Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del Bilag 680
Offentligt
713398_0001.png
713398_0002.png
Anbet JørgensenVittenvej 52, Vitten8382 HinnerupTelefon 86 52 15 94Mobil 27 51 15 94
FolketingetChristiansborg1240 København K.Att.: Medlemmerne af Folketingets Retsudvalg
Hinnerup, d. 7. august 2009

Dyreværnslovens § 14, stk. 2 – Hale amputeringer af veterinære årsager

Jeg skriver til Dem for at gøre Dem opmærksom på de urimeligt hårde konsekvenser afformuleringen og ikke mindst fortolkningen af Dyreværnslovens1§ 14, stk. 2 ”Operativeog lignende indgreb, som har til formål at ændre et dyrs udseende, må ikke foretages.”Jf. svar på spørgsmål fra borger, Retsudvalget, L 185 - bilag 45, udelukkes hunde, deraf veterinære årsager har fået en del af eller hele halen amputeret, fra deltagelse iofficielle og stambogsførende udstillinger og prøver. Retsudvalgets begrundede sit svarsom en beskyttelse af dyrlæger fra at blive udsat for pres for at attestere, at halen erfjernet af veterinære årsager, selv om dette ikke er tilfældet, eller at opdrætterne selvpåfører hunden haleskader.Jeg finder det helt igennem grotesk, urimeligt og umoralsk, at Folketinget gennemDyreværnslovens § 14, stk. 2 kollektivt straffer den brede population af opdrættere,ejere og ikke mindst hunde baseret på en frygt for, hvad en minimal gruppe afopdrætteremåskekunne finde på.En udelukkelse fra deltagelse i officielle og stambogsførende udstillinger og prøverudelukker en stor population hunde fra at leve op til det potentiale de måtte besidde,udelukker hundene fra et aktivt og sundt hundeliv samt er med til at begrænsegenpuljen i den videre avl, da loven som den er og tolkes i dag helt meningsløst forøgerantallet af sunde og raske hund, der bliver aflivet pga. en tilfældig og uheldig skade, derabsolut ingen som helst indvirkning har på hundens mentale tilstand ogbrugsegenskaber, men som gør hunden ubrugelig i udstillings- og prøveøjemed.At Folketinget søger, at minimere antallet af bevidst påførte skader på hunde, finder jegmeget prisværdigt, men jeg er af den overbevisning, at der forholdsvis simpelt og billigtkan føres en tilstrækkelig kontrol, således at det hurtigt kan kontrolleres om opdrættereog/eller dyrlæger udelukkende af kosmetiske årsager lader hunden gennemgå enunødvendig operation. Dette kunne enkelt gøres ved at indføre et system, hvor dyrlægefør eller senest samtidig med amputationen elektronisk skal indberette operationen ogårsag til et centralt register, f.eks. administreret af Dansk Kennel Klub eller Det CentraleHunderegister, med fuld identifikation af hunden, opdrætter, ejer og behandlendedyrlæge. Herefter vil det være enkelt at trække de relevante oplysninger ud af systemeti forbindelse med mistanke om svindel, og straffe de skyldige. Systemet kunne evt.1
jf. lovbekendtgørelse nr. 344 af 13. maj 2005, med de ændringer, der følger af § 22 ilov nr. 538 af 8. juni 2006 og lov nr. 530 af 6. juni 2007
være helt eller delvist brugerbetalt, således at hundens ejer af dyrlægen bliver opkrævetet gebyr på udstedt dyrlægeattest.Jeg opfordrer Dem derfor på det kraftigste til at genoverveje formuleringen ogfortolkningen af Dyreværnslovens2§ 14, stk. 2 ”Operative og lignende indgreb, som hartil formål at ændre et dyrs udseende, må ikke foretages”, således at hunde, der afveterinære årsager har fået en del af eller hele halen amputeret igen kan deltage iofficielle og stambogsførende udstillinger og prøver, herunder avlskåringer.Med venlig hilsenAnbet Jørgensen, HD-UStolt ejer af Ulveskoven’s Yackie, schæferhundMedlem af S
2
jf. lovbekendtgørelse nr. 344 af 13. maj 2005, med de ændringer, der følger af § 22 ilov nr. 538 af 8. juni 2006 og lov nr. 530 af 6. juni 2007