Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. oktober 2009Politikontoret2009-150-1291ANS43470
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1095 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. august 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Brian Mikkelsen/Barbara Bertelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1095 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I forlængelse af svar på spørgsmål REU alm. del - 539 og540 bedes ministeren oplyse, hvornår samarbejdet mellempolitiet, de sociale myndigheder og social- og behandlings-psykriatrien vil være fuldt etableret, jf. lov nr. 114 af 16. fe-bruar 2009, og vil ministeren redegøre for status for udvik-lingen af dette samarbejde. Endvidere bedes ministerenkommentere artiklen "Psykisk syg får lov at terrorisere: Hanslår os ihjel en dag" fra Ekstra Bladet den 3. juli 2009 og iden forbindelse oplyse, hvilke initiativer ministeren vil tagefor at hindre situationer som den beskrevne, herunder om mi-nisteren vil tage initiativer for at ændre reglerne for friheds-berøvelse.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelser fra Rigspolitiet og Ministeriet for Sundhed og Fore-byggelse, hvortil jeg kan henholde mig.Rigspolitiet har oplyst:”Formålet med det tværsektorielle PSP-samarbejde er at sikreet forum, hvor myndighederne kan drøfte og koordinere deresindsats i forhold til socialt udsatte personer med henblik på,at disse personer hjælpes på den rigtige måde, og at forebyg-ge, at de pågældende personer udvikler eller fortsætter enkriminel adfærd.PSP-samarbejdet kan således anvendes til at drøfte handle-mulighederne i forhold til borgere, der f.eks. ikke ønsker atblive indlagt, så de enkelte myndigheders indsats ikke bliverforgæves. PSP-samarbejdet kan endvidere bruges til at drøfteindsatsen over for personer, der f.eks. ved truende eller vol-delig adfærd er blevet nægtet adgang til socialforvaltningen,behandlingssteder eller hjemløseinstitutioner, således at derkræves en særlig indsats fra myndighedernes side for at etab-lere kontakt til de pågældende.Det kan oplyses, at Rigspolitiet ved rundskrivelse af 18.marts 2009 anmodede landets politikredse om at tage initiativtil lokalt at etablere et PSP-samarbejde. Af rundskrivelsenfremgår det endvidere, at Rigspolitiet med henblik på at sik-re, at PSP-samarbejdet bliver en del af politikredsenes fore-byggende indsats, løbende vil følge op på politikredsenes ar-bejde på området og således i efteråret 2009 vil anmode poli-tikredsene om inden årsskiftet at underrette om status på om-rådet.2
Rigspolitiet er bekendt med, at samtlige politikredse på lokaltplan er i gang med at etablere PSP-samarbejde.Det skal i øvrigt bemærkes, at Justitsministeriet har udarbej-det vejledning af 10. juli 2009 om politiets samarbejde medde sociale myndigheder og psykiatrien som led i indsatsenover for socialt udsatte personer (PSP-samarbejdet) og omvideregivelse af oplysninger i forbindelse med samarbejdet.Hertil kommer, at Rigspolitiet i samarbejde med Det Krimi-nalpræventive Råd, Kriminalforsorgen, KommunernesLandsforening og Danske Regioner er ved at færdiggøre eninspirationspjece omkring PSP-samarbejdet.Rigspolitiet har indhentet en udtalelse fra Sydsjællands ogLolland-Falsters Politi vedrørende den i spørgsmålet nævnteartikel fra Ekstra Bladet.Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har oplyst, at denperson, der omtales i artiklen, er lokalpolitiet i politikredsenbekendt, og at der igennem en årrække har været flere episo-der med den pågældende, hvor han har skabt utryghed i nabo-laget, og hvor politiet har været involveret.For så vidt angår den episode, der omtales i artiklen, hvor po-litiet i maj måned i år skød personen i benet, har Sydsjæl-lands og Lolland-Falsters Politi oplyst, at sagen behandleshos Statsadvokaten for Midt-, Vest- og Sydsjælland, Lollandog Falster, og at man derfor ikke kan gå nærmere ind i om-stændighederne vedrørende denne episode.For så vidt angår de øvrige episoder er det Sydsjællands ogLolland-Falsters Politis vurdering, at disse er blevet behand-let i overensstemmelse med sædvanlig praksis. Det er såledesoplyst, at politiet i almindelighed har kunnet tale personen tilro uden anvendelse af magt.Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har endelig oplyst, atman har afholdt møder i kredsrådet og i samtlige lokalråd ometableringen af et mere formelt samarbejde mellem politi, so-cialvæsen og psykiatri (PSP-samarbejdet) med henblik på atkunne følge nøjere med i, hvad der sker med de psykisk sygepersoner, der ikke kan tvangsindlægges, og for dermed atkunne hjælpe den syge og dennes omgivelser bedst muligt.”
