Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del Bilag 562
Offentligt
RETSUDVALGETINTERN NOTEUDDRAG FRA EU-KONSULENTENS KOMMENTEREDEDAGSORDEN FOR MØDET I EUROPAUDVALGET FREDAG DEN 29.MAJ 2009
Nedenfor gennemgås de punkter på Europaudvalgets dagsorden for mødetfredag den 29. maj 2009, som hører underRetsudvalgetsarbejdsområde.Punkterne vedrører følgende rådsmøde:-Rådsmøde (retlige og indre anliggender - justitsdelen) den 4.-5.juni 2009
27. maj 2009
Yderligere forelægger regeringen på mødet Kommissionens forslag til”forordning om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet”, som er en tidligforelæggelse, som ikke behandles på ovenstående rådsmøde, men pårådsmødet for land og fisk den 22. – 23, juni 2009.Regeringen forventes at forelægge forslaget om ”beskyttelse af dyr påaflivningstidspunktet” tilforhandlingsoplæg.Alle øvrige punkter forelæggestil orientering.
FF. Forslag til Rådets forordning om beskyttelse af dyr påaflivningstidspunktet––Tidlig forelæggelse og politisk enighedForslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel art. 37 om den fælleslandbrugspolitik og skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efterhøring af Parlamentet.
EU-landenes landbrugsministre ventes at opnå politisk enighed om forslagetom beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktetpå det kommende rådsmødefor landbrug og fiskeri den 22. – 23. juni 2009.Regeringen forelægger forslaget for Europaudvalget med henblik påforhandlingsoplæg.Forslaget til forordning blev fremsat af Kommissionen den 18. september2008 og sigter på at erstatte det nuværende EU-regelsæt i Rådets direktiv93/119.Det overordnede formål med forslaget til forordning er at:
---
forbedre beskyttelsen af dyr i forbindelse med aflivning,fremme innovation inden for bedøvelses- og aflivningsteknikkersikre EU-landenes virksomheder lige vilkår på EU’s indre marked.
Forslaget til forordning indebærer bl.a., at en lang række slagteoperationersamt overvågning af aflivning af pelsdyr fremoveralene skal kunne udføresaf personale, som har bestået en prøveog opnået et kompetencebevis.Forordningen fastslår desuden, ataflivning af dyr kun må finde sted efterbedøvelse.Dette krav gælder dog ikke dyr, der slagtes ved særlige metoder, som erforeskrevet af religiøse ritualer. Her kan medlemsstaterne til gengældopretholde eller indføre skærpede regler.Forslaget indeholder desuden krav om, at slagterier af en vis størrelse (1000eller flere kreaturer eller 150.000 eller flere fugle eller kaniner om året) skaludpege en ”dyrevelfærdsansvarlig”, som skal bistå virksomhedens ledelsemed at overholde forordningens krav.Den dyrevelfærdsansvarlige skal bl.a. føre optegnelser over de skridt, dertages for at forbedre dyrevelfærden på slagteriet.Kommissionens oprindelige forslag indeholdt også krav omden tilladtemaksimale transporttid af slagtedyr,men disse bestemmelser er udgået afforordningen under forhandlingerne i Rådet.Endelig skal det nævnes, at det gældende regelsæt bygger på etminimumsdirektiv, mensforslaget til forordning sigter på entotalharmoniseringaf reglerne – dog medmulighed for at opretholde ellerindføre skærpede nationale foranstaltningerpå en række nærmerefastsatte områder.Forslagetgælder ikkedyr, som aflives i forbindelse med1)2)3)4)videnskabelige forsøg udført under tilsyn af kompetente myndighederjagt eller sportsfiskerikultur- eller sportsarrangementerslagtning af fjerkræ, kaniner og harer uden for et slagteri til privatforbrug
Kommissionens oprindelige forslag harværet sendt i høringhos en langrække myndigheder og organisationer i Danmark.Der er i den forbindelse kommet høringssvar fra bl.a. Det Dyreetiske Råd,Dyreværnsrådet, Aktive Dyrerettigheder, Danish Meat Association, DanskLandbrug, Landbrugsraadet, Dansk Akvakultur, Danske Slagtemestre, Dansk
2
Pelsdyravlerforening, Dyrenes Beskyttelse, DyreværnsorganisationernesSamarbejdsorganisation DOSO, Hestens Værn, Linco Food System A/S ogDet Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved Århus Universitet.Det Dyreetiske Rådmener, at forslaget bør forbyde al aflivning af dyr udenforudgående bedøvelse, ligesom man finder, at kravet om udpegningen af endyrevelfærdsansvarlig bør gælde for alle slagterier og altså ikke undtage småslagterier.Danish Meat Association, Dansk Landbrug og Landbrugsraadetfinderforslagets krav om indførelsen af en godkendelsesordning med hensyn tilslagteriernes maksimale kapacitet betænkelig, når der ikke foreliggerdokumentation for, at det vil give mere dyrevelfærd.De tre organisationer finder desuden, at kravet om udpegning af endyrevelfærdsansvarlig også bør gælde for mindre slagterier. Dette kravstøttes desuden afDyrenes BeskyttelsesamtDetJordbrugsvidenskabelige Fakultet ved Århus Universitet.Til gengæld afviserDanske