Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del Bilag 740
Offentligt
722647_0001.png
722647_0002.png
722647_0003.png
722647_0004.png
722647_0005.png
722647_0006.png
722647_0007.png
722647_0008.png
722647_0009.png
722647_0010.png
722647_0011.png
722647_0012.png
722647_0013.png
722647_0014.png
722647_0015.png
722647_0016.png
722647_0017.png
722647_0018.png
722647_0019.png
722647_0020.png
722647_0021.png
722647_0022.png
Den 18. august 2009
Folketingets Ombudsmands arbejdemed ligebehandling af mennesker medhandicap – 2008REDEGØRELSE2009-1944-989/LF
1/21
Indholdsfortegnelse
1.Indledning …………………………………….. ............................................... 22.Folketingets Ombudsmands arbejde på området ........................................ 23.Behandlingsmåder ........................................................................................ 34.Redegørelser fra ministerierne mfl. .............................................................. 34.1. Beskæftigelsesministeriet ............................................................................. 34.2. Finansministeriet.......................................................................................... 44.3. Forsvarsministeriet ...................................................................................... 44.4. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ........................................... 44.5. Indenrigs- og Socialministeriet .................................................................... 44.6. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration ................................. 74.7. Justitsministeriet .......................................................................................... 74.8. Kirkeministeriet ............................................................................................ 74.9. Kulturministeriet ........................................................................................... 84.10. Miljøministeriet ............................................................................................. 94.11. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse .................................................... 94.12. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling ....................................... 94.13. Skatteministeriet .......................................................................................... 94.14. Statsministeriet .......................................................................................... 104.15. Transportministeriet ................................................................................... 104.16. Udenrigsministeriet .................................................................................... 104.17. Undervisningsministeriet ........................................................................... 104.18. Økonomi- og Erhvervsministeriet .............................................................. 105.Slots- og Ejendomsstyrelsen ...................................................................... 126.Tilgængelighed på bl.a. rådhuse, jobcentre mv. ........................................ 137.DSB/Banedanmark ..................................................................................... 148.Rigsrevisionen ……………………………….. .............................................. 159.Møder …………………………………………............................................... 1510.Kulturarvsstyrelsen ..................................................................................... 1611.Egentlige handicaptilgængelighedsinspektioner ........................................ 1712.Inspektionsvirksomhed bortset fra de egentlige handicaptilgænge-lighedsinspektioner ..................................................................................... 1813.Konkrete sager ........................................................................................... 1814.Virkningen af Folketingets Ombudsmands arbejde og bedømmelses-grundlaget . ................................................................................................. 1915.Underretning ………………………….. ........................................................ 20
2/21

1.

Indledning

Den 26. marts 2007 besvarede jeg et spørgsmål af 28. februar 2007 fra FolketingetsRetsudvalg (REU alm. del 241) om Folketingets Ombudsmands arbejde for så vidtangår ligebehandling af mennesker med handicap. I besvarelsen henviste jeg til at jegved den offentlige høring den 8. november 2006 med Folketingets Retsudvalg oplysteat jeg havde besluttet for fremtiden – og første gang for 2007 – at afgive en årlig rede-gørelse til Folketinget om Folketingets Ombudsmands arbejde på grundlag af beslut-ningsforslag (B 43). Ved denne beslutning bad Folketinget Folketingets Ombudsmandom at ”følge udviklingen i ligebehandlingen og eventuelt meddele påtale hvor dette ermuligt inden for ombudsmandens kompetence”.Redegørelsen for arbejdet på området i 2007 forelå den 26. august 2008. Den blev –foruden til Folketingets Retsudvalg – sendt til en række myndigheder og organisatio-ner. Den blev gengivet i Folketingets Ombudsmands beretning for 2007, s. 895-903.Den redegørelse for Folketingets Ombudsmands arbejde i 2008 som nu foreligger, ersendt til de myndigheder og organisationer som er nævnt i pkt. 15.

2.

Folketingets Ombudsmands arbejde på området

I Folketingets Ombudsmands beretning for 2007, s. 727, er der redegjort for embedetsarbejde om ligebehandling af mennesker med handicap på følgende måde:”Der er primært tale om at Folketingets Ombudsmand i overensstemmelse medden ovennævnte folketingsbeslutning søger at foretage en overordnet overvåg-ning af området på forskellige måder. Der er rejst flere generelle egen drift-sagerpå området, bl.a. om individuelle kørselsordninger, om tilgængeligheden til samt-lige DSB-stationer mv., om tilgængeligheden i kriminalforsorgens institutioner ogom tilgængeligheden til kirker. Og der er et løbende samarbejde med Center forLigebehandling af Handicappede og De Samvirkende Invalideorganisationer.Der er også gennemført egen drift-undersøgelser af et antal byggesager fra Ny-borg og Herlev kommuner (de kommunale dispensationer fra handicaptilgænge-lighedskrav, herunder i kommunens eget byggeri).I forbindelse med den almindelige inspektionsvirksomhed er opmærksomhedenogså rettet mod handicaptilgængelighed. Specielt de gennemførte egentlige han-dicaptilgængelighedsinspektioner har ført til konkrete resultater og en øget op-mærksomhed om disse spørgsmål.Fra 2007 vil Folketingets Ombudsmand afgive en årlig redegørelse til Folketingetom hvad Folketingets Ombudsmand har foretaget sig på grundlag af folketings-beslutningen af 2. april 1993. Redegørelsen vil blive offentliggjort bl.a. på Folke-tingets Ombudsmands hjemmeside og i årsberetningen.”
3/21

3.

Behandlingsmåder

Folketingets Ombudsmands arbejde på området om ligebehandling af menneskermed handicap sker på mange forskellige måder: ved behandlingen af konkrete klage-sager, ved behandlingen af konkrete sager rejst af egen drift, ved egen drift-sager afmere generel karakter, ved kontakter til handicaporganisationer, ved kontakter medoffentlige myndigheder, ved at følge med på området og ved foredragsvirksomhed.Et væsentligt bidrag er at Folketingets Ombudsmand fra samtlige ministerier modtageren tilbagemelding om hvad der er sket eller sker med hensyn til regeringens handi-cappolitiske initiativer. Indenrigs- og Socialministeriet står for at indhente disse besva-relser.Endelig omfatter Folketingets Ombudsmands arbejde på området inspektioner ognavnlig de egentlige handicaptilgængelighedsinspektioner af offentlige bygninger.

4.

Redegørelser fra ministerierne mfl.

