Til

Folketinget - Finansudvalget

 

Hermed sendes svar på § 38 spørgsmål nr. 1 af 8. januar 2009 (Omtrykt). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Klaus Hækkerup (S).

(FIU § 38 Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Lise Bo Nielsen

                         


§ 38 Spørgsmål 1:

Ved Finansudvalgets tekniske gennemgange af FFL 2008 (i september 2007) og FFL 2009 (september 2008) blev det oplyst, at der for Skatteministeriets område, § 38, forelå love ved­taget af Folketinget og som ½ år efter notificering til EU stadig ikke var godkendt af EU Kommissionen.

På baggrund heraf ønskes der for hele Skatteministeriets område (finanslovens §§ 9 og 38) en oversigt, der for hvert af folketingsårene 2002/03 – 2007/08 viser love vedtaget af Folketinget og som ½ år efter notificering til EU stadig ikke er godkendt af Kommissionen. Det ønskes for hver af lovene anført, hvornår de er vedtaget af Folketinget og hvornår de er godkendt af Kom­missionen eller om de stadig afventer godkendelse og herunder om regeringen har måttet tage initiativ til at få lovene ændret for at få dem godkendt i EU.

 

Svar:

Der skal indledningsvist gives en kort redegørelse for reglerne og proceduren for statsstøtte­godkendelse.

Når der ydes statsstøtte, skal der som udgangspunkt ske anmeldelse af støtteforanstaltningen til Kommissionen. Kravet om anmeldelse følger af EF-Traktatens artikel 88.

Kommissionen skal herefter vurdere, om foranstaltningen er omfattet af statsstøttebegrebet i artikel 87, stk. 1. Kommissionen skal ved denne vurdering følge proceduren i artikel 88. Efter denne er medlemsstaterne forpligtede til at vente med at sætte en anmeldt ordning i gang, indtil Kommissionen har truffet beslutning om foranstaltningen - den såkaldte stand still forpligtelse.

Artikel 88 fastlægger alene de overordnede procedureregler, mens de mere specifikke regler er fast­­lagt i procedureforordningen og implementeringsforordningen. Procedureforordningen inde­­­­holder flere vigtige principper, som medlemsstaterne er forpligtet til at følge ved an­mel­delse og iværksættelse af støtteforanstaltninger. Den procedure, som Kommissionen skal følge efter en medlemsstats anmeldelse af en støtteforan­staltning, er opdelt i en foreløbig og en formel procedure.

Medmindre andet er fastsat i forordninger udstedt i henhold til EF-Traktatens artikel 89 eller andre relevante bestemmelser, så skal alle planer om at yde ny statsstøtte anmeldes i tilstræk­kelig god tid til Kommissionen. Kravet om tilstrækkelig god tid er ikke et hensyn til Kommis­sionen men snarere et hensyn til medlemsstaterne, da det følger af godkendelses­proceduren vedrørende anmeldt støtte, at denne normalt løber i en periode over 2 til 18 måneder, og med­lems­staterne kan som nævnt ikke gennemføre støtteordningerne, før Kommissionen har truffet endelig beslutning.

Medlemsstaterne skal give Kommissionen en fuldstændig anmeldelse. En fuldstændig anmel­delse skal indeholde alle de oplysninger, der er nødvendige, for at Kommissionen kan træffe en beslut­ning. Er en støtteforanstaltning anmeldt til Kommissionen, skal Kommissionen inden for to måne­der tage stilling til foranstaltningen, hvilket kaldes den foreløbige procedure.

 

Hvis Kommissionen ikke inden udløbet af svarfristenpå 2  måneder har reageret, betyder det, at Kommissionen ikke har nogle indvendinger mod ordningen. Medlemsstaten kan herefter med­dele Kommissionen, at man iværksætter støtteforanstaltningen. Kommissionen kan dog herefter meddele medlemsstaten, at den ønsker yderligere 15 dage til at behandle anmeldelsen. I så fald skal medlemsstaten vente med at iværksætte foranstaltningen.

Ved den foreløbige procedure undersøger Kommissionen inden for to måneder, om den på­tænk­­te foranstaltning er omfattet af statsstøttebegrebet. Dette betyder imid­ler­tid ikke, at man kan forvente at få godkendt en foranstaltning på to måneder. Finder Kommissionen, at den anmeld­te foranstaltning er omfattet af statsstøttebegrebet, og at den bør underkastes en for­mel undersøgelse, kan Kommissionen bruge op til 18 måneder på at træffe en begrundet beslut­ning.

