Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, registreringsafgiftsloven og tonnageskatteloven (Ændringer vedrørende skatte-, vurderings- og motorankenævn m.v.)

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /K.-H. Ludolph

                        

 

 

 

 


Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, registsreringsafgiftsloven og tonnageskatteloven (Ændringer vedrørende skatte-, vurderings- og motorankenævn m.v.)

 

Organisationer

Bemærkninger i høringssvar

Kommentar til bemærkninger

Advokatsamfundet

Har ingen bemærkninger.

 

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

ATP

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Børsmæglerforeningen

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Centralforeningerne af Autoreparatører i Danmark

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsreguleringen

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Danmarks Rederiforening

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Danmarks Skibskreditfond

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Dansk Arbejdsgiverforening

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Dansk Automobilhandlerforening

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Dansk Bilforhandler Union

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Dansk Byggeri

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Dansk Erhverv

DE foreslår, at der skabes samme klageadgang vedrørende vurderingsankenævnene, som der er vedrørende skatteankenævnene. Det vil sige, at der indføres adgang til at overspringe vurderingsankenævnsbehandling, og at der samtidig indføres adgang til at indbringe vurderingssager for Landsskatteretten, hvis der er gået 3 måneder, uden at vurderingsankenævnet har taget stilling til sagen. DE anerkender dog, at det store antal klager over den almindelige ejendomsvurdering umuliggør, at den udvidede klageadgang kan omfatte disse sager.

En overspringsregel vedrørende vurderingsankenævnene forudsætter, at der indføres adgang til omkostningsgodtgørelse under vurderingsankenævnsbehandling. Dette har af ressourcemæssige årsager ikke været overvejet.

Dansk Ejendomsmæglerforening

DE foreslår, at der indføres adgang til at overspringe vurderingsankenævnsbehandling i sager vedrørende ejendomsvurdering, og at der samtidig indføres adgang til at indbringe vurderingssager for Landsskatteretten hvis vurderingsankenævnet ikke har taget stilling til en klage inden for en vis periode. 

Der henvises til kommentaren vedrørende Dansk Erhverv.

Dansk Industri

DI og Bilbranchen har ingen bemærkninger. 

 

Dansk Iværksætterforening

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Dansk Landbrug

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Dansk Told- og Skatteforbund

DTS mener, at antallet af skatteankenævn (30) vil være for højt, at flere skatte- og vurderingsankenævn kunne lægges sammen, og at antallet af sekretariater (9) er for lavt; det burde være 10-12.

DTS’s synspunkter vedrører alle forhold, som ikke er lovgivningsanliggender. Det bemærkes dog, at lovforslaget åbner for muligheden for at sammenlægge skatte- og vurderingsankenævn, og at dette vil blive udnyttet til at lave en forsøgsordning på Bornholm.

Dansk Transport og Logistik

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Danske Biludlejere, Finans og Leasing

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Danske Regioner

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Datatilsynet

Har ingen bemærkninger. 

 

De Danske Bilimportører

Har ingen bemærkninger.

 

De Danske Landboforeninger

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Ejendomsforeningen Danmark

Har ingen bemærkninger.

 

Den Danske Skatteborgerforening

Den Danske Skatteborgerforening støtter forslagets hensigter og opfordrer til, at ministeriet overvejer, hvordan der kan sikres den højest mulige grad af ligestilling i klagesagsbehandlingen i de forskellige ankenævn landet over. Foreningen ser gerne overspringsreglen udvidet til også at omfatte vurderingsankenævnene.

Ensartethed i klagebehandlingen er højt prioriteret. For så vidt angår overspringsreglen henvises til bemærkningerne til kommentaren vedrørende Dansk Erhverv.

FDM

FDM tilslutter sig ændringerne vedrørende motorankenævn og forslaget om, at der skal kunne gives bindende svar om de afgiftsmæssige virkninger for andre end spørgeren af en disposition. FDM foreslår, at motorankenævnene udvides med et medlem med særlig indsigt i motorcykelforhold.

Som anført i lovforslagets bemærkninger er spørgsmålet om antallet af medlemmer i de enkelte motorankenævn ikke et lovgivningsanliggende. Skatteministeriet vurderer, at det for tiden ikke er aktuelt at øge antallet af medlemmer i motorankenævnene fra de nuværende 3. Skulle dette blive aktuelt på et senere tidspunkt, f.eks. pga. øget sagstilgang, vil Skatteministeriet have FDM’s forslag i erindring.

Finansrådet

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Foreningen af Danske Skatteankenævn

FDS opfordrer til, at FDS’ synspunkter og anbefalinger vedrørende det fremtidige antal skatteankenævnsmedlemmer inddrages med vægt, når skatteministeren endeligt fastlægger skatteankenævnenes størrelser.