Indenrigs- og Socialministeriet har i redegørelser af 5. september 2008 og 22. juni2009 om regeringens handicappolitiske initiativer gennemgået de initiativer som eriværksat på de enkelte ministerområder. Samtlige ministerier er blevet hørt. Nedenforomtales hovedpunkterne vedrørende de enkelte besvarelser; nogle af initiativerne kanikke alene henføres til 2008:4.1.BeskæftigelsesministerietRegeringens 4-årige strategi, ”Handicap og job – det kan lade sig gøre”, er iværksat.Til initiativet er afsat 50 mio. kr. Det er målsætningenatandelen af virksomheder somhar mennesker med handicap ansat, skal vokse med 5 procentpoint,at5 procentpointflere end nu skal være tryggere ved at arbejde sammen med en psykisk syg, ogat15pct. af førtidspensionister der deltager i en afklaringssamtale i jobcentrene, skal kom-me i beskæftigelse.Der blev i 2008 ydet støtte med knap 4,7 mio. kr. til initiativer for personer med psykisklidelse som er visiteret i matchgruppe 4 eller 5 eller til fleksjob.Der blev i 2008 ydet støtte af puljen til handicappede med 18,5 mio. kr. Støtten gik tilpersoner med ikke-synlige handicap (ADHD, epileptikere, udviklingsforstyrrede) ogblinde og svagtseende.ArbejdsmarkedsstyrelsenProjektstøtte er ydet med henblik på at sikre førtidspensionister en tilknytning til ar-bejdsmarkedet. Der er etableret virksomhedscentre for skrøbelige unge under 30 år(f.eks. unge med ADHD, med hjerneskade, med ”en skæv start på livet”, f.eks. unge,enlige mødre, og 3. generations kontanthjælpsmodtagere).
4/21
4.2.FinansministerietDer gennemføres bl.a. visse sammenlignende brugstilfredshedsundersøgelser på in-stitutionsniveau på børne-, ældre- og handicapområdet i et antal kommuner (pilotpro-jekter).Slots- og Ejendomsstyrelsen – se pkt. 5.4.3.ForsvarsministerietDer er opsat en handicaplift som sikrer adgang til Forsvarsministeriets departementfor kørestolsbrugere. Hovedelevatoren, der betjener alle etager i bygningen og døråb-ningerne, er blevet udvidet. Der er etableret et handicapegnet toilet i tilslutning til byg-ningens mødelokale.Antallet af beskæftigede inden for det rummelige arbejdsmarked øges (fra 554 perso-ner i 2. kvartal 2008 til 604 personer i 1. kvartal 2009).Der udføres et stort arbejde med at hjælpe medarbejdere der har oplevet en varigfunktionsnedsættelse. Der er bl.a. oprettet en rehabiliteringsenhed. Indsatsen sigterogså imod medarbejdere der kommer hjem fra internationale missioner med skaderpå krop og sjæl.BeredskabsstyrelsenDer er gennemført varslingsordninger for døve, hørehæmmede og døvblevne – vars-ling via sms.I styrelsens lejemål i Birkerød gennemføres en større renovering/ombygning hvor sty-relsen er opmærksom på de gældende krav til handicapfaciliteter, særlige sanitæreforhold, indgangsforhold mv.4.4.Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriMinisteriet er opmærksom på de krav der stilles af IT- og Telestyrelsen for så vidt an-går tilgængelighed til offentlige hjemmesider. Et antal fejl er fundet på ministerietshjemmeside, og der arbejdes på at få dem udbedret.4.5.Indenrigs- og SocialministerietLov om hjemmetræning mv. giver forældre til børn med handicap mulighed for at bliveinddraget aktivt i indsatsen for deres børn.Servicebetalingen for førtidspensionister med mellemste og højeste førtidspension pågammel ordning når de bor i botilbud eller på plejehjem, ophæves.Der sker en styrket indsats på botilbud efter servicelovens § 107 og § 108 med føl-gende initiativer:kompetenceudvikling i botilbud,forsøg med nye måder at tilrettelægge hjælpen på i botilbud,uddannelse af beboere i medborgerkompetencer,kommunikationsprojekt,vidensportal og E-learning,
5/21
ide og demokratiprojekt rettet mod udviklingshæmmede,projekt om politikformulering og pårørendesamarbejde,kvalificering af kommunal sagsbehandling og anvisning af boliger til personermed særlige behov.
Der sker en fortsat forbedring og udbygning af botilbud for mennesker med handicappå grundlag af satspuljeaftalen for 2004 hvor der blev afsat 546 mio. kr. for 2004 til2006.Der gennemføres en lang række projekter på grundlag af puljen ”Nye og nemmereveje” (satspuljen 2006), bl.a.:”- ’Mainstreaming på handicapområdet’. Projektet udvikler værktøjer, som skalsikre, at handicapaspektet inddrages så tidligt som muligt i alle relevante beslut-ningsprocesser i kommunerne. Projektet gennemføres af Center for Ligebehand-ling af Handicappede i samarbejde med en række kommuner. De udvikledeværktøjer præsenteres 2009.- ’Den koordinerende sagsbehandler’. Projektet udvikler modeller for, hvordankommunerne bedre kan organisere og koordinere deres indsats i forhold til bor-gere med handicap. Projektet gennemføres af Servicestyrelsen i samarbejdemed en række kommuner. I 2008 implementeres og afprøves udviklede redska-ber.- ’Overgangsproblemer for børn og unge med handicap’. Overgangsproblematik-ker er blevet afdækket og beskrevet i rapporten De svære overgange (2007).Servicestyrelsen afholder i efteråret 2008 temadage mv. om problematikken.-’Veje til reelt medborgerskab’. Udviklingshæmmedes vilkår for selvbestemmelseog brugerinddragelse er blevet afdækket med det formål at skabe et beslutnings-grundlag for den fremtidige indsats på området. Resultaterne kan læses i Ser-vicestyrelsens rapport Veje til reelt medborgerskab (2007).- ’Unge og selvbestemmelse’. Der er udviklet forslag til konkrete metoder oghandlemuligheder, der kan forbedre mulighederne for selvbestemmelse og bru-gerinddragelse blandt børn og unge med handicap. Forslagene formidles videre iefteråret 2008.- ’Uddannelse og handicap’. Projektet er en flerårig undersøgelse under Under-visningsministeriet af, hvordan elever med handicap klarer sig i folkeskolen og påungdomsuddannelserne (…).”Der er etableret et vidensopbygnings- og vidensformidlingsprojekt i regi af Servicesty-relsens Handicapenhed der beskæftiger sig med følgende:sociale vanskeligheder for mennesker med handicap,
6/21
mennesker med handicaps muligheder for deltagelse i civilsamfundet og hver-dagslivet,mennesker med handicaps selvbestemmelse og valgfrihed,familieliv med et handicappet medlem, ogeffektmåling af handicapområdet.
