
P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2008

U
dg

iv
er

:P
re

ss
en

æ
vn

et
ap

ri
l2

00
9.

G
ra

fis
k

ti
lr

et
te

læ
gn

in
g:

K
O

N
T

R
A

ST
de

si
gn

33
33

96
56

.
Tr

yk
:C

en
tr

al
tr

yk
ke

ri
et

,S
ki

ve

Pressen.arsb.08.omslag:Layout 1  16/04/09  13:48  Side 1 Retsudvalget 2008-09
REU alm. del Bilag 541
Offentligt



Udgivet af Pressenævnet, København, april 2009
Layout: KONTRAST design 3333 9656
Tryk: Centraltrykkeriet, Skive
ISBN-nr: 978-87-993029-0-1
ISSN-nr: 0908-679X

ISBN-nr (webudgaven): 978-87-988018-8-7



P R E S S E N Æ V N E T S Å R S B E R E T N I N G 2 0 0 8

I henhold til medieansvarslovens § 51 afgiver Pressenævnet herved årsberetning til justitsministeren.
Årsberetningen offentliggøres.

Indhold:

A: Nævnets virke, s. 4
1 Sagsantal og sagsbehandlingstid, s. 4
2 Journalisering i relation til papir- og internetmedier, s. 4
3 Offentliggørelse af formalitetsafgørelser (formandssager), s. 4
4 Internationale kontakter, s. 5

4.1 Nordisk pressenævnsmøde, s. 5
4.2 Fælleseuropæisk møde, s. 5

B: Nævnets medlemmer og sekretariat, s. 6

C: Statistik, s. 8

D: Nævnets praksis, s. 18
1 Principielle spørgsmål, s. 18

1.1 Genudsendelser, s. 18
1.2 Genoptagelse, s. 18
1.3 Skjult kamera - kommentering/samtykke, s. 19
1.4 Mediekoncern/samtykke, s. 19
1.5 Kanal 4, s. 20

2 Resumé af væsentlige konkrete sager, s. 20
2.1 Sager om presseetik, s. 20
2.2 Sager om genmæle, s. 31

E: Register for emner omtalt i årsberetningerne 1992-2008, s. 35

Bilag: Vejledende regler for god presseskik, s. 42

3



A . N Æ V N E T S V I R K E

1 Sagsantal og sagsbehandlingstid

I 2008 modtog Pressenævnet 163 klagesager, hvilket er på samme niveau som året før.
Nævnet har realitetsbehandlet færre sager i 2008 – 114 mod 125 i 2007. Derimod har Presse-

nævnets formand afvist 48 sager pga. formalia (mod 34 i 2007), hovedsagelig fordi klageren havde
klaget for sent, manglede retlig interesse, eller fordi klagen faldt uden for nævnets kompetence.

Nævnet har i lighed med de forrige år vægtet at holde den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
nede, og det er nu lykkedes at få den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for realitetsafgørelser helt
ned på 60 dage.

I 72 af de 114 sager, der blev realitetsbehandlet, fik klageren ikke medhold. I 42 sager fik klage-
ren helt eller delvist medhold, og i 30 sager blev det pålagt mediet at offentliggøre kendelsen.
I seks sager blev der afgivet dissens. Disse er alle refereret nedenfor under punkt D.

2 Journalisering i relation til papir- og internetmedier

Pressenævnet har tidligere oprettet to sager, når der blev klaget over en artikel/udsendelse, der dels
var offentliggjort i en papirudgave/tv-udgave, dels gjort tilgængelig på mediets internetudgave. De
to sager fik hver sit journalnummer. Det kunne give indtryk af, at nævnet havde behandlet to for-
skellige klager: Én klage over artiklen i papirudgaven/udsendelsen og én vedrørende internetversio-
nen. I nogle tilfælde var der imidlertid tale om næsten identiske klager eller sagskomplekser, der
blev behandlet sammen. Da internettet efterhånden må anses for en integreret del af mediernes
informationsflade, har nævnet med virkning fra 1. januar 2008 valgt alene at oprette sagen med ét
sagsnummer.

Dette medfører, dels at der oprettes lidt færre sager (med lidt flere akter), dels at der under
punkt C. Statistik er ændret lidt i opsætningen. På grund af den ændrede journaliseringspraksis er
det ikke umiddelbart muligt at udskille klager over henholdsvis papir- og internetudgaven. Oversig-
ten over kendelser afsagt om henholdsvis presseetik og genmæle på siderne 12 til 15 er derved min-
dre specificeret end tidligere. Hvor tallene for både papirudgaven og internetversionen (x og x.dk)
tidligere fremstod, anføres mediet nu som ét (y/y.dk). Sager, hvor klagen over papirudgaven ’Ikke er
taget til følge’, men hvor klagen over den elektroniske udgave derimod ’Er taget helt eller delvist til
følge’, anføres derfor som ’Delvist taget til følge’. Tidligere ville klagen over papirudgaven have
fremgået som ’Ikke taget til følge’.

3 Offentliggørelse af formalitetsafgørelser (formandssager)

Pressenævnet har besluttet pr. 1. januar 2009 at gøre formandssager tilgængelige på nævnets hjem-
meside: pressenaevnet.dk.

Pressenævnets formand kan med hjemmel i medieansvarsloven § 43 afvise sager, hvor de formel-
le betingelser for at kunne klage til nævnet ikke er opfyldt. Nævnet har ikke tidligere lagt disse ken-
delser ud på hjemmesiden, men enkelte er omtalt i årsberetningerne, ligesom antallet af formands-
sager hvert år er anført i statistikken. Det vil imidlertid pr. 1. januar 2009 være muligt for interesse-
rede at få et nærmere indblik i disse sager - herunder hvornår man ikke anses for klageberettiget/har
retlig interesse.

4



4 Internationale kontakter

4.1 Nordisk pressenævnsmøde
Repræsentanter for Pressenævnet deltog den 2.-3. juni 2008 i det nordiske pressenævnsmøde i Oslo,
Norge. Blandt mødedeltagerne var repræsentanter fra Sverige, Finland, Norge og Danmark. På
mødet orienterede de deltagende pressenævn om de seneste udviklingstendenser inden for det pres-
seetiske område i de respektive lande.

Blandt de emner, der gav anledning til særlig drøftelse, var spørgsmålet om afvejningen af hensy-
net til privatlivets fred, herunder navnlig hensynet til ofre for forbrydelser, over for hensynet til pres-
sens frie adgang til at indsamle og offentliggøre informationer. Repræsentanter for de deltagende
lande fortalte videre om, hvordan man forholdt sig til debatsider på internettet, og hvilke overvejel-
ser disse gav anledning til.

Næste møde for nordiske pressenævn forventes afholdt i foråret 2010 i København.

4.2 Fælleseuropæisk møde
Repræsentanter for Pressenævnet deltog den 23.-24. oktober 2008 i det 10. møde for europæiske
pressenævn i forummet Alliance of Independent Press Councils of Europe (se evt. AIPCE.net for
yderligere oplysninger om alliancen). Ud over repræsentanter for europæiske nævn deltog også
repræsentanter fra Frankrig og Ungarn, hvor man overvejer at oprette pressenævn eller lignende.

Under statusopdateringerne fra de forskellige lande viste det sig, at flere lande var begyndt at
afholde mæglingsmøder mellem klager og mediet med henblik på, at parterne indgik en forligsmæs-
sig løsning. Erfaringerne hermed var positive. Enkelte lande afholder også mundtlige høringer. Erfa-
ringerne var meget divergerende. Det norske pressenævns almindelige møder afholdes i offentlighed
for så vidt angår de sager, der er egnet til at blive gennemgået for åbne døre. Møderne transmitteres
på journalisten.no.

Et andet tiltag blandt nævnene kom fra Bosnien-Herzegovina, hvor man havde afholdt en
medie-sommerskole-event. Her var journaliststuderende blevet nedsat i små nævn og prøvebehand-
lede autentiske klagesager. Initiativet havde været en succes og skulle gerne være medvirkende til
forståelse for nævnets arbejde og afgørelser.

Herudover var der ligesom under mødet med de nordiske pressenævn fokus på privatlivets fred.
Repræsentanterne for Storbritannien fortalte om en sag, hvor journalister havde fulgt politiets arbej-
de under en husransagelse og havde offentliggjort optagelser herfra. Dette var blevet anset for en
krænkelse af privatlivets fred. Eksemplet er i tråd med Pressenævnets kendelse af 26. marts 2008 i
sag nr. 2007-6-0619. Sagen er beskrevet under punkt D.2.

Næste møde i AIPCE forventes afholdt den 15.-16. oktober 2009 i Oslo, Norge.

5



B . N Æ V N E T S M E D L E M M E R O G S E K R E TA R I AT

Efter medieansvarslovens § 41 består Pressenævnet af en formand, en næstformand og seks andre
medlemmer. Alle otte medlemmer har en stedfortræder.

Medlemmerne beskikkes af justitsministeren. Formanden og næstformanden, der skal være juri-
ster, beskikkes efter udtalelse fra Højesterets præsident. To medlemmer beskikkes efter udtalelse fra
Dansk Journalistforbund, og to medlemmer beskikkes til at repræsentere de redaktionelle ledelser i
den trykte presse og radio og fjernsyn efter udtalelse fra disse. Endelig beskikkes to medlemmer som
offentlighedens repræsentanter efter udtalelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.

Stedfortræderne beskikkes efter de samme regler.

Pressenævnet har følgende sammensætning:

Formandskab:
Formand: Højesteretsdommer Jytte Scharling
Stedfortræder: Højesteretsdommer Thomas Rørdam
Næstformand: Advokat Axel Kierkegaard
Stedfortræder: Advokat Jesper Rothe

Journalister:
Medlem: Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende
Stedfortræder: Freelance pressefotograf Lars Lindskov
Medlem: Journalist Kaare R. Skou, TV 2/DANMARK A/S
Stedfortræder: Journalist Ulrik Holmstrup, tvDOKfilm

Redaktører:
Medlem: Chefredaktør Jan Kristensen, Fyens Stiftstidende
Stedfortræder: Chefredaktør Palle Weis, Dagbladet Information
Medlem: Redaktionschef Hans Peter Blicher, TV 2/DANMARK A/S
Stedfortræder: Afdelingschef Finn Rowold, Danmarks Radio

Repræsentanter for offentligheden:
Medlem: Skoleleder Marianne Druedahl, LOF Roskilde
Stedfortræder: Direktør Otto Juhl Nielsen, FOF’s Landsorganisation
Medlem: Direktør Bodil Mørkøv Ullerup, Dansk Oplysnings Forbund, indtil 31. december

2008, herefter forretningsfører John Meinert Jacobsen, AOF Danmark
Stedfortræder: Forretningsfører John Meinert Jacobsen, AOF Danmark, indtil 31. december

2008, herefter kommunikationschef Karsten Kolding, FDB

Ved nævnets behandling af en konkret sag medvirker i henhold til medieansvarslovens § 42 en for-
mand eller næstformand samt en redaktør, en journalist og en repræsentant for offentligheden.

Der har i 2008 været afholdt 12 møder til behandling af konkrete sager. Endvidere har der været
afholdt to plenarmøder.

6



Sekretariat:
Sekretariatschef: Sanne Godthaab Olesen
Fuldmægtig: Michala Elmenhoff Christgau
Kontorfuldmægtig: Susanne Nielsen

Pressenævnets adresse:
Gyldenløvesgade 11, 4.
1600 København V
Tlf.: 3315 5564
Fax: 3315 8464
Internet: pressenaevnet.dk
E-mail: sekr@pressenaevnet.dk

Åbningstid: mandag-torsdag 9-15 og fredag 9-14

7



8

1999

1. Registrerede konkrete sager 151

2. Sager afgjort ved kendelse i nævnet 118
A. Heraf sager om presseetik 72
B. Heraf sager om genmæle 16
C.Heraf sager om både presseetik og genmæle 26
D.Heraf begæringer om genoptagelse 3

3. Sager afvist ved formandens kendelse 29
A. På grund af manglende retlig interesse 10
B. På grund af nævnets manglende kompetence 4
C.På grund af fristoverskridelse 10
D.Klagerne åbenbart grundløse 5
E. Begæringer om genoptagelse -

4. Sager hævet af klageren 3

5. Sager henlagt af sekretariatet 1
A. Heraf efter klagerens undladelse af at besvare

sekretariatets anmodning om yderligere oplysninger -
B. Henvist til rette klagemyndighed 1
C.Henlagt af andre grunde -

6. Sager, hvor klagen blev taget helt eller delvist til følge 33
1. I sager om presseetik 28
2. I sager om genmæle 6
3. Pålæg om offentliggørelse 30

(1) Tallene for 2003 vedrører de sager, der er indkommet og afgjort i 2003, og tallene kan
derfor ikke umiddelbart – med undtagelse af antallet af registrerede sager
– sammenlignes med tidligere år.

C . S TAT I S T I K

Pressenævnet har i lighed med de tidligere år opgjort antallet af konkrete sager fordelt efter sager
afgjort ved kendelse i nævnet, sager afvist af formanden og sager, der enten er hævet af klageren eller
henlagt af sekretariatet.



9

2000 2001 2002 2003(1) 2004 2005 2006 2007 2008

143 132 134 163 146 134 177 164 163

97 88 99 76 113 81 123 125 114
61 64 66 51 84 55 89 85 83
14 2 8 6 11 7 12 10 9
17 19 23 11 15 14 13 24 18
5 3 2 8 3 5 9 6 4

3 37 40 29 41 33 38 48 34 48
11 12 9 10 10 9 15 14 19
5 7 4 9 5 6 6 2 9

C 14 8 14 19 12 12 17 10 14
5 10 2 2 4 6 3 4 3

E 2 3 - 1 2 5 7 4 3

4 8 3 5 3 8 16 5 4 3

5 1 1 1 2 - 1 2 7 0
A

1 - 1 - - - 2 4 -
B - - - 1 - - - - -
C - 1 - 1 - 1 - 3 -

6 27 38 47 26 31 24 53 45 42
23 33 44 23 29 22 42 33 34
5 5 8 3 4 3 12 16 9

18 26 40 20 23 16 34 24 30

På side 12-15 er der som tidligere anført statistikker for de enkelte medier for henholdsvis
sager om presseetik og sager om genmæle. Det bemærkes, at sager, der både vedrører presseetik
og genmæle, er anført begge steder.



10

A N TA L S A G E R *

200

150

100

50

0

1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008

R E A L I T E T S K E N D E L S E R F O R D E LT P Å S A G S T Y P E *

� Begæring om genoptagelse � Sager om både presseetik og genmæle

� Sager om genmæle � Sager om presseetik

1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008

160

140

120

100

80

60

40

20

0

*Tallene fra før 1999 fremgår af tidligere årsberetninger.



11

1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008

S A G S F O R D E L I N G E F T E R A F G Ø R E L S E S M Å D E *

� Henlagt � Afvist af formanden Ikke-afgjorte sager indgået i 2003

� Hævet af klageren � Realitetskendelser

R E S U LTAT A F R E A L I T E T S K E N D E L S E R *

Klagen ikke taget til følge � Pålæg om offentliggørelse

� Klagen taget helt eller delvist til følge

1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008

200

180

160

140

120

100

80

60

40

20

0

160

140

120

100

80

60

40

20

0



12

K E N D E L S E R O M P R E S S E E T I K A F S A G T I 2 0 0 8

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

avisen.dk 1 1 2 1 3
Berlingske Tidende/berlingske.dk 1 - 1 2 3
B.T./bt.dk 1 - 1 1 2
Børsen/borsen.dk - - - 3 3
Det Grønne Område/dgo.dk 1 - 1 - 1
Ekstra Bladet/ekstrabladet.dk 5 5 10 6 16
Frederiksborg Amts Avis/
dagbladetonline.dk - - - 1 1
Fyens Stiftstidende/fyens.dk - - - 7 7
Fyns Amts Avis - - - 1 1
Grenaa Bladet - - - 1 1
Holbæk Amts Venstreblad - 1 1 - 1
JydskeVestkysten/jv.dk 1 - 1 2 3
Jyllands-Posten/jp.dk - 1 1 4 5
Lolland-Falsters Folketidende - - - 1 1
Midtjyllands Avis - 1 1 - 1
Politiken/politiken.dk - 1 1 4 5
Sjællandske - - - 1 1
Ugeavisen Slotsbyerne - - - 1 1
Urban/urban.dk - - - 1 1
Århus Stiftstidende/stiften.dk - - - 2 2

Aviser/netaviser i alt 10 10 20 39 59

Danmarks Radio 2 2 4 5 9
TV 2/DANMARK A/S 1 2 3 5 8
TV 2/LORRY - - - 1 1
TV 2/ØSTJYLLAND/tv2oj.dk 1 - 1 2 3
Tv2east.dk - - - 1 1

Radio- og tv-medier i alt 4 4 8 14 22



13

Fagbladet 3F/3f.dk - - - 2 2
Familie Journalen - - - 1 1
Finans - - - 1 1
FOA Fag og Arbejde 1 - 1 - 1
Højbjerg Vænge - - - 1 1
journalisten.dk - - - 1 1
Metal Magasinet - - - 1 1
Oasen - - - 1 1
Samsø Posten/samso.dk - - - 1 1
SE og HØR/seoghoer.dk 1 3 4 2 6
Tænk/taenk.dk/fbr.dk - - - 2 2
Ude og Hjemme - 1 1 1 2

Tidsskrifter o.l. i alt 2 4 6 14 20

Massemedier i alt 16 18 34 67 101

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total



14

KENDELSER OM GENMÆLE AFSAGT I 2008

Massemedie Anmodningen om genmæle Anmodningen
taget til følge ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Berlingske Tidende/berlingske.dk 1 - 1 2 3
Ekstra Bladet/
ekstrabladet.dk 1 2 3 1 4
Farsøhthus Avisen 1 - 1 - 1
Fyens Stiftstidende - - - 2 2
Holbæk Amts Venstreblad - - - 1 1
Politiken 1 - 1 1 2
Århus Stiftstidende - - - 1 1

Aviser/netaviser i alt 4 2 6 8 14

Danmarks Radio/dr.dk - - - 4 4
TV 2/DANMARK A/S - - - 2 2
TV 2/ØST 1 - 1 - 1
TV 2/ØSTJYLLAND - - - 1 1

Radio- og tv-medier i alt 1 0 1 7 8

Fagbladet 3F - - - 1 1
Familie Journalen - - - 1 1
Tænk - 2 2 - 2
Ude og Hjemme - - - 1 1

Tidsskrifter o.l. i alt - 2 2 3 5

Massemedier i alt 5 4 9 18 27



15

A F S A G T E F O R M A L I T E T S K E N D E L S E R , H Æ V E D E
O G H E N L A G T E S A G E R 2 0 0 8

Massemedie Formalitets-
kendelse Henlagt Hævet I alt

B.T./bt.dk 1 - 1 2
Bagsværd/Søborg Bladet 1 - - 1
crn.dk 1 - - 1
Dagbladet Køge 1 - - 1
Dagbladet Ringkøbing Skjern/
dagbladetringskjern.dk 1 - - 1
dkdebat.dk 1 - - 1
Ekstra Bladet 5 - - 5
farumavis.dk 2 - - 2
Frederiksberg Bladet - 1 1
Fyens Stiftstidende 1 - - 1
Fyns Amts Avis/fynsamtsavis.dk 1 - - 1
Gladsaxe Bladet 1 - - 1
JydskeVestkysten 1 - - 1
Jyllands-Posten 1 - - 1
Lolland-Falsters Folketidende 1 - - 1
Magasinet Syddjurs 1 - - 1
metroexpress.dk 1 - - 1
npi-news.dk 1 - - 1
Politiken/politiken.dk 2 - - 2
stiften.dk 1 - - 1
Vejle Amts Folkeblad 1 - - 1

Aviser i alt 26 - 2 28

Danmarks Radio/dr.dk 10 - - 10
Kanal 4/kanal4.dk 1 - - 1
Roj TV 1 - - 1
TV 2/DANMARK A/S 7 - - 7
TV 2/ØSTJYLLAND 1 - - 1

Radio- og tv-medier i alt 20 - - 20

City Kolding shopping- & restaurantguide 1 - - 1
Ude og Hjemme 1 - 1 2

Tidsskrifter o.l. i alt 2 - 1 3

Massemedier i alt 48 - 3 51



16

S A G S B E H A N D L I N G S T I D , R E A L I T E T S K E N D E L S E R

Genoptagelsesbegæringer, afvisninger og hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over
sagsbehandlingstiden for realitetskendelser.

Det bemærkes, at sagsbehandlingstiden fra og med 2003 relaterer sig til de sager, som nævnet har
truffet afgørelse i i det pågældende år, og ikke – som de tidligere år – til de klager, der er indgivet til
nævnet det pågældende år.

SAGSBEHANDLINGSTID, FORMALITETSKENDELSER

Genoptagelsesbegæringer, hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over sagsbehandlings-
tiden for formalitetskendelser.

2006 2007 2008

Gennemsnit i dage 13 23 9

1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008

30 dage eller mindre 17 3 2 7 5 3 4 8 8 10
31 - 40 dage 21 6 1 7 7 5 2 4 8 21
41 - 50 dage 30 10 5 15 4 9 5 8 8 16
51 - 60 dage 17 8 4 22 11 9 1 13 16 16
61 - 70 dage 11 15 7 11 14 4 3 13 19 14
71 - 80 dage 7 12 6 12 7 11 7 23 15 15
81 - 90 dage 6 8 4 6 2 8 - 15 19 9
91 - 100 dage 5 4 8 5 1 4 6 9 15 4
Mere end 100 dage 1 26 48 12 17 60 53 30 17 9

I alt 115 92 85 97 68 113 81 123 125 114

Gennemsnit i dage 51 85 118 67 73 101 124 80 76 60



17

S TAT I S T I K O V E R K L A G E R N E S B A G G R U N D

Pressenævnet har i 2008 afsagt realitetskendelse i 114 klagesager, mens 48 sager er afvist af forman-
den på grund af formalia. Fire af de sager, hvori der blev afsagt realitetskendelse, vedrørte anmod-
ninger om genoptagelse af tidligere afgjorte sager. Der er således truffet realitetsafgørelse i 110 sager,
når der bortses fra genoptagelsesbegæringerne.

Nedenfor anføres i skematisk form en oversigt over sagerne fordelt efter, om klageren er privatperson
eller organisation, firma m.v., og efter, om klageren er repræsenteret af advokat. Det bemærkes, at forde-
lingen vedrørende klagernes baggrund indeholder et skønselement, idet der kan være sager, hvor både
privatpersoner og organisationer el. lign. er anført som klagere. Da sagen kun placeres én gang i neden-
stående oversigt, har nævnet i disse tilfælde skønnet, hvilken placering, der ville være mest retvisende.

(1) Heraf to genoptagelsesbegæringer. (2) Heraf to genoptagelsesbegæringer.
(3) Heraf en genoptagelsesbegæring. (4) Heraf to genoptagelsesbegæring

De sager, hvor klager fra private er afsluttet ved en formalitetsafgørelse fra formanden, fordeler sig
som følger:

Klagefrist overskredet 14
Ej retlig interesse 19
Ej kompetence 9
Åbenbart grundløs 3
Intet nyt 3

De sager, der blev afvist på grund af manglende retlig interesse, var alle sager, hvor omtalen i mediet
ikke vedrørte klageren, eller hvor klager ikke var omtalt på en sådan måde, at pågældende fandtes at
have retlig interesse.

De sager, hvor Pressenævnet ikke havde kompetence til at afgøre sagen, drejede sig navnlig om
sager, hvor mediet ikke var anmeldt til Pressenævnet, jf. medieansvarsloven § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3,
eller hvor den påklagede artikel ikke var offentliggjort i et periodisk skrift, jf. medieansvarsloven § 1,
nr. 1, jf. § 2, stk. 3.

R e a l i t e t s a f g ø r e l s e

Hævet/ Formalitets- Taget Delvis Ikke I alt
henlagt afgørelse til taget til taget til

følge følge følge

Privat 2 33(1) 9 5 50(2) 99

Privat v. advokat - - 5 8 5 18

Organisation, firma m.v. 1 12(3) 5 5 15(4) 38

Organisation,
firma m.v. v. advokat - 3 1 4 2 10

I alt 3 48 20 22 72 165



D . N Æ V N E T S P R A K S I S

1. Principielle spørgsmål

1.1 Genudsendelser
Det følger af medieansvarslovens § 34, at klager over mediers overtrædelse af god presseskik skal
indgives senest fire uger efter offentliggørelsen. På baggrund af en konkret sag (sag nr. 2008-6-0725)
har nævnet drøftet, hvordan formuleringen ”offentliggørelse” skal forstås i relation til genudsendel-
ser. Betænkningen til medieansvarsloven (nr. 1205/1990 om medieansvar) synes ikke at indeholde
fortolkningsbidrag. Ud fra en formålsfortolkning af loven er det Pressenævnets opfattelse, at offent-
liggørelsen må sidestilles med det tidspunkt, hvor det påklagede forhold publiceres eller udsendes,
herunder genudsendes. Ved eksempelvis at programsætte en udsendelse har et medie aktivt været
medvirkende til at drage et forhold frem, og en genudsendelse kan derfor påklages i henhold til de i
medieansvarsloven anførte klagefrister. Genudsendelsen kan være en (ny) krænkelse af klager. Tidli-
gere påklagede forhold vil som udgangspunkt ikke igen blive realitetsbehandlet, dvs. der vil ikke
kunne forlanges en ny kendelse om samme spørgsmål.

I sag 2008-6-0725 (kendelse af 17. februar 2009) behandlede nævnet spørgsmålet om fristbereg-
ning i relation til en genudsendelse. Klager klagede over to genudsendelser på Danmarks Radio,
genudsendt ca. et år efter første udsendelsestidspunkt. Nævnet fandt, at klagen skulle realitetsbe-
handles. Nævnet lagde vægt på, at mediet ved at programsætte en genudsendelse uredigeret aktivt
igen havde draget forholdet frem. Sag 2008-6-0725 kan findes på pressenaevnet.dk.

1.2 Genoptagelse
Pressenævnet modtager hvert år nogle få genoptagelsesanmodninger. De færreste anmodninger
medfører, at sagen bliver genoptaget. Her fremdrages de grundlæggende betingelser for at få en sag
genoptaget.

Ifølge Pressenævnets forretningsordens § 14 træffer de nævnsmedlemmer, der har afgjort en sag,
også afgørelse vedrørende spørgsmålet om en eventuel genoptagelse af sagen. Der findes ikke i
medieansvarsloven eller i forretningsordenen regler om betingelser for genoptagelse af sager afgjort
af nævnet, og det betyder, at de almindelige forvaltningsretlige regler finder anvendelse.

