Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del Bilag 648
Offentligt
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
17. juli 2009EU-kontoret2008-611-0062TKL41067
Orienteringsnotat om de større, væsentlige EU-sager påJustitsministeriets område, der må forventes at komme op under detsvenske formandskab (2. halvår 2009)Ved årsskiftet udløber Haag-programmet, som i de seneste 5 år har dan-net grundlag for arbejdet inden for retlige og indre anliggender. Detsvenske formandskab vil arbejde meget intensivt med at forberede et nytfemårigt program (”Stockholm-programmet”), der er en af de største pri-oriteter under det svenske formandskab.Det nye flerårige program vil fastlægge prioriteterne på området for retli-ge og indre anliggender fra 2010-2015. Det forventes, at Stockholm-programmet bl.a. vil prioritere beskyttelse af svage individer, styrkelse afprocessuelle rettigheder i straffesager samt styrke evalueringen og im-plementeringen af allerede vedtagne retsakter på det civil- og strafferetli-ge område.Kommissionen har den 10. juni 2009 offentliggjort to meddelelser omhenholdsvis evaluering af Haag-programmet og om udarbejdelse af et nytfemårigt program, som vil danne grundlag for udarbejdelse af Stock-holm-programmet.Programmet vil skulle forelægges for bl.a. Rådet for retlige og indre an-liggender og for Det Europæiske Råd med henblik på vedtagelse i de-cember 2009.Der afholdes formelle rådsmøder i Rådet for retlige og indre anliggenderden 21. – 22. september 2009 (Bruxelles), den 23. oktober 2009 (Luxem-bourg) og den 30. november – 1. december 2009 (Bruxelles). Herudoverafholdes der et uformelt justits- og indenrigsministermøde i Stockholm,den 15. – 17. juli 2009.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
PolitisamarbejdeDet svenske formandskab har fremsat forslag til en samlet EU-strategifor udveksling af oplysninger inden for politisamarbejdet med henblik påat undgå overlap og fragmenterede initiativer på området. Forslaget, derforventes vedtaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 30.november – 1. december 2009, tager bl.a. sigte på at fastlægge kriterier,som skal sikre en bedre balance mellem sikkerhed, personers fri bevæge-lighed og beskyttelsen af individets frihedsrettigheder. Strategien forven-tes at blive ledsaget af en handlingsplan, der skal fastsætte mere konkretemål på området.Herudover vil man fra svensk side fortsætte bestræbelserne på at få gen-nemført allerede vedtagne retsakter på området, herunder Prüm-afgørelsen og det såkaldte svenske initiativ om udveksling af oplysningermellem retshåndhævende myndigheder.Arbejdet med at indgå en aftale med Island og Norge om deltagelse iPrümsamarbejdet vil fortsætte under svensk formandskab, og det er for-ventningen, at der i det kommende halvår vil blive undertegnet en ende-lig aftale med de to lande.Forberedelsen af vedtagelse af de retsakter, som skal være vedtaget indenrådsafgørelse om oprettelse af Den Europæiske Politienhed (Europol)træder i kraft den 1. januar 2010, vil fortsætte under det svenske for-mandskab. Det drejer sig bl.a. om bestemmelser om forbindelsesoffice-rerne, om analyseregistrene, om Europols forbindelser og om fortrolig-hed og finansforordningen.En rammeafgørelse om akkreditering af retsmedicinske og kriminaltek-niske aktiviteter (fingeraftryk og DNA) vil desuden blive forhandlet un-der svensk formandskab.Kommissionen forventes at fremsætte et forslag til rådsafgørelse om ad-gang for politi og retshåndhævende myndigheder samt Europol til Euro-dac med det formål at bekæmpe terrorisme og anden alvorlig kriminali-tet. Forslaget forventes forhandlet under det svenske formandskab.
