af medlemsstaternes love og bestemmelser med direkte indvirkning på det fælles markeds funktion

 

Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed på forslag af Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg, udsteder direktiver om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser, der direkte indvirker på det fælles markeds oprettelse eller funktioner.”

 

3. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet

 

Kommissionen anfører, at målene med dette forslag ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne. Nationale skattemyndigheders stedlige kompetence er traditionelt afgrænset til staternes territorier, mens bekæmpelsen af skattesvig fordrer handling på EU-niveau.

 

Administrativt samarbejde mellem skattemyndighederne kan baseres på bilaterale eller multilaterale aftaler. Sådanne aftaler omfatter dog typisk kun indkomstskatter. Handling på unionsniveau udgør et mere effektivt middel.

 

Emnets natur fordrer en fælles tilgangsvinkel til betingelser og regler for procedurer, principper og redskaber, som kun kan opnås ved en fælles retsakt.

 

Kommissionen anser derfor forslaget for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

4. Den danske regerings vurdering af nærhedsprincippet

 

Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt, idet formålet med forslaget alene kan opfyldes på fællesskabsplan.