Der er gennemført nye regler om udmåling af det kontante tilskud til borgerstyret, per-sonlig assistance.Der er gennemført en ekstern evaluering af VISO. Henvendelser til VISO (2.763 i2008) vedrører for en stor andels vedkommende handicap-problematikker.Der er gennemført en undersøgelse af de kommunale handicapråds gennemslags-kraft.Der arbejdes på at få gennemført en fælles tolkeløsning der skal sikre menneskermed hørehandicap en lovsikret tolkeløsning på visse områder.Der arbejdes på at modernisere og afbureaukratisere reglerne om støtte til køb afhandicapbil. Til dette arbejde er der afsat 15 mio. kr.Der er gennemført nye regler om en familievejlederordning der bl.a. indebærer at fa-milier inden for tre måneder efter at kommunen har fået kendskab til et barns funkti-onsnedsættelse, får tilbud om indgående rådgivning og vejledning.Der er gennemført nye regler om pasning af nærtstående med handicap eller alvorligsygdom.Der gennemføres en undersøgelse om samfundsdeltagelsen for mennesker medsynshandicap med henblik på at forbedre mulighederne for at deltage i samfundet fordenne persongruppe. Til arbejdet er der afsat 2 mio. kr.Ankestyrelsenhar gennemført en undersøgelse af kommunernes og regionernes til-synspraksis i forhold til voksne beboere på botilbud. Der foretages yderligere en un-dersøgelse, så den bl.a. også kommer til at omfatte tilsyn på børneområdet.Der er afsat en pulje på i alt 50 mio. kr. til en styrket indsats på botilbud efter service-lovens § 107 og § 108.Ankestyrelsen har iværksat en undersøgelse af kommunernes administration af reg-lerne om beboeres betaling for botilbud til midlertidigt ophold og øvrig beboerbetaling iforbindelse med midlertidigt ophold.Der iværksættes brugstilfredshedsundersøgelser på bl.a. handicapområdet i et antalkommuner.
7/21
Socialforskningsinstituttethar gennemført en undersøgelse, ”Beskyttet beskæftigelse– en kortlægning”, der skal tilvejebringe grundlæggende viden om området for beskyt-tet beskæftigelse.I årene 2005-2008 blev der arbejdet med at fremme en kvalificering af indsatsen forfamilier med handicappede børn – samarbejdet mellem myndigheder og forældre. 10mio. kr. blev udmeldt til dette arbejde i 2008.Servicestyrelsenhar gennemført en undersøgelse om brugen af ledsager-ordningenfor unge mellem 12 og 18 år.Styrelsen har også gennemført en undersøgelse af handicappede menneskers delta-gelse i det almindelige foreningsliv.Der er gennemført et modelprojekt om forebyggelse af seksuelle overgreb mod men-nesker med handicap.Der er gennemført ændring af lov om almene boliger der bidrager til at sikre selvhjulp-ne stærkt bevægelseshæmmede og deres familier et bredere boligvalg (bl.a. stort,handicapegnet bade- og toiletrum i (større) almene familieboliger)).Der er gennemført regler om fortrinsret for bevægelseshæmmede til ledige boliger.4.6.Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og IntegrationMinisteriet har ydet støtte til udgivelse af publikationen ”Det gælder om at rydde stenaf vejen” der indeholder en status over og inspiration til danskundervisning af voksneudlændinge med handicap i form af specifikke indlæringsforudsætninger og særligeundervisningsbehov.4.7.JustitsministerietJustitsministeriets departement indgår i arbejdet med udarbejdelsen af forslag til enfælles tolkeløsning for mennesker med hørehandicap.De bygningsmæssige forandringer, som er en følge af politi- og domstolsreformen,medfører forbedringer til institutionernes bygninger, også for så vidt angår handicaptil-gængelighed.4.8.KirkeministerietKirkeministeriet har (fortsat) arbejdet med handicaptilgængelighed til folkekirkens byg-ninger og kirkegårde.På Kirkeministeriets hjemmeside er menighedsrådene gjort opmærksom på at de kansøge midler til tilgængelighedsprojekter i offentligt byggeri. Der er også gjort opmærk-som på at Statens Byggeforsknings Institut yder specifik rådgivning om handicaptil-gængelighed i kirker og på kirkegårde.Kirkeministeriets bekendtgørelse om menighedsråd ved døvemenighederne revideresmed det formål at opnå en normalisering af forholdene for døve medlemmer af folke-kirken.
8/21
Kirkeministeriet arbejder med udformningen af en overordnet handicappolitik for folke-kirken.Ministeriet arbejder med at gøre en indsats for at integrere udviklingshæmmede i fol-kekirken.Der er udsendt brev til menighedsrådene om at sende billeder af gode tilgængelig-hedstiltag i deres kirker og menighedslokaler til Kirkeministeriet. Eksempler ligger påwww.tilgaengelighed.km.dk til inspiration for andre menighedsråd.Ministeriet udsender vejledning om teleslyngeanlæg i kirker og menighedslokaler.4.9.KulturministerietTil ministeriets handlingsplan for adgang til kulturen for mennesker med handicap erafsat ca. 5 mio. kr. Beløbet anvendes til informations- og formidlingsinitiativer på kul-turområdet og til etablering af handicaptilgængelighed.Der sker en styrkelse i DR af talegenkendelsesteknologi, tekstning, synstolkning ogtegnsprogstolkning.Der gennemføres forskellige tiltag med synstolkning i DR og ved danske film.En kanal i DR er åbnet hvor døve kan få fuldt udbytte af fire tolkede nyhedsudsendel-ser om dagen.Der ydes støtte (2 mio. kr. om året) til bl.a. lokalradio og lokal-tv for mennesker medhandicap.TV2 skal sikre en bedre betjening af handicappede.Nationalmuseet har modtaget 240.000 kr. til at forbedre blinde og svagtseendes brugaf museet.Odense By Museum har modtaget 520.000 kr. til ”Byhistorik for øje, øre og hånd”, ogKvindemuseet har modtaget 285.000 kr. til digital guide med tegnsprog til ”Kvindenshistorie fra urtid til nutid”.Der er uddelt midler til idrætsprojekter for vanskeligt stillede børn, herunder til børn ogunge med handicap.Ministeriet har ydet tilskud på 447.000 kr. til Frilandsmuseet til etablering af handicap-toiletter, et tilskud på 167.000 kr. til Jagt- og Skovbrugsmuseet til forbedring af ad-gangsforholdene for handicappede besøgende og et tilskud på 200.000 kr. til Lokal-og Anlægsfonden til – i samarbejde med Handicapidrættens Videnscenter – at udar-bejde rådgivnings- og vejledningsmateriale i forbindelse med idrætsbyggeri. Endelig erder ydet et tilskud på 550.000 kr. til transformation af Dictus talegenkendelse fra Win-dows XP til Vista.
9/21
4.10. MiljøministerietDer sker løbende ombygninger af ministeriets bygninger sådan at der er gode ad-gangsforhold for kørestolsbrugere.Ministeriet organiserer sammen med kommunen ”skovhjælperordningen” for udvik-lingshæmmede mv. De beskæftiges i naturen hvor de får trygge rammer, respekt ogpassende arbejdsopgaver.4.11. Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseDer er gennemført regler om vederlagsfrit tilbud om fysioterapi til mennesker med vis-se handicap.Der er afsat midler til vurdering og udvikling af fysio- og ergoterapeutiske trænings- ogoptræningsindsats for børn og unge med svære handicap.Der er iværksat initiativer for at tilvejebringe øget viden om forbruget af lægeordineretmedicin i botilbud.Sundhedsstyrelsenhar iværksat et sundhedsfagligt arbejde med henblik på at udar-bejde nationale retningslinjer for behandling og rehabilitering af både børn og voksnemed traumatisk hjerneskade.4.12. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og UdviklingMinisteriet har i samarbejde med Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet og Vel-færdsministeriet lanceret en fælles strategi for hvordan staten mest effektivt skaberopmærksomhed om tilgængelighed til it-baserede arbejdsværktøjer.IT- og TelestyrelsenDer er gennemført en måling af it-tilgængelighed på offentlige netsteder, og i tilslut-ning hertil gennemfører styrelsen sammen med Kommunernes Landsforening ogDanske Handicaporganisationer en fælles informationsindsats målrettet ledelse, it-chefer og webmastere i stat, regioner og kommuner og de kommunale handicapråd.Der er gennemført forbedringer af forsyningspligten for telefoni og bredbåndsforbin-delse i forhold til mennesker med handicap.Universitets- og ByggestyrelsenMinisteriet har udgivet ”Tilgængelighedsstandard for undervisningsbyggeri – april2008” (bl.a. med 300 tilgængelighedsstandarder).Ministeriet har nu fuldt ud implementeret den tilgængelighedsregistrering som blevgennemført i 2001 (ca. 500 mio. kr. – 2003-priser).Ministeriet arbejder sammen med andre ministerier på at forbedre informationerne omtilgængelighed og mulighederne for tilskud til hjælpemidler når mennesker med handi-cap søger om optagelse på et studie.4.13. SkatteministerietDer er ikke igangværende eller kommende initiativer på handicapområdet.
