Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del Bilag 589
Offentligt
696845_0001.png
696845_0002.png
696845_0003.png
696845_0004.png
696845_0005.png
696845_0006.png
696845_0007.png
696845_0008.png
696845_0009.png
696845_0010.png
696845_0011.png
696845_0012.png
696845_0013.png
696845_0014.png
696845_0015.png
696845_0016.png
696845_0017.png
696845_0018.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 18.5.2009KOM(2009) 214 endelig
HVIDBOGomERHVERVSMÆSSIG GRÆNSEOVERSKRIDENDE LANDEVEJSTRANSPORT AFEUROKONTANTER MELLEM MEDLEMSSTATERNE I EUROOMRÅDET
DA
1
DA
1.
I

NDLEDNING

Den fysiske euro blev indført i 2002, men som følge af store forskelle mellem de nationalelovgivninger er det i praksis meget vanskeligt at foretage erhvervsmæssig landevejstransportaf eurokontanter mellem medlemsstater, som har indført euroen (i det følgende benævnt"deltagende medlemsstater"), og der foregår derfor i øjeblikket kun en meget begrænsetgrænseoverskridende landtransport. De nationale lovgivninger adskiller sig på en lang rækkeområder, såsom spørgsmålet om, hvorvidt sikkerhedspersonalet skal være i besiddelse af ogbære skydevåben, uddannelseskrav, tilladte transportformer, sikkerhedskøretøjernes pansringog udstyr, brugen af intelligente systemer til neutralisering af pengesedler (IBNS), antallet afpersoner i sikkerhedskøretøjerne, informationsforpligtelser over for politiet, regler forudstedelse af tilladelse og tilhørende sanktioner. Grænseoverskridende transporter kanarrangeres på grundlag af ad hoc-tilladelser fra bestemmelsesmedlemsstaterne, men selv omder ses bort fra de administrative procedurer i forbindelse hermed, indebærer dette stadig, atder skal overholdes to eller flere forskellige komplekse sæt af nationale regler.Pengetransportmarkedet er derfor i øjeblikket organiseret efter nationale retningslinjer. Det erimidlertid en logisk følge af den fælles valuta, at eurosedler og -mønter skal kunne cirkulereog transporteres så frit som muligt inden for euroområdet. En forenkling af dengrænseoverskridende pengetransport er desuden et naturligt supplement til Den EuropæiskeCentralbanks køreplan for større konvergens i de nationale centralbankers kontanttjenester ogoprettelsen af et enkelt område for eurokontanter for personer, der håndterer kontantererhvervsmæssigt. Et vigtigt element i køreplanen er den såkaldte fjernadgang til den nationalecentralbanks kontanttjenester, hvorved et kreditinstitut i en deltagende medlemsstat kananvende en centralbanks kontanttjenester i en anden deltagende medlemsstat. Denneforanstaltning blev indført i juni 2007, men dens potentiale kan ikke udnyttes fuldt ud, før derrent faktisk er mulighed for at transportere kontanter på tværs af grænserne uden problemer.Bankerne, de store detailvirksomheder og andre personer, der håndterer kontantererhvervsmæssigt, må kunne forsyne sig med og levere kontanter på den mest effektive mådeuden at være begrænset af nationale grænser.Som følge af arten af de transporterede varer er pengetransportsektoren samtidig udsat foralvorlige sikkerhedsmæssige trusler, og risicienes art og omfang kan variere meget fra denene medlemsstat til den anden. Det er derfor af allerstørste betydning, at grænseoverskridendekontanttransporter foregår på betingelser, der garanterer et højt beskyttelsesniveau forpengetransportørerne og offentligheden.Fastsættelse af fælles regler, der som helhed muliggør grænseoverskridendekontanttransporter ad landevej mellem deltagende medlemsstater, samtidig med atpengetransportørerne garanteres et højt sikkerhedsniveau, vil give mulighed for mereeffektive kontanttransportruter i grænseregioner. Forretningsbankerne vil således kunnebenytte kontanttjenesterne hos den nærmeste centralbankfilial eller det nærmestepengetransportcenter, hvad enten de er beliggende i deres egen medlemsstat eller ej.Detailhandlere, automatproducenter og andre personer, der håndterer kontantererhvervsmæssigt, vil ligeledes være i stand til at modtage eller levere kontanter fra/til detnærmeste kontantcenter uafhængigt af de nationale grænser. Endelig vilpengetransportvirksomheder, der udfører transport i grænseregioner, være i stand til atplanlægge deres transportruter og øvrige kontantlogistik på en mere effektiv måde. Genereltset vil en mere effektiv kontanttransport være til fordel for økonomien som helhed.
DA
2
DA
Den Europæiske Centralbank, banksektoren og de store detailvirksomheder har gentagnegange opfordret til, at der tages et initiativ til at fjerne hindringerne for erhvervsmæssiggrænseoverskridende landevejstransport af eurokontanter i Europa.På denne baggrund indledte Kommissionen derfor en række høringer i maj 2008 med detformål at udarbejde et forslag til fælles regler, som skal fremme den grænseoverskridendelandevejstransport af eurokontanter.Dette initiativ svarer til Kommissionens holdning med hensyn til en mulig harmonisering afpengetransporter som omhandlet i artikel 38, litra b), i Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked.2.K

OMMISSIONENS INITIATIV TIL FREMME AF GRÆNSEOVERSKRIDENDE TRANSPORT

AF EUROKONTANTER OG INDLEDENDE HØRING AF INTERESSEGRUPPER

For at kunne udnytte ekspertise og bidrag fra alle interesserede parter i sektoren blev der iførste halvdel af 2008 i første omgang nedsat en arbejdsgruppe under formandskab afKommissionen og bestående af de europæiske organisationer for alle de størsteinteressegrupper1. Arbejdsgruppen holdt tre heldagsmøder mellem juli og december 2008 ogdrøftede alle relevante spørgsmål, såsom anvendelsesområdet for de eventuelle fremtidigefælles regler, forskellene mellem de nationale lovgivninger og mulighederne forharmoniserede grænseoverskridende regler på de forskellige områder, der er nævnt ibegyndelsen af afsnit 1.Hvad angår de juridiske muligheder for at fremme grænseoverskridende pengetransport, blevder overvejet tre hovedmuligheder:En fuldstændig harmonisering af reguleringen af pengetransport i de pågældendemedlemsstater.Et system, hvor en tilladelse i én medlemsstat vil være gyldig i alle medlemsstater("gensidig anerkendelse").Et sæt af fælles regler, som er gyldige i alle medlemsstater, dog med forbehold af nationaleregler for visse aspekter, som er udtrykkelig angivet i teksten. I modsætning til enfuldstændig harmonisering vil de fælles regler kun gælde for grænseoverskridendetransport.Eftersom der er store forskelle mellem de nationale regler og i risikoniveauet i de enkeltemedlemsstater, blev det anset for særdeles vanskeligt at nå til enighed om indholdet af enfuldstændig harmonisering af reglerne for pengetransport eller om en generel gensidiganerkendelse af nationale regler. Sidstnævnte mulighed kunne endvidere resultere i, atkontanttransporter finder sted under regler, som giver eller ser ud til at give utilstrækkelig
1
Følgende organisationer var repræsenteret: CEA (European insurance and reinsurance federation),CoESS (Confederation of European Security Services), EBF (European Banking Federation),Eurosystem, EPC (European Payments Council), ESTA (European Security Transport Association),EURICPA (European Intelligent Cash Protection Association), EuroCommerce, Europol (EuropeanPolice Office), MDWG (Mint Directors Working Group) og UNI-Europa (Union Network International– Europa).