Slagtemestrekravet, idet man her finder, at detvil være konkurrenceforvridende, hvis små slagterier skal omfattes af kravetom udpegning af dyrevelfærdsansvarlig.For yderligere information om de hørte organisationer og myndighedershøringssvar henvises til regeringens samlenotat.Europa-Parlamentetvedtog den 18. september 2008 en rækkeændringsforslag til forordningen. Bl.a. foreslår Parlamentet, atmedlemsstaterne ikke skal have mulighed for at fastsætte et nationaltforbud mod rituel slagtning uden forudgående bedøvelse.Parlamentetfinder det afgørende, at harmonisere de forskellige slagtemetoder for at sikre,at alle EU’s producenter opfylder de samme dyrevelfærdsstandarder.Regeringen er overordnet positivover for forslaget til forordning, som denvurderer på en lang række områder indebærer dyrevelfærdsmæssigeforbedringer i forhold til de gældende EU-regler.Regeringen er navnlig positiv over for forslagets krav om kompetencebeviserhos de personer, som udfører slagtninger, samt at der på slagterier skaludpeges en dyrevelfærdsansvarlig.Regeringen beklager, at bestemmelserne om maksimal transporttider forvisse slagtedyr er udgået under forhandlingerne. Kommissionen har dogoplyst, at man inden udgangen af 2009 vil fremsætte et forslag til ændring afde gældende EU-regler om transport af dyr. Regeringen vil i den forbindelsearbejde for, at forslaget kommer til at indeholde regler om den maksimaletransporttid af slagtedyr.Endelig støtter regeringen, at det nye regelsæt fastsættes i en forordning.Regeringen er tilfreds med, at forordningen giver medlemsstaterne mulighedfor at fastsætte skærpede foranstaltninger på visse udvalgte områder og
3
finder derfor ikke, at der er grundlag for at arbejde for en generel mulighed forskærpede nationale regler om beskyttelse af dyrevelfærden. Regeringen vildog kunne acceptere dette som led i et eventuelt kompromis.Forslaget er ikke tidligere forelagtEuropaudvalget.
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 4.- 5. juni 2009
1.
SIS II – Statusorientering - KOM(2005)236, KOM(2005)230, KOM(2005)237-Orientering, drøftelse og vedtagelse
EU-landenes justitsministre ventes på rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 at fåforelagt en statusrapport for arbejdet med udviklingen af SIS II (Schengeninformations system).Rådet ventes i forlængelse heraf at vedtagekonklusioner om projektets videre skæbneRådet vedtog den 5.- 6- juni 2008 en tidsplan for udviklingen af SIS II-projektet, som fastsatte overgangen til SIS II til at finde sted i september2009. Det står dog klart, at denne frist ikke kan overholdes.I overensstemmelse med rådskonklusionerne fra rådsmødet den 26.-27.februar 2009 er der derfor iværksat et analyse- og reparationsarbejde, somskal afdække og løse de grundlæggende problemer, som der er med SIS II-systemet.Kommissionen har oplyst, at der er behov for at arbejde videre medsamspillet mellem den centrale og de nationale dele af SIS II. Der er fortsatstor usikkerhed om, hvornår man kan overgå til SIS II.Kommissionen fremlagde den 18. maj 2009 en rapport om mulighederne forat videreudvikle SIS I+ til et mindre avanceret system. Ud fra rapporten og dehidtidige drøftelser i Rådet på arbejdsgruppeniveau tegner der sig tre muligeløsningsmodeller:Fortsætte udviklingen af SIS IIUdvikle det nuværende system (SIS 1+) til et lidt mindre avanceretsystem, der dog skal have flest mulige af de forventede funktioner fra SISII og bygge på samme retsgrundlagUdvikle et SIS 1+RE inden for en finansierings- og styringsmæssigramme svarende til det, der i dag gælder for SIS 1+.
Model 2 og 3 er blevet aktuelle nu, hvor overgangen til SIS II tidligst forventesat kunne ske, når Frankrigs nuværende kontrakt med en privat leverandør om
4
drift og vedligeholdelse af den centrale del af det nuværende system erudløbet.Regeringen forventer, at der vil være visse forskelle mellem de tre modellermed hensyn til, hvornår alle de ønskede funktioner vil være tilgængelige. Hvismodel 1 vælges, ventes alle ønskede funktioner først at være tilgængelige iløbet af 4. kvartal 2011, mens det for så vidt angår model 2 og 3 først ventesat ske fra 4. kvartal 2012.I formandskabetsudkast til rådsresolutionlægger Rådet op til, at manfortsætter udviklingen af SIS II (model 1), dog således at muligheden for atanvende model 2 kontraktmæssigt bevares, indtil visse milepæle i det viderearbejde er passeret.Regeringenventes at kunne tage statusrapporten for SIS II til efterretning.Regeringen støtter foreløbigt model 1 eller 2. Regeringen lægger vægt på enløsning, der hurtigst muligt munder ud i et stabilt og funktionsdygtigt systemmed adgang til flest muligt af de funktioner, som ligger i SIS II.SIS II projektet har flere gange været forelagtEuropaudvalget.Det sketesenest på Europaudvalgets møde den 3. april 2009.