10/21
4.14. StatsministerietDer er ikke igangværende eller kommende initiativer på handicapområdet.4.15. TransportministerietMinisteriet er ved at afslutte en samlet handicappolitik inden for transportområdet formennesker med handicap.Ministeriet har taget forskellige initiativer: ”Nye og nemmere veje” med kørselsordnin-ger for blinde og svagtseende der ikke er inkluderet i den individuelle kørselsordning(pilotforsøg).Se også pkt. 7 – DSB/Banedanmark4.16.UdenrigsministerietUdenrigsministeriet har ingen tiltag vedrørende handicap på det nationale område.4.17. UndervisningsministerietDer tilbydes vederlagsfri specialpædagogisk rådgivning i hjemmet af forældre til børnmed betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.Som supplement til hjemmeundervisningen tilbydes vederlagsfri specialundervisningog anden specialpædagogisk bistand i hjemmet til børn hvis udvikling på grund afsprog- og talevanskeligheder kræver en særlig hensyntagen eller støtte.Ministeriet har udsendt en vejledning om sagsbehandlingen i sager om specialunder-visning og specialpædagogisk bistand i kommunerne.Der er fortsat nye regler om særlige tilskud til specialpædagogisk bistand ved ung-domsuddannelserne der sikrer en mere effektiv sagsbehandling.Fribeløbet i måneder med SU er blevet forhøjet med 1.500 kr. Forhøjelsen gælderogså for studerende der har reduceret fribeløb i måneder hvor de modtager stipendie-tillæg til handicappede studerende med en betydelig funktionsnedsættelse (handicap-tillæg).Handicaptillægget er blevet forhøjet med 750 kr. pr. måned.4.18. Økonomi- og ErhvervsministerietBygningsreglement (BR08) trådte i kraft den 1. februar 2008. Der er foretaget en ræk-ke stramninger af tilgængelighedskravene til nybyggeri og større ombygninger i eksi-sterende byggeri. Det gælder:kravet om niveaufri adgang skærpes til også at gælde flugtveje og alle enheder,det vil sige afgrænsede rum såsom kontorer og mødelokaler, på alle etager,der stilles krav om at et antal af pladserne i offentlige rum (teatre, biografer oglignende) skal indrettes så de kan benyttes af kørestolsbrugere,der indføres målfaste krav til toiletter i offentligt tilgængeligt nybyggeri samt kon-tor- og administrationsnybyggeri,
11/21
der indføres krav om indendørs og udendørs ledelinjer, det vil sige at der i byg-ninger med borgerrettede servicefunktioner laves ledelinjer i belægningen foranindgangsdøren/bygningen, f.eks. i form af en kombination af sten og asfalt, stenmed særlig ”ujævn” belægning, særlige trappeforkanter mv., som gør det letterefor blinde og svagtseende at orientere sig og finde ind i bygningen. Herudoverstilles der krav til alle bygninger om at fælles adgangsveje skal markeres vedforskellige materialer, farver eller belysning, ogkravene til fuldt tilgængelige værelser på hoteller strammes sådan at der nustilles krav om et specifikt antal fuldt tilgængelige værelser afhængig af hotelletsstørrelse.
Ministeriet har oplyst følgende om bygningsreglementet og betydningen af FN konven-tionen:”Danmark tiltrådte i 2007 FN’s konvention om rettigheder for personer med han-dicaps. Konventionen indeholder blandt andet en artikel (artikel 9) om tilgænge-lighed. I henhold til denne artikel skal deltagerlandene træffe foranstaltninger til atsikre, at personer med handicap, på lige fod med andre, har adgang til de fysiskeomgivelser. Herunder nævner konventionen helt konkret, at deltagerlandene skalsørge for, at offentligt tilgængelige bygninger og andre faciliteter har skiltning medpunktskrift og i letlæselige og letforståelige former.I første omgang skal bygningsreglementets tilgængelighedsbestemmelser derforudvides, således at reglementet bringes i overensstemmelse med konventionenskrav til skiltning med punktskrift og i letlæselige og letforståelige former. Konven-tionens krav implementeres ved den kommende ændring af reglementet, somforventes at ske i 2010.”Om tilgængelighedspuljen 2009 har ministeriet oplyst følgende:”Ved efterårets (2008) satspuljeaftale blev det besluttet at afsætte i alt 25 mio. kr.over de kommende fire år (2009-2012) til fortsat at forbedre tilgængeligheden forhandicappede til eksisterende offentlige bygninger med borgerrettede service-funktioner. Tilgængelighedspuljen udgør i 2009 ca. 12. mio. kr., heraf er 8 mio. kr.satspuljemidler og 4 mio. kr. er overført fra sidste års pulje. Tilgængelighedspul-jen er annonceret landsdækkende.Puljen kan søges af kommunale, regionale og andre offentlige institutioner. Til-skuddet fra puljen skal gå til konkrete forbedringer af tilgængeligheden til denævnte bygningskategorier.Projekterne skal for at komme i betragtning opfylde en række kriterier, der er be-skrevet i det offentliggjorte materiale om puljen. Blandt andet skal projekterne op-fylde et eller flere af de 8 konkrete tilgængelighedskrav der findes i bygningsreg-lementet. Kravene drejer sig om etablering af handicaptoiletter, elevatorer, handi-capparkeringspladser, teleslynger, niveaufri adgang og tilskuerpladser for men-nesker med handicap [se nærmere nedenfor s.13; min tilføjelse].
12/21
Fristen for ansøgning er 15. september 2009. Ansøgningerne vil på baggrund afen faglig vurdering fra Statens Byggeforskningsinstitut blive behandlet i et rådgi-vende udvalg bestående af Erhvervs- og Byggestyrelsen, Danske Handicaporga-nisationer, Kommunernes Landsforening samt hhv. en arkitekt og en ingeniørmed særlig indsigt i handicaptilgængelighed.”Om analyse af begreberne tilgængelighed og design har ministeriet oplyst at formåleter at belyse:myndighedernes mulighed for at formulere en hensigtsmæssig politik for tilgæn-gelighed,praktikernes muligheder for at agere vellykket ved tilrettelæggelsen og udførelsenaf byggeriet, ogsamfundets mulighed for at opnå økonomisk og menneskeligt bæredygtige løs-ninger.
Den første fase af analysen blev færdig ultimo 2008. Med ratifikationen af FN’s kon-vention om rettigheder for mennesker med handicap blev der introduceret en rækkebegreber inden for det tema der i dansk sammenhæng betegnes som tilgængelighed.Derfor har Erhvervs- og Byggestyrelsen valgt at videreføre analysen med det formål atfå klarlagt disse begreber og især deres betydning for, hvordan man i dansk kontekstkan efterleve internationale forpligtelser for at sikre ligebehandling og lige adgang tildet byggede miljø.