DA
3
DA
beskyttelse af personalet og/eller offentligheden. Arbejdsgruppen gik derfor helt klart ind foret sæt fælles regler gældende for grænseoverskridende transporter, som skal gælde paralleltmed de eksisterende nationale regler for indenlandske pengetransporter.Inden for rammerne af et sådant sæt fælles regler drøftede arbejdsgruppen følgende centralepolitikmuligheder vedrørende anvendelsesområdet for eventuelle fælles regler:Det geografiske anvendelsesområde. Dette kunne omfatte hele EU-27 eller være begrænsettil euroområdet.Arten af transporterede varer. Varerne kunne ikke blot omfatte eurokontanter, men ogsåandre valutaer og andre former for værdigenstande.Definitionen af grænseoverskridende transport. Grænseoverskridende transport kunnebegrænses til transport fra det ene punkt til det andet eller også omfatte operationer ihjemlandet forud for den internationale operation og/eller operationer ibestemmelseslandet efter den internationale operation (sidstnævnte operationer betegnesalmindeligvis "kabotage").Der var forskellige opfattelser af alle disse spørgsmål i arbejdsgruppen.Hovedformålet med eventuelle fælles regler er at gøre det lettere for den fælles valuta atcirkulere frit inden for euroområdet. Dette udelukker imidlertid ikke, at andre medlemsstatersområder også medtages. Uafhængigt af det geografiske anvendelsesområde kan det endvidereovervejes at medtage valutaerne i andre medlemsstater, i tredjelande samt andre former forværdigenstande (såsom smykker, guld, kunstgenstande og værdifulde dokumenter). Enudvidelse af anvendelsesområdet til ikke-deltagende medlemsstater og andre varer kanimidlertid medføre en alvorlig forsinkelse eller endog forhindre vedtagelsen af fælles regler,idet drøftelserne kan ledes bort fra de væsentligste spørgsmål.Grænseoverskridende transport kan fortolkes snævert, således at det betyder transport afkontanter fra et sikret punkt i land A til et sikret punkt i land B uden stop undervejs ("frapunkt til punkt"). Fra punkt til punkt betyder, at individuelle kontantcentre og andre sikredepunkter kan betjenes på tværs af grænsen under de fælles regler, men udelukker bankfilialer,pengeautomater og detailhandlere (medmindre de er udstyret med et sikret område tillosning/lastning af køretøjet). Der vil kun være mulighed for en enkelt operation ad gangenfra et sikret punkt til et andet sikret punkt.Transporter fra punkt til punkt svarer imidlertid kun til en del af de kontanttransporter, derregelmæssigt udføres af pengetransportvirksomheder. Et bredere anvendelsesområde vildesuden omfatte en række transportoperationer forud for og efter den grænseoverskridendedel af transporten. Herved vil det blive muligt at organisere grænseoverskridendetransportruter, som logistisk set er lige så optimale som indenlandske transportruter, idetadskillige punkter kan betjenes undervejs, herunder bankfilialer, pengeautomater ogdetailhandlere. Med henblik på at fremme den frie bevægelighed for eurokontanter på tværs afde nationale grænser foreslås det derfor, at det foruden den overordnede grænseoverskridendeoperation skal være muligt at udføre transportoperationer med flere stop i hjemlandet samt ibestemmelseslandet/landene. Som beskrevet i afsnit 3.2 nedenfor bør den samlede varighed afoperationerne i hjemlandet og i bestemmelseslandet/landene begrænses til en enkelt dag.
DA
4
DA
I tilfælde af fælles grænseoverskridende regler vil kontanttransporttjenester falde ind underforskellige retssystemer, bl.a. med hensyn til overholdelse af arbejdsretlige principper,gældende overenskomster eller anden lovgivning vedrørende sociale og/ellersikkerhedsmæssige aspekter. Dette kunne resultere i store praktiske problemer med hensyn tilat afgøre, hvilke lønmæssige og andre sociale betingelser, der finder anvendelse, navnlig hviset sikkerhedskøretøj opererer i mere end to lande.I den sammenhæng vil det være af afgørende betydning at få præciseret, hvordandirektiv96/71 om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser2skalanvendes på grænseoverskridende pengetransporter.Dette direktiv tager sigte på at forene udøvelsen af virksomhedernes grundlæggende ret tiludveksling af grænseoverskridende tjenester i henhold til EF-traktatens artikel 49 på den eneside med en passende beskyttelse af rettighederne for arbejdstagere, der er midlertidigtudstationeret i udlandet med henblik på at præstere disse ydelser, på den anden side.Direktivet tilstræber således at opnå en balance mellem de økonomiske friheder i henhold tilEF-traktaten og arbejdstagernes rettigheder under deres udstationering. Det anfører derfor deobligatoriske regler af generel interesse på fællesskabsplan, som skal gælde for udstationeredearbejdstagere i værtslandet, og der fastsættes en kerne af klart definerede arbejds- ogansættelsesvilkår med henblik på minimumsbeskyttelse af arbejdstagerne, som skaloverholdes af tjenesteleverandøren i værtslandet. Afhængig af de særlige omstændigheder,hvorunder de grænseoverskridende transportoperationer udføres, jf. definitionerne i artikel 1,stk. 3, kan direktivet finde anvendelse på grænseoverskridende transportoperationer, som eromfattet af nærværende hvidbog.Det må imidlertid erkendes, at den særlige kortsigtede karakter af udstationeringen i tilfældeaf grænseoverskridende pengetransport skaber vanskeligheder med hensyn til den praktiskeanvendelse og håndhævelse af direktivet. F.eks. kan anvendelsen af direktivet eventueltforudsætte, at arbejdsgiverne i pengetransportsektoren måler den tid, som deres personaletilbringer i hvert enkelt land, med henblik på at beregne de gældende minimumssatser prorata.Den praktiske anvendelse af direktiv 96/71 på dette område må derfor undersøgesomhyggeligt sammen med medlemsstaterne, andre relevante eksperter3og arbejdsmarkedetsparter, før der formelt kan vedtages fælles regler om grænseoverskridende pengetransport. Detvil især være vigtigt at sikre, at anvendelsen af fællesskabsreglerne eller den nationalelovgivning ikke pålægger operatørerne uforholdsmæssige og unødvendige administrativebyrder, som i praksis kan udgøre en alvorlig forhindring for muligheden for at gennemføregrænseoverskridende operationer. En afklaring af disse spørgsmål vil være en integrerendedel af vurderingen af den sociale virkning af de forskellige muligheder.På grundlag heraf iværksætter Kommissionen herved en omfattende høringsprocedure om enrække planlagte fælles regler, der er vedlagt som bilag til denne hvidbog. Kommissionenunderstreger, at de planlagte regler kun er foreløbige. Hensigten er at gøre det lettere for alleinteresserede parter at formulere målrettede kommentarer ved allerede på nuværendetidspunkt at præsentere de vigtigste elementer i de eventuelle fælles regler. Disse planlagte
23
EFT L 18 af 21.1.1997, s. 1–6.Ved Kommissionens afgørelse 2009/17/EF blev der nedsat et ekspertudvalg for udstationering afarbejdstagere (EUT L 8 af 13.1.2009, s. 26-28).