I den forvaltningsretlige litteratur antages det som udgangspunkt, at en part har retskrav på gen-
optagelse og en ny realitetsbehandling af sagen i tilfælde, hvor der i forbindelse med genoptagelses-
anmodningen fremkommer nye faktiske oplysninger. Samtidig skal disse oplysninger have en så
væsentlig betydning for sagen, at der er en vis sandsynlighed for, at sagen ville have fået et andet
udfald, hvis oplysningerne havde foreligget i forbindelse med nævnets oprindelige stillingtagen til
sagen. En part har som udgangspunkt ikke krav på genoptagelse alene med henblik på at anfægte
begrundelsen for Pressenævnets afgørelse – og altså ikke afgørelsens resultat. Efter omstændigheder-
ne må det også tillægges betydning, om de nye oplysningers senere fremkomst er et i forhold til par-
ten undskyldeligt forhold. Herudover kan Pressenævnet have pligt til at genoptage en sag, hvis der
foreligger ikke uvæsentlige sagsbehandlingsfejl, f.eks. partshøringsfejl.

For så vidt angår spørgsmålet om genmæle bemærkes det dog, at afgørelse om genmæle træffes
på baggrund af de oplysninger, der foreligger på tidspunktet for nævnets afgørelse af sagen. Se i den
forbindelse sag 2008-6-0771, der er beskrevet nedenfor under punkt D.2.

18



19

1.3 Skjult kamera – kommentering/samtykke
Pressenævnet har igen i 2008 i flere sager taget stilling til, om offentliggørelsen af optagelser foreta-
get med skjult kamera har været i overensstemmelse med god presseskik. Behandlingen har givet
anledning til at præcisere nævnets praksis vedrørende optagelser med skjult kamera. Pressenævnet
har således fastslået, at det forhold, at en person, der er optaget med skjult kamera, efterfølgende
vælger at kommentere optagelserne, ikke i sig selv anses for at være et indirekte samtykke til offent-
liggørelsen.

I sagerne 2008-6-0676 og 2008-6-0690 bragte Danmarks Radio optagelser foretaget med skjult
kamera. Klagerne fik lejlighed til at se og kommentere optagelserne foretaget med skjult kamera,
men gjorde indsigelse mod, at optagelserne blev anvendt i udsendelsen. Det forhold, at klagerne
havde kommenteret optagelserne, kunne ikke i sig selv anses for at være et indirekte samtykke til
offentliggørelse, og da optagelserne ikke var nødvendige for udsendelsens formål, udtalte nævnet sin
kritik.

Pressenævnets praksis vedrørende offentliggørelse af optagelser foretaget med skjult kamera kan her-
efter sammenfattes således:

Offentliggørelse af optagelser foretaget med skjult kamera vil som hovedregel være i strid med
god presseskik.

Det vil dog ikke være tilfældet, hvis:
A. Der foreligger (efterfølgende) samtykke fra de medvirkende.

Det vil heller ikke være tilfældet, hvis:
B. Offentliggørelsen tjener en samfundsmæssig interesse, der klart overstiger hensynet til

den eller de personer, der er optaget med skjult kamera,
og
den nødvendige journalistiske dokumentation ikke eller kun vanskeligt kan skaffes på
anden måde.

For retningslinjerne vedrørende brug af skjult kamera i øvrigt henvises navnlig til årsberetningen
1997, side 12. Spørgsmålet om forelæggelse ved brug af skjult kamera er omtalt i årsberetningen
2005, side 21. Sagerne 2008-6-0676 og 2008-6-0690 er beskrevet nedenfor under punkt D.2.

1.4 Mediekoncern/samtykke
De seneste par år har flere avisudgivere samlet sig i større mediehuse/-koncerner. Nævnet har i den
forbindelse modtaget klager over, at personer føler, at avisen burde have indhentet samtykke til
offentliggørelse i en anden avisudgivelse – også i de tilfælde, hvor det var inden for samme koncern.

I sag 2007-6-0597 gengav Berlingske Tidende en artikel bragt i Urban (begge under Berlingske
Koncernen). Den interviewede havde udtalt sig til Berlingske Tidende og klagede, idet Urban ikke
havde indhentet samtykke til også at bringe artiklen. Nævnet fandt ikke grundlag for at udtale kri-
tik af Urban for ikke at indhente samtykke til offentliggørelsen. Nævnet lagde vægt på, at artiklerne
i det væsentlige var identiske. Sagen er gengivet under punkt D.2.

Pressenævnet har herved ikke taget stilling til, om resultatet i andre tilfælde ville have været et
andet, hvis den interviewede havde udtalt sig til et medie med et meget begrænset oplag, og artiklen
efterfølgende var bragt i et medie med væsentlig større udbredelse. Se endvidere overvejelserne i
Pressenævnets årsberetning 2004, side 20, vedrørende ”Tv-mediers brug af tidligere optagelser i ny
udsendelse”.



1.5 Kanal 4
Ifølge medieansvarsloven § 1, nr. 2, gælder loven for ”Lyd- og billedprogrammer, der spredes og for-
deles af Danmarks Radio, TV 2 eller TV 2’s regionale virksomheder og foretagender, der har tilla-
delse til lokal radio- eller fjernsynsvirksomhed”.

Kanal 4 (tv-station ejet af SBS Broadcasting Networks Ltd.) har tidligere haft dansk sendetilla-
delse, men har nu fået sendetilladelse via Office of Communication i England (Ofcom). Da tv-sta-
tionen således ikke længere har dansk sendetilladelse, er stationen ikke omfattet af medieansvarslo-
ven og derved heller ikke Pressenævnets kompetence. Fremtidige klager over Kanal 4 vil derfor blive
afvist, som forholdene er for nuværende.

I sag 2008-6-0657 afviste Pressenævnets formand således at realitetsbehandle en klage mod
Kanal 4 under henvisning til, at kanalen ikke var omfattet af medieansvarsloven, jf. lovens § 1.

2 Resumé af væsentlige konkrete sager

Til belysning af nævnets hidtidige praksis i sager om god presseskik og genmæle gengives nedenfor
resumeer af en række konkrete sager. Disse samt de øvrige klagesager, som nævnet har truffet afgø-
relse i, kan endvidere ses på nævnets hjemmeside pressenaevnet.dk under fanebladet Kendelser og
på Retsinformations afgørelsesdatabase.

Retsinformations afgørelsesdatabase findes på retsinfo.dk. Man kommer ind i afgørelsesdataba-
sen ved at klikke på ikonerne Ministerieindgang, Justitsministeriet og Afgørelser.

2.1 Sager om presseetik
Efter medieansvarslovens § 34, stk. 1, skal massemediernes indhold og handlemåde være i overens-
stemmelse med god presseskik. Inden for denne retlige standard er det overladt til Pressenævnets
skøn, om der i et konkret tilfælde er sket en overtrædelse af god presseskik. Skønnet er dog ikke
ganske ubundet, idet udgangspunktet for det nærmere indhold af begrebet god presseskik er de vej-
ledende regler for god presseskik, jf. nedenfor under Bilag.

Kendelse af 16. januar 2008 (sag 2007-6-0597)
Urban og Urban.dk bragte artiklen ”Når et spædbarn dør”. I artiklen udtalte et forældrepar sig. Ber-
lingske Tidende bragte samme dag en artikel, der i det væsentlige var identisk. Moderen klagede
over Urban og Urban.dk.

Klager anførte navnlig, at hun var blevet interviewet til Berlingske Tidende, men hun kunne
konstatere, at artiklen også var bragt i Urban og Urban.dk.

Urban og Urban.dk anførte navnlig, at de var ejet af Berlingske Koncernen ligesom Berlingske
Tidende. Koncernen havde en aftale med journalisterne om, at artikler fra Berlingske Tidende også
kunne anvendes i Urban.

Pressenævnet fandt det beklageligt, at klager ikke var orienteret om, at artikler i Berlingske Kon-
cernen kunne anvendes i andre medier i koncernen. Nævnet fandt imidlertid ikke, at Urban havde
tilsidesat god presseskik ved at bringe artiklen uden at indhente klagers samtykke. Nævnet lagde
vægt på, at artiklerne i Urban og Berlingske Tidende i det væsentlige var identiske.

Kendelse af 16. januar 2008 (sag 2007-6-0607)
Ekstra Bladet og ekstrabladet.dk bragte en satirisk artikel på avisens bagside. Artiklen omhandlede
et teleselskab [klager]. Artiklens ophavsmand skrev bl.a., at han modtog rykkere fra teleselskabet,
selv om han ikke var kunde. Det fremgik imidlertid af oplysningerne i sagen, at journalisten havde
fået overført en konto hos teleselskabet til sit eget navn og derved var kunde hos klager. Selskabet
klagede.

20



21

Selskabet anførte, at journalisten havde en personlig økonomisk interesse i at bringe artiklen.
Ekstra Bladet og ekstrabladet.dk anførte, at avisens bagside udspillede sig i et særligt univers, hvor
journalisten selv var hovedpersonen. I dette univers må satiren ikke forveksles med faktiske oplys-
ninger.

Pressenævnet udtalte, at der må indrømmes medierne vide rammer med hensyn til satiriske gen-
givelser eller kommentarer i forhold til personer eller begivenheder. Pressenævnet fandt imidlertid,
at den sammenblanding, der var sket mellem journalistens personlige økonomiske interesser og fak-
tuelt forkerte oplysninger om den, satiren var møntet på, lå uden for rammerne for satiriske gengi-
velser og kommentarer. Nævnet udtalte sin kritik.

Kendelse af 20. februar 2008 (sag 2007-6-0596)
Lolland-Falsters Folketidende bragte en række artikler, hvor forholdene i en skoleklasse kritiseredes,
herunder skolelederen. Skolelederen blev interviewet og fik den ene artikel til gennemsyn. Skolele-
deren var forud for offentliggørelsen gjort bekendt med, at hendes svar ville blive brugt i andre
artikler, og hendes kommentarer blev herefter løbende bragt i artikelserien. Skolelederen klagede.

Klager anførte navnlig, at hun ikke havde fået de øvrige artikler til gennemlæsning eller kom-
mentering. Artiklerne efterlod det indtryk, at hun blev interviewet hver dag inden offentliggørelsen
af artiklerne.

Lolland-Falsters Folketidende anførte, at klager fik mulighed for at svare på samtlige kritiske
udsagn i artiklerne, hvilket fremgik af artiklerne. Angreb og svar var således blevet bragt i sammen-
hæng, og kritikpunkterne var bragt i spørgsmål-svar-artikler.

Pressenævnet fandt, at klagers kommentarer fra interviewet løbende blev bragt i artikelserien, og
hendes svar til kritikken af hendes person fremgik således i sammenhæng med angrebene i artikler-
ne. Nævnet udtalte ikke sin kritik.

Kendelse af 20. februar 2008 (sag 2008-6-0605 - dissens)
SE og HØR bragte forud for folketingsvalget i 2007 forsideoverskriften ”Håndværkere taler ud.
Sort arbejde hos [folketingskandidat]”. Inde i bladet fremgik udsagnet, ”efterfølgende har [politike-
ren] ikke modtaget en regning”. Af SE og HØR fremgik det, at håndværkeren erkendte at have
modtaget dagpenge uretmæssigt. Før bladet gik i trykken blev det over for bladet telefonisk oplyst,
at der forelå dokumentation for arbejdet. Samme dag, men efter at bladet var gået i trykken, blev
der fremsendt en kopi af regningerne. Den omtalte politiker klagede.

Klager anførte, at artiklen var uinteressant for offentligheden, og at bladet ikke havde udvist den
fornødne kildekritik over for håndværkeren, der havde modtaget et økonomisk honorar for oplys-
ningerne. Overskriften havde ikke dækning i artiklens indhold, idet overskriften indeholdt en
beskyldning om, at klager var vidende om, at der blev udført ”sort” arbejde hos ham. Herudover
havde han modtaget en regning.

SE og HØR anførte, at klager som offentlig person måtte tåle en mere nærgående omtale. Bla-
det bekræftede, at kilden var blevet betalt for tippet. Bladet anførte, at hverken overskriften eller
artiklen indeholdt beskyldninger om, at der var blevet udført ”sort” arbejde for politikeren, men at
det alene blev oplyst, at det fandt sted hos politikeren.

Pressenævnet fandt, at der var en sådan offentlig interesse i, om personer, der udfører arbejde
hos politikere, lønnes i overensstemmelse med lovgivningen og gældende overenskomster, at der var
belæg for at bringe artiklen om lønforholdene hos politikeren. Nævnet udtalte, at det udbetalte kil-
dehonorar og det forhold, at kilden havde erkendt, at han uretmæssigt havde modtaget sygedagpen-
ge, gav bladet anledning til at udvise særlig agtpågivenhed over for håndværkeren, men at det ikke i
sig selv var tilstrækkeligt til, at god presseskik var tilsidesat. Vedrørende forsideoverskriften fandt
Pressenævnet, at forsiden ikke gav indtryk af, at politikeren var bekendt med, at der angiveligt var



udført ”sort” arbejde på hans ejendom, og nævnet udtalte ikke kritik af overskriftens formulering.
Ét dissentierende medlem fandt, at forsideoverskriften gav indtryk af, at politikeren var vidende om,
at der blev udført sort arbejde hos ham, hvilket der ikke var dokumentation for, og dette medlem
udtalte derfor kritik. Pressenævnet (alle medlemmer) fandt, at udsagnet ”og efterfølgende har han
ikke modtaget en regning” var misvisende. Uanset bladets deadline burde det være fremgået, at kla-
ger oplyste, at han havde modtaget fakturaer med moms for arbejdet. Nævnet udtalte sin kritik ved-
rørende sidstnævnte forhold.