5.

Slots- og Ejendomsstyrelsen

Nyt handicaptoilet er etableret i de kongelige repræsentationslokaler på 1. sal vedDronningetrappenI Indenrigs- og Socialministeriet er der etableret en handicapelevator der gør det mu-ligt at få adgang til alle etager.En niveaufri adgang til Forsvarsministeriet via adgangsvej fra Ved Stranden er etable-ret.Foreningen ”Tilgængelighed for alle” har gennemgået Beskæftigelsesministeriets byg-ning. Det har ført til ændringer af toiletter. Der er blevet etableret niveaufri adgang til etnyt mødecenter. Ved hovedindgangen er der blevet sat håndlister op ved trappeløbet.Slots- og Ejendomsstyrelsens hjemmeside er blevet forbedret så den giver en genereltbedre teknisk tilgængelighed.Skats bygning, Gymnasievej i Køge, er blevet gjort fuldt tilgængelig for kørestolsbru-gere.Elevator i forbindelse med den eksisterende retsbygning er blevet etableret hos Ret-ten på Frederiksberg, Howitsvej.
13/21
Hos Rigspolitiet, Polititorvet, er der blevet etableret et handicaptoilet.Til 8 kulturhuse er der bevilget i alt 1.207.461 kr.5 kultur- og medborgerhuse har fået bevilget i alt 566.747 kr.3 biblioteker har fået bevilget i alt 79.900 kr.Til 2 turistkontorer er i alt bevilget 27.020 kr.3 fritids/sportsanlæg har fået bevilget i alt 1.242.045 kr.Til 13 kirker er der bevilget i alt 986.406 kr.29 skoler har fået bevilget i alt 10.005.355 kr.Til 5 universiteter er i alt bevilget 2.279.312 kr.De midler som er blevet uddelt, udgør tilsammen 25.133.547 kr.

6.

Tilgængelighed på bl.a. rådhuse, jobcentre mv.

Erhvervs- og Byggestyrelsen har oplyst følgende:”I det nye bygningsreglement, BR08, som trådte i kraft den 2. februar 2008, er til-gængelighedskravene blevet skærpet. For ansøgninger til tilgængelighedspuljenbetød det, at projekterne i anden ansøgningsrunde som minimum skulle opfyldeet af de otte tilgængelighedskrav i BR08:Niveaufri adgang til enheder i adgangsetagen.Niveaufri adgang til enheder på bebyggelsens etager.Parkeringspladser for handicappede og muligheder for passage herfra til byg-ningen.Handicaptoiletter (offentligt tilgængelige).Elevatorer, der kan betjenes af kørestolsbrugere (i bygninger med offentlig til-gang med mere end to etager).Teleslynge i rum med fællesaktiviteter, som er offentligt tilgængelige for publi-kum.Mobile/trådløse teleslynger eller andre former for installationer, fx i mødeloka-ler og ved skranker.Etablering af kørestolspladser blandt fastmonterede pladser, fx i teatre o.l.Forud for anden ansøgningsrunde blev der i løbet af august 2008 gennemført enomfattende informationskampagne med direkte henvendelse til en række kultur-institutioner samt annoncering i bl.a. Danske Kommuner.
14/21
Anden ansøgningsrunde blev afsluttet i december 2008. Der indkom 148 ansøg-ninger til tilgængelighedsprojekter fra bl.a. museer, kulturhuse, uddannelsesinsti-tutioner samt rådhuse og forvaltningsbygninger. Ansøgningerne blev fagligt vur-deret af Statens Byggeforskningsinstitut og Erhvervs- og Byggestyrelsen og påbaggrund heraf behandlet af Det rådgivende Udvalg for tilgængelighed på mødeden 11. december 2008.Der blev efter indstilling fra udvalget uddelt ca. 25 mio. kr. i anden ansøgnings-runde fordelt på 109 ansøgninger. I vedlagte bilag er til orientering en oversigtover de tilgængelighedsprojekter der opnåede tilskud i anden ansøgningsrunde.38 ansøgere fik afslag, mens en enkelt ansøger trak sin ansøgning.”Af bilaget fremgår det at der til 13 rådhuse og forvaltningsbygninger er ydet i alt4.187.414 kr.Til 2 jobcentre er bevilget i alt 747.500 kr.Folketinget, de kongelige repræsentationslokaler, har fået bevilget 74.481 kr.Retten på Frederiksberg har fået bevilget 642.500 kr.Der er bevilget i alt 282.500 kr. til 2 sundhedsklinikker.Til 18 museer er der bevilget i alt 2.116.955 kr.2 teatre har fået bevilget i alt 628.027 kr.