Er anmeldelsen ikke tilstrækkelig oplyst til, at Kommissionen kan træffe beslutning, stiller Kommissionen uddybende spørgsmål. Kommissionens frist på to måneder til at svare en medlemsstat i den foreløbige procedure løber først fra det tidspunkt, hvor Kommissionen har modtaget tilstrækkeligt med oplysninger til, at den er i stand til at træffe beslutning om støtteforanstaltningen. Det er i denne forbindelse Kommissionen, der vurderer, hvornår den har tilstrækkeligt med oplysninger.

Finder Kommissionen, at støtteforanstaltningen er forenelig med fællesmarkedet, træffer den beslutning herom og meddeler medlemsstaten dette. Medlemsstaten kan herefter iværksætte foranstalt­ningen. Kommissionen kan imidlertid også beslutte, at foranstaltningen er omfattet af statsstøttebegrebet. I så fald kan Kommissionen vælge enten at godkende foranstaltningen på baggrund af undtagelsesbestemmelserne i EF-Traktaten eller beslutte, at den indleder den for­melle undersøgelse af støtteforanstaltningen.

Den formelle undersøgelsesprocedure medfører, at Kommissionen indleder en dybdegående undersøgelse af foranstaltningen. Ved denne undersøgelse har alle interesserede parter, dvs. alle juridiske personer, hvis interesser vil blive berørt af den planlagte støtte, mulighed for at frem­sætte bemærkninger til Kommissionen på grundlag af offentliggørelse af sagen i EUT. En sådan offentliggørelse kræver oversættelse af sagsakter til alle EU-sprog.

De interesserede parter er imidlertid ikke at betragte som egentlige parter i proceduren, idet de ikke har lejlighed til at se andre parters fremsatte bemærkninger. Kun Kommissionen og den støttegivende medlemsstat har fuld adgang til at se og kommentere alle de i sagen fremsatte bemærkninger.

Kommissionen skal afslutte den formelle undersøgelsesprocedure ved beslutning, så snart tvivlen om den påtænkte støtteforanstaltnings forenelighed med fællesmarkedet er fjernet. Kom­missionen kan ved sin endelige beslutning, som normalt skal træffes inden for 18 måne­der, vælge at godkende støtten i sin helhed eller vælge at knytte vilkår til godkendelsen. Kom­mis­sionen kan også vælge ikke at godkende den påtænkte foranstaltning. I alle disse tilfælde udgør støtten statsstøtte i henhold til EF-Traktatens statsstøttebegreb.

Kommissionen kan imidlertid også finde, at den påtænkte foranstaltning ikke er omfattet af stats­støtte­begrebet, hvorfor den selvsagt er forenelig med fællesmarkedet. I sådanne tilfælde afsluttes proceduren også ved beslutning.

I Konkurrencestyrelsens  Statsstøttehåndbog findes en mere detaljeret gennemgang af reglerne m.v.  Den kan findes på Konkurrencestyrelsens hjemmeside: Statsstøttehåndbogen 2008.

I nedenstående oversigt er de ønskede oplysninger om Skatteministeriets notificerede statsstøtesager vist.

 

Lov nr. /emne

Notificeret

Godkendt/afventer afgørelse

Folketingsår 2002/03

-

-

-

Folketingsår 2003/04

 

Lov nr. 464 af 9. juni 2004

Justering af afgiften for det kvoteomfattede brændselsforbrug i industrien.

20. juni 2004.

 

 

Kommissionen indledte den 10. november 2006 den formelle undersøgelsesprocedure efter procedureforordningen Denne undersøgelsesprocedure er endnu ikke afsluttet, bl. a. som følge af, at der i 2008 kom nye rammebestemmelser på området.

 

Lov nr. 462 af 6. juni 2004

Energiafgiftslettelse for visse kraftvarmeværker og for visse former for fremstilling af aminosyrer.

16. juli 2004

Sagen delvis godkendt 21. april 2005 og delvis bortfaldet 2. juni 2005, da de minis reglerne kan anvende for denne del

Folketingsår 2004/05

 

Lov nr. 1391 af 20. december 2004

Afgiftsfritagelse for biobrænd­stoffer, der anvendes som motor­brændstof.

7. juni 2005

 

 

 

Godkendelse 22. november 2006.

 

 

 

Lov nr. 1386 af 20. december 2004

Loven omfatter:

1) Almindelig skattemæssig behandling af kvoter.

 2) Skattemæssig behandling af landbrugets betalingsrettigheder og mælkekvoter.

22. december 2004

Reglerne under 1) godkendt den 6. september 2005.