Kendelse af 20. februar 2008 (sag 2008-6-0621)
Børsens weekendudgave bragte tre artikler, der beskrev en forestående indgivelse af konkursbegæ-
ring mod et selskab. Det fremgik af sagen, at Børsen dagen forinden offentliggørelse i tidsrummet
fra kl. 18.10 til 19.14 forgæves havde forsøgt at komme i kontakt med direktøren ved at ringe til
selskabet fire gange, og i tidsrummet 17.26 til 20.00 havde avisen tillige fire gange forsøgt at ringe
til direktørens mobiltelefon. Det var ikke lykkedes at indhente en kommentar inden offentliggørel-
se. Børsen bragte direktørens kommentarer om mandagen. Direktøren klagede.

Klager anførte, at de skadelige oplysninger ikke var forelagt ham inden offentliggørelse.
Børsen anførte, at man forgæves havde forsøgt at kontakte klager otte gange pr. telefon og én

gang pr. mail.
Henset til oplysningernes mulige skadevirkning fandt nævnet det beklageligt, at Børsen ikke

udfoldede større bestræbelser på at få klagers eventuelle kommentarer inden offentliggørelse. Næv-
net fandt imidlertid, at forholdet ikke i sig selv var tilstrækkeligt til at udtale kritik.

Kendelse af 20. februar 2008 (sag 2008-6-0627)
Danmarks Radio sendte udsendelsen ”Ravsøstrene”. Udsendelsen fokuserede på motivet og teorier-
ne bag et groft overfald på to tvillingesøstre i 2000. Søstrene havde drevet en succesfuld smykkefor-
retning. På baggrund af radioprogrammet ”Ravsøstrene”, der omtalte overfaldet på klagerne, havde
søstrene indvilliget i at medvirke i tv-udsendelsen. Søstrene klagede.

Søstrene anførte, at Danmarks Radio lod dem forstå, at udsendelsen skulle handle om deres liv
og om, hvordan de havde det efter overfaldet i 2000. Det blev ikke nævnt, at udsendelsen skulle
være en kombination af et portrætprogram og en kriminalgåde.

Danmarks Radio anførte, at klagerne i detaljer havde udtalt sig til medierne, som desuden
beskæftigede sig med motivet bag overfaldet. I forbindelse med omtalen af overfaldet havde en avis
nævnt, at klagernes østeuropæiske forbindelser indgik i politiets undersøgelser af overfaldet.

Pressenævnet fandt, at klagerne på baggrund af brevkorrespondance forud for deres medvirken
og ved at besvare spørgsmål omhandlende overfaldet måtte have været klar over, at Danmarks Radio
kunne fokusere på overfaldet i udsendelsen. Nævnet udtalte ikke kritik af mediet for at lade udsen-
delsen fremstå som en kriminalgåde.

Kendelse af 26. marts 2008 (sag 2007-6-0619)
TV 2 og Sputnik.dk sendte en udsendelse i programserien ”Panserpigerne”, hvor seerne fulgte kvin-
delige betjente. I det påklagede indslag blev en politielev kaldt ud til et indbrud i en dyreklinik. Eje-
ren var bortrejst, så det var en ansat, der havde opdaget indbruddet. Ejeren anmeldte selv indbrud-
det til politiet, men i hans fravær åbnede den ansatte for politiet og viste rundt i såvel klinikken som
den tilstødende privatbolig. Ejeren og den ansatte klagede.

Klagerne anførte, at den kvindelige betjent over for den ansatte oplyste, at ”Vi har kamera med.
De skal følge mit arbejde”. Selv om den ansatte ikke havde protesteret over for betjenten, havde hun
ikke givet sit samtykke til offentliggørelsen. Hun var rystet efter indbruddet og var ikke klar over
konsekvenserne af optagelserne.

22



23

TV 2 og Sputnik.dk anførte, at det er standardprocedure, at politiet oplyser, at TV2 laver opta-
gelser, der kan blive bragt i et tv-program. Den ansatte havde ved sin adfærd givet TV 2 samtykke
til at optage begivenhederne, og mediet indhentede derfor ikke et samtykke fra ejeren.

Pressenævnet fandt, at der var en klar almen interesse knyttet til politiets arbejde, men at der
ikke var en sådan almen interesse i de konkrete optagelser fra ejerens dyreklinik og privatbolig, at
der var belæg for at offentliggøre optagelserne uden samtykke fra ejeren, der ikke var til stede under
optagelserne, og fra den ansatte for så vidt angik de optagelser, hvor hun kunne ses. Under hensyn
til, at TV 2 kom til stede uden forudgående aftale med de berørte af indbruddet, måtte det påhvile
mediet at sikre sig, at der forelå samtykke til offentliggørelsen. Det var ikke dokumenteret, at den
ansatte gav samtykke til, at optagelserne skete med henblik på offentliggørelse, og hendes manglen-
de protest mod filmoptagelserne kunne ikke anses for et stiltiende samtykke til offentliggørelse. Da
ejeren heller ikke hverken direkte eller indirekte havde samtykket i offentliggørelsen, udtalte nævnet
sin kritik.

Kendelse af 26. marts 2008 (sag 2007-6-0624)
Børsen bragte artikler vedrørende de økonomiske forhold i en række selskaber. I den forbindelse var
et selskab blevet omtalt som ”[selskabet], der 6. december blev anmodet tvangsopløst”. Af Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens hjemmeside fremgik følgende vedrørende selskabet: ”Status: Selskabet er nor-
malt. Journalsager: Anmodning om opløsning 06.12.2007”. Selskabet klagede.

Selskabet anførte, at selskabet ikke havde været eller var anmodet tvangsopløst. Tre medlemmer
var fratrådt selskabets bestyrelse. Selskabet havde derfor af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fået frist til
6. december 2007 til at berigtige antallet af bestyrelsesmedlemmer.

Børsen anførte, at det af oplysningerne på Erhvervs- og Selskabsstyrelsens hjemmeside fremgik,
at selskabet var anmodet tvangsopløst.

Pressenævnet tog ikke stilling til, hvorvidt selskabet blev anmodet tvangsopløst den 6. december
2007. Under hensyn til oplysningerne på Erhvervs- og Selskabsstyrelsens hjemmeside fandt nævnet
ikke grundlag for at udtale kritik.

Kendelse af 26. marts 2008 (sag 2008-6-0630)
TV 2 og TV 2/News sendte indslaget ”Det stærke køn” vedrørende mænds og kvinders chance for
at overleve blodpropper og hjerneblødninger. I introduktionen til indslaget blev vist et nærbillede af
en kvinde. Senere i indslaget vistes optagelser, hvor hun talte med en mand i et byggemarked. Kvin-
den klagede.

Kvinden anførte, at hun ikke var blevet informeret om, at hun blev optaget. I udsendelsen vistes
billeder, hvor der blev zoomet ind på hende og hendes kæreste.

TV 2 og TV 2/News anførte, at man forud for optagelserne indhentede tilladelse til at optage i
byggemarkedet. Der var tale om et positivt indslag, der ikke var krænkende for kvinden.

Pressenævnet fandt det beklageligt, at der i introduktionen fokuseredes på klager, da det kunne
give seerne en forventning om, at indslaget kom til at handle om klager. Nævnet bemærkede i den
forbindelse, at medier bør være varsomme med at anvende enkeltpersoner som illustration til en
generel beskrivelse. Det fremgik imidlertid af det påklagede indslag, at klager alene var afbildet, idet
hun var kvinde. Da hun ikke identificeredes med indholdet af indslaget, og indslaget ikke i øvrigt
var krænkende for klager, udtalte nævnet ikke kritik.

Kendelse af 26. marts 2008 (sag 2008-6-0642)
Avisen.dk bragte en artikel, hvor to personer var omtalt som ”indvandrere”. Den ene af de to perso-
ner klagede.



Klager anførte, at det var faktuelt forkert at præsentere ham som ”indvandrer”. Han var født og
opvokset i Danmark og var dansk statsborger. Det ville have været korrekt at betegne ham som
eksempelvis efterkommer af indvandrere eller med indvandrerbaggrund.

Avisen.dk var enig med klager i, at det var forkert at betegne en person, der var født og opvokset
i Danmark, som indvandrer.

Pressenævnet fandt det beklageligt, at Avisen.dk havde anvendt betegnelsen ”indvandrer” om
klager. Nævnet fandt imidlertid, at forholdet ikke i sig selv var tilstrækkeligt til at udtale kritik.

Kendelse af 28. maj 2008 (sag 2008-6-0652 - dissens)
Ekstra Bladet bragte over tre dage artikler, der beskrev et tyveri på en tankstation. Den formodede
gerningsmand havde samlet et tabt pengebundt på 20.000 kroner op fra tankstationens gulv og var
forsvundet. Til omtalen den første dag var indsat billede af den formodede gerningsmand fra over-
vågningskameraet på tankstationen. Klagers ansigt var sløret. Under overskriften ”Hvem er denne
mand” bragte avisen dagen efter et usløret billede af klager. I artiklen opfordrede avisen læsere til at
rette henvendelse til politiet, hvis man kunne genkende manden. Dagen efter kunne avisen oplyse,
at manden var fundet. Til artiklen var indsat samme uslørede billede som dagen forinden. Den for-
modede gerningsmand klagede.

Klager anførte, at offentliggørelsen af billeder fra overvågningskameraet uden hans samtykke og
uden tilladelse fra en offentlig myndighed er en krænkelse af privatlivets fred.

Ekstra Bladet anførte, at avisen den første dag slørede tyvens ansigt, men da han et døgn senere
ikke havde afleveret pengene, valgte avisen at lade klager efterlyse ved at offentliggøre billedet fra
overvågningskameraet. Det var klagers passivitet, der gav anledning til offentliggørelsen.

Af retsplejeloven fremgår det, at offentliggørelse af et fotografi af en formodet gerningsmand er
et straffeprocessuelt indgreb, som kun kan foretages under visse nærmere opregnede betingelser.
Afgørelse om offentliggørelse træffes af politiet. Pressenævnet bemærkede, at Ekstra Bladet ikke hav-
de gjort gældende, at den uslørede offentliggørelse af billederne af klager skete efter anmodning fra
eller efter aftale med politiet.

Pressenævnet fandt, at det var uberettiget, at Ekstra Bladet bragte de uslørede billeder af klager i
forbindelse med omtalen af ham som formodet gerningsmand med henblik på fastlæggelse af hans
identitet. Avisen burde have overladt det til politiet at vurdere, om der var grundlag for at iværksæt-
te dette straffeprocessuelle tvangsindgreb. Nævnet udtalte derfor kritik af Ekstra Bladet. Ét dissen-
tierende medlem fandt ikke grundlag for at udtale kritik, bl.a. fordi billederne udgjorde den nød-
vendige journalistiske dokumentation for de forhold, Ekstra Bladet viderebragte, og billederne viste
pågældende i færd med at foretage en ulovlig handling.

Kendelse af 28. maj 2008 (sag 2008-6-0666)
Journalisten.dk rettede den 27. marts en artikel af 7. marts. I den forbindelse indsatte man efter
artiklens første afsnit ”Rettet den 27. marts”. I bunden af artiklen fremgik et selvstændigt afsnit,
hvori rettelsen under overskriften ”Rettelse” var beskrevet. Afsnittet var afsluttet med ”Tilføjet 27.
marts”. Personen, der havde ønsket forholdet berigtiget, klagede.

Klager anførte, at avisens praksis ikke gav de oprindelige læsere mulighed for at blive gjort
bekendt med rettelsen. Fremgangsmåden kræver, at læserne skal tjekke gamle artikler for berigtigel-
ser. Journalisten.dk burde have skrevet en almindelig artikel, hvori de gjorde opmærksom på fejlen.

Journalisten.dk anførte, at fremgangsmåden var en effektiv rettelse, idet 50 procent af en hjem-
mesides trafik kommer fra søgemaskiner, og 25 procent kommer fra henvisninger fra andre sites.
Kun 25 procent kommer direkte fra forsiden af Journalisten.dk. Læsere, der måtte søge på klagers
navn og dokumentarens navn i søgemaskiner, ville komme direkte til den rettede artikel. Det var
det, der havde betydning for eftertiden.

24



25

Pressenævnet fandt, at det af hensyn til nye læsere var hensigtsmæssigt, at Journalisten.dk bragte
en artikel med den indarbejdede rettelse. Læsere af den oprindelige artikel med fejlen kunne imid-
lertid ikke forventes på ny at klikke ind på artiklen og på den måde blive gjort bekendt med rettel-
sen. Disse læsere havde således ikke fået tilstrækkelig mulighed for at blive opmærksom på rettelsen,
som derfor – i tillæg til artiklen med den indarbejdede rettelse – burde have været bragt særskilt på
websitet som en nyhed med samme placering som den oprindelige artikel. Da praksis vedrørende
berigtigelser på hjemmesider tidligere havde været uklar, fandt nævnet imidlertid ikke grundlag for
at udtale kritik i dette tilfælde.

Kendelse af 28. maj 2008 (sag 2008-6-0673)
Berlingske Tidende bragte en artikelserie om en medicinalvirksomheds gennemførelse af menneske-
forsøg i udlandet. I den forbindelse oplyste avisen, at medicinalvirksomheden gennemførte forsøg
med skizofrene patienter i udlandet, fordi Lægemiddelstyrelsen krævede disse forsøg for at godken-
de nye lægemidler samtidig med, at forsøgene af etiske årsager ikke måtte udføres i Danmark. For-
manden for Den Centrale Videnskabsetiske Komité afviste virksomhedens forklaring som ”sludder”
og blev citeret for ”der er ikke nogen modstrid mellem de krav, Lægemiddelstyrelsen stiller, og de
krav, komitéen stiller til design af kliniske forsøg. Hvis der var, ville vi have et problem”. Det viste
sig efterfølgende, at Lægemiddelstyrelsen rent faktisk netop stillede krav om placebo-kontrollerede
forsøg, men at sådanne forsøg ikke kunne udføres i Danmark, da Den Centrale Videnskabsetiske
Komité anså forsøgene for farlige og derfor ikke ville tillade dem. Avisen beskrev efterfølgende sty-
relsens og komitéens divergerende opfattelser. Medicinalvirksomheden klagede over tilsidesættelse af
god presseskik og afslag på genmæle.

