Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del Bilag 775
Offentligt
Søndag 20. september 2009.
Vedr. Burkaer.
Hvis man vælger at se positivt på det og ser bort fra,at nogle kvinder kan være tvunget eller føle sig tvungettil at bære rundt på en burka og tilmed også ser bortfra alvoren i den religiøse baggrund for at bære denne,så er burkaen da en meget sjov og komisk beklædningat se på som frivillig tilskuer, der ikke selv bærer dennebeklædning.Hvis man midlertidigt ser på det på en demokratisk måde,fra demokratiets synsvinkel mere generelt, så virker det,at nogen bærer en burka i det offentlige rum, som en vold-tægt på vores demokrati, der indebærer frihed men ogsårettigheder både for bæreren af burkaen og for tilskuerneog for samfundet, idet vi alle hver for sig og hele samfund-et er gensidige brugere af hinanden.Ud fra en principiel stillingtagen bør burkaen forbydes,men kun i det offentlige rum.Hvis man går nøgen rundt i det offentlige rum, det kan væref.eks. på gade, anses det for ulovligt. Det er altså forbudt.Årsagen er, at det generer andre brugere af det offentlige rum.Man må altså ikke selv bestemme, hvordan man er klædt ellerikke klædt i det offentlige rum.I eksemplet med den nøgne person, ser man for meget af enperson, herunder de såkaldte intime dele af kroppen, kønsdelene,hvilket generer andre i et væsentligt omfang.I eksemplet med burkaen ser man for lidt af en person, hvilket gørpersonen ukendelig. Dette er en væsentlig gene og ulempe forsamfundet og personer i det offentlige rum.Selvom nogle mener, at et sådant forbud må være en overtrædelseaf Danmarks Riges Grundlov, så er dette forbud det faktisk ikke.Både Danmarks Riges Grundlov af 1953 (kapitel Vll - §67, §69 og § 70)og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention af 1950(afsnit 1 - artikel 9), indeholder begrænsningsmuligheder forreligionsfrihed i et samfund. I dette tilfælde at bære en burka,der tildækker en person til ukendelighed, i det offentlige rum,f.eks. når denne udøvelse eller handling strider mod interessereller funktioner i et samfund.
M.v.h.