2.
En EU-koordineret tilgang til modtagelse af tidligere indsatte iforbindelse med lukningen af Guántanamo-lejren-Vedtagelse af konklusioner
På rådsmødet den 4. -5. juni 2009 ventes EU-landenes ministre at vedtage etudkast til konklusioner om en koordineret tilgang til modtagelsen af tidligereindsatte i forbindelse med lukningen af Guántanamo-lejren.I udkastet til konklusioner tilkendegiver medlemsstaterne, at hovedansvaretfor at sikre en hensigtsmæssig lukning af Guántanamo-lejren ligger hosU.S.A., og at spørgsmålet om eventuel modtagelse af tidligere indsatte hørerunder medlemsstaternes enekompetence.I konklusionerne anerkendes det dog samtidig, at én medlemsstats beslutningom at modtage tidligere indsatte, vil kunne påvirke de øvrige Schengenlande,og at der derfor er behov for at sikre tilstrækkelig udveksling af relevanteoplysninger mellem medlemsstaterne. Det forventes, at en sådan ordning vilindgå som bilag til rådskonklusionerne.Det forventes endeligt, at udkastet til konklusioner vil indeholde en opfordringtil medlemsstaterne om at tilbyde modtagne tidligere indsatte den fornødne
5
støtte, og i den forbindelse løbende inddrage hensynet til den offentlige ordenog sikkerhed i de øvrige EU-lande samt Schengenlandene.Regeringenforventer at kunne tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner.Sagen blev senest forelagtEuropaudvalgetden 20. februar 2009.
3.
Status for EU’s indsats mod terrorisme- OrienteringEU-landenes justitsministre ventes på rådsmødet den 4. – 5. juni at fåpræsenteret den halvårlige statusrapport fra EU’s antiterrorkoordinator, Gillesde Kerchoves, om gennemførelsen af EU’s strategi og handlingsplan forindsatsen mod terrorisme samt en rapport, der følger op på koordinatorenstidligere henstillinger på området.Statusrapporten ventes bl.a. at omhandle følgende emner:--informationsudveksling, herunder udveksling af oplysninger med Europolog Eurojustradikalisering og rekruttering, herunder indsatsen i de seks medlemsstater,der har påtaget sig ansvaret for arbejdet med en række centrale områderfor terrorbekæmpelseeksterne relationer, herunder finansiering af teknisk assistance tiltredjelande og arbejdet i relation til lukningen af Guántanamo-lejrentilrettelæggelse af Rådets arbejdegennemførelsen af relevante konventioner og retsakter på området.
---
Regeringen er positivover for de beskrevne tiltag i EU’s indsats over forterrorisme.Statusrapporten er ikke tidligere forelagtEuropaudvalget.
4.
Oprettelse af et uformelt netværk af nationale rapportører tilovervågning af menneskehandel-Vedtagelse af rådskonklusioner
EU-landenes justitsministre ventes på rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 atvedtage rådskonklusioner om oprettelsen af et uformelt EU-netværk afnationale rapportører eller tilsvarende mekanismer til overvågning afmenneskehandel.
6
Rådet ventes i konklusionerne at opfordre medlemsstaterne til at deltage inetværket med henblik på at sikre objektive, pålidelige, sammenlignelige ogopdaterede oplysninger om menneskehandel.Regeringenstiller sig overordnet positiv over for forslaget.Sagen er ikke tidligere forelagtEuropaudvalget.
5.
Meddelelse fra Kommissionen om en fællesskabsstrategi tilforebyggelse af naturkatastrofer og menneskeskabte katastrofer –Kom(2009)0082-Præsentation
EU-Kommissionens miljøkommissær, Stavros Dimas, ventes på rådsmødetden 4. – 5. juni 2009 at præsentere Kommissionens meddelelse omindførelsen af en fællesskabsstrategi til forebyggelse af naturkatastrofer ogmenneskeskabte katastrofer.Målet med meddelelsener at igangsætte en proces, som bl.a. skal føre til enidentifikation af tiltag, der vil kunne inkluderes i en fællesskabsstrategi, sombygger videre på eksisterende tiltag, der er vedtaget på europæisk niveau.I meddelelsen konstaterer Kommissionen, at medlemsstaterne allerede ivarierende grad har indført foranstaltninger for at forebygge katastrofer. Imeddelelsen understreges det således, at yderligere handling påfællesskabsniveau bør komplementere nationale handlingstiltag og børfokusere på områder, hvor en fælles tilgang er mere effektiv end separatenationale tilgange. EU kan bl.a. søge at reducere påvirkningen afgrænseoversskridende katastrofer inden for EU ved at:---skabe vilkårene for at udvikle vidensbaseredekatastrofeforebyggelsesstrategier på alle forvaltningsniveauersammenkæde aktører og strategier i alle katastrofehåndteringens stadierudnytte bestående instrumenter mere effektivt i forbindelse medkatastrofeforebyggelse.