Virksomheden anførte, at Berlingske Tidende havde tilsidesat god presseskik ved at bringe ukor-
rekt information.

Berlingske Tidende anførte, at Sundhedsministeriets øverste rådgiver i videnskabsetiske spørgs-
mål, formanden for Den Centrale Videnskabsetiske Komité afviste, at der var forskel og blev citeret
herfor.

Vedrørende god presseskik fandt nævnet, at Berlingske Tidende ved at videregive oplysningen
fra formanden for Den Centrale Videnskabsetiske Komité havde bragt ukorrekt information. Under
henvisning til, at den forkerte oplysning kom fra en kilde, som i særdeleshed måtte vurderes som
troværdig, nemlig formanden for Den Centrale Videnskabsetiske Komité, fandt nævnet ikke grund-
lag for at udtale kritik af, at oplysningens rigtighed ikke blev undersøgt nærmere. Nævnet tillagde
det også betydning, at avisen berigtigede den forkerte oplysning.

Kendelse af 24. juni 2008 (sag 2008-6-0675)
Fyens Stiftstidende bragte to artikler omhandlende en kvinde, der havde været udsat for sexchikane
på sin arbejdsplads. Kvinden var tidligere afbildet i Fagmagasinet CO-Magasinet og Ude og Hjem-
me og havde i den forbindelse talt om chikanen, men kvinden klagede over Fyens Stiftstidende.

Hun anførte, at Fyens Stiftstidende ikke havde hendes samtykke til offentliggørelsen af oplys-
ningerne og billederne af hende.

Fyens Stiftstidende anførte, at sexchikane-sagen medførte arbejdsnedlæggelser, og at artiklen fra
CO-Magasinet i øvrigt var offentlig tilgængelig. Da det ikke var muligt at komme i kontakt med
klager, valgte avisen at citere den artikel i CO-Magasinet, som klager havde godkendt. Avisen købte
billedmaterialet fra fotografen.

Pressenævnet fandt, at sager om sexchikane på arbejdspladser havde en sådan offentlig interesse,
at der var belæg for at bringe artiklerne. Da oplysningerne tidligere havde været offentliggjort uden
klagers protest, udtalte nævnet ikke kritik af avisen for at bringe oplysningerne og billedmateriale.



Kendelse af 24. juni 2008 (sag 2008-6-0680)
Politiken bragte en artikel omhandlende børns samvær med voldsdømte fædre. I artiklen var en
anonymiseret case gengivet. En voldsdømt mand klagede.

Klager anførte, at han havde henvendt sig til Politiken for at få af- eller bekræftet, hvorvidt det
var hans sag, der var omtalt. Han anførte, at sagen var fordrejet i artiklerne, men alligevel så nøjag-
tigt beskrevet, at klagers arbejdsgiver og andre vidste, at han var manden i historien.

Politiken afviste af principielle grunde at oplyse, om klager var den omtalte person.
Da det ikke kunne udelukkes, at klager var den omtalte person, der indirekte var blevet nævnt i

artiklerne, fandt Pressenævnet, at klager havde en sådan interesse i sagen, at der var grundlag for at
behandle sagen. Sagen blev herefter realitetsbehandlet.

Pressenævnet udtalte, at sager om børns samvær med voldsdømte fædre har offentlig interesse.
Politiken havde derfor været berettiget til at beskrive forløbet. Da klager var tilstrækkeligt anonymi-
seret i artiklerne, var oplysningerne i den konkrete sammenhæng ikke krænkende, og nævnet udtal-
te ikke kritik.

Kendelse af 13. august 2008 (sag 2008-6-0697)
TV 2 sendte udsendelsen ”Operation X: De falske åndemagere” om clairvoyantes kommunikation
med afdøde personer. Programmet stillede spørgsmålstegn ved, hvorvidt de clairvoyante var i kon-
takt med afdøde personer, eller om de hentede/googlede deres oplysninger på internettet forud for
såkaldte ”klarsynsseancer”. I udsendelsen oprettedes hjemmesider på to fiktive personer. Deres livs-
historier blev beskrevet med henblik på at efterprøve, hvorvidt de clairvoyante medier videregav
oplysningerne fra internettet. ”Klarsynsseancerne”, hvor udsendelsen efterprøvede tesen, var optaget
med skjult kamera. En af de medvirkende klagede.

Det clairvoyante medie anførte, at hun var blevet filmet med skjult kamera, selv om dokumenta-
tionen kunne være fremskaffet på anden vis. Hun havde tidligere deltaget i flere forsøg på TV 2 og i
programmer, hvor der blev skabt kontakt til afdøde, herunder ”Åndernes Magt” på TV 2.

TV 2 anførte, at ”det åndelige” er af betydelig interesse blandt danskerne. Rådgivning via clair-
voyance angår ofte meget følelsesmæssige forhold for de personer, som søger rådgivning, kontakt
med afdøde mv. I programmet ”Åndernes Magt” fremviste de clairvoyante deres evner på egne præ-
misser. Det ville ikke være muligt at afdække arbejdsmetoderne, hvis der var indgået en forudgående
aftale om at sende et kamerahold ud og optage en seance.

Pressenævnet fandt, at uanset om det måtte være af offentlig interesse at afdække clairvoyante
mediers arbejdsmetoder, var det ikke tilstrækkeligt sandsynliggjort, at brugen af skjulte optagelser
var nødvendig for at lave udsendelsen. Nævnet lagde vægt på, at klager tidligere havde samarbejdet
med journalister om emnet. Nævnet fandt, at TV 2 havde tilsidesat god presseskik ved brugen af
skjulte optagelser, og udtalte sin kritik heraf.

Kendelse af 9. september 2008 (sag 2008-6-0709)
SE og HØR bragte en artikel, hvori en politikers brors dom for vold mod en kvinde var beskrevet.
Byretsdommen var stadfæstet af landsretten 11 måneder forud for omtalen i bladet. Politikeren var
bl.a. kendt for markante holdninger i forhold til kvinders rettigheder. Broderen, der var omtalt ved
navn, klagede.

Broderen anførte, at sagen ikke havde almen interesse eller krævede offentlig omtale med navns
nævnelse.

SE og HØR anførte, at offentlighed i retsplejen var et af de grundlæggende principper i et
demokratisk samfund, og at videregivelse af oplysninger om domfældelse i straffesager ikke hører
under privatlivets fred. Klager var bror til en kontroversiel politiker.

26



27

Pressenævnet fandt, at straffesagen på tidspunktet for omtalen i SE og HØR ikke længere havde
offentlig interesse i relation til klager, men at den på det tidspunkt havde en – om end noget
begrænset – offentlig interesse i relation til klagers søster, der var en kendt politiker. Ved afvejningen
af, om søsterens rolle gjorde omtalen berettiget, må det tillægges betydning på den ene side, at den
offentlige interesse som nævnt var begrænset, og på den anden side, at der var forløbet forholdsvis
kort tid fra landsrettens dom til omtalen i SE og HØR. Pressenævnet fandt efter en samlet vurde-
ring af disse hensyn, at det ikke var uberettiget, at SE og HØR omtalte dommen og slægtskabet
mellem broderen og politikeren. Nævnet fandt imidlertid, at det som følge af den forløbne tid og
formålet med artiklen var uberettiget og unødvendigt at nævne klagers navn. Bladet burde derfor
have sløret klager. Dette gjaldt også i en situation som den foreliggende, hvor et navnefællesskab
forhindrede, at sløringen blev helt effektiv. Da sløring ikke var foretaget, udtalte nævnet sin kritik.

Kendelse af 9. september 2008 (sag 2008-6-0714)
JydskeVestkysten og jv.dk bragte en omtale af en voldsdom. Den dømte var i indledningen til artik-
len omtalt med alder, navn samt adresse, herunder vejnavn og husnummer. Den dømte klagede.

Klager anførte, at avisen ved at nævne hans adresse havde tilsidesat god presseskik.
Avisen anførte, at klagers adresse såvel som navnet havde almen interesse. I Danmark giver den

offentlige retspleje enhver adgang til ved retten at forvisse sig om dømtes identitet og videregive
den, medmindre retten bestemmer, at det ikke må ske.

Pressenævnet fandt, at avisen havde tilsidesat god presseskik ved i de påklagede artiklen at nævne
ikke blot klagers navn og bopælens vejnavn, men også husnummeret, og nævnet udtalte sin kritik.
Nævnet lagde herved vægt på, at oplysningen om klagers fuldstændige adresse var unødvendig for at
få artiklens budskab frem.

Kendelser af 1. oktober 2008 (sag 2008-6-0676 og sag 2008-6-0690)
Danmarks Radio sendte magasinet ”21 Søndag” omhandlende fejl- og overmedicinering af psyki-
atriske patienter på et bosted. En journaliststuderende havde gennem et halvt år arbejdet som vikar
på bostedet og optaget beboere og menigt personale med skjult kamera i deres dagligdag. Hverken
bostedets ledelse, medarbejderne eller beboerne var bekendt med, at de blev optaget med skjult
kamera. Af udsendelsen fremgik bl.a. udsagnet ”Med skjult kamera dokumenterer hun [den journa-
liststuderende] nu, hvordan de psykisk syge systematisk og i strid med alle regler bliver overmedici-
neret”. Udsendelsen omtalte ikke mulige årsager til, at beboerne blev medicineret i længere perioder,
end Sundhedsstyrelsen generelt anbefalede til de pågældende præparater.

Kommunens socialforvaltning klagede på egne samt generelt på bostedets beboeres og de ansat-
tes vegne (sag 2008-6-0676). Herudover var der indgivet klage til nævnet fra fem navngivne ansatte
(2008-6-0690). Klagerne blev ved nævnet behandlet sammen.

Klagerne anførte navnlig, at den samfundsmæssige interesse i at vise de skjulte optagelser ikke
oversteg kommunens, beboernes eller medarbejdernes ret til beskyttelse. Klagerne anførte videre, at
der ikke var udleveret lægemidler til beboerne uden for de rammer, der var udstukket af lægerne, og
at man derfor var berettiget til et genmæle vedrørende ”systematisk overmedicinering”.

I relation til sag 2008-6-0676 anførte Danmarks Radio, at kommunens socialforvaltning ikke
var klageberettiget for så vidt angik medarbejdere og beboere.

Danmarks Radio anførte videre, at kommunens konsekvente benægtelse af problemer på boste-
det gjorde anvendelse af skjult kamera berettiget, og klagerne havde inden offentliggørelse fået fore-
vist optagelserne og mulighed for at kommentere disse. Beboerne fik udleveret medicin i strid med
Sundhedsstyrelsens vejledning. De medvirkende i udsendelsen var effektivt stemme- og kropssløret.

Vedrørende klageberettigelsen fandt Pressenævnet, at socialforvaltningen (sag 2008-6-0676) som
ansvarlig for forholdene for de psykisk syge beboere på stedet indirekte var nævnt og derved kunne



klage både på egne og på beboernes vegne. Derimod kunne forvaltningen ikke klage på vegne af de
ansatte, idet nævnet ikke anser arbejdsgivere for at have en generel retlig interesse, der medfører, at
en arbejdsgiver kan klage på vegne af de ansatte (uden fuldmagt). Forholdet blev imidlertid omfat-
tet af bedømmelsen, idet de fem ansatte selv havde indgivet klage (sag 2008-6-0690).

Nævnet fandt brugen af optagelser foretaget med skjult kamera unødvendig for udsendelsens
formål. Nævnet lagde i de to sager vægt på, at der var et særligt hensyn at tage til de psykisk syge
beboeres privatliv, og at det af tilsynsrapporter og udtalelser fra en pårørende fremgik, at der var
problemer med medicinering på stedet. Emnet kunne have været belyst uden brug af skjult kamera
over for psykisk syge og menigt personale, der ikke havde ret til at ordinere medicin, og nævnet
udtalte sin kritik. Det forhold, at klagerne havde kommenteret optagelserne, kunne ikke i sig selv
anses for at være et indirekte samtykke til offentliggørelse. Nævnet fandt videre, at udsendelsen gav
indtryk af, at beboerne blev medicineret langt mere end det nødvendige, hvilket der ikke var doku-
mentation for, og klagerne var tillige berettiget til at få bragt et genmæle heroverfor.
.

Kendelse af 1. oktober 2008 (sag 2008-6-0712 - dissens)
Ekstra Bladet bragte den satiriske bagsideartikel ”Når forbrydere går med slips” vedrørende lønfor-
holdene for en tidligere direktør. Det blev i artiklen anført, at den tidligere direktør i 2005 havde
forhandlet en salgsaftale på plads, således at hans aktieoptioner kunne udløses i forbindelse med sal-
get. Avisen skrev videre, at direktøren derved havde stjålet danske statsborgeres penge, fordi selska-
bet var statsejet. Direktøren klagede til avisen og oplyste, at privatiseringen af det statsejede selskab
var gennemført, inden han tiltrådte som direktør i 1998, og at han ikke deltog i forhandlingerne i
2005. Forhandlingerne blev ført af bestyrelsen og ikke direktionen. Avisen bragte herefter endnu en
artikel, der skulle berigtige fejlene. Af artiklen fremgik udsagnet ”Tja…! Kan man i fuld alvor tro, at
en administrerende direktør er sat uden for sådanne forhandlinger…”. Direktøren klagede.