2
SchengenUnder det tjekkiske formandskab blev en række muligheder til sikring afden nødvendige fremdrift i SIS II-projektet drøftet, hvilket førte til enbeslutning om at fortsætte udviklingen af SIS II. Muligheden for i stedetat udvikle et mindre avanceret system blev dog fastholdt, hvis noglenærmere bestemte tekniske milepæle for SIS II-projektet ikke nås. Detmindre avancerede system vil i givet fald skulle rumme flest mulige affunktionerne i SIS II og indrettes således, at omkostningerne ved at opgi-ve SIS II begrænses mest muligt.Overgangen til SIS II forventes nu først at kunne ske i slutningen af2011. På grund af den ændrede tidsplan for SIS II-projektet vil Kommis-sionen fremsætte forslag til ændring af retsakterne om overgang fra SIS1+ til SIS II.Det forventes, at det svenske formandskab vil fortsætte arbejdet medSchengen-evalueringer af Bulgarien og Rumænien med henblik på disselandes optagelse i Schengen-samarbejdet.Herudover vil evalueringer af Belgien, Frankrig, Luxembourg, Neder-landene og Tyskland fortsætte under det svenske formandskab. En evalu-ering af Liechtenstein vil muligvis også blive påbegyndt.Under det tjekkiske formandskab har Kommissionen fremlagt et forslagtil en ny mekanisme for overvågning af medlemsstaternes overholdelseaf Schengen-reglerne. Forslaget indebærer som det væsentligste nye, atansvaret for evalueringen af de eksisterende Schengen-lande overgår tilKommissionen, mens ansvaret for evalueringen af lande, der ønsker attiltræde Schengen-samarbejdet forbliver hos Rådet. Drøftelserne af for-slaget vil fortsætte under det svenske formandskab.Et forslag fra Kommissionen om oprettelse af et agentur med ansvaret fordriften af SIS II, VIS og Eurodac (og mulige andre systemer) vil desudenblive forhandlet under det svenske formandskab.Organiseret kriminalitet og sager af horisontal karakter i øvrigtForhandlingerne om en rammeafgørelse om anvendelse af passagerlister(PNR-oplysninger) forventes videreført under det svenske formandskab.3
Forslaget har til formål at harmonisere medlemsstaternes lovgivning omforpligtelser for lufttransportvirksomheder til at stille visse PNR-oplysninger til rådighed med henblik på forebyggelse og retsforfølgelseaf terrorhandlinger og organiseret kriminalitet. Danmark er overordnetpositiv over for etablering af fælles EU-regler på området. Forslaget for-ventes ikke at være en svensk prioritet, men man vil fra dansk side arbej-de for fremdrift i forhandlingerne.TerrorbekæmpelseDet forventes, at det svenske formandskab (som de tidligere formandska-ber) vil have fokus på bekæmpelse af terrorisme. Formandskabet vil fort-sætte arbejdet med gennemførelsen af EU’s terrorbekæmpelsesstrategi oghandlingsplan samt EU’s strategi og handlingsplan mod radikalisering ogrekruttering til terrorisme. Man vil i den forbindelse navnlig arbejde vi-dere med rekrutterings- og radikaliseringstendenser på Vestbalkan ogmed arbejdet vedrørende terroristers anvendelse af internettet på bag-grund af det såkaldte ”Check the Web”-projekt.Der er endvidere en prioritet for det svenske formandskab at revidereEU’s handlingsplan for terrorbekæmpelsen. Der vil i den forbindelse bli-ve lagt op til større offentlig indsigt i de relevante processer og dokumen-ter, ligesom formandskabet muligvis vil ajourføre EU-mediestrategien påområdet.Det forventes, at EU’s anti-terrorkoordinator under det svenske formand-skab vil fremlægge sin halvårlige rapport om gennemførelsen af EU’sterrorbekæmpelsesstrategi og handlingsplan for Rådet.NarkotikaFormandskabet agter at fortsætte implementeringen af den nye hand-lingsplan (2009-2012) for gennemførelse af EU’s narkotikastrategi for2005-2012.Smugling af narkotika fra Vestafrika til Europa vil have prioritet underdet svenske formandskab, der vil følge op på de rådskonklusioner, somblev vedtaget under fransk formandskab. Medlemsstaternes bilaterale ogregionale initiativer i området skal koordineres med hjælp fra bl.a. Euro-pol, Eurojust og Interpol, og formandskabet lægger op til vedtagelse afen statusrapport om dette spørgsmål.4
Strafferetligt samarbejde og gensidig anerkendelseRetsakter vedrørende det politimæssige og strafferetlige samarbejde iEU, som ikke er vedtaget og offentliggjort i EU-tidende på tidspunktetfor Lissabon-traktatens ikrafttræden, vil bortfalde. Sådanne forslag vil igivet fald skulle genfremsættes og behandles efter den nye ordning ihenhold til Lissabon-traktaten. De foregående formandskaber har derforfokuseret på at nå til enighed om udestående retsakter, og der er på nuvæ-rende tidspunkt færdiggjort en lang række retsakter til udbygning af prin-cippet om gensidig anerkendelse.Det svenske formandskab har sammen med 16 andre lande, herunderDanmark, fremlagt et forslag til rammeafgørelse om overførelse af rets-forfølgning i straffesager. Formålet med rammeafgørelsen er at fastsættefælles regler for, hvornår retsforfølgningen i en straffesag, der er påbe-gyndt i en medlemsstat, kan overføres til en anden medlemsstat.Formandskabet vil desuden