Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del Bilag 674
Offentligt
712797_0001.png
712797_0002.png
712797_0003.png
712797_0004.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. august 2009Det InternationaleKontor2009-3061/13-0045FPE40667

GRUNDNOTAT

vedrørende forslag til Rådets rammeafgørelse om akkreditering af

kriminaltekniske laboratoriers aktiviteter

KOM-dokument foreligger ikke.

Resumé

Forslaget til rammeafgørelse har til formål at sikre, at resultaterne aflaboratorieaktiviteter i en medlemsstat anerkendes som svarende til re-sultaterne af laboratorieresultater i alle andre medlemsstater. På denbaggrund lægger forslaget op til, at medlemsstaterne skal sikre, at labo-ratorieaktiviteter, der er omfattet af rammeafgørelsen, er akkrediteret ioverensstemmelse med den internationale standard DS/EN-ISO/IEC17025 (generelle krav til prøvning og kalibrering, herunder relevanteretningslinjer). Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprin-cippet. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvensereller at have statsfinansielle konsekvenser af betydning. Forslaget erfremlagt af Sverige og Spanien i fællesskab. Der ses ikke at foreligge of-fentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til for-slaget. Fra dansk side finder man på nuværende tidspunkt – hvor denigangsatte høring ikke er afsluttet – ikke at kunne taget endelig stilling tilforslaget. Danmark er dog umiddelbart positiv over for forslaget.

1.

Baggrund

Den Europæiske Union har sat sig som målsætning at opretholde og ud-vikle er område med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Udveksling afoplysninger og efterretninger om kriminalitet og kriminelle aktiviteter erafgørende for, at det kan lykkes de retshåndhævende myndigheder at fo-rebygge, afsløre og efterforske kriminalitet og kriminelle aktiviteter. Denintensiverede udveksling af oplysninger i forbindelse med kriminaltek-nisk bevismateriale og den øgede anvendelse af bevismateriale fra andremedlemsstater, øger behovet for at sikre en høj fælles standard for kvali-teten af de udvekslede resultater, herunder særligt fingeraftryk og dna-profiler.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
I henhold til artikel 7, stk. 4, i Rådets afgørelse 2008/616/RIA af 23. juni2008 om gennemførelse af afgørelse af 2008/615/RIA om intensiveringaf det grænseoverskridende samarbejde, navnlig om bekæmpelse af ter-rorisme og grænseoverskridende kriminalitet, træffer medlemsstaterne defornødne foranstaltninger til at sikre integriteten af de dna-profiler, der erstillet til rådighed for eller fremsendt til de andre medlemsstater medhenblik på sammenligning, og at disse foranstaltninger overholder inter-nationale standarder som f.eks. DS/EN-ISO/IEC 17025.På den baggrund har Sverige og Spanien den 16. juni 2009 i fællesskabfremlagt et forslag til rammeafgørelse om akkreditering af kriminaltek-niske laboratoriers aktiviteter.

2.

Indhold

2.1. Generelt

Forslaget til rammeafgørelse er fremlagt under henvisning til TEU, sær-ligt artikel 30, stk. 1, litra a, artikel 30, stk. 1, litra c, artikel 31 og artikel34, stk. 2 litra b. Det følger bl.a. af artikel 30, stk. 1, litra a, at fælleshandling vedrørende politisamarbejde omfatter operativt samarbejde mel-lem de kompetente myndigheder, herunder politi, toldmyndigheder ogandre særlige retshåndhævende myndigheder i medlemsstaterne vedrø-rende forebyggelse, afsløring og efterforskning af kriminelle handlinger.Endvidere følger det af artikel 30, stk. 1, litra c, at fælles handling tilligebl.a. omfatter samarbejde vedrørende kriminalteknisk forskning. Det føl-ger af artikel 31, at fælles handling vedrørende retligt samarbejde i kri-minalsager bl.a. omfatter fremme og fremskyndelse af samarbejdet mel-lem kompetente myndigheder i medlemsstaterne og sikring af forenelig-hed mellem medlemsstaterne gældende regler, i det omfang det er nød-vendigt for at forbedre samarbejdet. Det følger endvidere af artikel 34,stk. 2, litra b, at Rådet på initiativ af en medlemsstat eller Kommissionenmed enstemmighed vedtager rammeafgørelser om indbyrdes tilnærmelseaf medlemsstaternes love og administrative bestemmelser.

