2. februar 2009

 

 

Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 10. februar 2009

 

Dagsorden, 1. udgave

 

1.             Forberedelse af Det Europæiske RÃ¥d den 19.-20. marts 2009

 

a)           Den europæiske økonomiske genopretningsplan

- Orienterende debat

 

b)           Key Issues Paper

- Orienterende debat

 

c)           (evt.) Review af det indre marked

- RÃ¥dskonklusioner

 

d)           Nedsat moms

- Politisk drøftelse

KOM(2008) 428

 

2.              (evt.) Anti-svigsaftale med Liechtenstein

 

3.             Revisionsrettens Ã¥rsberetning for 2007

- RÃ¥dshenstilling

 

FF     4.       Revidering af E-pengedirektivet

(ikke på dagsorden for kommende ECOFIN)

KOM(2008) 627

 

5.       Eventuelt

 

6.       Siden sidst

- Ingen punkter

 

 

 

 

 

 

 

 

Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skønnes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:

 

 

1.                  Forberedelse af Det Europæiske RÃ¥d den 19.-20. marts 2009

 

d)        Nedsat moms

- Politisk drøftelse

KOM(2008) 428

 

2.                  (evt.) Anti-svigsaftale med Liechtenstein

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagsordenspunkt 1d:           Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. marts – Nedsat moms

 

Resumé

Der ventes en drøftelse af forslaget om nedsatte momssatser. Forslaget indeholder bl.a. tekniske ændringer af gældende kategorier af varer og ydelser, der kan belægges med nedsat moms, samt indsættelse af nye kategorier, herunder restaurations- og cateringydelser. Desuden gøres en hidtil tidsbegrænset mulighed for anvendelse af nedsat moms på en række arbejdskraftintensive ydelser permanent.

 

KOM(2008)428

 

Baggrund og indhold

Kommissionen kom i juli 2007 med en meddelelse, som lægger op til en bred politisk debat om løsningsmodeller for nedsatte satser. Dette skete på baggrund af en rapport udarbejdet af Copenhagen Economics om hensigtsmæssigheden af nedsatte momssatser. Rapporten konkluderer bl.a., at én momssats i hvert enkelt medlemsland er det bedste valg ud fra et rent økonomisk synspunkt. Rapporten anbefaler endvidere, at medlemslandene i hvert enkelt tilfælde nøje overvejer, om andre redskaber end nedsat moms med fordel kan tages i brug for at nå et givent politisk mål.

 

På kort sigt mener Kommissionen, at der bør foretages en række udvidelser af systemet for nedsatte satser af hastende karakter i relation til områder, der efter Kommissionens opfattelse ikke kræver yderligere undersøgelser. Formålet med forslaget KOM(2008)428 er ifølge Kommissionen at sikre lige muligheder for medlemslandene, større gennemsigtighed og et velfungerende Indre Marked for så vidt angår nedsatte momssatser for ydelser, der leveres lokalt, herunder arbejdskraftintensive ydelser og restaurationsydelser.

 

 

Forslaget indeholder bl.a. følgende væsentlige ændringer:

 

·        Listen med arbejdskraftintensive ydelser flyttes fra momssystemdirektivets anneks IV til anneks III vedrørende varer og tjenester, sÃ¥ledes at alle medlemslande permanent kan anvende nedsat moms (ned til 5 pct.) for arbejdskraftintensive ydelser.

 

Listen udvides samtidig med:

-         renovering, reparation, ombygning, vedligeholdelse og rengøring af religiøse samlingssteder og kulturarvsteder samt historiske monumenter, som er anerkendt af den pÃ¥gældende medlemsstat,

-         have- eller landskabspleje og vedligeholdelse af haver, og

-         mindre reparationer af alle løsøregenstande, dog ekskl. alle andre transportmidler end cykler, samt rengøring og vedligeholdelse af alle løsøregenstande, samt

-         ydelser vedrørende personlig pleje

 

·        Restaurant- og cateringydelser (dog ikke alkoholholdige drikkevarer) optages i momssystemdirektivets anneks III. Visse medlemslande har i dag særlige tilladelser til at have nedsat moms pÃ¥ disse ydelser, og med forslaget ønsker Kommissionen at give medlemslandene ens muligheder.