videreføre forhandlingerne om en aftale omgensidig retshjælp mellem EU og Japan.Herudover vil henholdsvis rammeafgørelsen om varetægtssurrogater(kontrolordre) og rammeafgørelsen om jurisdiktion så vidt muligt bliveendeligt vedtaget under svensk formandskab, idet der er opnået politiskenighed om begge forslag, der således alene afventer ophævelse af par-lamentariske forbehold.Materiel strafferetKommissionen har fremsat en rammeafgørelse vedrørende fælles reglerom ret til tolkning og oversættelse af relevante dokumenter i straffesager.Forslaget vil blive behandlet under det svenske formandskab, der samti-dig vil fremlægge et udkast til en køreplan for Rådets videre arbejde påområdet for proceduremæssige rettigheder. Initiativet skal ses på bag-grund af, at Kommissionen i 2004 fremsatte et forslag til rammeafgørelseom visse proceduremæssige rettigheder i straffesager, som blev drøftetgennem længere tid, uden at det imidlertid lykkedes at nå til enighed.I udkastet til køreplan for det videre arbejde på området er der peget pånogle konkrete indsatsområder (information om rettigheder, retshjælp ogret til juridisk bistand, ret til kommunikation med pårørende mv.). Det er5
hensigten, at disse emner skal behandles trinvis af Rådet over de næsteår.Der vil under det svenske formandskab endvidere blive arbejdet videremed Kommissionens forslag til en rammeafgørelse om forebyggelse ogbekæmpelse af menneskehandel og forslag til en rammeafgørelse om be-kæmpelse af seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi.Eksterne relationerDet forventes, at det svenske formandskab vil fortsætte tidligere for-mandskabers bestræbelser på at sikre bedre koordination og sammen-hæng i de eksterne relationer inden for området retlige og indre anlig-gender, og at man i den forbindelse vil forberede diskussioner om temati-ske og geografiske prioriteter på området.Som tematiske prioriteter for formandskabet kan nævnes bekæmpelse afmenneskehandel, radikalisering og rekruttering af terrorister, bekæmpel-se af ulovlig handel med våben og eksplosivstoffer og kampen mod nar-kotikahandel. Fokus vil i den sammenhæng navnlig være på samarbejdemed Vestafrika, Vestbalkan, Rusland, Centralasien, Afghanistan, Latin-amerika og Caribien.Som geografisk prioritet vil formandskabet i forhold til USA fortsættedet hidtidige samarbejde og forsøge at skabe en ny ramme for strategiskog operationelt samarbejde med fokus på bekæmpelse af terrorisme oganden organiseret kriminalitet, herunder bl.a. menneskehandel, misbrugaf børn, cyberkriminalitet, databeskyttelse og PNR.Formandskabet vil desuden forsætte dialogen med Rusland om bekæm-pelse af cyberkriminalitet og børnepornografi samt forbedringer af detstrafferetlige samarbejde.DyrevelfærdForslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelseaf dyr, der anvendes til videnskabelige formålKommissionen har den 5. november 2008 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af dyr, der anvendes tilvidenskabelige formål (KOM(2008) 543 endelig). Direktivet vil skulle6
erstatte det gældende direktiv om beskyttelse af dyr, der anvendes til for-søg og andre videnskabelige formål.Forslaget indeholder bl.a. regler om erhvervelse og hold af forsøgsdyr,herunder krav til dyrenes opstaldning og pasning. Endvidere indeholderforslaget regler om drift af virksomheder, der opdrætter, leverer eller an-vender dyr, og regler om godkendelse af personer, der anvender ellerpasser forsøgsdyr.Forslaget indebærer en udvidelse af det gældende direktivs anvendelses-område, idet det foreslås, at direktivet – udover levende hvirveldyr – og-så skal gælde for fostre i den sidste tredjedel af deres normale udvik-lingsperiode samt for visse hvirvelløse dyr.Forslaget behandles efter den fælles beslutningsprocedure, og Europa-Parlamentet har den 5. maj 2009 vedtaget en beslutning om forslaget, derindeholder en række forslag til ændringer. Det svenske formandskab harsat forslaget på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (landbrug og fi-skeri) den 19. – 20. november 2009 med henblik på politisk enighed.Forslag til ændring af Rådets forordning om beskyttelse af dyr un-der transport og dermed forbundne aktiviteter mv.Det svenske formandskab har sat et forslag til ændring af Rådets forord-ning nr. 1/2005/EF af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr undertransport og dermed forbundne aktiviteter mv. på som muligt punkt tilpræsentation ved Kommissionen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den19. – 20. oktober 2009. Forslaget er endnu ikke fremsat.Forslag til forordning om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktetPå rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22. – 23. juni 2009 blev der op-nået politisk enighed om forslaget til Rådets forordning om beskyttelse afdyr på aflivningstidspunktet, som Kommissionen havde fremsat den 18.september 2008 (KOM(2008) 553 endelig).Det forventes, at forslaget under det svenske formandskab vil blive ved-taget på et rådsmøde som et A-punkt.