7.

DSB/Banedanmark

DSBModernisering af Trekroner Station er afsluttet. Der er bl.a. etableret handicapparke-ringsplads og niveaufri belægningsovergange og lagt ledelinjer ud.Der er etableret en Kort & Godt butik på Kolding Station med teleslynge og ledelinjer.På Københavns Hovedbanegård er der gennemført en sænkning af perronhøjden til55 cm på to perroner, og der er lagt ledelinjer ud her og på pladsen foran Hovedbane-gården. Der udføres tests af forkantsmarkeringer på trapper på henholdsvis ÅrhusHovedbanegård og Københavns Hovedbanegård.BanedanmarkPå stationerne Glumsø, Lundby, Stenstrup Syd og Vejen etableres 55 cm høje handi-capegnede perroner med opmærksomhedsfelter og ledelinjer. På Dybbølsbro Stationetableres en ny 92 cm høj perron. Der er gennemført en 55 cm høj perronforlængelsepå Station Vejle Sygehus med ledelinjer og opmærksomhedsfelter. På Værløse Stati-on er der i forbindelse med fornyelsen af Ø-perron udført ledelinjer og opmærksom-hedsfelter. Banedanmarks højtalere og skærme bliver udskiftet.
15/21
Om handicappuljen:”Elevatorer i Sorø planlægges udført primo 2010.Forundersøgelser for hævning af perron 2 i Vejle pågår. Udførelse planlægges i2011. Opgradering af informationsskærme til blinde og svagtseende, er medtagetsom option i kontrakt med leverandør af skærme og kører som aftalt jf. Trafikafta-len. Sideløbende har Banedanmark igangsat en foranalyse, der har til formål atundersøge, om der findes andre alternative løsninger, som kan hjælpe fleresynshandicappede. Årsagen er, at teknologien i mellemtiden har udviklet sig,specielt inden for mobiltelefoni. Dette kan muligvis udnyttes positivt, således atBanedanmark kan dække alle stationer i Danmark. Hvis der findes en interessantog brugbar alternativ løsning, som kan finansieres indenfor den aftalte økonomi-ske ramme, vil Banedanmark sammen med handicaporganisationerne evalueredenne senest i september 2009. Hvis den alternative løsning findes tilfredsstillen-de og lige så god som den aftalte løsning, vil Banedanmark søge politisk god-kendelse heraf.”

8.

Rigsrevisionen

Rigsrevisionen har iværksat en undersøgelse af arbejdet med at give personer medhandicap lige adgang til uddannelse og beskæftigelse. Undersøgelsen omfatter Un-dervisningsministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling og Beskæfti-gelsesministeriet og skal klarlægge om de tre ministerier arbejder målrettet med atsikre lige muligheder for uddannelse og beskæftigelse for personer med handicap.Som forberedelse af undersøgelsen holdt Rigsrevisionen og Folketingets Ombuds-mand den 25. november 2008 et møde hvor Folketingets Ombudsmand bl.a. rede-gjorde for sit arbejde på området.I tilslutning hertil fik Rigsrevisionen udleveret et omfattende materiale, bl.a. de årligeredegørelser som ministerierne siden 2003 har givet til Folketingets Ombudsmand omarbejdet på området for ligebehandling af mennesker med handicap.

9.

Møder

Folketingets Ombudsmand holder regelmæssigt møder med organisationer og myn-digheder om spørgsmål om ligebehandling af handicappede.Der blev således holdt møder med Center for Ligebehandling af Handicappede den 2.juli 2008 og 8. december 2008. Centeret, der er en selvejende statslig institution underIndenrigs- og Socialministeriet, modtager løbende orientering om sager som kan haveinteresse for centeret. På møderne orienterer centeret og Folketingets Ombudsmandgensidigt hinanden om hvad de foretager sig på området, og det aftales i hvilket om-fang der er behov for at centeret eller Folketingets Ombudsmand foretager sig noget.På møderne i 2008 er f.eks. drøftet spørgsmål om handicapkonventionen, ungdoms-uddannelse for unge med særlige behov, problemer for mennesker med handicapsom ønsker at flytte fra en kommune til en anden, psykisk udviklingshæmmedes straf-
16/21
felovsovertrædelser, tilgængelighed til retsbygninger, ændring af valgloven og indivi-duelle kørselsordninger.Folketingets Ombudsmand holdt møde med Danske Handicaporganisationer den 15.december 2008. Under disse tilbagevendende møder med Danske Handicaporganisa-tioner udveksles der erfaringer, og i et vist omfang kommer Danske Handicaporgani-sationer med opfordringer til Folketingets Ombuds-mand om at iværksætte undersø-gelser af nærmere angivne forhold. På mødet i 2008 blev bl.a. drøftet kriminalforsor-gens programmer i forhold til indsatte med ordblindhed og ADHD og magtanvendelsepå special-skoleområdet. Drøftelserne om det sidstnævnte gav anledning til at Folke-tingets Ombuds-mand over for Undervisningsministeriet rejste spørgsmål om fastsæt-telse af regler på området. Undervisningsministeriet har herefter gennemført en ænd-ring af bekendtgørelse nr. 1373 af 15. december 2005 om folkeskolens specialunder-visning og anden specialpædagogisk bistand, så der nu er kommet en bestemmelse(§ 18, stk. 1, nr. 6) om at der i overenskomsten mellem kommunalbestyrelsen i belig-genhedskommunen og dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet skal tagesstilling til hvordan registrering og indberetning til kommunalbestyrelsen af magtanven-delse over for elever skal finde sted.

10.

