Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del Bilag 716
Offentligt
719352_0001.png
719352_0002.png
719352_0003.png
719352_0004.png
719352_0005.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Dok.:
19. august 2009Det InternationaleKontorALJ41251

GRUNDNOTAT

vedrørende forslag til Rådets afgørelse om oprettelse af et europæisk

kriminalpræventivt net (EUCPN) og om ophævelse af afgørelse

2001/427/RIA

KOM-dokument foreligger ikke.

Resumé

Formålet med forslaget er at øge Det Europæiske KriminalpræventiveNets kapacitet og forbedre nettets evne til at opfylde sine målsætninger,herunder navnlig at identificere, evaluere, udveksle og formidle bedstepraksis og oplysninger om kriminalitetsforebyggelse, at bidrage til udvik-ling på det kriminalpræventive område samt at samarbejde med tredje-lande og relevante organisationer. Forslaget vurderes ikke at være i stridmed nærhedsprincippet. Forslaget vurderes ikke at have lovgivnings-mæssige konsekvenser eller væsentlige statsfinansielle konsekvenser.Forslaget er fremsat af Belgien, Finland, Frankrig, Nederlandene, Slo-vakiet, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Ungarn.Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk side finder man på nuvæ-rende tidspunkt – hvor den igangsatte høring ikke er afsluttet – ikke atburde tage endelig stilling til forslaget. Danmark er dog umiddelbart po-sitiv over for forslaget.

1.

Baggrund

Det Europæiske Kriminalpræventive net (EUCPN) blev oprettet vedrådsafgørelse 2001/427/RIA af 28. maj 2001, som omhandler EUCPN’sstruktur, kompetence, mål og forvaltning mv.Nettet består af nationale kontaktpunkter, herunder én national repræsen-tant for hver medlemsstat. Nettet skal bidrage til at udvikle de forskelligeaspekter af kriminalitetsforebyggelse på EU-niveau og støtte kriminal-præventive aktiviteter på lokalt og nationalt niveau, idet nettets opgaverSlotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
bl.a. er at identificere, indsamle, evaluere og udveksle oplysninger, erfa-ringer og bedste praksis om kriminalitetsforebyggelse, og at bidrage tillokal, national og europæisk udvikling på det kriminalpræventive områ-de.EUCPN’s funktion blev evalueret ved en omfattende ekstern gennem-gang af nettet i 2008. Ifølge evalueringsrapporten havde nettet opnåetvisse gode resultater, men havde langt fra nået sit potentiale. Rapportenkonkluderede, at mangler på det organisatoriske plan, herunder ressour-cemangel, udgjorde nettets centrale problem. EUCPN's bestyrelse god-kendte enstemmigt evalueringsrapportens resultater og har efterfølgendetilsluttet sig anbefalingerne fra en arbejdsgruppe nedsat af bestyrelsen tilat gennemgå evalueringsrapporten.På baggrund heraf har Belgien, Finland, Frankrig, Nederlandene, Slova-kiet, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Ungarnfremsat et forslag til rådsafgørelse om oprettelse af et europæisk krimi-nalpræventivt net (EUCPN) og om ophævelse af afgørelse2001/427/RIA.

2.

Indhold

2.1. Generelt

Forslaget er fremsat under henvisning til TEU artikel 30, stk. 1, om poli-tisamarbejde, artikel 31, om retligt samarbejde i kriminalsager, og artikel34, stk. 2, litra c, hvorefter Rådet kan vedtage afgørelser med henblik påat bidrage til opfyldelse af Unionens målsætninger på initiativ af en med-lemsstat eller Kommissionen.Formålet med forslaget er at ophæve den eksisterende rådsafgørelse omEUCPN og skabe et nyt retsgrundlag, som tager hensyn til anbefalinger-ne fra EUCPN's bestyrelse. Forslaget bygger på den gældende rådsafgø-relse, men indeholder en række organisatoriske ændringer af nettet, her-under navnlig 1) revidering og præcisering af nettets opgaver og de for-skellige aktørers roller og ansvar, 2) styrkelse og udlicitering af nettetssekretariat og 3) forskellige andre ændringer.