Klager anførte, at en overfladisk efterprøvelse af oplysningerne, f.eks. gennemgang af selskabets
offentliggjorte fondsbørsmeddelelser, ville vise, at avisens oplysninger var ukorrekte. Den artikel,
avisen efterfølgende bragte, satte spørgsmålstegn ved, om klager havde været indblandet i forhand-
lingerne.

Ekstra Bladet anførte, at der ikke var samme krav til præcision og research i en bagsideklumme,
men erkendte, at den påklagede kommentar gik over stregen. Avisen anførte, at fejlene var rettet i
passende ydmyg form.

Pressenævnet fandt, at artiklen lå uden for rammerne for satiriske kommentarer, idet avisen hav-
de bygget artiklen op omkring faktuelt forkerte oplysninger om selskabet og klager og bragt kræn-
kende oplysninger på baggrund af de forkerte oplysninger. Vedrørende rettelsen fandt nævnet, at
læserne ikke fik klar mulighed for at blive opmærksom på berigtigelsen, navnlig fordi udsagnet
”Tja…”, satte spørgsmålstegn ved det forhold, artiklen skulle berigtige. Et dissentierende medlem
fandt, at berigtigelsen var sket på en lige så fremtrædende plads som det påklagede indlæg, og ville
derfor ikke pålægge offentliggørelse. Nævnet pålagde Ekstra Bladet at offentliggøre nævnets kritik.

Kendelse af 28. oktober 2008 (sag 2008-6-0734 - dissens)
Lokalavisen Det Grønne Område og dgo.dk bragte en artikel omhandlende åbningen af en special-
skole (for elever med adfærds-, kontakt- og trivselsproblemer), hvor avisen var til stede med kom-
munens og skolens samtykke. I avisen var bragt foto og interview med en 11-årig dreng, der var
startet på skolen. Avisen havde ikke indhentet tilladelse til offentliggørelse fra drengens forældre.
Forældrene klagede på vegne af drengen.

Klagerne anførte, at mindreårige, der er indskrevet på en behandlingsinstitution med henblik på
en tilbageslusning til en almindelige folkeskole, ikke har behov for eksponering i lokalområdet. For-
holdet henhører under privatlivets fred.

28



29

Avisen anførte, at interviewet med drengen var bragt i en harmløs artikel om åbningen, og at der
ikke fra skolens side var lagt begrænsninger på pressedækningen.

Pressenævnet fandt, at der bør udvises særlig varsomhed ved anvendelsen af interviews med
børn. Som led i anvendelsen bør der indhentes tilladelse fra forældrene, når børnene medvirker i
artikler – som i dette tilfælde – om særlige personlige forhold og i en sammenhæng, der kan være
krænkende. Avisen burde derfor have sikret sig, at forældrene var indforstået med, at deres søn med-
virkede i artiklen. Da dette ikke var sket, udtalte nævnet sin kritik. Ét dissentierende medlem ville
ikke udtale kritik, da drengen alene havde ytret sig om forhold fra sin egen erfaringsverden (skolen).

Kendelse af 28. oktober 2008 (sag 2008-6-0747)
Politiken bragte en artikel omhandlende to drenges ”opdragelsesrejse” i Irak. Artiklen forholdt sig
kritisk til kommunens sagsbehandling og manglende indgriben. Kommunens sagsbehandlere var
nævnt ved navn i artiklen. Kommunens børne- og familieafdeling samt to sagsbehandlere klagede.

Klagerne anførte, at sagsbehandlernes navne fremgik af journalmaterialet, som kommunen gav
aktindsigt i som baggrundsmateriale til artiklen, men at arbejdsområdet var vanskeligt, og at medar-
bejdere derfor ikke burde hænges ud.

Politiken anførte, at sagsbehandlernes navne øgede autenticiteten af materialet, og at sagsbe-
handlerne måtte stå inde for deres vurderinger og beslutninger. Den ene sagsbehandler var klar over,
at hun ville blive nævnt ved navn.

Pressenævnet udtalte ikke kritik af avisen for at offentliggøre navnet på den sagsbehandler, der
var bekendt hermed. Vedrørende den anden fandt nævnet, at det ikke var nødvendigt at nævne hans
navn. Artiklen var kritisk over for afdelingens dispositioner, og avisen burde derfor i den konkrete
sag have anonymiseret sagsbehandleren, der ikke var en ledende medarbejder, og nævnet udtalte sin
kritik.

Kendelse af 18. november 2008 (sag 2008-6-0757)
Ekstra Bladet bragte et læserbrev omhandlende utilfredshed med en vagtlæges råd. Til læserbrevet
var indsat et billede af en læge, uden at bladet gjorde opmærksom på, at det var et arkivfoto. Lægen
klagede.

Klager anførte, at billedet var et arkivfoto, og at han ikke havde noget med læserbrevskribentens
klage at gøre.

Avisen berigtigede forholdet i avisen, da man blev bekendt med klagen.
Pressenævnet udtalte, at medier bør være varsomme med at anvende enkeltpersoner som illustra-

tion til en generel beskrivelse, og udtalte sin kritik. Da avisen havde berigtiget forholdet, fandt næv-
net ikke grundlag for at pålægge offentliggørelse af nævnets kendelse.

Kendelse af 16. december 2008 (sag 2008-6-0758)
Ekstra Bladet og ekstrabladet.dk omtalte en kommunes kultur- og fritidsudvalgs studietur til Eng-
land. Under turen var udvalget optaget med skjult kamera om aftenen på restauranter og pub’er.
Optagelserne blev lagt ud på ekstrabladet.dk og billedmateriale bragt i papirudgaven. Et udvalgs-
medlem klagede.

Klager anførte, at når dagens officielle program var ovre, var udvalgets medlemmer at betragte
som privatpersoner, hvorfor det var i strid med god presseskik at offentliggøre optagelserne indhen-
tet med skjult kamera.

Avisen anførte, at brugen af skjult kamera var berettiget i dette tilfælde, da politikerne gav en
falsk fremstilling af de natlige fester, der prægede tjenesterejsen.

Pressenævnet lagde efter de foreliggende oplysninger til grund, at optagelserne med skjult kame-
ra skete om aftenen i tidsrum, hvor kulturudvalgets medlemmer havde fri, og hvor medlemmernes



spiritusindtagelse var for egen regning. Nævnet fandt, at der som udgangspunkt ikke var samfunds-
mæssige interesser forbundet med at optage offentlige personers fritidsaktiviteter med skjult kamera,
og der var i det foreliggende tilfælde ikke oplyst omstændigheder, der kunne føre til, at udgangs-
punktet måtte fraviges. Nævnet bemærkede, at mediet ikke havde fremlagt oplysninger om, at kul-
turudvalgets medlemmer skulle være udeblevet fra det planlagte program og heller ikke i øvrigt hav-
de været ude af stand til at følge programpunkterne på forsvarlig måde. Nævnet udtalte sin kritik af,
at avisen havde offentliggjort de skjulte optagelser.

Kendelse af 16. december 2008 (sag 2008-6-0770)
Metal Magasinet bragte en artikel omhandlende et stålvalseværk. En kvindelig ansat var interviewet
til artiklen. I den forbindelse fremgik det, at hun havde udtalt: ”Min far og mor arbejdede der i
80’erne, og jeg blev lavet nede i kabelgangene på værket”. Moderens navn fremgik ikke af artiklen.
Moderen klagede.

Klager anførte, at oplysningen ikke var korrekt, og at den gav indtryk af, at klager havde været
sin daværende mand utro. Klager startede først på værket i 1992, og datteren blev født i 1988.

Metal Magasinet anførte, at datteren havde fortalt det i en munter tone og efterfølgende god-
kendte ordlyden af citatet. Klager delte ikke efternavn med datteren, hvorfor hun ikke kunne iden-
tificeres af den brede offentlighed.

Pressenævnet fandt, at citatet indeholdt faktuelt forkerte oplysninger. Oplysningen fremkom
imidlertid fra datteren selv, og klagers navn var ikke nævnt. Nævnet fandt herefter, at magasinet
ikke havde været forpligtet til at kontrollere oplysningerne, herunder ved forelæggelse for klager.
Nævnet udtalte ikke sin kritik.

30



31

2.2 Sager om genmæle
Reglerne om genmæle giver adgang til at korrigere oplysninger af faktisk karakter i en sag, der har
været omtalt i et massemedie. Den, som oplysningerne vedrører, kan fremsætte anmodning om gen-
mæle, og anmodningen skal altid først fremsættes til massemediet selv. Anmodningen til mediet
skal være skriftlig, og fristen er fire uger regnet fra offentliggørelsen i mediet, jf. medieansvarslovens
§ 36, stk. 3. Hvis mediet afslår at bringe genmælet, eller genmælet er ufyldestgørende, kan sagen
indbringes for Pressenævnet. Dette skal ske senest fire uger efter at mediets svar er kommet frem, jf.
medieansvarslovens § 40, stk. 1 og stk. 2.

Mediet kan kræve, at den, der fremsætter anmodningen, selv udformer genmælet, og genmælets
indhold skal i alt væsentligt være begrænset til nødvendige faktiske oplysninger, jf. medieansvarslo-
vens § 38.

Pressenævnet har udarbejdet en vejledning, der indeholder oplysninger om betingelser for og
udformning af genmæle m.v. Vejledningen kan hentes på Pressenævnets hjemmeside under fanebla-
det Klagevejledning, Vejledning om genmæle, og kan desuden fås i nævnets sekretariat.

Til illustration af nævnets praksis refereres nedenfor enkelte af nævnets sager fra 2008. Til yderli-
gere belysning af Pressenævnets praksis på området henvises til nævnets tidligere årsberetninger.

Kendelse af 16. januar 2008 (sag 2007-6-0614 - dissens)
Familie Journalen bragte en artikel omhandlende en kvindes kamp mod kræft. I artiklen udtalte
kvinden sig om sit tidligere ægteskab og oplyste i den forbindelse, at hun i ægteskabet havde mistet
fem børn i alderen fra to timer til tre måneder. Kvindens tidligere mand var ikke nævnt ved navn i
artiklen. Eksmanden klagede over overtrædelse af god presseskik og afslag på genmæle.

Eksmanden anførte, at de kun havde fået et barn, der var afgået ved døden.
Familie Journalen anførte, at det ikke var muligt at identificere klager i artiklen, og at kvinden

havde bekræftet oplysningerne i artiklen.
Vedrørende afslag på genmæle fandt Pressenævnet, at oplysningen ikke i den konkrete sammen-

hæng, hvor klager ikke i øvrigt fremgik, var egnet til at påføre klager skade af betydning, og han var
derved ikke berettiget til at få bragt et genmæle. Ét dissentierende medlem fandt, at det forhold, at
klager angiveligt skulle have mistet fem børn, var egnet til at påføre ham skade af betydning. Da
oplysningens rigtighed ikke var utvivlsom, fandt dette medlem klager berettiget til et genmæle.

Kendelse af 28. maj 2008 (sag 2008-6-0663 og 0679)
Danmarks Radio omtalte i to udsendelser af nyhedsprogrammet ”21 søndag” de ansættelsesmæssige
forhold for rumænske avisbude. I henhold til Østaftalen havde budene krav på en ugentlig arbejds-
tid på minimum 30 timer. Af udsendelsen fremgik det, at budene enten ikke havde timer nok eller
ikke fik udbetalt løn i overensstemmelse med mindstebetalingen på området. Arbejdsgiveren fik i
indslaget lejlighed til at redegøre for forholdene. Arbejdsgiveren klagede over overtrædelse af god
presseskik og afslag på genmæle.

Klager anførte navnlig, at de havde fulgt myndighedernes anvisninger vedrørende Østaftalens 30
timers regel, samt at de betalte de rumænske bude i overensstemmelse med den gældende overens-
komst mellem 3F og klager.

Vedrørende afslag på genmæle fandt Pressenævnet, at Danmarks Radios oplysninger om klagers
administration af Østaftalen og oplysninger om klagers undladelse af at udbetale overenskomstmæs-
sig løn til budene ikke var af utvivlsom rigtighed. Da oplysningerne var egnede til at påføre klager
skade af betydning, var klager som udgangspunkt berettiget til at få bragt et genmæle. Pressenævnet
gav imidlertid Danmarks Radio medhold i, at klagers genmæletekst blot var en gentagelse af de
synspunkter, som klager fremkom med i udsendelserne, og klager var derfor ikke berettiget til at få
bragt et genmæle.



Kendelse af 24. juni 2008 (sag 2008-6-0674)
Tænk bragte en artikel, hvoraf det fremgik, at der i en tube Rosencreme var fundet rester af to pesti-
cider. Inden offentliggørelsen var der opdaget en fejl i testen, således at der kun kunne spores én
sprøjtegift, methidathion. Tænk udsendte sammen med artiklen berigtigelsen ”Rettelse: Kun én
sprøjtegift i Rosencreme”. I sagen var fremlagt en række test og dokumenter, hvoraf det fremgik, at
der i bladets test af Rosencremen var fundet methidathion, hvorimod der i cremeproducentens
efterfølgende test (efter det oplyste fra samme parti creme) ikke var påvist nogen forekomst af met-
hidathion. Parterne havde anvendt forskellige laboratorier til testene. Producenten af Rosencremen
klagede over tilsidesættelse af god presseskik og afslag på genmæle.

Producenten anførte, at der var bragt ukorrekt information, idet Rosencremen ikke indeholdt
sprøjtegift. Det af bladet anvendte laboratorium var utroværdigt, og Tænk burde inden offentliggø-
relsen have givet dem mulighed for at foretage en videnskabelig efterprøvning af de fremlagte resul-
tater. Testen forventedes at tage ca. 4 uger.