Kulturarvsstyrelsen

I forbindelse med flere undersøgte sager opstod der spørgsmål om Kulturarvsstyrel-sens holdning til at der foretages forbedringer/forandringer af handicaptilgængelighe-den i fredede, offentlige bygninger. Det førte til at Folketingets Ombudsmand i novem-ber 2005 holdt et møde med Kulturarvsstyrelsen for nærmere at få afklaret styrelsensholdning til dette spørgsmål. Der blev ved den lejlighed indgået en aftale med styrel-sen om at Folketingets Ombudsmand løbende modtager underretning i de tilfældehvor Kulturarvsstyrelsen modsætter sig forandringer/forbedringer af handicaptilgæn-geligheden til fredede, offentlige bygninger.Folketingets Ombudsmand har i 2008 modtaget underretning om et afslag fra Kultur-arvsstyrelsen hvor styrelsen har modsat sig forandringer/forbedringer, jf. nedenfor.På min opfordring har Kulturarvsstyrelsen den 30. marts 2009 givet følgende oriente-ring om Kulturarvsstyrelsens praksis med hensyn til tilgængelighed til fredede bygnin-ger:”De fredede bygninger er en broget masse, både med hensyn til alder, arkitekturog funktion. Der kan derfor ikke opstilles generelle retningslinjer for, hvordan derskal skaffes tilgængelighed til disse. Spørgsmålet om tilgængelighed må behand-les konkret for hver enkelt bygning. Kulturarvsstyrelsen arbejder i hvert enkelt til-fælde med de konkrete adgangsforhold, og forsøger i hvert enkelt tilfælde at findeen tilfredsstillende løsning. I langt de fleste tilfælde lader dette sig gøre, f.eks. atetablere en rampeløsning, et liftsystem eller lign. I andre tilfælde er bygningenblevet indrettet således, at de offentligt tilgængelige arealer ligger på etager, hvorder nemt kan etableres tilgængelighed, mens ikke-offentligt tilgængelige arealerplaceres på andre etager. I ganske enkelte tilfælde har den fredede bygning ensådan karakter, at det vanskelig lader sig gøre.
17/21
Det er styrelsens politik altid at prøve at finde løsninger på tilgængelighed, og deter kun i ganske få tilfælde, at der er givet et egentligt afslag.I 2002 blev der givet afslag på opførelse af en elevator på Kronborg. Begrundel-sen herfor var, at uanset hvilken placering der blev foreslået, ville det betyde væ-sentlige indgreb i originalt murværk. Endvidere at der på etagerne ville være be-hov for at ændre på visse overgange mellem de enkelte rum, bl.a. skulle demarmorindfattede døre til Dansesalen flyttes eller fjernes.I årene 2002 og 2008 [fra 2002 til 2008; min tilføjelse] har der ikke været sager,hvor det ikke har været muligt at etablere tilgængelighed for personer med handi-cap [se straks nedenfor; min tilføjelse].I 2008 er der givet afslag på opførelse af et udvendigt elevatortårn på det tidligeoverformynderi, Stormgade 18 i København. Begrundelsen herfor er, at et eleva-tortårn placeret udvendigt vil, i lighed med andre tekniske installationer som køle-anlæg og ventilationskanaler, gribe uheldigt ind i facadernes helhed og dervedforringe bygningernes fredningsværdi. Ansøgningen om en elevator er senereblevet trukket tilbage.Som det fremgår, bliver der i langt de fleste tilfælde fundet løsninger, der på enfor de fredede bygninger tilfredsstillende måde, opfylder kravene til tilgængelig-hed.”

11.

Egentlige handicaptilgængelighedsinspektioner

Folketingets Ombudsmand har siden 2000 foretaget i alt 21 egentlige handicaptilgæn-gelighedsinspektioner. Inspektionerne fordeler sig således:Rådhuse/amtsgårde:Kirker, kapeller og kirkegårde:Universiteter:Sygehuse:Museer:Biblioteker:Musikhuse:Svømmecenter:Fodboldstadion:Isstadion:6321321111
I inspektionerne deltager en kørestolsbruger, så det reelle behov for ændringer afbygninger mv. kan afdækkes. Ved inspektionerne er det navnlig den fysiske tilgænge-lighed opmærksomheden er rettet mod. Tilgængeligheden for mennesker med andrehandicap (f.eks. synsnedsættelse og hørenedsættelse) undersøges dog også underinspektionerne.I 2008 blev et bibliotek og et svømmecenter inspiceret.
18/21
Ud over de konkrete resultater af de inspektioner Folketingets Ombudsmand har fore-taget, er det ønsket at der ved disse inspektioner og ved offentliggørelse af inspekti-onsrapporterne skabes en sådan opmærksomhed om området at inspektionerne fåren afsmittende betydning for andre myndigheder inden for de samme områder. Detsøges også opnået ved at sende pressemeddelelser ud og kontakte relevante tids-skrifter.Folketingets Retsudvalg bliver som bekendt løbende orienteret om inspektionsrappor-terne og opfølgningsrapporterne, og rapporterne bliver løbende offentliggjort på Folke-tingets Ombudsmands hjemmeside.

12.

Inspektionsvirksomhed bortset fra de egentlige handicaptilgænge-

lighedsinspektioner

Ved alle inspektioner af institutioner i offentlige bygninger (f.eks. fængsler, arresthuse,sociale og psykiatriske bosteder og psykiatriske afdelinger) er opmærksomheden og-så rettet mod handicaptilgængelighedsspørgsmålet. Det vil typisk kun fremgå udtryk-keligt af rapporten om inspektionen hvis forholdene er kritisable.Folketingets Ombudsmand har siden embedet blev oprettet, foretaget inspektioner afpsykiatriske afdelinger. Inspektionsvirksomheden er efter den 1. januar 1997 blevetvæsentligt forøget også på dette område. Der er således siden den 1. januar 1997gennemført 33 inspektioner af psykiatriske afdelinger, 5 af psykiatriske bosteder og 5af distriktspsykiatrien. Erfaringer fra sådanne inspektioner blev videreformidlet til detdaværende Indenrigs- og Sundhedsministerium i forbindelse med det forberedendearbejde med at revidere psykiatriloven der trådte i kraft den 1. januar 2007.Også sociale bosteder er i et vist omfang blevet inspiceret siden embedet blev opret-tet, og inspektionsvirksomheden på dette område er også blevet øget efter den 1. ja-nuar 1997, hvor der er foretaget inspektioner af 17 sociale bosteder. Inspektionerne ersket på steder hvor beboerne har svære handicap, og bostederne er blevet inspiceretbl.a. med henblik på at påse at de enkelte amter og kommuner levede op til tilsynsfor-pligtelsen efter den dagældende bestemmelse i retssikkerhedslovens § 39 (nu § 16 iretssikkerhedsloven for så vidt angår kommunerne, og § 5, stk. 7, i den nye servicelov(lovbekendtgørelse nr. 58 af 18. januar 2007) for så vidt angår regionerne)).

