Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del Bilag 704
Offentligt
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
14. august 2009Strafferetskontoret2009-730-0869JER40303
STRAFFELOVRÅDETS KOMMISSORIUM
om
revision af regler mv. om samfundstjeneste og andre vilkår for betingede
domme
1.
Det fremgår af regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra no-vember 2007, at regeringen på baggrund af en vurdering af hidtidig prak-sis og indhøstede erfaringer vil udvide anvendelsesområdet for sam-fundstjeneste.Straffelovens regler om samfundstjeneste blev indført ved lov nr. 6 af 3.januar 1992 om ændring af straffeloven og retsplejeloven (Samfundstje-neste mv.). Reglerne bygger på Straffelovrådets betænkning nr.1211/1990 om samfundstjeneste.Reglerne om samfundstjeneste er ændret i 1997, hvor der bl.a. blev ind-ført en udvidet adgang til at fastsætte ubetinget frihedsstraf i forbindelsemed betinget dom med vilkår om samfundstjeneste (kombinationsdom)(lov nr. 274 af 15. april 1997), og i 2000, hvor adgangen til at anvendesamfundstjeneste bl.a. blev udvidet til at omfatte visse tilfælde af spiri-tuskørsel, der hidtil havde medført ubetinget frihedsstraf (lov nr. 230 af4. april 2000).2.
Straffelovens regler om samfundstjeneste knytter sig til de almindeligeregler om betingede domme. Efter straffelovens § 62 kan retten, når ensædvanlig betinget dom ikke findes tilstrækkelig, afsige betinget dommed vilkår om samfundstjeneste, hvis den tiltalte findes egnet hertil. Ensådan dom indebærer, at den dømte skal udføre ulønnet arbejde i mindst30 og højst 240 timer inden for en længstetid fastsat af retten, og at dendømte undergives tilsyn af kriminalforsorgen, jf. straffelovens § 63. Dendømte skal endvidere overholde et vilkår om ikke at begå nyt strafbart
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
forhold i en prøvetid på højst 2 år, og retten kan, hvis det findes formåls-tjenligt, desuden fastsætte yderligere vilkår som i andre betingede dom-me, jf. herved straffelovens § 57.Efter straffelovens § 64 kan retten idømme en såkaldt kombinationsdom,hvorefter der i forbindelse med den betingede dom med vilkår om sam-fundstjeneste også fastsættes en ubetinget fængselsstraf på indtil 3 måne-der eller en bøde.Hvis den dømte overtræder vilkåret om samfundstjeneste eller et andetvilkår for den betingede dom, kan retten træffe afgørelse om afsoning affængselsstraf for den begåede lovovertrædelse eller bestemme, at denbetingede dom skal opretholdes, eventuelt med forlængelse af længsteti-den for samfundstjenesten eller af prøvetiden. Hvis den dømte efter enbetinget dom med vilkår om samfundstjeneste sigtes for et nyt strafbartforhold begået før eller efter dommen, gælder de samme regler som forandre betingede domme, jf. straffelovens § 61.Det fremgår af forarbejderne til straffelovens regler om samfundstjene-ste, at kerneområdet skal være berigelseskriminalitet, bortset fra røveri,mens samfundstjeneste bør anvendes med varsomhed (det såkaldte var-somhedsområde) ved f.eks. vold, røveri, narkotikakriminalitet og sæde-lighedsforbrydelser.3.
Justitsministeriets Forskningskontor har foretaget en undersøgelse afforløbet af betingede domme med vilkår om samfundstjeneste (forløbs-undersøgelsen). I denne undersøgelse af samfundstjenestesanktionenindgår bl.a., hvilke personer som idømmes samfundstjeneste, og sam-menhængen mellem eventuelle problemer under forløbet og de oplysnin-ger om den pågældende person, der fremgår af Kriminalforsorgens for-udgående personundersøgelse/egnethedsvurdering.Herudover har Justitsministeriets Forskningskontor i 2007 undersøgtdomstolenes reaktioner i anledning af kriminalforsorgens indberetningeraf vilkårsovertrædelser for så vidt angår personer, der afvikler samfunds-tjeneste. Dette indgår også i den ovennævnte forløbsundersøgelse.4.
Regeringen finder, at brugen af samfundstjeneste så vidt muligt børøges i lyset af de indhøstede erfaringer med den gældende ordning, her-under bl.a. med samfundstjenestens forebyggende og pønale virkning.2
På den baggrund anmodes Straffelovrådet om at gennemgå de gældenderegler og praksis vedrørende domme med vilkår om samfundstjenestemed henblik på en revision, der navnlig sigter mod så vidt muligt at øgebrugen af vilkår om samfundstjeneste som alternativ til fængselsstraf.Det forudsættes, at rådet inddrager resultaterne af den nævnte forløbsun-dersøgelse i overvejelserne. Endvidere kan rådet bl.a. inddrage relevanteudenlandske erfaringer, navnlig fra de øvrige nordiske lande.Rådet bør bl.a. overveje anvendelsesområdet for betingede domme medvilkår om samfundstjeneste, herunder både med hensyn til varsomheds-området (hvilke kriminalitetstyper) og kredsen af personer, som idømmessamfundstjeneste (egnethedsvurderingen). I den forbindelse kan der bl.a.være anledning til at overveje en mere udbredt anvendelse særligt overfor unge, idet rådet på dette punkt bør være opmærksom på arbejdet iKommissionen vedrørende Ungdomskriminalitet. Rådet kan endviderebl.a. overveje principperne for fastsættelsen af antallet af samfundstjene-stetimer samt overveje retsstillingen ved vilkårsovertrædelser med hen-blik på at sikre en konsekvent og ensartet reaktion i praksis.Rådet kan også overveje brugen af andre sanktioner, der har karakter af”restorative justice”.I tilknytning til overvejelserne vedrørende samfundstjeneste anmodesrådet endvidere om at overveje behovet for at ændre de almindelige reg-ler mv. om betingede domme, herunder bl.a. afgrænsningen af, hvilkevilkår der kan fastsættes for en betinget dom, jf. straffelovens § 57, samtoverveje retsstillingen ved vilkårsovertrædelser, jf. ovenfor.I det omfang Straffelovrådet finder, at der er behov for lovændringer,anmodes rådet om at udarbejde et lovudkast.
3