2.2. Nærmere om hovedelementerne i forslaget

2.2.1. Revidering og præcisering af roller og ansvar

Forslaget udvider eller ændrer ikke i væsentligt omfang EUCPN’s man-dat. Nettes primære formål vil således fortsat være at bidrage til at udvik-2
le de forskellige aspekter af kriminalitetsforebyggelse på EU-niveau ogsamtidig støtte kriminalpræventive aktiviteter på nationalt og lokalt ni-veau. Endvidere forbliver nettets opgaver og midlerne til at fuldføre dissei det væsentligste uændrede.Med forslaget skabes en mere fast struktur for nettet, der fremover vilkomme til at bestå af en bestyrelse, et forretningsudvalg, et sekretariat ognationale kontaktpunkter. Bestyrelsen udgøres af de nationale repræsen-tanter. Forretningsudvalget skal efter forslaget ledes af formanden forbestyrelsen og bestå af indtil seks yderligere bestyrelsesmedlemmer samten repræsentant udpeget af Kommissionen.Bestyrelsen vil bl.a. få ansvar for at vedtage nettets strategi og årsrappor-ten, at gennemføre nettets arbejdsprogram og i øvrigt at sikre, at nettetsaktiviteter bidrager til at forebygge kriminalitet såvel i EU som på natio-nalt og lokalt niveau.Efter forslaget skal formanden fremover udnævnes af og blandt de natio-nale repræsentanter. Nettet vil i sin forretningsorden kunne gå bort fraden gældende ordning, hvorefter formandskabet følger formandskabet forRådet.

2.2.2. Styrkelse og udlicitering af nettets sekretariat

Forslaget lægger op til, at sekretariatets rolle udvides til omfatte en ad-ministrativ funktion og en kriminologisk analysefunktion. Sekretariatetskal endvidere udvikle og vedligeholde EUCPN's internetside.Forslaget lægger herudover op til, at sekretariatet opnormeres persona-lemæssigt til mindst to fuldtidsansatte. Desuden foreslås det, at sekretari-atsfunktionen skal varetages af en ekstern tjenesteudbyder, der udvælgesaf Kommissionen på grundlag af en udbudsprocedure.

2.2.3. Øvrige ændringer

Med forslaget lægges større vægt på at udvikle forbindelserne med enhe-der, der har kompetence inden for kriminalitetsforebyggelse i medlems-staterne eller i tredjelande.Forslagets lægger desuden op til, at bestyrelsesmøderne fortsat skal af-holdes mindst én gang hvert halve år, men fremover alene i Bruxellesmed Kommissionen som vært.
3
Herudover indeholder forslaget en bestemmelse om, at nettets aktiviteterskal evalueres på ny på et endnu ikke fastsat tidspunkt, foruden bestem-melser om ikrafttræden mv.

3.

Gældende dansk ret

Rådsafgørelsen fra 2001 indebar for Danmarks vedkommende navnlig, atder skulle udpeges tre nationale kontaktpunkter og en national repræsen-tant. Rådsafgørelsen kunne i øvrigt vedtages uden behov for ændringer afdansk lovgivning.Danmarks nationale repræsentant er sekretariatschefen for Det Kriminal-præventive Råd. Der er herudover udpeget yderligere kontaktpunkter vedhenholdsvis Rigspolitiet, Københavns Universitet og i Justitsministerietsdepartement.Forslaget giver ikke i øvrigt anledning til at redegøre for dansk lovgiv-ning.

4.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget skønnes på det foreliggende grundlag ikke at have lovgiv-ningsmæssige eller væsentlige statsfinansielle konsekvenser.

5.

Høring

Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationermv.:Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Datatil-synet, Det Kriminalpræventive Råd, Den Danske Dommerforening,Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af offentlige anklagere, Poli-tiforbundet, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater,Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder, RetspolitiskForening, Retssikkerhedsfonden, Rådet for Socialt Udsatte og SSP-samrådet.Justitsministeriet har fastsat høringsfristen til den 14. september 2009.

6.

Nærhedsprincippet

Regeringens vurdering er, at forslaget ikke er i strid med nærhedsprin-cippet, da formålet med forslaget navnlig er at oprette et net, der skal4
forbedre udvekslingen af oplysninger og bedste praksis på europæiskplan, fremme fælles forskningsaktiviteter inden for kriminalitetsforebyg-gelse og bidrage til den europæiske udvikling på området.

7.

Andre landes kendte holdninger

Forslaget er fremsat af Belgien, Finland, Frankrig, Nederlandene, Slova-kiet, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Ungarn.Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdninger til forslaget.

8.

Foreløbig generel dansk holdning

Fra dansk side finder man på nuværende tidspunkt – hvor den igangsattehøring ikke er afsluttet – ikke at burde tage endelig stilling forslaget.Man er dog umiddelbart positiv over for initiativet, som vil kunne væremed til at styrke nettet.

9.

Orientering af andre af Folketingets udvalg

Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folke-tingets Retsudvalg.
5