Regeringen støtter Kommissionens meddelelsepå det overordnedeniveau og finder det positivt, at Kommissionen sætter fokus på forebyggelse.Regeringen finder dog, at forebyggelsestiltag som udgangspunkt er etnationalt anliggende og skal betragtes som en integreret del afberedskabsarbejdet inden for en given sektor, frem for et generelt,selvstændigt område. Konkrete initiativer bør således gennemføres som led iden relevante sektorregulering med inddragelse af erfaringerne fra lignende
7
tiltag såsom ”oversvømmelsesdirektivet”, Seveso-direktivet ogKommissionens hvidbog om klimatilpasning.Endelig bør Kommissionen ifølge regeringen nøje overveje, hvilken merværdider realistisk set kan være ved iværksættelsen af forebyggelsesinitiativer påfællesskabsniveau.Meddelelsen er ikke tidligere været forelagtEuropaudvalget.
6.
Rådskonklusioner om ”Public Awareness Raising” i tilfælde af størrekatastrofer–Vedtagelse af rådskonklusioner
EU-landenes justitsministre ventes på rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 atvedtage et udkast til rådskonklusioner fra det tjekkiske EU-formandskab omhøjnelsen af offentlighedens bevidsthed om civilbeskyttelse i tilfælde af størrekatastrofer.Det overordnede formål med rådskonklusioner er at sikre, at såvelmedlemsstaterne som Kommissionen arbejder inden for følgende treområder:1) uddannelse af diplomater inden for civilbeskyttelse2) oplysningsvirksomhed og uddannelse i forhold til befolkningen i EU3) Bevidstgørelse af offentligheden om redningspersonels sikkerhed.Regeringen støtterformandskabets udkast til rådskonklusioner.Sagen er ikke tidligere forelagtEuropaudvalget.
7.
Indførelse af en procedure for forhandling og indgåelse af bilateraleaftaler mellem medlemsstater og tredjelande om sektorspørgsmålvedrørende lovvalgsregler og kontraktlige forpligtelser og forpligtelseruden for kontraktforhold – KOM(2008)893––Orientering om Europa-Parlamentets afstemningForslaget er fremsat med hjemmel i TEF art. 61, litra c og art. 65 omdet civilretlige samarbejde og skal vedtages af Europa-Parlamentetog Rådet efter den fælles beslutningsprocedure. Rådet træfferafgørelse med kvalificeret flertal.
EU-landenes justitsministre ventes på rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 at fåen redegørelse af det tjekkiske EU-formandskab om Europa-Parlamentetsførstebehandling af forslaget til forordning.
8
Parlamentet afsluttede sin førstebehandling af forslaget den 7. maj 2009 ogvedtog i den forbindelse en række ændringer af forslaget, som ifølgeParlamentet er aftalt med Rådet.Forslaget eromfattet af Danmarks retlige EU-forbeholdog er derfor ikkebindende for eller finder anvendelse i Danmark.Formålet med forslageter at fastsætte en procedure for, at EU kanbemyndige medlemsstaterne til at ændre eksisterende bilaterale aftaler ellertil at forhandle og indgå nye bilaterale aftaler med tredjelande omsektorspørgsmål vedrørende lovvalgsregler på det civil- og handelsretligeområde.Bl.a. omfatter forslaget bilaterale aftaler mellem en medlemsstat og regionaleaftaler mellem et begrænset antal medlemsstater og et begrænset antaltredjelande, der grænser op til den Europæiske Unions medlemsstater, somangår lokale forhold og som ikke er åben for tiltrædelse af andre stater.Regeringener overordnet positiv over for forslaget og anser det navnlig forpositivt, at der under forhandlingerne er opnået enighed om, at forslagetomfatter visse regionale eller multilaterale aftaler. På grund af det danskeforbehold deltager Danmark dog ikke i vedtagelsen af forslaget.Sagen blev senest forelagtEuropaudvalgettil orientering den 3. april 2009.
8.
Indførelse af en procedure for forhandling og indgåelse af bilateraleaftaler mellem medlemsstater og tredjelande om sektorspørgsmålvedrørende retternes kompetence, anerkendelse og fuldbyrdelse afdomme og retsafgørelser i ægteskabssager, forældreansvar ogunderholdspligt samt lovvalgsregler i forbindelse med underholdspligt –KOM(2008)894- Politisk enighed- Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF art. 61, litra c, art. 65 og art, 67,stk. 2 og stk. 5 om det civilretlige samarbejde og skal vedtages af Rådet medenstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.EU-landenes justitsministre ventes på rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 atopnå politisk enighed om forslaget til forordning.Formålet med forslageter at fastsætte en procedure, hvorved EU kan givemedlemsstaterne bemyndigelse til at forhandle og indgå bilaterale aftaler medtredjelande om sektorspørgsmål vedrørende retternes kompetence,anerkendelse og fuldbyrdelse af domme og retsafgørelser i ægteskabssager,sager om forældreansvar og underholdspligt samt lovvalgsregler i forbindelsemed underholdspligt.