Reglerne under 2) godkendt den 7. juni 2006 under forudsætning af, at der blev indført tilsvarende skatteregler for leveringsrettigheder for sukkerroer. Lovforslag om sådanne regler blev fremsat som L 33 den 4. oktober 2006 og vedtaget som lov nr. 1577 af 20. december 2006.

 

 

 

Lov nr. 408 af 1. juni 2005

Tonnageskattepligtige undtages fra reglerne om oplysnings- og dokumentationspligt for transaktioner mellem koncernforbundne parter.

13. september 2005

Kommissionen indledte den 7. februar 2007 den formelle undersøgelsesprocedure efter procedureforordningen Denne undersøgelsesprocedure er endnu ikke afsluttet.

 

Lov nr. 423 af 6. juni 2005

Midlertidigt fradrag for institutionelle investorers investeringer i selskaber optaget til handel på en alternativ markedsplads i de pågældende investorers beskatningsgrundlag efter pensionsafkastbeskatningsloven.

 

6. marts 2006

Notifikationen trukket tilbage 27. februar 2007 på baggrund af dom af 30. januar 2007 i sagen Kom­missionen mod Danmark (sag C-150/04), hvor EF-Domstolen underkendte de danske regler for fradragsret for pensionsbidrag, idet dommen forventedes at få betydning for indretningen af ordningen med fradrag i pensionsafkastskatten for institutionelle investorers investeringer på alternative markedspladser. Ved lov nr. 1535 af 19. december 2007 blev skattepligten efter pensionsafkastbeskatningsloven omlagt, således at afkastskattepligten påhviler den enkelte pensionsopsparer. Den midlertidige fradrags­­ret efter lov nr. 423 af 6. juni 2005 blev ikke videreført i den nye afkastbeskatnings­lov.

Folketingsår 2005/06

 

Lov nr. 1417 af 21. december 2005

Afgiftslempelser på fjernvarme

21. juni 2006.        

      

 

Godkendt 12. november 2007.

 

 

Lov nr. 512 af 7. juni 2006

Afgiftsfritagelse for affaldsafgift for forbrænding af fiberfraktioner.

 

 

 

6. marts 2006.

 

Godkendt 4. januar 2007.

 

 

Lov nr. 1416 af 21. december 2005

Afgiftsnedsættelse af overskuds­varme.

2. maj 2006

Godkendt 4. januar 2007

 

Lov nr. 510 af 7.  juni 2006

Gældseftergivelse for socialt udsatte.

 

18. maj 2006

Godkendt 6. december 2006

Folketingsår 2006/07

 

Lov nr. 343 af 18. april 2007

Ændring af sømandsbeskatningsloven. Søfolk om bord på kabelskibe i DIS-ordningen

15. januar 2007

Ordningen har været undergivet den formelle godkendelsesprocedure.

Godkendt den 14. januar 2009.

 

Lov nr. 539 af 6. juni 2007

Justeringer af tonnageskatteordningen:

1) Avancer på skibe omfattes af tonnageindkomsten

2) Beskatning af pool-fees

3) Ændring af lejet andel i tonnageskatteordningen

4) Højere tidsgrænse for time-charter med købsoption

5) Mulighed for valg af ordning med tilbagevirkende kraft.

30. april 2007

 

 

 

 

 

 

 

Justeringen under 1) godkendt 12. december 2007.

De øvrige 4 elementer afventer den formelle godkendelsesprocedure.

Der forventes, at der inden for kort tid vil foreligge svar fra Kommissionen. 

 

 

 

 

Lov nr. 540 af 6. juni 2007

Justering af rentekorrektionsreglernei tonnageskatteordningen med baggrund i nye rentebeskæringsregler.

30. april 2007

 

Godkendelse 12. december 2007.

 

Lov nr. 540 af 6. juni 2007

Undtagelse for vindmøller vedr. nedsættelse af afskrivningssats.

6. juli 2007

Godkendelse 17. marts 2008.

Folketingsår 2007/08

 

Lov nr. 528 af 17. juni 2008

1) Skattefradrag baseret på historiske CO2-udledninger

 

2) Afgiftslempelse for bio­brændstof.

27. juni 2008.

 

 

 

Afventer svar.

 

 

 

 

Lov nr. 472 af 17. juni 2008

Lempelser for NOx-afgift

27. juni 2008.

 

Afventer svar.

 

 

Lov nr. 529 af 17. juni 2008

Fritagelse for afgift af affald fra cement-produktion.

27. juni 2008.

 

Afventer svar.

 

 

Lov nr. 524 af 17. juni 2008

Spildevandsafgift for særligt forurenende erhverv. (Lovændring med henblik på at opnå forlængelse af ordningen).

31. januar 2007

Godkendelse 7. december 2007.