Tænk anførte, at der var fundet en forekomst – om end en lille forekomst - af methidathion i
Rosencremen. Cremen var testet og gentestet af et anerkendt laboratorium. Bladet var derfor ikke
forpligtet til at give klager mulighed for at foretage en videnskabelig efterprøvning inden offentlig-
gørelsen.

Pressenævnet bemærkede, at det ikke var muligt for nævnet at tage stilling til, om de fremlagte
test var udført korrekt. Nævnet kunne derfor ikke tage stilling til, om Tænk havde bragt en ukor-
rekt oplysning vedrørende indholdet af methidathion. Nævnet fandt, at Tænk ikke havde tilsidesat
god presseskik, da de krænkende oplysninger var forelagt for klager. Pressenævnet fandt imidlertid,
at da oplysningen vedrørende indholdet af methidathion ikke var utvivlsom rigtig, var producenten
berettiget til at få bragt et genmæle.

Sagen har sammenhæng med sagerne 2008-6-0705, 2008-6-0766 og 2008-6-0771. Se endvide-
re omtalen vedrørende genoptagelse under punkt D.1.

Kendelse af 13. august 2008 (genoptagelsesanmodning sag 2008-6-0705)
Tænk anmodede om genoptagelse af Pressenævnets kendelse af 24. juni 2008 (sag 2008-6-0674)
omtalt ovenfor.

Til støtte for anmodningen om genoptagelse fremlagde Tænk en udskrift fra Københavns Byrets
Fogedret. Af fogedrettens kendelse fremgik det, at cremeproducenten havde nedlagt påstand om
forbud mod offentliggørelse og udbredelsen af den påklagede artikel og pressemeddelelsen/berigti-
gelsen. Under fogedretsmødet var der ført en række vidner, og fogedretten havde efter bevisførelsen
lagt til grund, at der i den omhandlede Rosencreme var et indhold af methidathion. Fogedretten til-
lagde ikke resultaterne indhentet af cremeproducenten afgørende betydning. Herudover fremlagde
bladet en redegørelse dateret inden nævnets afgørelse i sag 2008-6-0674. Redegørelsen var i det
væsentlige identisk med en tidligere fremlagt redegørelse. Den nye redegørelse oplyste, at der lå otte
enkeltmålinger til grund for bestemmelsen af methidathion i prøven med Rosencremen.

Pressenævnet kan genoptage behandlingen af en sag, hvis der fremkommer nye oplysninger for
sagens afgørelse. Da Tænk ikke var fremkommet med sådanne nye oplysninger, fandt nævnet ikke
grundlag for at genoptage sagen.

Kendelse af 18. november 2008 (genoptagelsesanmodning sag 2008-6-0766)
Tænk anmodede for anden gang om genoptagelse af Pressenævnets kendelse af 24. juni 2008 (sag
2008-6-0674).

Til støtte for anmodningen om genoptagelse fremlagde Tænk en udskrift af Østre Landsrets
kendelse af 17. oktober 2008 i kæresagen rosencremeproducenten mod Forbrugerrådet og den
ansvarshavende chefredaktør af Tænk. Af landsrettens bemærkninger fremgik det, at landsretten

32



33

fandt, at de testresultater, der var blevet fremlagt for retten, og som var ensidigt indhentet af kæren-
de [klager], ikke entydigt tilbageviste Tænks testresultat, hvori der var fundet methidathion i en
tube rosencreme. Prøverne var ikke undersøgt med samme følsomhed og var efter landsrettens
opfattelse derfor ikke sammenlignelige. Tænk anførte, at landsrettens afgørelse endegyldigt frifandt
bladet.

Pressenævnet kan genoptage behandlingen af en sag, hvis der fremkommer nye oplysninger for
sagens afgørelse. På det foreliggende grundlag fandt nævnet, at sagen skulle genoptages.

Kendelse af 16. december 2008 (genoptagelsessag 2008-6-0771)
Pressenævnet realitetsbehandlede igen klagen fra rosencremeproducenten (sag 2008-6-0674).
Cremeproducenten anførte, at man under retssagen havde gjort gældende, at offentliggørelsen
udgjorde en overtrædelse af straffelovens § 267, hvorimod pressenævnssagen vedrørte medieansvars-
lovens §§ 34 og 36. De af klager indhentede undersøgelser påviste ikke fund af methidathion, og
oplysningerne i Tænk var ikke utvivlsomt rigtige. Landsrettens kendelse viste udelukkende, at retten
ikke havde fundet, at der var fremlagt tilstrækkeligt bevis for at ændre fogedrettens kendelse.

Tænks synspunkter til brug for behandlingen af genoptagelsessagen i sag 2008-6-0766 var gen-
givet.

Nævnet fandt, at det materiale og de oplysninger, der var fremkommet, efter at nævnet afsagde
sin kendelse af 24. juni 2008, ikke kunne føre til en anden vurdering vedrørende laboratoriets
testresultater, og nævnet kunne derfor fortsat ikke tage stilling til, om Tænk havde bragt en ukor-
rekt oplysning om indholdet af methidathion i rosencremen. Pressenævnet fandt, at der ikke var
grundlag for at ændre afgørelsen vedrørende genmæle. Nævnet bemærkede, at en afgørelse om gen-
mæle træffes på baggrund af de oplysninger, der foreligger på tidspunktet for nævnets afgørelse af
sagen.

Kendelse af 18. november 2008 (sag 2008-6-0729 - dissens)
TV 2 ØSTJYLLAND sendte retsreportagen ”Slæbt i retten” om en handicapmedhjælper, der havde
stævnet sin handicappede arbejdsgiver for uberettiget fyring. Af indslaget fremgik udsagnet: ”Netop
derfor valgte han [den handicappede arbejdsgiver] at fyre sin tidligere medhjælper [klager], fordi
hun mindst to gange lod ham være alene hjemme og, ifølge [arbejdsgiveren], havde et for højt syge-
fravær. Men medhjælperen mener, at fyringen skyldtes, at hun var gravid.”

I afskedsbrevet var opsigelsen alene begrundet i sygefravær. Den fyrede handicapmedhjælper og
hendes fagforening klagede over tilsidesættelse af god presseskik og afslag på genmæle.

Klagerne anførte, at udsagnet, der fremstod som en objektiv sandhed, var faktuelt forkert. Det
burde have fremgået, at det var arbejdsgiverens påstand.

Tv-stationen anførte, at udsagnet var en gengivelse af de involveredes forklaringer for retten.
Pressenævnet fandt, at såvel sagsøgers som sagsøgtes synspunkter fremgik af indslaget. Indslaget

refererede et retsmøde, og at det måtte have været klart for seerne, at udsagnet var arbejdsgiverens
kommentar og ikke en faktisk oplysning. Nævnet udtalte ikke sin kritik, og handicaphjælperen var
af samme årsag ikke berettiget til et genmæle. To medlemmer (mindretallet) fandt, at der var tale
om en faktuel forkert oplysning og ikke en kommentar, men fandt heller ikke grundlag for kritik
eller et genmæle, da klagers identitet var anonymiseret i et sådant omfang, at oplysningen ikke
umiddelbart var krænkende for klager.

Kendelse af 18. november 2008 (sag 2008-6-0763)
Ekstrabladet.dk omtalte i en artikel i 2008, at en krimiforfatter, der var aktiv i kampen mod mis-
handling af kvinder, havde antaget en agent, der var dømt for vold og trusler mod sin forhenværen-
de kæreste. Af artiklen fremgik det, at agenten var ”kendt for sin hang til at lægge hånd på kvinder”.



34

Agenten havde i 2007 udtalt sig om sin dom fra 2000. Agenten klagede over tilsidesættelse af god
presseskik og afslag på genmæle.

Klager anførte, at artiklen var en krænkelse af privatlivets fred. Han var for syv år siden blevet
idømt 70 dages samfundstjeneste for et enkelt tilfælde af husspektakler, og udsagnet ”kendt for…”
var faktuelt forkert.

Avisen anførte, at en anden avis’ omtale dannede grundlag for artiklen. Debatten vedrørende
forfatterens synspunkter gjorde omtalen berettiget. Af kildeavisen fremgik det, at klager i et antal
tilfælde havde mishandlet sin tidligere kæreste (numre på politianmeldelser og sygehusjournaler
fremgik).

Pressenævnet fandt, at omtalen af klagers straffesag for syv år siden ikke havde nogen offentlig
interesse i relation til agenten, men i forhold til forfatteren. Da klager selv i 2007 havde kommente-
ret hændelsen, fandt nævnet ikke grundlag for at udtale kritik. Nævnet fandt imidlertid, at klager
var berettiget til at få bragt et genmæle vedrørende ovennævnte udsagn, da dette gav indtryk af, at
han ved mere end ét tilfælde var ifaldet dom herfor, hvilket ikke var korrekt.
.



35

1112-udsendelser 2001 s. 12
Adresseændring, klagefrist 2005 s. 19
Advarsler 2007 s. 20
Afdød, partsevne 2002 s. 5
Agent provocateur 1998 s. 8
Anmeldelse, ansvarshavende redaktør 1995 s. 9

1996 s. 7
1997 s. 14

Anmeldelse, hjemmeside 1997 s. 14
Anmeldelse, virkningstidspunkt 2006 s. 22
Anmeldelser, af film, bøger etc. 2001 s. 15
Annoncer, forelæggelse 1997 s. 9
Anonymisering, billedmateriale 2006 s. 21
Arkivmateriale 2004 s. 20
Artikelserie 2000 s. 11
Artikelserie, klagefrist 2005 s. 19
Berigtigelse 2000 s. 10

2004 s. 22
Berigtigelse, definition 1998 s. 10
Berigtigelse, fast rubrik 1998 s. 5
Berigtigelse, indhold 2001 s. 13
Bevis, modstridende forklaringer 2003 s. 21
Billedbrug, identifikation 1996 s. 6
Billedmanipulation 2002 s. 8
Billedmateriale 2000 s. 11
Billedmateriale, anonymisering 1996 s. 7

2006 s. 21
Billedmateriale, samtykke 1994 s. 5
Blogs 2004 s. 19
Bøde, dom 1998 s. 14
Båndede samtaler 1997 s. 10

2004 s. 21
Båndede samtaler, telefoninterview 2006 s. 19
Båndede samtaler, telefonsamtale 2005 s. 21
Citat 2002 s. 11

2003 s. 21
Citathistorier, forelæggelse 2007 s. 20
Citathistorier, Ritzaus Citattjeneste 2006 s. 20
Debatindlæg 2000 s. 12

2004 s. 20
Debatindlæg, forelæggelse 1997 s. 9

E . R E G I S T E R

Registret indeholder emner omtalt i årsberetningerne 1992-2008.

Emne År Side



Debatindlæg, Internettet 2006 s. 21
Debatindlæg, redigering 1993 s. 7

1996 s. 6
Debatindlæg, sprogbrug 2001 s. 17
Dokumentarprogrammer 2001 s. 12
E-mail, klage 1999 s. 8

2000 s. 8
2002 s. 4

Egen drift 1995 s. 9
1999 s. 7

Egen drift, forretningsorden 1994 s. 7
Egen drift, inhabilitet 1997 s. 6
Egen drift, konkrete sager 1997 s. 5
Elektroniske debatfora 2004 s. 19
Elektroniske medier, anmeldelse 1998 s. 13
Ensidighed 2003 s. 23
Erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Etniske minoriteter, sigøjnere 1993 s. 6
Etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Fiktion, fiktiv sammenhæng 2001 s. 16
Forelæggelse 2002 s. 10
Forelæggelse, citathistorier 2007 s. 20
Forelæggelse, flere medier 1998 s. 9
Forelæggelse, forsøg 1997 s. 9
Forening, partsevne 2002 s. 5
Formkrav, e-mail 1999 s. 8

2000 s. 8
2002 s. 4

Foto 2000 s. 11
Fremmedsprog 2004 s. 19
Genmæle, definition 1998 s. 10
Genmæle, faktiske oplysninger 2000 s. 12
Genmæle, klagevejledning 1996 s. 7
Genmæle, offentliggørelse 1997 s. 6

1998 s. 6
Genmæle, redaktionelle bemærkninger 1997 s. 7
Genmæle, straffesag 1997 s. 13
Genmæle, udformning 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Genmæle, vejledning 1999 s. 11
Gentagelse, krænkelse 1998 s. 13
Genoptagelse 2008 s. 18
Genudsendelse 2008 s. 18
God presseskik, massemediernes handlemåde 1993 s. 6
Grundloven § 63 1998 s. 7
Helligdage, klagefrist 2005 s. 19

36



37

Hjemmeside, anmeldelse 1997 s. 14
1998 s. 13

Høring, krænkende oplysninger 1995 s. 5
Identitet, efterprøvelse 2003 s. 22
Injurier, kompetence 2006 s. 21
Internetmedier, anmeldelse 1997 s. 14

1998 s. 13
Internettet, debatindlæg og ledere 2006 s. 21
Internettet, klagefrist 2007 s. 19
Internettet, offentliggørelse 2005 s. 23
Interview 1998 s. 9

2003 s. 21
Interview, mindreårige 2004 s. 21
Interview, radio og tv 1996 s. 5
Journalisters adfærd 1997 s. 13
Journalistisk arbejdsmetode, massemediernes handlemåde 1993 s. 6
Kanal 4, kompetence 2008 s. 20
Kendelsesresumé, offentliggørelse 1995 s. 5