9
Forslaget eromfattet af Danmarks retlige EU-forbeholdog er derfor ikkebindende for eller finder anvendelse i Danmark.Forslaget omfatter bl.a. bilaterale aftaler mellem en medlemsstat og ettredjeland og de regionale aftaler, der er henvist til i den nye Bruxelles II-forordning og underholdspligtforordningen.Det drejer sig bl.a. om konventionen mellem Danmark, Finland, Island, Norgeog Sverige indeholdende privatretlige bestemmelser om ægteskab, adoptionog værgemål af 6. februar 1931 samt konventionen af 23. marts 1962 mellemDanmark, Finland, Island, Norge og Sverige om inddrivelse afunderholdsbidrag.Regeringener overordnet positiv over for, at der opnås enighed om, atforslaget omfatter de to ovennævnte nordiske konventioner, og at detligeledes skal omfatte hele anvendelsesområdet for den nye Bruxelles II-forordning og underholdspligtforordningen.Sagen er ikke tidligere forelagtEuropaudvalget.
9.
En fælles referenceramme for europæisk aftaleret- Vedtagelse af rådskonklusionerEU-landenes justitsministre ventes på rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 atvedtage et udkast til rådskonklusioner fra det tjekkiske EU-formandskab omfastsættelsen af en referenceramme for europæisk aftaleret.I udkastet til rådskonklusioner ventes Rådet at udstikke nogle retningslinjerfor, hvad Kommissionen bør medtage i en referenceramme for aftaleretten.Det drejer sig bl.a. om----fælles aftaleretlige grundprincipper (ex.principperne om kontraktfrihed,kontrakternes bindende virkning eller princippet om redelig handlemåde)definitioner af aftaleretlige nøglebegreberstandardregler baseret på grundprincipperne og nøglebegreberneforholdet til forbrugerretten
Endelig fastslås det i udkastet til rådskonklusioner, at referencerammen skalbygge på ikke-bindende retningslinjer, som lovgiverne kan anvende påfællesskabsplan som fælles inspirations- eller referencekilde ilovgivningsprocessen.Regeringen kan tilslutte sigformandskabets udkast til rådskonklusioner.
10
Sagen blev senest forelagtEuropaudvalgetden 11. april 2008.
10.
Forslag til Rådets rammeafgørelse om bekæmpelse af seksueludnyttelse af børn og børnepornografi - KOM(2009)135--OrienteringForslaget har hjemmel i EU-Traktatens art 29, artikel 31, stk. 1 og 34, stk.2, litra b og skal vedtages af Rådet med enstemmighed efter høring afParlamentet.
EU-landenes justitsministre ventes på rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 at fåen orientering fra det tjekkiske EU-formandskab om de igangværendeforhandlinger om rammeafgørelsen om bekæmpelse af seksuelt misbrug afbørn.Formålet med forslagettil rammeafgørelse, der blev fremsat den 25. marts2009, er at sikre en yderligere tilnærmelse af EU-landenes lovgivning påområdet. Forslaget skal samtidig bringe EU-reglerne på højde medEuroparådets konvention fra 2007 om beskyttelse af børn mod seksueludnyttelse og seksuelt misbrug.Forslaget sigter mod tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning inden for trehovedområder:---retsforfølgelse af personer, der begår seksuelt misbrugbeskyttelse af og bistand til ofreforebyggelse af seksuelt misbrug
Forslaget indeholder også nye bestemmelser om strafbare handlinger,sanktioner, rettighedsfrakendelse, straffemyndighed, efterforskning ogretsforfølgelse, blokering for adgang til bestemte internetadresser, mv.Forslaget indebærer bl.a. en udvidelse af, hvilke former for udnyttelse af børn,medlemsstaterne forpligtes til at gøre strafbare. Det gælder f.eks.:---organiseringen af rejser til udlandet med henblik på seksuelt misbrug afbørnat se børnepornografi uden at downloade filerat få børn til at udstille sig seksuelt foran webcam.
Forslaget indebærer også, at medlemsstaterne forpligter sig til at sikre, atpersoner, der begår de omtalte strafbare handlinger, som udgangspunktstraffes med fængsel indtil 6 år. Under skærpede omstændigheder skalpersoner kunne straffes med fængsel indtil 10 år, mens særligt skærpedeomstændigheder skal kunne give op til 12 år.
11
Regeringenfinder ikke, at man, mens der stadig er en høring i gang omforslaget, vil tage endelig stilling til det. Umiddelbart er regeringen dog positivover for forslaget.Sagen er senest forelagtEuropaudvalgetpå dets møde den 3. april 2009.
11.
Rådets rammeafgørelse om bekæmpelse af menneskehandel -KOM(2009)136--OrienteringForslaget har hjemmel i EU-traktatens art 29, artikel 31, stk. 1 og 34, stk.2, litra b og skal vedtages af Rådet med enstemmighed efter høring afParlamentet.
EU-landenes justitsministre ventes på rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 at fåen orientering fra det tjekkiske EU-formandskab om de igangværendeforhandlinger om rammeafgørelsen om bekæmpelse af menneskehandel.Formålet med forslagettil rammeafgørelse, der blev fremsat den 25. marts2009, er at sikre en yderligere tilnærmelse af EU-landenes lovgivning påområdet.Forslaget indeholder bl.a. regler om:---retsforfølgelse af personer, der er involveret i menneskehandel,beskyttelse af og bistand til personer, som udsættes for menneskehandelforebyggelse af menneskehandel.