DA
5
DA
regler berører ikke det forslag, som Kommissionen eventuelt fremsætter på et seneretidspunkt.Alle interesserede parter opfordres til at indsende deres bemærkninger inden den 30. juni2009 til den adresse, der er anført i slutningen af afsnit 4.3.D

E VIGTIGSTE KARAKTERISTIKA VED EVENTUELLE FÆLLES REGLER

De planlagte fælles regler skal gælde forgrænseoverskridendetransport afeurokontantermellemdeltagende medlemsstater.Kontanttransporter, der udelukkende foregår inden for enmedlemsstat, berøres derfor ikke.For at sætte fokus på det centrale spørgsmål, nemlig den frie bevægelighed for eurokontanterinden for euroområdet, vil medlemsstater, som ikke har indført euroen, og deres valutaer ikkevære omfattet af anvendelsesområdet for de fælles regler. Muligheden for at medtage ikke-deltagende medlemsstater og valutaer via en såkaldt "opt-in"-klausul bør imidlertidundersøges nærmere.Endelig foreslås det, at transporter af store mængder eurosedler og -mønter mellemcentralbankerne i euroområdet som følge af deres særlige karakter ikke bør være omfattet afteksten, forudsat at de eskorteres af militæret og/eller politiet.3.1.Retsgrundlag
Det planlægges at basere de eventuelle fælles regler på artikel 123, stk. 4, i traktaten omoprettelse af Det Europæiske Fællesskab, fordi de ser ud til at være nødvendige for at fremmeanvendelsen af euroen som fælles valuta. Dette kræver vedtagelse med kvalificeret flertalblandt de deltagende medlemsstater efter høring af Den Europæiske Centralbank. Detplanlægges desuden at anvende en forordning.3.2.Transport inden for samme døgn og i dagtimerne
Som følge af den særlige karakter af pengetransport og for at tage hensyn til vanskelighederneved at organisere sikre kontantleverancer over flere dage skal et sikkerhedskøretøj, somkrydser grænsen, udgå fra og vende tilbage til oprindelsesmedlemsstaten samme dag, og heletransporten skal foregå i dagtimerne (det foreslås, at udtrykket "i dagtimerne" dækkertidsrummet mellem kl. 6.00 og 22.00). Der kan imidlertid foregå nattransport af kontanter,såfremt det allerede er tilladt i henhold til de nationale regler i de medlemsstater, hvortransporten foregår. Afhentning og/eller aflevering af kontanter inden foroprindelsesmedlemsstaten forud for den grænseoverskridende del af transporten eller indenfor en bestemmelsesmedlemsstat efter den grænseoverskridende del vil være mulig, mensikkerhedskøretøjet skal returnere til oprindelsesmedlemsstaten samme dag (eller inden for 24timer, hvis nattransport er tilladt).3.3.Tilladelse til grænseoverskridende pengetransport
De nationale kontrolmyndigheder skal være i stand til at kontrollere, om et sikkerhedskøretøjopfylder betingelserne for at foretage kontanttransport på landets område. En virksomhed, derønsker at foretage grænseoverskridende transport af eurokontanter ad landevej, skal derforansøge om en særlig tilladelse til grænseoverskridende pengetransport hos de kompetente
DA
6
DA
myndigheder i oprindelsesmedlemsstaten. Originalen eller en attesteret kopi af tilladelsen skalaltid følge køretøjet.De nøjagtige karakteristika ved tilladelsesdokumentet skal fastlægges nærmere, og det skalvære gyldigt i en begrænset periode (der foreslås tre år). For at kunne få tilladelsen skal denansøgende virksomhed overholde de planlagte fælles regler, anden gældendefællesskabslovgivning eller, når dette er udtrykkelig bestemt, den gældende nationalelovgivning vedrørende pengetransport. En sådan henvisning til en (eventuel) nationallovgivning kan tænkes i to tilfælde: i) forudgående underretning af de nationalepolitimyndigheder og ii) procedurer for håndtering af kontanter uden forpengetransportkøretøjet. Det første tilfælde angår de nationale politimyndighederskompetence og organisering, når der ikke ser ud til at være nogen tvingende grund til atharmonisere fremgangsmåderne. Det andet tilfælde angår situationer, hvorpengetransportørerne kan komme i mere direkte kontakt med offentligheden og såledesudsætte den for de farer, der er forbundet med denne aktivitet. Det synes derforhensigtsmæssigt, at eventuelle nationale regler overholdes.Oprindelsesmedlemsstaten skal imidlertid allerførst godkende, at virksomheden kan foretagepengetransport. Hvis medlemsstaten ikke har nogen specifik godkendelsesprocedure forpengetransportvirksomheder, skal virksomheden kunne fremlægge bevis for, at den harforetaget regelmæssige pengetransporter i en nærmere angivet periode (der foreslås 12måneder) uden at have overtrådt den eksisterende nationale lovgivning. Denne regel skalsikre, at pengetransportvirksomheder, der arbejder med grænseoverskridende transport, hartilstrækkelig forudgående erfaring til også at kunne foretage sikker pengetransport på enanden medlemsstats område.For at sikre, at medlemsstaterne råder over tilstrækkelige informationer om virksomheder, derer etableret i en anden medlemsstat, og som ønsker at foretage pengetransport på deresområde, planlægges det endvidere, at medlemsstaterne skal udveksle oplysninger om udstedtegrænseoverskridende tilladelser og om eventuelle beslutninger om at suspendere ellerinddrage en tilladelse samt på forhånd underrette hinanden om navnene på de virksomheder,der ønsker at foretage transport på en anden medlemsstats område.3.4.Tilladte typer pengetransport
De tilladte typer pengetransport og tilhørende betingelser (regler om pansring af køretøjer,brug af intelligente systemer til neutralisering af pengesedler, våbenbesiddelse, personaleantalosv.) varierer meget fra den ene medlemsstat til den anden. Dette gælder bl.a. spørgsmålet ombesiddelse af våben. I nogle medlemsstater er det forbudt for pengetransportører at bærevåben, mens det i andre medlemsstater er obligatorisk, og i andre er det hverken forbudt ellerobligatorisk, men tilladt. I betragtning af de eksisterende forskelle forekommer det ikkerealistisk at kunne foreslå en type transport, der er acceptabel for alle. Der bør især ikke sættesspørgsmålstegn ved de nationale regler for, hvorvidt sikkerhedspersonale, der arbejder medpengetransport, ikke må/må/skal bære våben.På grundlag af den nuværende praksis i medlemsstaterne planlægges det, at der skal være firetilladte typer transport, som hver skal garantere et højt sikkerhedsniveau for personalet ogoffentligheden. Der er tre forskellige muligheder for så vidt angår pengesedler (ellerpengesedler i forbindelse med mønter), mens den sidste transporttype angår tilfælde, hvor derudelukkende transporteres mønter. Operatørerne skal frit kunne vælge den type transport, deforetrækker blandt de tre muligheder, der gælder for pengesedler. Det foreslås imidlertid, at
DA
7
DA
en medlemsstat efter anmeldelse til Europa-Kommissionen skal kunne beslutte, at mulighedenfor ikke-pansret køretøj eller køretøj med pansret kabine, som er udstyret med IBNS(muligheda)nedenfor), ikke finder anvendelse på dens område, forudsat at den ikke tilladertilsvarende transportformer for indenlandske pengetransporter. Det planlægges, at der skalvære mindst tre pengetransportører, som ledsager køretøjet, medmindre pengene er beskyttetved end-to-end IBNS, eller hvis der kun transporteres mønter. Eftersom pengene i det førstetilfælde beskyttes ved IBNS-teknologien, og mønterne i det andet tilfælde er mindre attraktiveat stjæle, planlægges det, at det krævede mindste antal pengetransportører i forbindelse meddisse muligheder (mulighed a), c) og d) nedenfor) reduceres til to.a) Transport af pengesedler i et ikke-pansret køretøj eller køretøj med pansret kabine, som erudstyret med et end-to-end intelligent system til neutralisering af pengesedler (IBNS)I forbindelse med denne mulighed skal køretøjet enten være af almindeligt udseende (dvs. dermå ikke være nogen tegn på, at det tilhører en pengetransportvirksomhed, eller at detanvendes til pengetransport),ellerdets kabine skal være pansret og være forsynet med megettydelige markeringer, som viser, at det er udstyret med end-to-end IBNS. IBNS-systemet skalvære i overensstemmelse med kriterier, som skal fastlægges nærmere (bl.a. kravet omgodkendelse i mindst én deltagende medlemsstat).b) Transport af pengesedler i et fuldt pansret køretøj, som ikke er udstyret med IBNSI forbindelse med denne mulighed skal køretøjet være fuldstændig pansret, så det kan modståangreb med skydevåben. Pengetransportørerne skal bære skudsikre veste og overholde deeksisterende regler i de medlemsstater, hvor transporten foregår, for så vidt angår spørgsmåletom, hvorvidt de ikke må/må/skal bære våben, og den maksimale tilladte kaliber.Hvad angår besiddelse af våben præsenteres der to alternativer, som gensidigt udelukkerhinanden: i) indførelse af en særlig "europæisk våbenlicens for pengetransportører", som skalpræciseres nærmere. Licensen skal udstedes af den medlemsstat, der udstedte tilladelsen tilgrænseoverskridende pengetransport og kan kun udstedes til pengetransportører, som alleredeer i besiddelse af en national våbentilladelse, og som er ansat af en virksomhed, der er ibesiddelseafentilladelsetilgrænseoverskridendepengetransport,ellerii) pengetransportørerne skal ansøge om en våbentilladelse hos de nationale myndigheder i depågældende medlemsstater (forudsat at de tillader, at pengetransportører er bevæbnede).For at respektere den eksisterende nationale lovgivning skal der desuden planlægges enprocedure for tilfælde, hvor sikkerhedskøretøjet kører fra en medlemsstat, hvor skydevåben erobligatoriske, til en medlemsstat, hvor skydevåben er forbudt. I dette tilfælde skal våbnenelåses inde i en boks inden i køretøjet, før det kører ind på sidstnævntes område, og forbliveutilgængelige for pengetransportørerne, indtil køretøjet kører ind i en medlemsstat, somtillader, at pengetransportører er bevæbnede. Når først våbenboksen er låst, må den kun kunneåbnes ved fjernstyring fra køretøjets kontrolcentral.c) Transport af pengesedler i et fuldt pansret køretøj, som er udstyret med IBNSDenne mulighed kombinerer de beskyttende foranstaltninger under mulighed a) og b), dvs.både end-to-end IBNS og fuldstændig pansring af køretøjet. Der skal gælde de samme reglersom under mulighed b), men køretøjet skal desuden være udstyret med IBNS ioverensstemmelse med mulighed a) og være forsynet med meget tydelige markeringer, somangiver dette.