7
FormueretForslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forbruger-rettigheder (KOM(2008) 614 endelig)I forbindelse med revisionen af forbruger-acquiset gennemførte Kom-missionen i 2007 en høring over en grønbog om gennemgang af forbru-gerlovgivningen (KOM(2006) 744 final). På baggrund af de indkomnehøringssvar vedrørende grønbogen har Kommissionen den 8. oktober2008 fremlagt et forslag til Rådets og Europa-Parlamentets direktiv omforbrugerrettigheder (KOM(2008) 614 endelig).Forslaget lægger op til at indføre et horisontalt direktiv, der skal erstattefire eksisterende forbrugerbeskyttelsesdirektiver (direktiv 85/877/EØFom aftaler indgået uden for fast forretningssted, direktiv 93/13/EF omurimelige kontraktvilkår i forbrugeraftaler, direktiv 97/7/EF om aftalervedrørende fjernsalg og direktiv 99/44/EF om forbrugerkøb og garantier iforbindelse hermed). Herudover lægges der op til at indføre visse nyeregler på forbrugerbeskyttelsesområdet.Det overordnede formål med direktivet er at fremme den grænseover-skridende handel og øge forbrugerbeskyttelsen. De erhvervsdrivende skalefter forslaget have samme forpligtelser i alle medlemsstaterne, hvilketskal bidrage til, at virksomhederne ikke holder sig tilbage fra at udbydevarer eller tjenesteydelser i andre stater end deres hjemstat. For forbruge-ren skal direktivet sikre, at en forbruger har de samme rettigheder, uansethvor i EU vedkommende køber sine varer eller tjenesteydelser.Forslaget er udformet som totalharmoniserede regler, der skal afløse dennuværende minimumsharmonisering på området.Grundnotat vedrørende direktivforslaget er under udarbejdelse, og ennærmere vurdering af forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser af-venter færdiggørelse heraf. Det er imidlertid umiddelbart klart, at en ved-tagelse af forslaget i den nuværende form ville kræve vidtgående ændrin-ger af centrale formueretlige regler i dansk ret, navnlig som følge af to-talharmoniseringen.Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet en udtalelse om forslaget.Det forventes, at det svenske formandskab vil sætte forslaget på dagsor-8
denen for rådsmødet (konkurrenceevne) i december 2009, evt. med hen-blik på en fælles holdning til dele af direktivet. Det kan dog ikke udeluk-kes, at forslaget også vil komme på dagsordenen for et tidligere rådsmø-de med henblik på politisk drøftelse.Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelseaf forsinket betaling i handelstransaktioner (Omarbejdning) (KOM(2009) 126 endelig)Kommissionen har den 8. april 2009 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af forsinket betaling ihandelstransaktioner (Omarbejdning) (KOM(2009) 126 endelig), derbl.a. har til formål at bidrage til at skabe mere effektive retsmidler modforsinket betaling. Det sigter også mod at gøre det indre marked merevelfungerende ved at mindske de hindringer for grænseoverskridendehandelstransaktioner, der skyldes forsinket betaling.Forslaget lægger op til en skærpelse af reglerne om forsinket betaling,bl.a. gennem indførelse af foranstaltninger over for offentlige myndighe-der, som effektivt fjerner incitamentet til at betale for sent.Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet en udtalelse om forslaget. Detforventes, at det svenske formandskab vil sætte forslaget på dagsordenenfor rådsmødet (konkurrenceevne) i december 2009.Civilretligt samarbejdeForslag til forordning om procedure for forhandling og indgåelse afbilaterale aftaler mellem medlemsstater og tredjelande om sektor-spørgsmål vedrørende lovvalgsregler for kontraktlige forpligtelserog forpligtelser uden for kontraktforhold1Kommissionen fremsatte den 23. december 2008 et forslag til en forord-ning om indførelse af en procedure for medlemsstaternes indgåelse afbilaterale aftaler med tredjelande på de områder, der er omfattet af for-ordning (EF) nr. 593/2008 om lovvalgsregler for kontraktlige forpligtel-ser (Rom I) og forordning (EF) nr. 864/2007 om lovvalgsregler for for-
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarksstilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltnin-ger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for ellerfinde anvendelse i Danmark.9
1