Forslaget skal samtidig bringe EU-reglerne på højde med Europarådetskonvention om bekæmpelse af menneskehandel fra 2005, men detindeholder også en række bestemmelser, som ikke er indeholdt ikonventionen. Det drejer sig ifølge Kommissionen om bl.a.:-bestemmelser til beskyttelse af ofrene for menneskehandel, som sikrerbredere mulighed for straffritagelse for sårbare ofrer, der har væretinvolveret i strafbare aktiviteterhøjere standarder med hensyn til muligheden for lægebehandling for ofrerbredere og mere bindende regler for ekstraterritorial jurisdiktion, somforpligter medlemsstaterne til at retsforfølge borgere, der har begåetforbrydelser uden for medlemsstaternes område
--
Forslaget til rammeafgørelse indebærer også, at medlemsstaterne forpligtersig til at sikre, at personer, der begår menneskehandel, som udgangspunktstraffes med fængsel indtil 6 år. Hvis menneskehandlen er begået af enoffentlig ansat, inden for en kriminel organisation eller mod et særligt sårbart
12
offer, skal personer kunne straffes med fængsel indtil 10 år, mens særligtskærpede omstændigheder, hvor offerets liv er bragt i livsfare eller er begåetmed brug af grov vold, skal kunne give op til 12 år.Regeringenfinder ikke, at man, mens der stadig er en høring i gang omforslaget, vil tage endelig stilling til det. Umiddelbart er regeringen dog positivover for forslaget.Sagen er senest forelagtEuropaudvalgetpå dets møde den 3. april 2009.
12.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv2005/35/EF om forurening fra skibe og om indførelse af sanktioner forovertrædelser - KOM (2008) 134––OrienteringForslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel. 80, stk. 2 (søtransport)og skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet efter den fællesbeslutningsprocedure med kvalificeret flertal i Rådet.
EU-landenes justitsministre ventes på rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 at fåen orientering fra det tjekkiske EU-formandskab om status for forhandlingerneom forslaget til direktiv.Ifølge Europa-Parlamentet er der indgået aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet i forbindelse med førstebehandlingen om et kompromisforslag,som Parlamentet vedtog den 5. maj 2009 på sit plenarmøde.Den konkrete anledning til forslaget er EF-Domstolens dom af 23. oktober2007, i sag C-440/05, hvori Domstolen annullerede Rådets rammeafgørelseom bekæmpelse af skibsforurening, idet den præciserede:- at bestemmelser, som har til formål at forbedre søfartssikkerheden ogbeskytte miljøet, skal vedtages efter EF-traktatens artikel 80, stk. 2, omden fælles søtransportpolitik og ikke efter EU-traktatens regler omstraffesamarbejdet.- at EF-traktaten ikke indeholder hjemmel til at pålægge medlemsstaterneat indføre bestemte straffetyper og straffeniveauer.Kommissionen har på grund af EF-Domstolens dom annullation aframmeafgørelsenfremsat et forslagtil ændring af direktiv 2005/35/EF omforurening fra skibe og indførelse af sanktioner for overtrædelser. Forslagetskal træde i stedet for dele af den annullerede rammeafgørelse ombekæmpelse af skibsforurening.I overensstemmelse med EF-Domstolens dom indeholder forslaget dog ikkebestemmelser om de strafferetlige sanktioners art, type og niveau.
13
Regeringenvil tage formandskabets orientering til efterretning. Regeringenstøtter en snarlig vedtagelse af Kommissionens forslag.Sagen blevforelagt Europaudvalgettil forhandlingsoplæg den 20. februar2009.EF-Domstolens dom er gennemgået iEU-note E 4 af 28. november 2007.
13.
Evaluering af den praktiske anvendelse af den europæiske arrestordre- Drøftelse og vedtagelseEU-landenes justitsministre ventes på rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 atgodkende den endelige rapport om den fjerde runde af gensidigeevalueringer af EU’s rammeafgørelse om den europæiske arrestordre.Rapporten indeholder en række anbefalinger til medlemslandene.Nogle af anbefalingerne retter sig mod medlemsstaternes lovgivningsoverholdelse af rammeafgørelsen.Bl.a. opfordres medlemsstaterne til at undersøge, om de grunde til afslag påudlevering, de giver, er i overensstemmelse med rammeafgørelsen. EU-landene tilskyndes også til at analysere deres brug af den såkaldte”specialitetsregel”, som indebærer, at den udleverede ikke må drages tilansvar eller udleveres videre til et tredjeland for en strafbar handling begåetfør udleveringen.Herudover indeholder rapporten også anbefalinger om at undersøge vissespørgsmål nærmere. Det gælder f.eks. spørgsmålet, om man kan fastsættefælles tidsfrister for modtagelse af den europæiske arrestordre, som opfyldersprogkravene, muligheden for at fastsætte et krav om proportionalitet iforbindelse med udstedelsen af en europæisk arrestordre eller om man kanlade accessoriske lovovertrædelser være omfattet at rammeafgørelsen.Rapporten foreslår også, at man ser på spørgsmål i forhold til Schengen-informationssystemet, muligheden for anvendelse af foreløbig anholdelse ihastesager og anvendelse af beslaglæggelse og overgivelse af genstande iforbindelse med den europæiske arrestordre.Endelig indeholder rapporten en anbefaling om, at medlemsstaterne skaloplyse om de tiltag, de har taget for at opfylde evalueringsrapporternesspecifikke anbefalinger over for de enkelte lande.Regeringen er overordnet positivover for rapporten og dens anbefalinger.
