|
|
|
Folketingets Retsudvalg Christiansborg 1220 København K
CC. Folketingets Trafikudvalg |
Dato   29. oktober 2008 J. nr.          441-14  Â
|
|
Min forgænger skrev som bekendt før sommerferien til Storkøbenhavns Taxinævn og kommunerne uden for hovedstadsområdet med anmodning om at få en tilbagemelding til Færdselsstyrelsen medio september på, hvorledes sikkerheden i forhold til chauffører og passagerer håndteres lokalt, herunder synspunkter på et evt. påbud om videoovervågning i taxier.
Jeg kan oplyse, at Færdselsstyrelsen nu har gennemgået de modtagne tilbagemeldinger. Konklusionerne af tilbagemeldingerne er beskrevet i punktform nedenfor.
· Storkøbenhavns Taxinævn, som omfatter Københavns og Frederiksberg kommuner samt 20 kommuner i hovedstadsregionen med ca. 1,3 mio. indbyggere, gÃ¥r ind for et statsligt pÃ¥bud om videoovervÃ¥gning. Storkøbenhavn betjenes af â€godt †2.200 taxier. Heraf er ca. 300 taxier forsynet med videoovervÃ¥gning.
· 20 kommuner udenfor hovedstadsområdet med til sammen ca. 2 mio. indbyggere er imod et statsligt påbud om videoovervågning. I 4 af disse kommuner, der alle har minimum 100.000 indbyggere, er hovedparten af taxierne forsynet med overvågningsudstyr. I de øvrige mindre kommuner er der et ikke nærmere oplyst antal taxier forsynet med videoovervågningsudstyr.
· 21 kommuner udenfor hovedstadsområdet med til sammen godt 1,1 mio. indbyggere har ikke tilkendegivet en holdning til spørgsmålet om indførelse af påbud om videoovervågning.
· 4 kommuner udenfor hovedstadsområdet med til sammen ca. 250.000 indbyggere går ind for et statsligt påbud om videoovervågning. I 3 af disse kommuner er hovedparten af taxierne forsynet med videoovervågningsudstyr.
Der tegner sig sÃ¥ledes ikke et entydigt billede. Det fremgÃ¥r, at videoovervÃ¥gning i taxier i stor udstrækning har vundet indpas i store og i mellemstore kommuner. Dette gælder dog ikke København, hvor der i stedet helt generelt anvendes overfaldsalarmer og GPS i taxierne. Â
Færdsstyrelsen har oplyst, at det på baggrund af tilbagemeldingerne er indtrykket, at videoovervågning på sigt bliver standardudstyr i taxier, der kører i store og i mellemstore kommuner.
Denne opfattelse bygger også på, at overvågningsudstyr i dag kan købes eller lejes til rimelige priser, og at videoovervågning tilsyneladende er et væsentligt parameter ved chaufførers jobsøgning. Hertil kommer, at elektronisk udstyr generelt bliver billigere med tiden.
Jeg lægger vægt på, at der lokalt fortsat kan vælges de løsninger, der er mest relevante i de pågældende områder, hvilket også synes i vid udstrækning at være tilfældet. Jeg har derfor ikke på baggrund af tilbagemeldingerne umiddelbart planer om konkrete initiativer på området.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed