Til
Folketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, registreringsafgiftsloven og tonnageskatteloven (Ændringer vedrørende skatte-, vurderings- og motorankenævn m.v.)
Kristian Jensen
                                          /K.-H. Ludolph
                       Â
Â
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, registsreringsafgiftsloven og tonnageskatteloven (Ændringer vedrørende skatte-, vurderings- og motorankenævn m.v.)
Organisationer |
Bemærkninger i høringssvar |
Kommentar til bemærkninger |
Advokatsamfundet |
Har ingen bemærkninger. |
|
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
ATP |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Børsmæglerforeningen |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Centralforeningerne af Autoreparatører i Danmark |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsreguleringen |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Danmarks Rederiforening |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Danmarks Skibskreditfond |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Dansk Arbejdsgiverforening |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Dansk Automobilhandlerforening |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Dansk Bilforhandler Union |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Dansk Byggeri |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Dansk Erhverv |
DE foreslår, at der skabes samme klageadgang vedrørende vurderingsankenævnene, som der er vedrørende skatteankenævnene. Det vil sige, at der indføres adgang til at overspringe vurderingsankenævnsbehandling, og at der samtidig indføres adgang til at indbringe vurderingssager for Landsskatteretten, hvis der er gået 3 måneder, uden at vurderingsankenævnet har taget stilling til sagen. DE anerkender dog, at det store antal klager over den almindelige ejendomsvurdering umuliggør, at den udvidede klageadgang kan omfatte disse sager. |
En overspringsregel vedrørende vurderingsankenævnene forudsætter, at der indføres adgang til omkostningsgodtgørelse under vurderingsankenævnsbehandling. Dette har af ressourcemæssige årsager ikke været overvejet. |
Dansk Ejendomsmæglerforening |
DE foreslår, at der indføres adgang til at overspringe vurderingsankenævnsbehandling i sager vedrørende ejendomsvurdering, og at der samtidig indføres adgang til at indbringe vurderingssager for Landsskatteretten hvis vurderingsankenævnet ikke har taget stilling til en klage inden for en vis periode. |
Der henvises til kommentaren vedrørende Dansk Erhverv. |
Dansk Industri |
DI og Bilbranchen har ingen bemærkninger. |
|
Dansk Iværksætterforening |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Dansk Landbrug |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Dansk Told- og Skatteforbund |
DTS mener, at antallet af skatteankenævn (30) vil være for højt, at flere skatte- og vurderingsankenævn kunne lægges sammen, og at antallet af sekretariater (9) er for lavt; det burde være 10-12. |
DTS’s synspunkter vedrører alle forhold, som ikke er lovgivningsanliggender. Det bemærkes dog, at lovforslaget åbner for muligheden for at sammenlægge skatte- og vurderingsankenævn, og at dette vil blive udnyttet til at lave en forsøgsordning på Bornholm. |
Dansk Transport og Logistik |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Danske Biludlejere, Finans og Leasing |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Danske Regioner |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Datatilsynet |
Har ingen bemærkninger. |
|
De Danske Bilimportører |
Har ingen bemærkninger. |
|
De Danske Landboforeninger |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Ejendomsforeningen Danmark |
Har ingen bemærkninger. |
|
Den Danske Skatteborgerforening |
Den Danske Skatteborgerforening støtter forslagets hensigter og opfordrer til, at ministeriet overvejer, hvordan der kan sikres den højest mulige grad af ligestilling i klagesagsbehandlingen i de forskellige ankenævn landet over. Foreningen ser gerne overspringsreglen udvidet til også at omfatte vurderingsankenævnene. |
Ensartethed i klagebehandlingen er højt prioriteret. For så vidt angår overspringsreglen henvises til bemærkningerne til kommentaren vedrørende Dansk Erhverv. |
FDM |
FDM tilslutter sig ændringerne vedrørende motorankenævn og forslaget om, at der skal kunne gives bindende svar om de afgiftsmæssige virkninger for andre end spørgeren af en disposition. FDM foreslår, at motorankenævnene udvides med et medlem med særlig indsigt i motorcykelforhold. |
Som anført i lovforslagets bemærkninger er spørgsmålet om antallet af medlemmer i de enkelte motorankenævn ikke et lovgivningsanliggende. Skatteministeriet vurderer, at det for tiden ikke er aktuelt at øge antallet af medlemmer i motorankenævnene fra de nuværende 3. Skulle dette blive aktuelt på et senere tidspunkt, f.eks. pga. øget sagstilgang, vil Skatteministeriet have FDM’s forslag i erindring. |
Finansrådet |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Foreningen af Danske Skatteankenævn |
FDS opfordrer til, at FDS’ synspunkter og anbefalinger vedrørende det fremtidige antal skatteankenævnsmedlemmer inddrages med vægt, når skatteministeren endeligt fastlægger skatteankenævnenes størrelser.