pligtelser uden for kontraktforhold (Rom II), hvor Fællesskabet har er-hvervet enekompetence (KOM(2008) 893 endelig).Forslaget har til formål at fastlægge en procedure for Kommissionensbemyndigelse af medlemsstaterne til at indgå sådanne bilaterale aftaler.Efter forslaget kan Kommissionen meddele en medlemsstat bemyndigel-se til at indgå en bilateral aftale, såfremt en række betingelser er opfyldt,særligtatFællesskabet ikke har indgået eller planlægger at indgå en afta-le om samme spørgsmål med det pågældende tredjeland,atmedlemssta-ten har en særlig interesse i aftalen på grund af økonomiske, geografiske,kulturelle, historiske, sociale eller politiske bånd mellem de to lande,atden påtænkte aftale ikke gør fællesskabsretten ineffektiv og ikke under-minerer den korrekte anvendelse af den ordning, der er indført ved denneretsorden, ogataftalen ikke underminerer genstanden for og formåletmed den af Fællesskabet fastsatte politik for Fællesskabets eksterne for-bindelser.Under forhandlingerne er forslaget blevet udvidet til også at omfatte ind-gåelse eller ændring af visse regionale aftaler, hvilket man fra dansk sideser som positivt.Forslaget er fremsat under henvisning til EF-Traktatens artikel 61, litra c,og artikel 65, der giver hjemmel til at vedtage foranstaltninger vedrøren-de samarbejde om civilretlige spørgsmål med grænseoverskridende virk-ninger, i det omfang de er nødvendige for det indre markeds funktion.Det følger af artikel 65, at sådanne foranstaltninger skal træffes i henholdtil artikel 67, stk. 5, andet led, dvs. efter den fælles beslutningsprocedure.Kommissionen har i øvrigt fremsat et tilsvarende forslag om bilateraleaftaler vedrørende retternes kompetence, anerkendelse og fuldbyrdelse afdomme og retsafgørelser i ægteskabssager, forældreansvar og under-holdspligt, samt lovvalgsregler i forbindelse med underholdspligt. Detteforslag beskrives særskilt under punktet om familie-, arve- og personret inærværende notat.Forud for rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 blev der opnået enighed medEuropa-Parlamentet om en førstelæsningsaftale. Der udestår herefter ale-ne den endelige formelle vedtagelse af forslaget, der forventes at findested under svensk formandskab.
10
E-justiceUnder det tyske formandskab i første halvår af 2007 blev der indledtdrøftelser om ”e-justice”, hvorved forstås benyttelse af informations- ogkommunikationsteknologi, herunder f.eks. e-mail, videoafhøring, elek-troniske lovdatabaser mv., inden for det retlige område og mellem de ret-lige aktører.På baggrund af konklusionerne fra rådsmødet (retlige og indre anliggen-der) den 12. – 13. juni 2007 blev der nedsat en permanent arbejdsgruppei rådsregi, som skal arbejde med e-justice og yde teknisk bistand til Rå-dets øvrige arbejdsgrupper for at sikre en konsekvent anvendelse af it-teknologi herunder videokonferencer på retsområdet.Arbejdsgruppens arbejde er af ikke-lovgivningsmæssig karakter og erindtil videre baseret på frivillighed og fremme af ”best practice”.Arbejdsgruppen har senest forelagt en rapport for Rådet på rådsmødet(retlige og indre anliggender) den 4. – 5. juni 2009, der beskriver det ar-bejde, der har fundet sted under det daværende tjekkiske formandskab,og som foreslår en række prioriteter for arbejdsgruppens videre arbejde.Arbejdet med e-justice har under det tidligere tjekkiske formandskabnavnlig fokuseret på oprettelsen af den såkaldte e-justice portal. E-justice-portalen skal fungere som en normal hjemmeside, hvor borgerekan finde oplysninger om de enkelte landes retssystemer og links til rele-vante hjemmesider. Portalen forventes f.eks. at skulle indeholde informa-tion om mulighederne for at få retshjælp og mulighederne forretsmægling i de enkelte medlemsstater. Borgerne skal også kunne findeoplysninger om, hvilke muligheder der for eksempel er for at få adgangtil oplysninger fra erhvervsregistre i de enkelte medlemsstater.Det er planen, at e-justice-portalen skal lanceres i december måned 2009,hvorfor det forventes, at arbejdet med at fastlægge portalens præcise ind-hold og funktioner vil præge arbejdet med e-justice under det svenskeformandskab.Vedrørende spørgsmålet om grænseoverskridende bevisoptagelse, særligtvideokonferencer, har e-justice-arbejdsgruppen nedsat en undergruppebestående af en række medlemslande, herunder Danmark, der skal under-søge mulighederne for at skabe de tekniske og indholdsmæssige rammer11
