FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT
Vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forbrugerrettigheder (KOM(2008) 614 endelig).
1. Formålet med forslaget
Kommissionen har den 8. oktober 2008 fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv om forbrugerrettigheder (KOM(2008) 614 endelig). Forslaget er modtaget i dansk sprogversion i RÃ¥det den 15. oktober 2008.
FormÃ¥let med forslaget, der vil skulle erstatte direktiv 85/877/EØF om aftaler indgÃ¥et uden for fast forretningssted, direktiv 93/13/EF om urimelige kontraktvilkÃ¥r i forbrugeraftaler, direktiv 97/7/EF om aftaler vedrørende fjernsalg og direktiv 99/44/EF om forbrugerkøb og garantier i forbindelse hermed, er at bidrage til at forbedre den mÃ¥de, det indre marked for virksomheder og forbrugere fungerer pÃ¥, og at sikre et højt fælles forbrugerbeskyttelsesniveau gennem totalharmonisering. Â
Det fremgår af forslagets begrundelse, at den nuværende minimumsharmonisering på området har ført til en opsplittet lovgivning i Fællesskabet, som giver virksomheder, der ønsker at handle grænseoverskridende, betydelige omkostninger, og indebærer, at forbrugeres tillid til at handle på tværs af grænserne er lav.
Forslaget er fremsat under henvisning til artikel 95 i Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, der giver hjemmel til at vedtage foranstaltninger med henblik på indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser, der vedrører det indre markeds oprettelse og funktion.
2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommissionen har om forholdet til nærhedsprincippet anført, at formålet med forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemslandene, idet den lovgivningsmæssige opsplitning, der er en følge af medlemsstaternes forskellige implementering af de eksisterende minimumsdirektiver, ikke kan løses nationalt. Kun en koordineret indsats kan således bidrage til at fuldende det indre marked.
Kommissionen henviser i den forbindelse til, at forskelle i de enkelte medlemslandes nationale lovgivninger skaber hindringer for det indre marked, konkurrenceforvridninger og retsusikkerhed.
Kommissionen fremhæver endvidere, at forslaget kun finder anvendelse på aftaler mellem erhvervsdrivende og forbrugere, og at forslaget alene tager udgangspunkt i totalharmonisering af de aspekter ved forbrugerbeskyttelse, som er relevante ved handel på tværs af grænserne – dvs. de aspekter, der er af central betydning for erhvervsdrivende, når de opstiller standardvilkår og udformer informationsmateriale.
3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at forslaget må anses for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, og man kan i den forbindelse tilslutte sig de betragtninger, som Kommissionen er fremkommet med, jf. ovenfor under punkt 2.