3
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har oplyst:”Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse kan ikke udtale sigom den konkrete sag, men kan generelt om reglerne på områ-det oplyse følgende:Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse skal indledningsvishenvise til ministeriets bidrag til justitsministerens besvarelseaf spm. 539 fra Retsudvalget, hvoraf det fremgår, under hvil-ke betingelser en person kan tvangsindlægges på en psykia-trisk afdeling. De samme betingelser gælder, såfremt en pati-ent begærer sig udskrevet og tvangstilbageholdes.Det fremgår også af ministeriets bidrag, hvem der har pligt tilat tilkalde læge, såfremt en person, der må antages at væresindssyg, ikke selv søger den fornødne behandling.Med hensyn til tvangsbehandling fremgår det af psykiatrilo-vens § 12, at dette indgreb alene kan anvendes over for per-soner, der opfylder betingelserne for tvangstilbageholdelse.Psykisk syge personer kan således ikke tvangsindlægges,tvangstilbageholdes og tvangsbehandles, hvis de ikke ersindssyge (psykotiske) og opfylder psykiatrilovens øvrige be-tingelser for frihedsberøvelse. Det vil sige, at for eksempel enborgers boligforhold ikke kan begrunde hverken tvangsind-læggelse eller tvangsbehandling.Med hensyn til opfølgning efter udskrivning fra psykiatriskafdeling fremgår det af psykiatrilovens kapitel 4 a, at overlæ-gen har ansvaret for, at der indgås en udskrivningsaftale medpatienten, hvis overlægen antager, at patienten efter udskriv-ning ikke selv søger den behandling, herunder de sociale til-bud, der er nødvendige for patientens helbred. Hvis patientenikke vil medvirke til indgåelse af en udskrivningsaftale, haroverlægen ansvaret for, at den psykiatriske afdeling i samar-bejde med de relevante myndigheder, privatpraktiserendesundhedspersoner, m.fl. udarbejder en koordinationsplan forde behandlingsmæssige og sociale tilbud til patienten.Udskrivningsaftaler og koordinationsplaner kan ikke gen-nemtvinges over for patienten, men de fastlægger et ansvar tilat følge en patient efter udskrivning. Den ansvarlige myndig-hed eller person forudsættes at kontakte patienten, hvis ved-kommende ikke møder som aftalt, med henblik på at motive-re den pågældende til at overholde den indgåede aftale. Så-fremt patienten ikke kan motiveres til at overholde den ind-gåede aftale, forudsættes det, at der om nødvendigt tilkaldesen læge med henblik på vurdering af behovet for indlæggelsepå psykiatrisk afdeling, herunder en vurdering af, om kriteri-erne for tvangsindlæggelse er opfyldt.4
Målgruppen for udskrivningsaftaler og koordinationsplanerer patienter, der igen og igen indlægges i psykotisk tilstand,fordi de efter udskrivning ophører med at tage den nødvendi-ge medicin. Der er tale om patienter med alvorlig sindslidelseog sociale problemer, der udsættes for betydelig helbredsfor-ringelse ved ikke at modtage nogen form for behandlings-mæssig eller social støtte.Ministeren for sundhed og forebyggelse har bedt Sundheds-styrelsen om at undersøge anvendelsen af tvang i Danmarkog i sammenlignelige lande med henblik på at vurdere, omder er behov for andre tvangsmæssige tiltag efter psykiatrilo-ven end de nuværende. Undersøgelsen forventes at foreligge iefteråret 2009.Derudover undersøger ministeren for sundhed og forebyggel-se mulighederne for at skabe adgang til at kunne fastholde desværest psykisk syge patienter i den nødvendige behandlingefter udskrivning med henblik på at forebygge forværring afsygdommen og gentagne tvangsindlæggelser.Der henvises i øvrigt til Indenrigs- og Socialministeriet i for-hold til kommuners muligheder for at gribe ind i de i artiklenbeskrevne tilfælde.”Der kan i øvrigt henvises til besvarelsen af 29. april 2009 af spørgsmålnr. 539 og 540 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
5