DA
8
DA
d) Transport af mønterDette er den eneste type transport, der skal gælde for grænseoverskridende transport afmønter. Mønter er tunge i forhold til deres værdi og derfor mere uhåndterlige og mindreattraktive at stjæle. Dette fremgår også af det forhold, at der i Fællesskabet næsten ikke harværet nogen angreb på køretøjer, der udelukkende transporterer mønter. Det planlæggesderfor, at køretøjet skal være forsynet med meget tydelige markeringer, som viser, at det kuntransporterer mønter. For at beskytte pengetransportørerne skal køretøjets kabine værepansret. Det bør endvidere drøftes yderligere, om pengetransportørerne skal være bevæbnedeeller ej.3.5.Sanktioner
Det er yderst vigtigt at sikre, at bestemmelserne håndhæves, og det er derfor absolutnødvendigt, at der er passende sanktioner i tilfælde, hvor bestemmelserne ikke overholdes.Det er samtidig vigtigt, at sanktionen står i rimeligt forhold til overtrædelsens alvor.Det planlægges derfor, at når der er sket en overtrædelse af betingelserne for tilladelsen tilgrænseoverskridende pengetransport, skal den myndighed, der har udstedt tilladelsen, kunnegive en advarsel, suspendere tilladelsen i en begrænset periode eller inddrage tilladelsenfuldstændigt. For at give bestemmelsesmedlemsstaten et sikkerhedsnet foreslås det endvidere,at den medlemsstat, der krydses, eller hvor tjenesten ydes, skal have ret til midlertidigt atsuspendere tilladelsen, hvis der er sket et alvorligt brud på reglerne, dvs. minimumsreglernefor antallet af pengetransportører eller reglerne vedrørende skydevåben, mens man afventer, atden myndighed i oprindelsesmedlemsstaten, der har udstedt tilladelsen, træffer en beslutning.Det foreslås endelig, at medlemsstaterne skal underrette hinanden om eventuelleovertrædelser og tilhørende sanktioner.3.6.Andre bestemmelser
For at kunne klare alvorlige sikkerhedstrusler skal der også planlægges en særlig bestemmelseom sikkerhedsforanstaltninger i nødsituationer. Dette kunne f.eks. vedrøre en rækkevoldsomme angreb, som nødvendiggør midlertidig politieskorte for alle pengetransporter påen medlemsstats område. For at undgå, at udenlandske og nationale operatører behandlesforskelligt, skal sådanne nødforanstaltninger vedrøre alle pengetransporter i den pågældendemedlemsstat. De skal endvidere være tidsbegrænsede og anmeldes til Kommissionen. Eneventuel forlængelse af nødforanstaltningerne skal være betinget af en formel forudgåendetilladelse fra Kommissionen.Der planlægges endvidere en række mindstekrav for pengetransportører, såsom en renstraffeattest, fysisk og mental sundhed, uddannelse og sprogfærdigheder.De fælles regler berører ikke anvendelsen af eksisterende EU-lovgivning, navnlig inden forsocial- og transportområdet.Det foreslås endelig, at der foretages en vurdering af gennemførelsen af de fælles regler to årefter deres ikrafttræden og derefter med regelmæssige mellemrum.
DA
9
DA
4.
N

ÆSTE SKRIDT

Det vedlagte sæt af planlagte regler vil blive drøftet med medlemsstaternes myndigheder i enad hoc-ekspertgruppe, der er nedsat til dette formål. Resultaterne af disse drøftelser og debidrag, der modtages fra interessegrupper og andre interesserede parter, vil indgå i denkonsekvensanalyse af eventuelle fælles regler, herunder vurderingen af de forskelligemuligheder, der drøftes i afsnit 2 ovenfor, som Kommissionen vil foretage forud forvedtagelsen af et eventuelt formelt forslag.Kommissionen indkalder bemærkninger til denne hvidbog. Bemærkningerne bedes senest30. juni 2009 sendt enten pr. email til:[email protected]eller med post til:Europa-KommissionenGeneraldirektoratet for Økonomiske og Finansielle Anliggender, kontor E.3Økonomiske aspekter af reguleringspolitikken, sektoren for eurokontanter og retligespørgsmålB-1049 BruxellesBilag: Planlagte fælles regler for grænseoverskridende landevejstransport af eurokontantermellem medlemsstaterne i euroområdet
DA
10
DA
BILAGPlanlagte fælles regler for grænseoverskridende landevejstransport af eurokontantermellem medlemsstaterne i euroområdetUdtrykket [forordning] anvendes til interne henvisninger i nedenstående tekst, idet detplanlægges at anvende en forordning i forbindelse med eventuelle fremtidige fælles regler.AFSNIT1.FÆLLESREGLER,SOMSKALGÆLDEFORALGRÆNSEOVERSKRIDENDE LANDEVEJSTRANSPORT AF EUROKONTANTERA. AnvendelsesområdeGrænseoverskridende transport af eurokontanter i henhold til bestemmelserne i denne[forordning] skal foregå i dagtimerne, og sikkerhedskøretøjet skal afgå fra og vende tilbage tiloprindelseslandet samme dag.Transporter fra punkt til punkt kan imidlertid foretages inden for en periode på 24 timer,forudsat at nattransport af kontanter allerede er tilladt i henhold til de nationale regler ioprindelsesmedlemsstaten, i de medlemsstater, der krydses, og i den (de) medlemsstat(er),hvor tjenesten ydes.Transporter af eurosedler og -mønter med en pålydende værdi på over 15 mio. EUR, somi) foretages mellem centralbanker i deltagende medlemsstater og ii) eskorteres af militæretog/eller politiet, er ikke omfattet af anvendelsesområdet for denne [forordning].B. Tilladelse til grænseoverskridende pengetransporta) En virksomhed, der ønsker at foretage grænseoverskridende landevejstransport afeurokontanter, skal ansøge om en tilladelse til grænseoverskridende pengetransport hos dekompetente myndigheder i oprindelsesmedlemsstaten.b) Tilladelsen til grænseoverskridende pengetransport udstedes for en periode på [tre] år af dekompetente nationale myndigheder til virksomheder, der er beliggende på deres område,forudsat at følgende betingelser er opfyldt:- Den ansøgende virksomhed skal være godkendt til at foretage pengetransport i denmedlemsstat, til hvilken ansøgningen om en tilladelse til grænseoverskridende pengetransporter indgivet. Hvis medlemsstaten ikke har en specifik godkendelsesprocedure forpengetransportvirksomheder, som går videre end de generelle regler for sikkerheds- ellertransportsektoren, skal virksomheden kunne fremlægge bevis for, at den regelmæssigt harbeskæftiget sig med pengetransport i mindst [tolv] måneder forud for ansøgningen udennogen overtrædelser af den eksisterende nationale lovgivning for sådanne aktiviteter. Densdirektører og bestyrelsesmedlemmer må endvidere ikke have været straffet for overtrædelservedrørende denne type aktiviteter.- Den ansøgende virksomhed, det ansatte personale, de anvendte køretøjer og desikkerhedsprocedurer, der anvendes i forbindelse med grænseoverskridende transport afeurokontanter, skal overholde de regler, der er fastsat i denne [forordning] og i andengældende EU-lovgivning eller - når der udtrykkelig henvises til det i denne [forordning] - dengældende nationale lovgivning på pengetransportområdet.