 

Kommissionen har desuden meddelt, at den i løbet af foråret 2009 vil fremlægge en analyse og eventuelle forslag i relation til nedsatte momssatser på energibesparende materialer og på andre miljøvenlige produkter eller ydelser.

 

Retsgrundlag

Traktatens art. 93, som kræver enstemmig vedtagelse af medlemslandene.

 

Nærhedsprincippet

Kommissionen mener, at forslaget skaber ens muligheder for alle medlemslande og ligebehandling af borgere. De nuværende regler om nedsatte momssatser kan kun ændres ved eller forlænges ved en fællesskabsretsakt og derfor er forslaget i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Høring

Forslaget har været sendt til høring hos relevante erhvervsorganisationer. Høringssvarerne er vedlagt som bilag til grundnotatet.

 

Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser

Såfremt man fra dansk side måtte vælge at indføre nedsat moms på alle de kategorier, der er mulighed for efter forslaget, skønnes det at medføre et provenutab for staten på ca. 10,5 mia. kr. årligt. Differentieret moms må desuden forventes at medføre et produktivitetstab og øget spekulation.

 

Anvendelse af nedsatte satser kræver større informations- og kontrolressourcer og medfører derfor øgede omkostninger for staten.   

 

En større anvendelse af nedsat moms i andre lande kan, hvis det alene vedrører lokale ydelser, have begrænsede negative direkte konkurrenceforvridninger for Danmark. En forskydning af forbrug til mere lokale ydelser vil imidlertid medføre mindre handel og eksportmuligheder.

 

Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Såfremt man fra dansk side måtte vælge at indføre nedsat moms på en eller flere kategorier af varer og ydelser, skønnes det at medføre øgede administrative omkostninger for de erhvervsdrivende, som skal håndtere flere momssatser.

 

Modstykket til et offentligt provenutab vil være en økonomisk gevinst for den del af erhvervslivet, der tilgodeses. Størrelsen afhænger af, hvor meget de vælger at øge fortjenesten henholdsvis sætte prisen på de relevante varer og ydelser ned. En differentiering af momsen, som er fuldt finansieret indenfor momssystemet, vil medføre en omfordeling af omsætning mellem sektorer.

 

Lovgivningsmæssige konsekvenser

Såfremt man fra dansk side måtte vælge at indføre nedsat moms på en eller flere kategorier af varer og ydelser, vil forslaget medføre ændringer i momsloven.

 

Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 28. november 2008 forud for ECOFIN den 2. december. Et grundnotat blev oversendt til udvalget den 6. oktober 2008.

 

Holdning

 

Dansk holdning

Danmark er imod anvendelsen af nedsat moms. Det skyldes, at de effekter man typisk ønsker at opnå gennem anvendelsen af nedsatte momssatser enten ikke er til stede eller kan opnås mere effektivt med andre midler.

 

Dertil kommer, at:

·              Nedsat moms giver store provenutab, der skal kompenseres af andre potentielt mere forvridende skatter.

·              Nedsat moms øger erhvervslivets administrative byrder.

·              Nedsat moms pÃ¥ udvalgte varer eller tjenester medfører ikke nødvendigvis lavere priser, men fører delvist eller helt til højere avance.

·              Den samlede beskæftigelse øges ikke.

·              Nedsat moms pÃ¥ en ydelse, der kan grænsehandles, vil skabe et pres for nedsat moms i nabolandet.

·              Nedsat moms pÃ¥ f.eks. reparationsydelser kan medføre, at efterspørgslen efter nye varer falder.

 

Konkrete forslag om nedsatte momssatser bør først drøftes efter, at ECOFIN har opnået enighed om principperne for det fremtidige regime for nedsat moms. Danmark ønsker således ikke at medvirke til isolerede løsninger, der udvider anvendelsesområdet for nedsat moms. Derudover bør drøftelsen knyttes til skadevirkninger på det Indre Marked, effektivitet ift. fremme af sektorpolitiske mål, samt budgetmæssige konsekvenser.

 

Andre landes holdninger

Der ventes at være en række forskellige holdninger til forslaget.

 

 


Dagsordenspunkt 2:             (evt.) Anti-svigsaftale med Liechtenstein

 

Resumé

Der ventes muligvis en drøftelse af Kommissionens foreliggende aftaleudkast og forhandlinger med Liechtenstein om en anti-svigsaftale.

 

Baggrund og indhold

Kommissionen fik i 2006 mandat til at forhandle med Liechtenstein om en aftale mellem på den ene side Det Europæiske Fællesskab samt dets medlemslande og på den anden side Liechtenstein til bekæmpelse af svig og enhver anden ulovlig aktivitet til skade for parternes finansielle interesser. Aftalen skal medføre, at parterne skal bistå hinanden med udveksling af oplysninger – både som led i gensidig administrativ bistand og gensidig retshjælp – vedr. told- og landbrugslovgivning, moms samt indirekte og direkte skatter.

Under forhandlingerne fremkom den tyske sag om bankkonti i liechtensteinske banker, som ejerne ikke havde oplyst til deres skattemyndigheder. Efter Liechtensteins lovgivning er det ikke skattesvig at undlade at selvangive indtægter til skattemyndighederne.

Kommissionen har netop besvaret en række spørgsmål fra Tyskland vedrørende det foreliggende aftaleudkast. Det fremgår bl.a. af svarene, at myndighederne i Liechtenstein ikke kan gennemtvinge et pålæg til en liechtensteinsk bank om at fremsende oplysninger, hvis banken nægter at udlevere oplysningerne. Det fremgår også, at myndighederne i Liechtenstein kun vil yde bistand i sager om skattesvig, som defineret efter liechtensteinsk lovgivning, men ikke i tilfælde som den tyske sag, hvor en skattepligtig i et EU-land har undladt at give sine skattemyndigheder oplysninger om en bankkonto i en liechtensteinsk bank. På den baggrund er det svært at opnå enighed om en aftale.

OECD arbejder også med bekæmpelse af skadelig skattepraksis. OECD har fået en lang række ikke-medlemslande med vigtige finansielle centre til at samarbejde med organisationen. Liechtenstein er et af de få ikke-samarbejdsvillige skattely-lande.   

USA har for nyligt indgået en aftale med Liechtenstein, der opfylder OECD-standarden og sikrer reel informationsudveksling.

Nærhedsprincippet

Sagen vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.

 

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

En effektiv antisvigs-aftale med Liechtenstein vil medvirke til at sikre overholdelsen af dansk lovgivning. Aftalen vurderes ikke at nødvendiggøre ændringer af dansk lovgivning.

Statsfinansielle konsekvenser

En effektiv antisvigs-aftale med Liechtenstein vil medvirke til bl.a. at imødegå skattesvig og dermed være med til at imødegå et provenutab.

Høring

Sagen har ikke været i høring.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen blev forelagt Europaudvalget den 31. oktober 2008 forud for ECOFIN den 4. november.

 

Holdning

 

Dansk holdning

Danmark lægger vægt på, at en antisvigs-aftale med Liechtenstein skal være effektiv til at imødegå svig. På baggrund af den tyske sag om bankkonti i Liechtenstein er det ikke hensigtsmæssigt at indgå en aftale, hvor EU indirekte accepterer, at Liechtenstein anvendes til aktiviteter, der har karakter af skattesvig i forhold til andre lande.

USA har for nyligt indgået en aftale med Liechtenstein, der opfylder OECD-standarden og sikrer reel informationsudveksling. EU bør derfor sigte efter en aftale, som er mindst lige så effektiv.

Andre landes holdninger

Flere lande lægger vægt på, at en aftale skal være effektiv til at opnå sit formål.