14
Sagen er ikke tidligere forelagtEuropaudvalget.
14.
E-justice: Rapport fra Rådets arbejdsgruppe- DrøftelseEU-landenes justitsministre ventes på rådsmødet den 4. – 5. juni at få forelagten rapport fra Rådets særlige ”E-justice-arbejdsgruppe, som beskriver detforeløbige arbejde, der har fundet sted i arbejdsgruppen under det tjekkiskeEU-formandskab i første halvår 2009.Rapporten ventes bl.a. at redegøre for det løbende arbejde, der har fundetsted med at udvikle E-justice-portalen og arbejdet med videokonferencer.”E-justice” handler om anvendelse af elektronisk kommunikation ogelektroniske redskaber mellem de retlige aktører i medlemsstaterne.I juni 2007 besluttede Rådet at nedsætte en rådsarbejdsgruppe, der skullearbejde med at fremme e-justice og undersøge muligheden for etableringenaf en fælles europæisk e-justice-portal på Internettet.Formålet med E-justiceportalen er at forbedre de retlige aktørers mulighederfor at anvende elektroniske redskaber i grænseoverskridende sager - f.eks.gennem etablering af nogle fælles søgemekanismer, der vil kunne gørebrugere i stand til at søge oplysninger i flere medlemsstaters registresamtidig. Det drejer sig navnlig omstrafferegistre, insolvensregistre,handelsregistre, virksomhedsregistre og tingbøger.E-justice-portalen vilogså kunne danne rammen for grænseoverskridende bevisoptagelse ellerbevisførelse under anvendelse af videokonferenceudstyr.Handlingsplanen, som blev vedtaget i november 2008, skal bl.a. sikre, at e-justice projektet i højere grad kommer til at inddrage alle medlemsstater, samtat der inden udgangen af 2009 bliver udarbejdet en funktionel version af e-justice portalen. Portalen ventes sat i drift i løbet af december 2009.Sagen har været i høringi Danmark.Datatilsynetfinder det vigtigt, at derved udformningen af den tekniske arkitektur tages hensyn til reglerne ombeskyttelse af personlige oplysninger, herunder at det sikres, at der er enansvarlig myndighed og et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag fordataoverførsler, der foretages i e-justice-regi.Regeringenforholder sig positivt over for arbejdet med e-justice, menunderstreger, at arbejdet bør finde sted inden for betryggende rammer,herunder i overensstemmelse med kravene om databeskyttelse. Yderligerebør en løsning bygge på frivillighed og decentrale løsninger, hvor den enkeltemedlemsstat selv kan vurdere, hvordan og i hvilket omfang medlemsstatenkan og ønsker at deltage.
15
Sagen har senest været forelagtEuropaudvalget
til orientering 3. april 2009.
15.
Uddannelse af dommere, anklagere samt andet personale i retsvæsenet– orientering om gennemførelsen af Rådets resolution af 24. oktober2008.-Orientering
EU-landenes justitsministre ventes på rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 at fåen redegørelse fra det tjekkiske EU-formandskab om gennemførelsen af enresolution om uddannelse af dommere, anklagere og andet personale iretsvæsenet.Resolutionen blev vedtaget af medlemsstaterne på etrådsmøde den 24. oktober 2008.Resolutionen har ikke hjemmel i EF-traktaten, men er vedtaget på etmellemstatsligt grundlag uden for traktatens rammer. Danmarks forbeholdfinder derfor ikke anvendelse på resolutionen, idet Danmark deltager fuldt ud imellemstatsligt samarbejde om retlige og indre anliggender.Formålet med resolutionen er atudvikle og forbedre uddannelsen afdommere, anklagere og andre ansatteved retsvæsenet i medlemsstaterne.Ifølge resolutionen skal medlemsstaterne gøre deres yderste for at øgekendskabet til EU-retten og andre medlemsstaters nationale retssystemer.Medlemsstaterne opfordres i den forbindelse bl.a. til at indføre undervisning iEU-ret på de nationale grunduddannelser samt informere om andremedlemsstaters retssystemer og lovgivning på eksempelvis kurser ikomparativ ret.Endelig opfordrer resolutionen medlemsstaterne til atfremme udvekslingenaf dommereog andet personale fra forskellige medlemsstater samt i højeregrad at give dommere, anklagere og andre ansatte i retsvæsenet adgang til atdeltage i nationale kurser og uddannelsesforløb.Regeringen har tilhensigt at tage formandskabet orientering til efterretning.Sagen blev senest forelagtEuropaudvalgden 10. oktober 2008.
16.