FDS anbefaler, at forslaget om, at ministeren undtagelsesvis kan undlade at udnævne en indstillet person til nævnsmedlem, udstrækkes til at gælde tilsvarende for Skatterådets og Landsskatterettens medlemmer, og at forslaget om en orlovsordning også udstrækkes til at gælde for Landsskatterettens medlemmer. |
Som anført i lovforslagets bemærkninger er spørgsmålet om antallet af medlemmer i de enkelte skatteankenævn ikke et lovgivningsanliggende. FDS’s synspunkter vil indgå i de videre overvejelser. Det er rigtigt, at der i teorien kunne være tilsvarende behov vedrørende Skatterådet og Landsskatteretten. Det aktuelle lovforslag er imidlertid afgrænset ud fra, hvad der er konstateret praktisk behov for. |
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Foreningen Registrerede Revisorer |
FRR foreslår, at der indføres adgang til overspringelse af vurderingsankenævnsbehandling i klager vedrørende ejendomsvurdering – bortset fra klager over den almindelige ejendomsvurdering - svarende til de overspringsregler, der gælder vedrørende skatteankenævnene. |
Der henvises til kommentaren vedrørende Dansk Erhverv. |
Foreningen Danske Revisorer |
Har ingen bemærkninger. |
|
Forsikring og Pension |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Forvaltningshøjskolen |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Grundejernes Landsorganisation |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
HTS – Handel, Transport og Serviceerhvervene |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
HTS-A Arbejdsgiverforeningen |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Håndværksrådet |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
InvesteringsForeningsRÃ¥det |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
ISOBRO (Indsamlerorganisationernes Brancheorganisaiton) |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
It-Branchen |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
KL |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Landbrugsrådet |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Landsorganisationen i Danmark |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Landsskatteretten |
Landsskatteretten har foreslået nogle præciseringer af lovforslagets bemærkninger på enkelte punkter. |
Forslagene er fulgt. |
Lønmodtagernes Dyrtidsfond |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Motorankenævnene |
Motorankenævnene finder, at det ville være hensigtsmæssigt, at nævnene blev udvidet med et medlem, som er kyndigt inden for motorcykelområdet. Motorankenævnene påpeger endvidere, at motorankenævnene ikke er nævnt hverken i de nuværende formuleringer af skatteforvaltningslovens § 14, stk. 1, nr. 2 og 3, og § 32, stk. 3, eller i lovforslaget. |
Der henvises til kommentaren vedrørende FDM.
De nævnte bestemmelser omhandler ikke direkte motorankenævnenes kompetencer, men SKATs. Motorankenævnenes bemærkning vil blive holdt i erindring. |
Motorcykelbranchens Landsforbund |
Motorcykel-Forhandler Foreningen foreslår som medlem af Motorcykelbranchens Landsforbund, at motorankenævnene udvides med et medlem med særlig indsigt i motorcykelforhold. |
Der henvises til kommentaren vedrørende FDM. |
Realkreditrådet |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
SKAT |
Har ingen bemærkninger. |
|
SKATs retssikkerhedschef |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Skatterevisorforeningen |
Har ikke afgivet bemærkninger. |
|
Vurderingsankenævnsforeningen |
Vurderingsankenævnsforeningen er overordnet positivt indstillet over for forslaget. Foreningen finder det hensigtsmæssigt at sammenlægge skatte- og vurderingsankenævnet på Bornholm, men finder ikke umiddelbart, at de to nævnstyper bør sammenlægges på landsplan, idet dette kan give borgeren en forringet opfattelse af retssikkerhed. Foreningen foreslår, at spørgsmålet om honorar til medlemmer i forbindelse med orlov og honorar til næstformænd i forbindelse med opdeling i besluttende led kommer til at fremgå af lovforslagets bemærkninger.
Foreningen foreslår, at det præciseres, at et medlem kan bevilges kortere orlov end 12 måneder, hvis medlemmet allerede har været fraværende i en længere periode, før der søges orlov.  |
Det er hensigten, at erfaringer fra det sammenlagte ankenævn på Bornholm i funktionsperioden 2010-14 skal indgå i overvejelser om klagesystemets struktur efter 2014.
Lovforslagets bemærkninger indeholder intet om honorering generelt. Det skyldes, at der endnu ikke er truffet beslutning om honoreringen her 1½ år før honorering efter de nye regler kommer på tale. En sådan præcisering er unødvendig, da det er angivet, at orlov kan gives for op til 12 måneder.
|
|
|
|