2.2. Nærmere om hovedelementerne i forslaget

Forslaget har til formål at sikre, at resultaterne af laboratorieaktiviteter ien medlemsstat anerkendes som svarende til resultaterne af laboratoriere-sultater i alle andre medlemsstater.På den baggrund lægger forslaget op til, at medlemsstaterne skal sikre, atlaboratorieaktiviteter, der er omfattet af rammeafgørelsen, er akkrediteret2
efter den internationale standard DS/EN-ISO/IEC 17025 om generellekrav til prøvnings- og kalibreringslaboratoriers kompetence. Akkredite-ringen foretages af et nationalt akkrediteringsorgan, som har statslig be-myndigelse til at foretage akkreditering.Hver medlemsstat skal sikre, at resultaterne af akkrediterede laboratorie-aktiviteter fra andre medlemsstater anerkendes som svarende til resulta-terne af indenlandske akkrediterede laboratorieaktiviteter.Forslaget til rammeafgørelse finder kun anvendelse på laboratorieaktivi-teter vedrørende dna og fingeraftryk. Ved laboratorieaktivitet i forslagetforstås enhver foranstaltning, der træffes under håndtering, udvikling,analyse eller fortolkning af kriminalteknisk bevismateriale med henblikpå at afgive ekspertudtalelser eller udveksle kriminalteknisk bevismateri-ale.

3.

Gældende dansk ret

Forslaget til rammeafgørelse om akkreditering af kriminaltekniske labo-ratoriers aktiviteter giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret.

4.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget til rammeafgørelse vurderes ikke at have lovgivningsmæssigekonsekvenser eller statsfinansielle konsekvenser af betydning.

5.

Høring

Forslaget til rammeafgørelse er sendt i høring hos følgende myndighederog organisationer mv.:Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Den Danske Dom-merforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Rigspo-litiet, Rigsadvokaten, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen afoffentlige anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske Advokater,Landsforeningen af beskikkede advokater, Amnesty International, Insti-tut for Menneskerettigheder, Retspolitisk Forening og Retssikkerheds-fonden.Justitsministeriet har fastsat høringsfristen til den 7. september 2009.

6.

Nærhedsprincippet

Forslagsstillerne har anført, at der ikke findes nogen aftale om anvendel-se af en fælles akkrediteringsstandard for analyse af bevismateriale, og at3
man dermed finder det nødvendigt at vedtage et retligt bindende instru-ment om akkreditering af kriminaltekniske laboratoriers aktiviteter.Regeringens foreløbige vurdering er, at forslaget ikke er i strid med nær-hedsprincippet, da formålet med forslaget er at lette det retlige samarbej-de i straffesager, der har tilknytning til flere medlemsstater.

7.

Andre landes kendte holdninger

Forslaget til rammeafgørelse er fremsat af Sverige og Spanien i fælles-skab. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrigemedlemsstaters holdning til forslaget.

8.

Foreløbig generel dansk holdning

Fra dansk side finder man på nuværende tidspunkt – hvor den igangsattehøring ikke er afsluttet – ikke at kunne tage endelig stilling til forslaget.Man er dog umiddelbart positiv over for initiativet. Der er fra dansk sidenavnlig lagt vægt på, at forslaget til rammeafgørelse vil sikre, at laborato-rieaktiviteter vedrørende dna og finderaftryk i alle medlemsstater leverop til den samme høje internationale standard DS/EN-ISO/IEC 17025 omgenerelle krav til prøvnings- og kalibreringslaboratoriers kompetence.Det kan i den forbindelse nævnes, at Retsmedicinsk Institut på Køben-havns Universitet er akkrediteret i henhold til DS/EN-ISO/IEC 17025 iforhold til behandling af dna, mens KriminalTeknisk Center under Rigs-politiet arbejder hen imod at blive akkrediteret for så vidt angår fingeraf-tryk.Herudover har man fra dansk side lagt vægt på, at forpligtelsen til at an-erkende andre medlemsstaters resultater som svarende til resultaterne fraindenlandske akkrediterede laboratorier ikke har betydning for princippetom fri bevisbedømmelse.

9.

Orientering af andre af Folketingets udvalg

Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folke-tingets Retsudvalg.
4