for afholdelse af grænseoverskridende videokonferencer eventuelt via e-justice-portalen. Arbejdet har bl.a. bestået i at finde tekniske standarderog udarbejde en manual om fremgangsmåden ved afholdelse af video-konferencer. Arbejdet hermed forventes at fortsætte under svensk for-mandskab.Det forventes, at e-justice vil blive sat på dagsordenen for et eller flererådsmøder under det svenske formandskab.Grønbog om revision af Bruxelles I-forordningenKommissionen har udgivet en grønbog om revision af Rådets forordning(EF) nr. 44/2001 om retternes kompetence og om anerkendelse og fuld-byrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område (Bru-xelles I-forordningen).Formålet med grønbogen er at indlede en bred høring af de berørte parterom, hvordan anvendelsen af Bruxelles I-forordningen kan forbedres.Som følge af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggen-der er Danmark ikke omfattet af forordningen, og Danmark vil derforikke deltage i vedtagelsen af eventuelle ændringer til forordningen, somKommissionen måtte foreslå på baggrund af grønbogen og den igangvæ-rende høring.I kraft af en såkaldt parallelaftale mellem Danmark og Fællesskabet erDanmark imidlertid tilknyttet reglerne i Bruxelles I-forordningen på mel-lemstatsligt grundlag, således at reglerne i forordningen gælder mellemDanmark og de øvrige medlemsstater. Danmark har i medfør af sammeparallelaftale mulighed for at meddele Kommissionen, at Danmark vilgennemføre indholdet af eventuelle ændringer til forordningen i danskret. Danmark skal i så fald samtidig meddele, om gennemførelsen kanske administrativt eller kræver godkendelse i Folketinget. Hvis Danmarkmeddeler Kommissionen, at Danmark ikke ønsker at gennemføre indhol-det af ændringerne, følger det af parallelaftalen, at aftalen skal betragtessom opsagt, hvilket vil bevirke, at forordningens regelsæt ikke længerevil gælde mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.Kommissionen har tentativt tilkendegivet, at den forventer at fremsætteet forslag til ændring af Bruxelles I-forordningen ved årets udgang. Detforventes derfor, at overvejelserne omkring hvilke ændringer der bør12
indgå i Kommissionens ændringsforslag – og inddragelsen af medlems-staterne i disse overvejelser – vil finde sted under svensk formandskab,mens selve forhandlingerne om et eventuelt ændringsforslag vil bliveindledt under spansk formandskab (1. halvår 2010).Familie-, arve- og personretSkilsmisse – Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning(EF) nr. 2201/2003 for så vidt angår kompetence og om indførelse aflovvalgsregler i ægteskabssager2Kommissionen fremsatte i juli 2006 et forslag til ændringen af skilsmis-sereglerne i den nye Bruxelles II-forordning (ROM III) (KOM(2006) 399endelig).Forslaget har til formål at skabe klare og udtømmende retlige rammer iskilsmissesager inden for EU for at sikre borgerne en fair behandling isådanne sager i relation til retssikkerhed, retlig forudsigelighed, smidig-hed og mulighed for at få behandlet en sag om separation eller skilsmis-se.Med forslaget udvides anvendelsesområdet for den nye Bruxelles II-forordning til også at omfatte lovvalgsregler, og reglerne om internatio-nal kompetence ændres, bl.a. med indførelse af mulighed for at indgå af-taler herom.Vedtagelsen af forslaget kræver enstemmighed, jf. EF-Trakatens artikel67, stk. 2.På rådsmøderne (retlige og indre anliggender) den 5. – 6. juni 2008 og24. – 25. juli 2008 tilkendegav et stort flertal af medlemsstaterne, at destøtter forslaget. Enkelte medlemsstater kunne imidlertid ikke acceptereforslaget, hvorfor kravet om enstemmighed ikke var opfyldt. Da der ikkesynes at være udsigt til, at der i nær fremtid kan opnås enighed om for-slaget, og da en række medlemsstater ønsker forslaget gennemført, be-
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-Traktatens afsnit IV. Protokollen om Dan-marks stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse. Foran-staltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-Traktaten, vil ikke være bindende foreller finde anvendelse i Danmark.13
2
sluttede Rådet at drøfte muligheden for at gennemføre forslaget gennemiværksættelse af forstærket samarbejde.3Efterfølgende har 10 medlemsstater anmodet Kommissionen om at frem-sætte et forslag, der kan gennemføres ved iværksættelse af forstærketsamarbejde. Kommissionen har endnu ikke besluttet, om man vil frem-sætte et sådant forslag.Forslag til Rådets afgørelse om Det Europæiske Fællesskabs indgåel-se af protokollen om, hvilken lov der finder anvendelse på under-holdspligt4Kommissionen fremsatte den 27. februar 2009 forslag til Rådets afgørel-se om Det Europæiske Fællesskabs indgåelse af Protokollen om, hvilkenlov der finder anvendelse på underholdspligt (KOM(2009) 81 endelig).Denne protokol – Lovvalgsprotokollen – er udarbejdet af Haagerkonfe-rencen om International Privatret. Den fastlægger, hvilken lov der finderanvendelse på underholdspligt som følge af familieforhold mv.Ved den foreslåede Rådsafgørelse godkendes Lovvalgsprotokollen påFællesskabets vegne.Lovvalgsprotokollen har betydning for forordning (EF) nr. 4/2009 omretternes kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgø-relser og samarbejde vedrørende underholdspligt (Underholdspligtfor-ordningen), idet det følger af forordningens artikel 15, at den lov, derskal anvendes på underholdspligt, fastlægges i overensstemmelse medLovvalgsprotokollen i de medlemsstater, der er bundet af den.Fællesskabets godkendelse af Lovvalgsprotokollen har endvidere betyd-ning for, fra hvilket tidspunkt Underholdspligtforordningen finder an-vendelse, og protokollen har betydning for afskaffelse af eksekvaturpro-Efter reglerne om forstærket samarbejde (TEU artikel 43-45) kan der med deltagelseaf 8 eller flere medlemsstater indføres ”et forstærket indbyrdes samarbejde”. Dette om-fatter bl.a. gennemførelse af en retsakt som den foreliggende uden deltagelse af allemedlemsstater. I så fald vil retsakten ikke være bindende for de medlemsstater, der ikkedeltager i det forstærkede samarbejde. Forstærket samarbejde kan kun iværksættes somen sidste udvej, når det er fastslået i Rådet, at de fastsatte mål ikke kan nås inden for enrimelig frist ved anvendelsen af de relevante bestemmelser i traktaterne.4Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarksstilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltnin-ger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for ellerfinde anvendelse i Danmark.143
cedurer ved anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser om underholds-pligt inden for Fællesskabet.Forslaget til Rådsafgørelse er omfattet af det retlige forbehold, og Dan-mark deltager derfor ikke i en kommende vedtagelse af forslaget, der ik-ke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark. Underholds-pligtforordningen er ligeledes omfattet af det retlige forbehold, menDanmark har imidlertid efter aftale med Fællesskabet tilsluttet sig dele afUnderholdspligtforordningen, herunder dens bestemmelser om anerken-delse og fuldbyrdelse af afgørelser om underholdspligt.Danmark har mulighed for at tilslutte sig Lovvalgsprotokollen på almin-deligt mellemstatsligt grundlag. Regeringen har ikke på nuværende tids-punkt taget stilling til, om Danmark skal tilslutte sig Lovvalgsprotokol-len.Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse om forslaget.Det svenske formandskab har sat forslaget på dagsordenen for rådsmødetden 23. oktober 2009 (retlige og indre anliggender) med henblik på ved-tagelse.Forslag til forordning om indførelse af en procedure for forhandlingog indgåelse af bilaterale aftaler mellem medlemsstater og tredjelan-de om sektorspørgsmål vedrørende retternes kompetence, anerken-delse og fuldbyrdelse af domme og retsafgørelser i ægteskabssager,forældreansvar og underholdspligt samt lovvalgsregler i forbindelsemed underholdspligt5Kommissionen fremsatte den 19. december 2008 et forslag til en forord-ning om indførelse af en procedure for medlemsstaternes indgåelse afbilaterale aftaler med tredjelande på de områder, der er omfattet af for-ordning (EF) nr. 2201/2003 om kompetence og om anerkendelse ogfuldbyrdelse af retsafgørelser i ægteskabssager og i sager vedrørendeforældreansvar og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1347/2000 (dennye Bruxelles II-forordning) og forordning (EF) nr. 4/2009 om kompe-tence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser og samar-
5
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarksstilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltnin-ger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for ellerfinde anvendelse i Danmark.15
bejde vedrørende underholdspligt (Underholdspligtforordningen), hvorFællesskabet har erhvervet enekompetence (KOM(2008) 894 endelig).Forslaget har til formål at fastlægge en procedure for Kommissionensbemyndigelse af medlemsstaterne til at indgå sådanne bilaterale aftaler.Efter forslaget kan Kommissionen meddele en medlemsstat bemyndigel-se til at indgå en bilateral aftale, såfremt en række betingelser er opfyldt,særligt at Fællesskabet ikke har indgået eller planlægger at indgå en afta-le om samme spørgsmål med det pågældende tredjeland, at medlemssta-ten har en særlig interesse i aftalen på grund af økonomiske, geografiske,kulturelle, historiske, sociale eller politiske bånd mellem de to lande, atden påtænkte aftale ikke gør fællesskabsretten ineffektiv og ikke under-minerer den korrekte anvendelse af den ordning, der er indført ved denneretsorden, og at aftalen ikke underminerer genstanden for og formåletmed den af Fællesskabet fastsatte politik for Fællesskabets eksterne for-bindelser.Under forhandlingerne er forslaget blevet udvidet til også at