DA
11
DA
c) Tilladelsen til grænseoverskridende pengetransport udarbejdes i overensstemmelse medmodellen [vil blive fastlagt]. Køretøjer, som er involveret i erhvervsmæssiggrænseoverskridende landevejstransport af eurokontanter, skal til enhver tid medføreoriginalen eller en attesteret kopi af en gyldig tilladelse, som kan forevises forkontrolmyndighederne.d) Medlemsstaterne kontrollerer regelmæssigt, at de regler, der er fastsat i [forordningen]overholdes, herunder ved hjælp af stikprøvekontrol uden forudgående underretning afvirksomheden. Denne kontrol skal foretages mindst én gang om året.C. Sikkerhedspersonale i forbindelse med pengetransporter (pengetransportører)a) Pengetransportører skal opfylde følgende krav:i) de må ikke have været straffet for overtrædelser, som vedrører denne type aktiviteterii) de skal være i besiddelse af en lægeattest, som viser, at de fysisk og mentalt er i stand til atudføre arbejdetiii) de skal med et vellykket resultat have fulgt en ad hoc-grunduddannelse på mindst[200 timer], heri ikke indbefattet eventuel uddannelse i brug af skydevåben.Den ad hoc-grunduddannelse, der henvises til i punkt iii), skal mindst omfatte [procedurer forgrænseoverskridende pengetransport, relevante bestemmelser for pengetransport,forholdsregler i tilfælde af overfald, anvendelse af udstyr beregnet til pengetransport og reglerfor samarbejde]. Der kræves ligeledes en regelmæssig træning på disse områder.b) Mindst én af pengetransportørerne i køretøjet skal kunne fremlægge bevis forsprogkundskaber på mindst niveau A2 i det (de) officielle sprog, der benyttes i den (de)medlemsstat(er), der krydses, og den (de) medlemsstat(er), hvor tjenesten ydes.c) Hvis ingen af pengetransportørerne behersker det (de) officielle sprog, der anvendes i den(de) medlemsstat(er), der krydses, eller i den (de) medlemsstat(er), hvor tjenesten ydes, skalkøretøjet via virksomhedens kontrolcentral være i løbende radiokontakt med en person, somkan fremlægge bevis for sprogkundskaber på mindst niveau B1 i det pågældende sprog,således at det hele tiden er muligt at sikre en effektiv kommunikation med de nationalemyndigheder.D. Køretøjets udstyra) De anvendte køretøjer skal alle være udstyret med et GPS-system.Pengetransportvirksomhedens kontrolcentral skal til enhver tid kunne lokalisere køretøjernenøjagtigt.b) Køretøjerne skal være udstyret med passende kommunikationsmidler, således at der heletiden er mulighed for kontakt med kontrolcentralen for den virksomhed, der benytterkøretøjerne, og med de kompetente nationale myndigheder. Alarmnumrene tilpolitimyndighederne i de medlemsstater, der krydses, eller i den (de) medlemsstat(er), hvortjenesten ydes, skal forefindes om bord på køretøjet.c) Når køretøjerne er udstyret med intelligente systemer til neutralisering af pengesedler(IBNS), skal disse opfylde kravene i bilag […].
DA
12
DA
E. Forudgående underretning af de nationale politimyndighederDe foreliggende regler berører ikke anvendelsen af nationale regler, som kræver, at politiet påforhånd skal underrettes om enhver pengetransport.F. Procedurer for håndtering af kontanter uden for pengetransportkøretøjet i den (de)medlemsstat(er), hvor tjenesten ydesDe foreliggende regler berører ikke anvendelsen af nationale regler for håndtering afkontanter uden for pengetransportkøretøjet i den pågældende medlemsstat.G. Gensidig underretninga) Medlemsstaterne skal forelægge de regler, der er nævnt under E og F, for Kommissionenog skal omgående underrette den om enhver ændring, der påvirker dem. Kommissionen skalsikre, at disse regler offentliggøres via passende kanaler på alle de officielle sprog i dedeltagende medlemsstater med henblik på hurtigt at informere alle de aktører, der erinvolveret i en grænseoverskridende pengetransport.b) Medlemsstaterne skal føre et register over alle de virksomheder, til hvilke de har udstedt entilladelse til grænseoverskridende pengetransport, og skal underrette hinanden om detsindhold. De skal ajourføre registeret med enhver ændring, der påvirker det, herundereventuelle beslutninger om at suspendere eller inddrage en tilladelse i medfør af artikel […],og skal omgående underrette hinanden om ajourføringen.c) En virksomhed, der er i besiddelse af en tilladelse til grænseoverskridende pengetransport,skal i tilstrækkelig tid i forvejen underrette den udstedende myndighed om navnene på den(de) medlemsstat(er), hvor den ønsker at foretage pengetransport. Oprindelsesmedlemsstatenskal derefter omgående underrette den (de) pågældende medlemsstat(er) om den foreståendegrænseoverskridende aktivitet.AFSNIT 2. SÆRLIGE REGLER, DER ER PLANLAGT FOR DE FIRE TILLADTETRANSPORTTYPERA. Transport af pengesedler i et ikke-pansret køretøj eller køretøj med pansret kabine,som er udstyret med IBNSVirksomheder, der er i besiddelse af en tilladelse til grænseoverskridende pengetransport, kanforetage grænseoverskridende landevejstransport af eurosedler i dagtimerne ved hjælp af etkøretøj, som er udstyret med IBNS, forudsat at følgende betingelser er opfyldt:a) køretøjet skal enten være af almindeligt udseende, eller dets kabine skal være pansret ogvære forsynet med meget tydelige markeringer, som på det (de) officielle sprog i den (de)medlemsstat(er), der krydses, og i den (de) medlemsstat(er), hvor tjenesten ydes, viser, at deter udstyret med et IBNS-systemb) det intelligente system til neutralisering af pengesedler skal være i overensstemmelse medde principper, der er fastlagt i [bilag …], og skal være godkendt i mindst én deltagendemedlemsstatc) der skal være mindst to pengetransportører i hvert køretøj, og disse skal være ubevæbnede;de må ikke bære uniform, hvis det køretøj, hvori de befinder sig, er af almindeligt udseende
DA
13
DA
