Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del Bilag 756
Offentligt
CEPOSLandgreven 3, 3. sal1301 København KTlf.: 33 45 60 30
RetssikkerhedsfondenØstergade 1, 1. sal1100 København KTlf.: 33 15 30 70
15.08.2009Hr. StatsministerLars Løkke Rasmussen
Kære statsministerCEPOS og Retssikkerhedsfonden har besluttet at henvende os til regeringen i følgende anledning:Vi er efter vore vedtægter forpligtet til at medvirke til at sikre retsstatslige ogretssikkerhedsmæssige principper i vort samfund. Af den grund har vi i de senere år fulgtlovgivningen for så vidt angår mere grundlæggende principper, der berører disse dele af det danskesamfund.Af særlig interesse har naturligvis været den såkaldte antiterrorlovgivning først og fremmest frahenholdsvis 2002 og 2006, gennemført i anledning af blandt andet angrebene på New York ogWashington i 2001.Vi har haft fuld forståelse for, at en ekstraordinær situation af denne karakter kan berettige ognødvendiggøre ekstraordinære skridt.En del af de foreslåede og vedtagne ændringer i retstilstanden blev mødt med kritik ellerspørgsmålstegn, med hensyn til om de ikke på trods af den ekstraordinære situation var forvidtgående og i denne forbindelse undertiden for uklare.I løbet af forslagenes behandling i folketinget i 2006 for så vidt angår antiterrorpakke 2 foretogflertallet en række præciseringer, men fandt dog for så vidt angår justitsministerens forslag (ændringaf straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love) anledning til at understrege, at man medtilfredshed havde noteret sig at ”justitsministeren i folketingssamlingen 2009/10 – dvs. tre år efterlovforslagets gennemførelse – vil give retsudvalget en orientering om erfaringerne med deforeslåede nye regler”. Dette må på den foreliggende baggrund siges at være et tilfredsstillende ogvigtigt løfte, idet at det derved markeres, at de gennemførte foranstaltninger var af ekstraordinærkarakter og derfor fortjente en særlig opmærksomhed. CEPOS og Retssikkerhedsfonden ser derforfrem til denne orientering, som justitsministeren på regeringens vegne vil give folketinget.Imidlertid vedrører det afgivne løfte kun justitsministerens område, og det vedrører kunantiterrorpakke 2 (2006).
Antiterrorpakken fra 2002 og enkelte andre tiltag vedrørte imidlertid samme emneområder, og derer næppe tilstrækkelig anledning til ikke at medtage disse foranstaltninger i en vurdering aferfaringerne. De samme betragtninger gør sig gældende for så vidt angår foranstaltninger rettet modterror vedtaget på forslag af andre ministerier, fx erhvervsministeriet, integrationsministeriet ogvidenskabsministeriet. Det drejer sig fx om hvidvaskning af penge, logning af telekommunikationog udlændingelovgivning.En del af disse forskrifter er givet til opfyldelse af internationale forpligtelser. Det mindskerimidlertid ikke behovet for en statusopgørelse og en vurdering. Som erfaringen har vist, kan ogsåinternationale forskrifter tiltrænge revision. Det gælder for eksempel principperne omkring desåkaldte sanktionslister, som med rette også af den danske regering har været kritiseret på grund afmanglende retssikkerhed.På denne baggrund opfordrer vi regeringen til, som en naturlig følge af, at det, der er vedtaget somnoget ekstraordinært, ikke uden videre skal udvikle sig til at være ordinært og permanent, at give enorientering om erfaringerne med antiterrorlovgivningen som helhed i perioden fra år 2002. Detbemærkes i den forbindelse at vurderingen af lovgivningen og orienteringen til folketingetnaturligvis kan begrænses til særligt omdiskuterede områder, eller områder hvor erfaringerne klarthar vist, at overvejelser om en revision bør komme på tale. Som eksempler på at justeringer (som etnaturligt led i en omfattende lovgivningsproces) kan vise sig nyttige eller nødvendige, kan vihenvise til lov nr. 209 af 2009 om domstolsprøvelse af udviste udlændinge, og højesterets afgørelsei ”Fighters and Lovers” sagen, hvor ubetingede straffe blev ændret til betingede, blandt andet fordiden relevante bestemmelse (straffelovens § 114b) ”har givet anledning til tvivl”.Det vil også være en fordel at have gennemført en vurdering af erfaringer før en evt. udvidelse af derelevante bestemmelsers område. Som et eksempel herpå kan nævnes udvidelsen af adgangen tiltelefonaflytninger, jf. lov nr. 124, 2009.Det bemærkes i den forbindelse at vore organisationer i begyndelsen af næste folketingssamling vilafholde en konference, hvor vi vil fremhæve områder, der efter vores opfattelse især tiltrænger engennemgang af erfaringerne henblik på eventuelle justeringer.Vi håber meget at regeringen vil se velvilligt på vore ønsker, og vi håber, at vi kan værebidragydende og inspirerende ved en sådan lovgennemgang, som vi anser for særdeles vigtig for detdanske samfund.
Med venlig hilsen
CEPOSJacob Mchangama, chefjurist
RetssikkerhedsfondenOle Espersen, formand