omfatte ind-gåelse eller ændring af visse regionale aftaler, hvilket man fra dansk sideser som positivt.Forslaget er fremsat under henvisning til EF-Traktatens artikel 61, litra c,artikel 65, artikel 67, stk. 2, og artikel 67, stk. 5, der giver hjemmel til atvedtage foranstaltninger vedrørende samarbejde om civilretlige – herun-der familieretlige – spørgsmål med grænseoverskridende virkninger, i detomfang de er nødvendige for det indre markeds funktion. Det følger afartikel 65, at sådanne foranstaltninger skal træffes i henhold til artikel 67,stk. 2, dvs. med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.Kommissionen har i øvrigt fremsat et tilsvarende forslag om bilateraleaftaler vedrørende lovvalgsregler for kontraktlige forpligtelser og forplig-telser uden for kontrakt. Dette forslag beskrives særskilt under punktetom civilretligt samarbejde i nærværende notat.Europa-Parlamentet har den 7. maj 2009 godkendt Kommissionens for-slag med de ændringer, der er foretaget i forbindelse med forhandlinger-ne om forslaget.På rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 blev der opnået politisk enighed omforslaget. Den endelige formelle vedtagelse af forslaget forventes at findested under svensk formandskab.16
Forslag til Rådets afgørelse om Fællesskabets indgåelse af Konventi-on om international inddrivelse af børnebidrag og andre former forunderholdspligt i familieforholdHaagerkonferencen for International Privatret vedtog den 23. november2007 på sin 21. Diplomatkonference Konvention om international ind-drivelse af børnebidrag og andre former for underholdspligt i familiefor-hold (2007-Underholdspligtkonventionen). Konventionen indeholderregler om international underholdspligt, særligt med hensyn til anerken-delse og fuldbyrdelse af afgørelser og administrativt samarbejde.Kommissionen forventes i løbet af det svenske formandskab i 2. halvår2009 at fremsætte forslag til Rådets afgørelse om Fællesskabets indgåel-se af Konvention om international inddrivelse af børnebidrag og andreformer for underholdspligt i familieforhold.En sådan afgørelse vil ikke gælde for Danmark, da den vil være omfattetaf det danske retlige forbehold.Danmark har mulighed for at tilslutte sig 2007-Underholdspligtkonven-tionen på almindeligt mellemstatsligt grundlag. Regeringen har ikke pånuværende tidspunkt taget stilling til, om Danmark skal tilsluttesig 2007-Underholdspligtkonventionen.Det svenske formandskab har sat forslaget på dagsordenen for rådsmødetden 30. november – 1. december 2009 (retlige og indre anliggender) medhenblik på vedtagelse.Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsforordning om lovvalg, kompetence, anerkendelse og fuldbyrdelse afafgørelser samt administrative foranstaltninger på arverets- og tes-tamentsområdet6Som det fremgår af Justitsministeriets orienteringsnotat af 29. januar2009 om større, væsentlige EU-sager på Justitsministeriets område (1.halvår 2009), der blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 3. febru-Forslaget forventes fremsat helt eller delvis med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV.Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derforanvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikkevære bindende for eller finde anvendelse i Danmark.176
ar 2009, var det forventningen, at Kommissionen ville fremsætte oven-nævnte forslag i begyndelsen af 2009. Forslaget er imidlertid endnu ikkefremsat, men forventes nu at blive det i løbet af det svenske formand-skab.Det arveretlige område er ikke omfattet af de internationale privatretligebestemmelser, som Fællesskabet hidtil har vedtaget. Kommissionens for-slag forventes bl.a. at ville indeholde en harmonisering af lovvalgsregler-ne i arvesager, der har et grænseoverskridende element. Forslaget forven-tes endvidere at ville indeholde regler om international kompetence samtgensidig anerkendelse og fuldbyrdelse. Desuden forventes forslaget atville indeholde regler om indførelse af et europæisk arvebevis og eventu-elt etablering af et system for registrering af testamenter eller et centrali-seret register.På det foreliggende grundlag er man fra dansk side overordnet positivover for et fællesskabsinstrument om arv og testamente. Det nye fælles-skabsinstrument vil dog ikke gælde for Danmark, da det er omfattet afdet danske retlige forbehold.Det svenske formandskab har sat forslaget på dagsordenen for rådsmødet(retlige og indre anliggender) den 30. november – 1. december 2009, idetforslaget forventes fremsat inden da. Der forventes alene en præsentationaf forslaget på dette rådsmøde.
18