1997 s. 6
1998 s. 6

Kendelsesresumé, ordlyd 2006 s. 19
Kendelsesresumé, placering 1995 s. 5
Kendelsesresumé, udformning 1996 s. 5
Kildeangivelse 2002 s. 9
Kildekreditering 2001 s. 11
Klage, medie under konkurs 2002 s. 7
Klage, videregivelse 2006 s. 20
Klagefrist, adresseændring 2005 s. 19
Klagefrist, artikelserie 2005 s. 19
Klagefrist, helligdage 2005 s. 19
Klagefrist, Internettet 2007 s. 19
Klagefrist, manglende klagevejledning 2003 s. 20
Klagefrist, mediernes behandling 2003 s. 20
Klagefrist, noninformation 2005 s. 20
Klagevejledning 1999 s. 9

2003 s. 20
Klagevejledning, genmæle 1996 s. 7
Kompetence, erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Kompetence, god presseskik og genmæle 1992 s. 5
Kompetence, injurier 2006 s. 21
Kompetence, Kanal 4 2008 s. 20
Kompetence, navneforbud 1997 s. 12
Kompetence, ophavsret 2001 s. 11
Kompetence, retsplejeloven 1993 s. 6
Kompetence, straffeloven 1993 s. 5
Kompetence, TV 3 1995 s. 7
Konkurs, mediet under konkurs 2002 s. 7
Krænkelse, gentagelse 1998 s. 13



Krænkende oplysning 2002 s. 10
Krænkende oplysning, høring 1995 s. 5
Lokalradio- og tv-virksomhed, ansvarshavende redaktør 1996 s. 7
Læserbreve 2000 s. 12

2003 s. 21
2004 s. 20

Læserbreve, forelæggelse 1997 s. 9
Læserbreve, redigering 1993 s. 7

1996 s. 6
Læserbreve, sprogbrug 2001 s. 17
Manglende offentliggørelse, straffesag 1995 s. 6

1996 s. 6
1997 s. 13
1998 s. 14

Medieansvarsloven § 1, nr. 2 2008 s. 20
Medieansvarsloven § 5 1995 s. 9

1996 s. 7
Medieansvarsloven § 5, redaktørskifte 1997 s. 14
Medieansvarsloven § 8 1998 s. 13

2006 s. 22
Medieansvarsloven § 38 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Medieansvarsloven § 39 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 39, placering 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 39, redaktionelle bemærkninger 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 39, straffesag 1997 s. 13
Medieansvarsloven § 40 1996 s. 7
Medieansvarsloven § 43 1998 s. 8

1999 s. 5
Medieansvarsloven § 44 1995 s. 9

1997 s. 5
1999 s. 7
2002 s. 4

Medieansvarsloven § 44, inhabilitet 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 46 1995 s. 7
Medieansvarsloven § 49 1995 s. 5

1997 s. 6
1998 s. 6
1998 s. 14
1999 s. 10
2000 s. 8
2002 s. 5
2006 s. 19

Medieansvarsloven § 49, bøde 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 49, kommenterende tilføjelse 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 49, placering 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 49, udformning 1996 s. 5

38



39

Medieansvarsloven § 53 1998 s. 7
Medieansvarsloven eller retsplejeloven 1993 s. 6
Mediekoncern, samtykke 2008 s. 19
Mindreårige, interview 2004 s. 21
Mindreårige, samtykke 2000 s. 9
Modstridende forklaringer 2003 s. 21
Nationalitet, etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Navneforbud 1997 s. 12
Noninformation 1995 s. 6
Noninformation, klagefrist 2005 s. 20
Nyhedsbureau, offentliggørelse 2006 s. 20
Offentlige personer, forhåndstilkendegivelser 2001 s. 15
Offentlige personer, privatlivets fred 2002 s. 8
Offentliggørelse 1999 s. 10

2002 s. 5
Offentliggørelse, bøde 1997 s. 6
Offentliggørelse, båndede samtaler 2004 s. 21
Offentliggørelse, elektronisk medie 1998 s. 8
Offentliggørelse, genmæle og kendelsesresumé 1997 s. 6
Offentliggørelse, Internettet 2005 s. 23
Offentliggørelse, kommenterende tilføjelse 1997 s. 7
Offentliggørelse, nyhedsbureau 2006 s. 20
Offentliggørelse, ordlyd 2006 s. 19
Offentliggørelse, placering 1997 s. 7

1998 s. 6
Offentliggørelse, straffesag 1996 s. 6
Offentliggørelse, tidspunkt 1999 s. 9

2000 s. 8
Ophavsret, kompetence 2001 s. 11
Oversættelse 2004 s. 19
Partsevne, afdød 2002 s. 5
Partsevne, arbejdsgivere 2007 s. 19
Partsevne, fagforening 1999 s. 5
Partsevne, Forbrugerombudsmanden 1998 s. 8
Partsevne, grupperinger 1994 s. 6
Partsevne, ophørt forening 2002 s. 5
Partsindlæg 2003 s. 23
Pressenævnet, artikler 2001 s. 5
Pressenævnet, retssag anlagt 1999 s. 14

2000 s. 13
Pressenævnet, retssag (U.2003.71H) 2002 s. 4
Pressenævnet, retssag (Østre Landsrets dom) 2001 s. 17
Privatlivets fred 1994 s. 6

1999 s. 5
Privatlivets fred, offentlige personer 2001 s. 15

2002 s. 8
Privatlivets fred, private oplysninger 2003 s. 22

2005 s. 22



Privatlivets fred, reality-tv 2002 s. 8
Radio- og tv-virksomhed, anmeldelse 1997 s. 14
Reality-tv, privatlivets fred 2002 s. 8
Redaktørskifte, anmeldelse 1995 s. 9
Redigering, debatindlæg 1993 s. 7
Redigeringsret 2000 s. 10
Redigeringsret, læserbreve 2000 s. 12
Redigeringsret, navn 1999 s. 8
Reklamer, forelæggelse 1997 s. 9
Religiøse tilhørsforhold 1993 s. 6
Retlig interesse, afdød 2002 s. 5
Retlig interesse, arbejdsgivere 2007 s. 19
Retlig interesse, fagforening 1999 s. 5
Retlig interesse, Forbrugerombudsmanden 1998 s. 8
Retlig interesse, grupperinger 1994 s. 6
Retlig interesse, ophørt forening 2002 s. 5
Retsplejeloven eller medieansvarsloven 1993 s. 6
Retsplejeloven, kompetence 1993 s. 6
Retsreportage 1999 s. 7
Retssag anlagt mod Pressenævnet 2001 s. 17

2000 s. 13
Rettelse, fast rubrik 1998 s. 5
Råbånd 2000 s. 11
Sagsbehandling 1995 s. 7
Samtykke, mediekoncern 2008 s. 19
Samtykke, skjult kamera 2008 s. 19
Samtykke, umyndig 2000 s. 9
Satire 2001 s. 14
Scandinavian Star-sagen, sprogbrug 2000 s. 5
Skjult kamera 1997 s. 11

1999 s. 12
2000 s. 9

Skjult kamera, anonymisering 1998 s. 8
Skjult kamera, forelæggelse 2005 s. 21
Skjult kamera, samtykke 2008 s. 19
Skjult kamera og mikrofon 1999 s. 12

2000 s. 9
Skjult kamera og mikrofon, anonymisering 1997 s. 12
Skjult mikrofon 1997 s. 10

2004 s. 21
Skjult mikrofon, retningslinjer 1997 s. 11
Skjult mikrofon, telefoninterview 2006 s. 19
Skjult mikrofon, telefonsamtale 2005 s. 21
”Somalier-sagen”, etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Sprogbrug, debatindlæg 2001 s. 17
Sprogbrug, Scandinavian Star-sagen 2000 s. 5
Straffedom, oplysning om tidligere 2003 s. 21
Straffeloven, kompetence 1993 s. 5

40



41

Straffesag, genmæle 1997 s. 13
Straffesag, manglende offentliggørelse 1995 s. 6

1996 s. 6
1998 s. 14

Straffesager, god presseskik 1999 s. 7
Telefonsamtaler, offentliggørelse 2005 s. 21
TV 3 1996 s. 7
TV 3, kompetence 1995 s. 7
Umyndig, interview 2004 s. 21
Umyndig, samtykke 2000 s. 9



B I L A G

God presseskik

Massemediernes indhold og handlemåde skal være i overensstemmelse med god presseskik (medie-
ansvarslovens § 34, stk. 1).

Pressenævnet afgør, om medierne har handlet i strid med god presseskik. Afgørelsen tager udgangs-
punkt i ”Vejledende regler for god presseskik”, som indgik i forslaget til medieansvarsloven fra
1991, men standarden ”god presseskik” følger udviklingen i opfattelsen af, hvad der er uetisk, og
tager stilling til nye situationer, der opstår.

”Vejledende regler for god presseskik”

(Således som de blev formuleret af medieansvarsudvalget i betænkning nr. 1205/1990 og gengivet i
bilag til lovforslaget af 1991 til medieansvarsloven).

Grundlæggende synspunkter

Sikringen af ytringsfriheden i Danmark står i nøje forbindelse med massemediernes frie adgang til
at indsamle informationer og nyheder og til at offentliggøre dem så korrekt som muligt. Den frie
kommentar er en del af ytringsfrihedens udøvelse. Under varetagelse af disse opgaver bør masseme-
dierne anerkende hensynet til den enkelte borgers krav på respekt for den personlige integritet og
privatlivets fred og til behovet for beskyttelse mod ubeføjet krænkelse.

Under brud på god presseskik henhører også hindring af berettiget offentliggørelse af informationer
af væsentlig betydning for offentligheden, samt eftergivenhed over for udenforståendes krav om ind-
flydelse på massemediernes indhold, hvis eftergivenheden kan medføre tvivl om massemediernes frie
og uafhængige stilling. Brud på god presseskik foreligger endvidere, hvis en journalist pålægges
opgaver, som er i strid med nærværende presseetiske regler.

En journalist bør ikke pålægges opgaver, der strider mod hans samvittighed eller overbevisning.

Reglerne omfatter det redaktionelle stof (tekst og billeder), som offentliggøres i den trykte presse,
radio og fjernsyn samt i de øvrige massemedier.
Reglerne omfatter tillige annoncer og reklamer i den trykte periodiske presse og i de øvrige masse-
medier i det omfang, der ikke er fastsat særlige regler herom.
Reglerne omfatter omtalte og afbildede personer, herunder også afdøde personer, juridiske personer
og lignende.

Reglernes indhold

A. Korrekte meddelelser
1. Det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt,

bør det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte.

42



2. Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være farvet af
personlig interesse eller skadevoldende hensigt.

3. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal
efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågælden-
de.

4. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde.
5. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer.
6. Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i den pågældende artikel

eller udsendelse. Det samme gælder de såkaldte spisesedler.
7. Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted på redaktionens eget initiativ, hvis og så snart

kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgår. Berigtigelsen skal foretages i en
sådan form, at læserne, lytterne eller seerne får klar mulighed for at blive opmærksom på berigti-
gelsen.

B. Adfærd i strid med god presseskik
1. Meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræ-

ver offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse.
2. Selvmord eller selvmordsforsøg bør ikke omtales, medmindre klar almen interesse kræver eller

begrunder offentlig omtale, og i så fald bør omtalen være så skånsom som mulig.
3. Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det størst mulige hensyn. Det samme gælder vidner

og pårørende til de implicerede. Ved indsamling og gengivelse af billedmateriale skal der vises
hensynsfuldhed og takt.

4. Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og redaktionel tekst. Tekst og bille-
der foranlediget af direkte eller indirekte merkantile interesser bør kun bringes, hvis et klart
journalistisk kriterium taler for offentliggørelse.

5. Andres tillid må ikke misbruges. Der bør vises særligt hensyn over for personer, som ikke kan
ventes at være klar over virkningerne af deres udtalelser. Andres følelser, uvidenhed eller svigten-
de herredømme bør ikke misbruges.

C. Retsreportage
1. De under A og B anførte almindelige presseetiske regler gælder også for retsreportagen.
2. Reglerne for retsreportagen gælder også sagernes forberedelse, herunder straffesagers behandling

hos politi og anklagemyndighed.
3. Retsreportagen bør være objektiv. På ethvert stadium af sagernes forberedelse og ved behandlin-

gen i retten bør journalisten tilstræbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes – i straffesager
anklagemyndighedens og forsvarets – synspunkter.
En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens afslutning, hvad enten denne
finder sted i form af tiltalefrafald, frifindelse eller domfældelse.

4. Det bør undgås at nævne personers slægtsforhold, stilling, race, nationalitet, trosbekendelse eller
organisationsforhold, medmindre dette direkte har med sagen at gøre.

5. Så længe en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, må der ikke offentliggøres medde-
lelser, der kan lægge hindringer i vejen for sagens opklaring, eller tilkendegivelser om, at en sigtet
eller tiltalt er skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart fremgå, om sigtede/tiltalte har
erklæret sig skyldig eller ikke-skyldig.

6. Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved afgørelsen af, hvilke sager der
omtales, og i hvilke tilfælde navne på de implicerede nævnes. En sigtets eller tiltalts navn eller
anden identificering bør udelades, når ingen almen interesse taler for at offentliggøre navnet.

43



7. Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politianmeldelse er indgivet mod en navn-
given person. Meddelelser herom bør som regel ikke bringes, før anmeldelse har medført indgri-
ben fra politiets eller anklagemyndighedens side. Dette gælder dog ikke, hvis det anmeldte for-
hold i forvejen er kendt i videre kredse eller har væsentlig almen interesse, eller det efter de fore-
liggende omstændigheder må antages, at anmeldelsen er solidt underbygget.

8. En sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få fremdraget en ham tidligere over-
gået straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, han nu er sigtet, tiltalt eller dømt
for. I anden nyhedssammenhæng bør de mod en person tidligere rejste straffesager som regel
ikke omtales.

44




