Den
kommende skattereform - Ældre Sagen mener:
- I
de seneste to skattereformer er det især de erhvervsaktive, der er blevet
tilgodeset gennem indførelse og forhøjelse af beskæftigelsesfradrag og
forhøjelse af mellemskattegrænsen. Under 10 pct. af folkepensionisterne
har glæde af disse lettelser.
Â
- Alt
i alt har de seneste to skattereformer sammenlagt givet folkepensionister
en gennemsnitlig stigning i den årlige indkomst på lidt over 1.200 kr. og
efterlønsmodtagere på godt 1.800 kr., mens de erhvervsaktive i gennemsnit har
fået en stigning på ca. 8.400 kr. En gennemsnitlig erhvervsaktiv i alderen
30-59 år har således fået næsten syv gange så mange kroner ud af de to
sidste skatteomlægninger som en gennemsnitlig folkepensionist.
- Det
er helt uacceptabelt hvis dette sker for tredje gang ved den kommende skattereform.
Pensionisterne må i så fald kompenseres f.eks. ved en forhøjelse af folkepensionen
(pensionstillægget), ligesom der må findes en løsning for
efterlønsmodtagere m.fl.
- Ældre Sagen anerkender ønsket om
lavere skat pÃ¥ arbejde og en â€grøn skattereform†med det formÃ¥l at
skattereformen skal sikre mere arbejdskraft og bedre miljø. Men det er en
oplagt risiko for pensionister, efterlønsmodtagere m.fl., at de kommer til
at betale grønne afgifter, men ikke får skattelettelser. Det er helt
afgørende, at hensynet til arbejdskraft og miljø ikke sker på bekostning
af den sociale balance og på bekostning af pensionister og andre, der ikke
arbejder – men som har arbejdet.
- En
god skattereform er derfor en skattereform, der også sikrer en retfærdig
fordeling mellem dem der arbejder, og dem der ikke arbejder.
- Eksempelvis
vil en kombination af lavere top- eller mellemskat med højere grønne
afgifter på el, vand og varme isoleret set være helt uacceptabel. 9 ud af
10 folkepensionister betaler hverken top- eller mellemskat. Til gengæld
betaler alle grønne afgifter hver gang de åbner for vandhanen, tænder lyset
eller skruer op for varmeapparatet.
- Pensionistgruppen
skal kompenseres i tilfælde af en sådan eller lignende kombinationer.
Kompensationen skal ikke blot sikre mod direkte økonomisk tilbagegang, men
at folkepensionistgruppen m.fl. samlet set får lige så stor økonomisk
fordel af skattereformen som de erhvervsaktive grupper.
- Kompensationen
kan ske såvel i skattesystemet som i pensionssystemet. I pensionssystemet
kan det ske via en ekstraordinær forhøjelse af folkepensionen. Denne forhøjelse
kan være målrettet til pensionstillægget, som er indkomstafhængigt.
- En
del af kompensationen kan også bestå i en bedre løbende regulering af
folkepension, efterløn mv. herunder afskaffelse af fradraget på 0,3 pct.
til satspuljen, således at der fremover sker fuld lønregulering af
folkepension mv.
- Der
vil automatisk ske en vis kompensation for de grønne afgifter via
varmetillægget. Men det er kun for de allerdårligst stillede, og derfor
ikke tilstrækkeligt samlet set.