d) en medlemsstat kan beslutte, at denne [artikel] ikke gælder for grænseoverskridendelandevejstransport af eurokontanter, der foretages på dens område, forudsat at den ikketillader tilsvarende transportformer for indenlandske pengetransporter. Den pågældendemedlemsstat skal meddele sin beslutning om ikke at anvende denne [artikel] tilKommissionen, som sørger for, at en tilsvarende meddelelse offentliggøres iDen EuropæiskeUnions Tidende.Den får virkning en måned efter offentliggørelsen.B. Transport af pengesedler i et fuldt pansret køretøj, som ikke er udstyret med IBNSVirksomheder, der er i besiddelse af en tilladelse til grænseoverskridende pengetransport, kanforetage grænseoverskridende landevejstransport af eurosedler i dagtimerne ved hjælp af etfuldt pansret køretøj, som ikke er udstyret med IBNS, forudsat at følgende betingelser eropfyldt:a) Pengetransportørerne skal overholde de eksisterende regler i den (de) medlemsstat(er), derkrydses, og i den (de) medlemsstat(er), hvor tjenesten ydes, for så vidt angår besiddelse afskydevåben og den maksimale tilladte kaliber. Når køretøjet kører ind i en medlemsstat, derikke tillader pengetransportørerne at være bevæbnede, skal eventuelle skydevåben, sompengetransportørerne er i besiddelse af, anbringes i en boks inden i køretøjet, som opfylderden europæiske standard [EN 1143-1]. Sådanne skydevåben skal forblive utilgængelige forpengetransportørerne under hele turen gennem denne medlemsstats område. De må tages udaf boksen, når køretøjet kører ind i en medlemsstat, som tillader, at pengetransportører erbevæbnede. Åbning af boksen med skydevåben skal ske ved fjernbetjening fra køretøjetskontrolcentral og på betingelse af, at kontrolcentralen har konstateret, hvor køretøjet nøjagtigtbefinder sig.b) Bevæbnede pengetransportører skal:[Mulighed 1:være i besiddelse af en "europæisk våbenlicens for pengetransportører".Licensen udstedes til virksomheden ved hjælp af et dokument, som er i overensstemmelsemed modellen i bilag […]. Denne licens udstedes efter anmodning til pengetransportører, derer i besiddelse af en våbentilladelse udstedt i overensstemmelse med gældende nationallovgivning, og som er ansat i en virksomhed, der er i besiddelse af en tilladelse tilgrænseoverskridende pengetransport, og den skal udstedes af den medlemsstat, der udstedtetilladelsen til grænseoverskridende pengetransport.Pengetransportørerne skal kunne forevise den europæiske våbenlicens forpolitimyndighederne, hvis der foretages kontrol i forbindelse med den grænseoverskridendelandevejstransport af eurokontanter. Bevæbnede pengetransportører skal have modtagetmindst [30] timers undervisning i brug af skydevåben og skal derefter trænes i brugen af dissemindst [en gang om året].][Mulighed 2:ansøge om en våbentilladelse hos de nationale myndigheder i den (de)medlemsstat(er), der krydses og/eller den medlemsstat, hvor tjenesten ydes, når dissemedlemsstater tillader, at pengetransportører er bevæbnede.]c) Der skal være mindst tre pengetransportører i hvert køretøj. De skal bære skudsikre veste,som mindst kan modstå projektiler af typen 44 Magnum og opfylder standard [NIJIIIA] ellertilsvarende.
DA
14
DA
d) De dele af køretøjet, hvor pengetransportørerne befinder sig, skal mindst være udstyret meden pansring, som kan modstå skud fra skydevåben af typen Kalachnikov/AK47 og opfylderstandard [EN 1522, klasse FB4+] eller tilsvarende.C. Transport af pengesedler i et fuldt pansret køretøj, som er udstyret med IBNSVirksomheder, der er i besiddelse af en tilladelse til grænseoverskridende pengetransport, kanforetage grænseoverskridende landevejstransport af eurosedler i dagtimerne ved hjælp af etfuldt pansret køretøj, som er udstyret med IBNS, hvis betingelserne i afsnit 2, punkt B ogA b), er opfyldt. Køretøjet skal endvidere være forsynet med meget tydelige markeringer, sompå det (de) officielle sprog i den (de) medlemsstater(er), der krydses, og i den (de)medlemsstat(er), hvor tjenesten ydes, angiver, at det er udstyret med IBNS.Der skal være mindst to pengetransportører i hvert køretøj.D. Transport af mønterVirksomheder, der er i besiddelse af en tilladelse til grænseoverskridende pengetransport, kanforetage grænseoverskridende landevejstransport af euromønter i dagtimerne ved hjælp af etkøretøj, som udelukkende transporterer mønter, forudsat at følgende betingelser er opfyldt:a) Køretøjets kabine skal være pansret, og køretøjet skal være forsynet med meget tydeligemarkeringer, som på det (de) officielle sprog i den (de) medlemsstat(er), der krydses, og i den(de) medlemsstat(er), hvor tjenesten ydes, angiver, at det kun transporterer mønter.b) Der skal være mindst to pengetransportører i hvert køretøj [og disse skal væreubevæbnede].Transporter, som omfatter både mønter og pengesedler, er omfattet af artikel 8, 9 eller 10,afhængig af den anvendte type køretøj.AFSNIT 3. DIVERSEA. Definitionera) Ved "grænseoverskridende landevejstransport af eurokontanter" forstås erhvervsmæssigtransport med køretøj af pengesedler og/eller mønter fra en deltagende medlemsstat, der harudstedt en tilladelse til grænseoverskridende pengetransport, som defineret i denne[forordning], med henblik på at levere eurosedler og/eller mønter til, eller afhente dem hos, eneller flere kunder, som befinder sig i en eller flere andre deltagende medlemsstater samt ioprindelsesmedlemsstaten.b) Ved "intelligent system til neutralisering af pengesedler (IBNS)" forståspengeseddelbeholdere til "end-to-end" anvendelse (dvs. uafbrudt beskyttelse af pengesedlernefra et sikret område til et andet ved et system til neutralisering af pengesedlerne) udstyret meden mekanisme, som permanent neutraliserer pengesedlerne, hvis der gøres et uautoriseretforsøg på at åbne beholderen.c) Ved "oprindelsesmedlemsstat" forstås den medlemsstat, på hvis områdepengetransportvirksomheden er etableret, og hvor start- og slutpunktet for den tur, sompengetransportkøretøjet tilbagelægger, befinder sig. Pengetransportvirksomheden anses for atvære etableret, hvis den rent faktisk udøver en økonomisk aktivitet, som omhandlet i
DA
15
DA