13.

Konkrete sager

Folketingets Ombudsmand behandler hvert år et stort antal sager som har relation tilspørgsmålet om ligebehandling af mennesker med handicap. Der kan navnlig væretale om sager inden for det socialretlige område og inden for psykiatrien. Der kan ogsåvære tale om sager inden for bygningslovgivningen. Der har imidlertid ikke i 2008 væ-ret behandlet sager af en sådan principiel interesse at der er anledning til at omtaledem i denne redegørelse, bortset fra følgende:I redegørelsen for 2007 beskrev jeg tre konkrete sager. Jeg omtalte bl.a. en sag omen døv kvinde der fik afslag på at få merudgiftsydelse efter § 100 i serviceloven fordi
19/21
hun ikke var omfattet af den personkreds som kunne få hjælp til dækning af nødven-dige merudgifter efter bestemmelsen. Sagen gav anledning til at jeg orienterede Fol-ketingets Retsudvalg, Folketingets Socialudvalg og velfærdsministeren. Den 9. okto-ber 2008 fremsatte velfærdsministeren et lovforslag om ændring af servicelovens §100, stk. 4. Forslaget blev vedtaget ved lov nr. 1118 af 26. november 2008. I be-mærkningerne til lovforslaget anførte velfærdsministeren bl.a. følgende om lovforsla-gets formål og baggrund:”Udviklingen i den administrative praksis siden sommeren 2007, således som dener blevet fortolket af kommunerne på baggrund af Ankestyrelsens principafgørel-se C-27-07, har ført til, at nogle borgere, som har nødvendige merudgifter som endirekte konsekvens af deres nedsatte funktionsevne, og som hidtil har fået støtteefter servicelovens § 100, har fået frakendt deres merudgiftsydelse eller har fåetafslag på en ansøgning om denne ydelse med henvisning til, at de ikke opfylderkriterierne for at være omfattet af personkredsen.Formålet med lovforslaget er at bringe den kommunale praksis vedrørende med-udgiftsydelsens personkreds tilbage til det gældende før sommeren 2007.Det sker ved at præcisere, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 100, stk. 4, i lovom social service giver velfærdsministeren adgang til at fastsætte nærmere reglerom personkredsen for merudgiftsydelsen.Baggrunden for forslaget er, at der med udviklingen i den kommunale praksis si-den sommeren 2007 har vist sig at være behov for at præcisere personkredsenfor merudgiftsydelsen, således at personkredsen bringes i overensstemmelsemed det overordnede kompensationsprincip på handicapområdet. For at sikredette vurderes det, at der er behov for en præcisering af bemyndigelsesbestem-melsen i servicelovens § 100, stk. 4, og at der i den tilhørende bekendtgørelse fo-retages den nødvendige afgrænsning af den personkreds, der er omfattet af be-stemmelsen.”Hele udtalelsen vil blive refereret i Folketingets Ombudsmands beretning for 2008,under afsnit III, sag nr. 18-5.

14.

Virkningen af Folketingets Ombudsmands arbejde og bedømmelses-

grundlaget

Der findes ikke i ombudsmandsloven særlige regler for ombudsmandens behandlingaf sager og spørgsmål som angår ligebehandling af mennesker med handicap. Sagerog spørgsmål herom behandles således efter de regler der i almindelighed gælder forombudsmandens virksomhed.Navnlig fordi ombudsmandens udtalelser ikke er retligt bindende, lægger ombuds-manden afgørende vægt på en grundig undersøgelse kombineret med en velunder-bygget argumentation når ombudsmanden udformer kritik, henstillinger og anbefalin-ger. Det øger sandsynligheden for at myndigheden vil tilslutte sig ombudsmandensopfattelse og efterkomme en eventuel henstilling.
20/21
I praksis bliver ombudsmandens henstillinger og anbefalinger så godt som altid efter-kommet af myndighederne.Hverken i konkrete eller generelle sager eller i rapporter om inspektioner som harhandlet om ligebehandling af mennesker med handicap, er der ikke i færdigbehandle-de sager tilfælde hvor en myndighed ikke har villet efterkomme en henstilling fra om-budsmanden. Henstillinger om ophævelse eller ændring af en afgørelse er således ialle tilfælde blevet efterkommet på dette område. Det samme gælder henstillinger oganbefalinger om at afhjælpe utilfredsstillende forhold som Folketingets Ombudsmander blevet opmærksom på i forbindelse med inspektioner.Danmark tiltrådte den 28. maj 2009 ved folketingsbeslutning FN’s konvention om ret-tigheder for personer med handicap. Konventionen bliver et vigtigt arbejdsredskab forstat, regioner og kommuner – og også fra Folketingets Ombudsmands arbejde på om-rådet. Opmærksomheden vil således – også fra Folketingets Ombudsmands side –være rettet imod at konventionens borgerlige og politiske rettigheder er opfyldt, ogimod at der arbejdes hen imod at sikre at konventionens økonomiske, sociale og kul-turelle rettigheder efterleves.Det er mit håb at udsendelsen af denne redegørelse, der giver et overblik over detmeget store antal initiativer der tages på dette område, i sig selv har en gunstig virk-ning for arbejdet på området.

15.

Underretning

Redegørelsen sendes, foruden til Folketingets Retsudvalg og § 71, stk. 7-tilsynet, tilfølgende:BeskæftigelsesministerietFinansministerietForsvarsministerietMinisteriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriIndenrigs- og SocialministerietMinisteriet for Flygtninge, Indvandrere og IntegrationJustitsministerietKirkeministerietKulturministerietMiljøministerietMinisteriet for Sundhed og ForebyggelseMinisteriet for Videnskab, Teknologi og UdviklingSkatteministerietStatsministerietTransportministerietUdenrigsministerietUndervisningsministerietØkonomi- og ErhvervsministerietBeredskabsstyrelsen
21/21
AnkestyrelsenDet nationale forskningscenter for velfærdServicestyrelsenSundhedsstyrelsenIT- og TelestyrelsenUniversitets- og ByggestyrelsenArbejdsmarkedsstyrelsenSlots- og EjendomsstyrelsenDSB/BanedanmarkRigsrevisionenKulturarvsstyrelsenCenter for Ligebehandling af HandicappedeDanske Handicaporganisationer
Redegørelsen optages i Folketingets Ombudsmands beretning for 2008 og offentlig-gøres på Folketingets Ombudsmands hjemmeside www.ombudsmanden.dk.
Hans Gammeltoft-Hansen