 

FDS anbefaler, at forslaget om, at ministeren undtagelsesvis kan undlade at udnævne en indstillet person til nævnsmedlem, udstrækkes til at gælde tilsvarende for Skatterådets og Landsskatterettens medlemmer, og at forslaget om en orlovsordning også udstrækkes til at gælde for Landsskatterettens medlemmer.

Som anført i lovforslagets bemærkninger er spørgsmålet om antallet af medlemmer i de enkelte skatteankenævn ikke et lovgivningsanliggende. FDS’s synspunkter vil indgå i de videre overvejelser.

Det er rigtigt, at der i teorien kunne være tilsvarende behov vedrørende Skatterådet og Landsskatteretten. Det aktuelle lovforslag er imidlertid afgrænset ud fra, hvad der er konstateret praktisk behov for. 

Foreningen af Statsautoriserede Revisorer

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Foreningen Registrerede Revisorer

FRR foreslår, at der indføres adgang til overspringelse af vurderingsankenævnsbehandling i klager vedrørende ejendomsvurdering – bortset fra klager over den almindelige ejendomsvurdering - svarende til de overspringsregler, der gælder vedrørende skatteankenævnene.

Der henvises til kommentaren vedrørende Dansk Erhverv.

Foreningen Danske Revisorer

Har ingen bemærkninger.

 

Forsikring og Pension

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Forvaltningshøjskolen

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Grundejernes Landsorganisation

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

HTS – Handel, Transport og Serviceerhvervene

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

HTS-A Arbejdsgiverforeningen

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Håndværksrådet

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

InvesteringsForeningsRÃ¥det

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

ISOBRO (Indsamlerorganisationernes Brancheorganisaiton)

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

It-Branchen

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

KL

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Landbrugsrådet

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Landsorganisationen i Danmark

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Landsskatteretten

Landsskatteretten har foreslået nogle præciseringer af lovforslagets bemærkninger på enkelte punkter.

Forslagene er fulgt.

Lønmodtagernes Dyrtidsfond

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Motorankenævnene

Motorankenævnene finder, at det ville være hensigtsmæssigt, at nævnene blev udvidet med et medlem, som er kyndigt inden for motorcykelområdet.

Motorankenævnene påpeger endvidere, at motorankenævnene ikke er nævnt hverken i de nuværende formuleringer af skatteforvaltningslovens § 14, stk. 1, nr. 2 og 3, og § 32, stk. 3, eller i lovforslaget.

Der henvises til kommentaren vedrørende FDM.

 

 

De nævnte bestemmelser omhandler ikke direkte motorankenævnenes kompetencer, men SKATs. Motorankenævnenes bemærkning vil blive holdt i erindring.

Motorcykelbranchens Landsforbund

Motorcykel-Forhandler Foreningen foreslår som medlem af Motorcykelbranchens Landsforbund, at motorankenævnene udvides med et medlem med særlig indsigt i motorcykelforhold.

Der henvises til kommentaren vedrørende FDM.

Realkreditrådet

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

SKAT

Har ingen bemærkninger.

 

SKATs retssikkerhedschef

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Skatterevisorforeningen

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Vurderingsankenævnsforeningen

Vurderingsankenævnsforeningen er overordnet positivt indstillet over for forslaget.

Foreningen finder det hensigtsmæssigt at sammenlægge skatte- og vurderingsankenævnet på Bornholm, men finder ikke umiddelbart, at de to nævnstyper bør sammenlægges på landsplan, idet dette kan give borgeren en forringet opfattelse af retssikkerhed.

Foreningen foreslår, at spørgsmålet om honorar til medlemmer i forbindelse med orlov og honorar til næstformænd i forbindelse med opdeling i besluttende led kommer til at fremgå af lovforslagets bemærkninger.

 

 

Foreningen foreslår, at det præciseres, at et medlem kan bevilges kortere orlov end 12 måneder, hvis medlemmet allerede har været fraværende i en længere periode, før der søges orlov.

 

Det er hensigten, at erfaringer fra det sammenlagte ankenævn på Bornholm i funktionsperioden 2010-14 skal indgå i overvejelser om klagesystemets struktur efter 2014.

 

 

 

Lovforslagets bemærkninger indeholder intet om honorering generelt. Det skyldes, at der endnu ikke er truffet beslutning om honoreringen her 1½ år før honorering efter de nye regler kommer på tale.

En sådan præcisering er unødvendig, da det er angivet, at orlov kan gives for op til 12 måneder.