traktatens artikel 43, i en ubegrænset periode og ved hjælp af en stabil infrastruktur, hvorfraservicevirksomheden rent faktisk udøves.d) Ved "tilladelse til grænseoverskridende pengetransport" forstås en tilladelse, som har defysiske karakteristika, der er angivet i bilag […] til denne [forordning], og som bemyndigerindehaveren til at foretage grænseoverskridende landevejstransport af eurokontanter mellemdeltagende medlemsstater i overensstemmelse med de betingelser, der er fastsat i denne[forordning].e) Ved "almindeligt køretøj" forstås et køretøj, der har et normalt udseende og ikke har nogentydelige tegn på, at det tilhører en pengetransportvirksomhed, eller at det anvendes tilpengetransport.f) Ved "pengetransportører" forstås de ansatte, der er uddannet til at køre det køretøj, hvoripengene transporteres, eller til at beskytte køretøjets indhold.g) Ved "medlemsstat, der krydses" forstås en eller flere medlemsstater ud over virksomhedensoprindelsesmedlemsstat, som skal krydses af pengetransportkøretøjet for at nå den (de)medlemsstat(er), hvor tjenesten ydes.h) Ved sprogniveau "A2" og "B1" forstås de niveauer, der er fastsat i Europarådets fælleseuropæiske referenceramme for sprog.i) Ved transport "i dagtimerne" forstås transport, der foretages mellem kl. [6:00] og [22:00].j) Ved "transport fra punkt til punkt" forstås transport fra et sikkert sted til et andet sikkertsted uden stop undervejs.k) Ved "officielt sprog" forstås det (de) officielle fællesskabssprog, der anvendes af de lokalemyndigheder og befolkningen i de områder, hvor pengetransporten foregår.B. SanktionerNår de kompetente nationale myndigheder konstaterer, at der er sket en overtrædelse af en afbetingelserne for udstedelsen af tilladelsen til grænseoverskridende pengetransport, skal denmyndighed, der har udstedt tilladelsen, træffe beslutning om, hvorvidt der skal gives enadvarsel til den pågældende virksomhed, om tilladelsen skal suspenderes i en periode påmellem [to uger og to måneder], eller om tilladelsen skal inddrages fuldstændigt, alt afhængigaf arten og alvoren af overtrædelsen. Den myndighed, der har udstedt tilladelsen, kan ogsåforbyde den pågældende virksomhed at ansøge om en ny tilladelse i en periode på op til[5 år].Den medlemsstat, der krydses, eller hvor tjenesten ydes, skal underrette de kompetentenationale myndigheder i oprindelsesmedlemsstaten om eventuelle overtrædelser af denne[forordning]. Den medlemsstat, der krydses, eller hvor tjenesten ydes, kan suspenderevirksomhedens ret til at foretage landevejstransport af eurokontanter på sit område i enperiode på højst [en måned], hvis bestemmelserne i denne [forordning] vedrørendeminimumsreglerne for antallet af pengetransportører pr. køretøj eller vedrørende skydevåbenikke er blevet overholdt, mens man afventer, at den myndighed i oprindelsesmedlemsstaten,der har udstedt tilladelsen, træffer en beslutning.C. Revision
DA
16
DA
Kommissionen skal aflægge rapport til Rådet om gennemførelsen af denne [forordning]senest [to år efter dens ikrafttræden] og derefter én gang hvert femte år.D. Sikkerhedsforanstaltninger i nødsituationera) I tilfælde af et hastende problem, som i væsentlig grad påvirker sikkerheden i forbindelsemed pengetransporter, kan en medlemsstat – som undtagelse fra de generelle bestemmelser –træffe midlertidige sikkerhedsforanstaltninger, som går videre end dem, der er fastsat inærværende regler. Disse midlertidige foranstaltninger skal vedrøre alle pengetransporter,skal være gældende i højst fire uger og skal omgående anmeldes til Kommissionen.Kommissionen skal sørge for, at de hurtigt offentliggøres.b) En forlængelse af de midlertidige foranstaltninger, der er omhandlet i punkt a) ovenfor, udover en periode på fire uger skal være betinget af en forudgående tilladelse fraKommissionen.E. Anden fællesskabslovgivningDenne [forordning] berører ikke anvendelsen af den eksisterende fællesskabslovgivning,navnlig med hensyn til arbejdsvilkår, sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen samt transport.F. Intelligent system til neutralisering af pengesedler (IBNS)Så længe der ikke findes en specifik europæisk standard, skal IBNS-systemet være godkendt ién deltagende medlemsstat. Det skal endvidere opfylde følgende minimumsbetingelser:IBNS-systemet skal være udstyret med en anordning, der konstant kan overvåge, at deforudprogrammerede instrukser overholdes, og at unormale hændelser opdages.Pengetransportørerne må ikke kunne åbne IBNS-systemet uden for deforudprogrammerede tidsrum og/eller steder.IBNS-systemet skal - i tilfælde af at der gøres et uautoriseret forsøg på at åbnecontaineren - være i stand til permanent at neutralisere (dvs. gøre uegnet tilkontanttransaktioner) mindst 20 % af overfladearealet på begge sider af 100 % afpengesedlerne med blæk, der ikke kan fjernes, og som er uigennemsigtig, eller ved hjælpaf andre metoder. Hvis der anvendes blæk, må denne ikke i væsentlig grad nedbrydes medtiden, eller når den udsættes for varme eller lys.G. Europarådets fælles referenceniveauerSprogbruger på niveau B1: kan forstå hovedpunkterne i en klar normal fremstilling omvelkendte emner, man regelmæssigt støder på i forbindelse med arbejde, skole,fritidsaktiviteter osv. Kan klare de fleste af de situationer, som normalt opstår under rejser iområder, hvor sproget tales. Kan producere en ukompliceret, sammenhængende tekst omdagligdags emner og emner af personlig interesse. Kan beskrive oplevelser og begivenheder,drømme, håb og ambitioner samt kort begrunde og forklare holdninger og planer.Sprogbruger på niveau A2: kan forstå sætninger og hyppigt anvendte udtryk, der omhandlerforhold af umiddelbar betydning (f.eks. meget basale informationer om personlige ogfamiliære forhold, indkøb, lokal geografi, beskæftigelse). Kan kommunikere i ukompliceredeog rutineprægede situationer, der kræver en enkel og direkte udveksling af information om
DA
17
DA
velkendte og rutineprægede forhold. Kan med enkle udtryk beskrive sider af sin baggrund, sitnærmiljø samt udtrykke sine umiddelbare behov.
DA
18
DA