Eksterne relationer inde for retlige og indre anliggender-Orientering
EU-landenes justitsministre ventes på rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 at fåen orientering om aktuelle aktiviteter vedrørende EU’s eksterne relationerinden for retlige og indre anliggender.
16
Bl.a. forventes formandskabet at give en kort orientering om møder medUSA., Rusland og Ukraine.På Ministermødet mellem EU og USA, der fandt sted den 28. april 2009,drøftede parterne bl.a. status for samarbejdsaftalen om udlevering oggensidig retshjælp, samarbejde om bekæmpelse af terrorisme (herunderlukning af Guántanamo-lejren), status for samarbejdsaftalen om udveksling afPNR-oplysninger og udvidelsen af Visa-Waiwer-programmet.På mødet i Det Permanente Partnerskabsråd mellem EU og Rusland, derfandt sted den 14.-15. maj 2009, talte man bl.a. om samarbejdet ombekæmpelse af organiseret kriminalitet og narkotika samt muligheden for atstyrke det retlige samarbejde inden for civil- og strafferettens område.EU og Ukraine mødes den 3. juni 2009 til et ministermøde. Der foreliggerendnu ikke en dagsorden for dette møde.Regeringen agter at tageformandskabets orientering til efterretning.Sagen er ikke tidligere forelagtEuropaudvalget.
17.
Ændring af Rådets afgørelse om oprettelse af et europæisk netværk tilbeskyttelse af fremtrædende personer-Vedtagelse som A-punkt
EU-landenes justitsministre ventes på rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 atvedtage en ændring af Rådets afgørelse om det europæiske netværk tilbeskyttelsen af fremtrædende personer.Forslaget, der kommer fra Nederlandene, sigter på at ændre rådsafgørelsenpå to væsentlige punkter:-Netværket skalogsåhave som mål at fremme kontakter med henblik påat beskytte fremtrædende personer,der ikke handler i embedesmedfør.Det kan eksempelvis være fremtrædende kulturpersoner, derudsættes for trusler.Netværket skalfremme kontakter mellem de relevante myndighederide medlemsstater, der er ansvarlige for at yde beskyttelse, nårfremtrædende personer skal sikres i to eller flere medlemsstater.
-
Netværket blev oprettet ved Rådets afgørelse af 28. november 2002 ogfastlægger rammerne for samarbejdet mellem kontaktpunkter i de nationalepolititjenester med ansvar for beskyttelse af fremtrædende personer.Netværket har bl.a. til formål at.:
17
----
fremme udvekslingen af erfaringer og generelle og tekniske oplysninger iforbindelse med beskyttelse af fremtrædende personerfastlægge fælles kriterier for udvælgelse og uddannelse af personaleudarbejde retningslinjer for den sikkerhedsmæssige håndtering afbeskyttelsen af fremtrædende personerfremme udvekslingen af forbindelsesofficerer og operative oplysninger viakontaktpunkterne eller gennem andre relevante nationale myndigheder.
Regeringen kan tilsluttesig den foreslåede ændring af rådsafgørelsen.Forslaget til ændring af rådsafgørelsen er ikke tidligere forelagtEuropaudvalget.
18.
Ændring af Rådets beslutning 2001/470/EF om oprettelse af eteuropæisk retligt netværk på det civil- og handelsretlige område –KOM(2008)380-–Vedtagelse som A-punktForslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel.61 litra c., art. 65 og art.67, stk. 5. Det indebærer at forslaget vedtages af Europa-Parlamentet ogRådet efter den fælles beslutningsprocedure. Rådet træffer afgørelsemed kvalificeret flertal i Rådet.
EU-landenes justitsministre ventes på rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 atvedtage en ændring af Rådets beslutning 2001/470/EF om et europæiskretligt netværk på det civil- og handelsretlige område.Rådet og Europa-Parlamentet har i forbindelse med førstebehandlingen afforslaget indgået et kompromis, som blev vedtaget af Parlamentet på detssession den 16. december 2008.Det europæiske retlige netværk på det civil- og handelsretlige område blevoprettet ved Rådets beslutning 2001/470/EF. Netværket havde til formål atforbedre, forenkle og fremskynde det praktiske samarbejde mellemmedlemsstaterne på det civil- og handelsretlige område, og varetager bl.a.sine opgaver gennem møder i de såkaldte ”kontaktpunkter” bestående afrepræsentanter fra de forskellige EU-lande.Forslaget sigter mod at styrke dette netværk og gøre det bedre i stand til atsikre, atdommere og andre jurister anvender fællesskabsretsakter ogkonventioner effektivt.Da forslaget har hjemmel i EF-traktatens afsnit IV, er detomfattet afDanmarks retsforbehold.Beslutningen er derfor ikke bindende for ellerfinder anvendelse i Danmark.
18
Danmark er dogtildelt observatørstatusi forbindelse med netværketsmøder, idet netværkets møder bl.a. kan vedrøre anvendelsen af retsakter,som Danmark er tilknyttet til på mellemstatsligt grundlag gennem en såkaldtparallelaftale med EU.Regeringener overordnet positiv over for forslaget.Sagen blev senest forelagtEuropaudvalgetden 14. november 2008.Med venlig hilsen
Morten Knudsen (3695)
19